Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ( SEMİNER ) | - | Güz Dönemi | 3+0 | - | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Duygu ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hüseyin ALPTEKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler programı doktora öğrencilerini nitel ve nicel araştırma yöntemleriyle tanıştırmak,, bilimsel araştırma teknikleri ve felsefesine dair nitelikli tartışmalar yapmak, öğrencilere farklı yöntemlerin kullanılmasına dair bilgi ve tekniklerin kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Derse Giriş,Bilimsel Yöntem ve Bilim Felsefesi ,Bilimsel Araştırma Yöntemlerinde Temel Dönüşümler & Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneği İçindeki Yeri ,Bilimsel Araştırma Süreci ve Araştırma Sorunsalını Belirleme Araştırmanın Kavramsal Çerçevesi Nitel Araştırma Süreci ,Araştırma Tasarımı: Araştırma Desen ve Yöntemlerinin Sınıflandırılması; Nitel Araştırma Desenleri,Nicel ve nitel Araştırmada Örneklem ,sınav öncesi genel tartışma,Görüşme, Odak Grup görüşmesi ve Gözlem ,Doküman İncelemesi ve Nitel Veri Analizi ,Nicel Araştırmalarda İşletimsel Tanımlama ve Ölçme Nitel Araştırmalarda Geçerlik ve Güvenirlik ,Durum (Örnek Olay) Çalışması, Eylem Araştırması Karma Yöntem Araştırmaları ,Nicel Veri Analizi ,Deneysel Araştırma ve Meta Analizi ,Bilimsel Araştırmalarda Etik ve Raporlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
nitel ve nicel araştırma yöntemlerini açıklar ve kullanır. | ||
Nicel ve nitel yöntemlerin aralarındaki farkları açıklar. | ||
Nitel ve nicel yöntemlerin güçlü ve zayıf yönlerini tartışır. | ||
Nicel veriyi okur, temel analizler yapar. | ||
sosyal bilimlerde etik ilkelerini gözeterek bilimsel araştırma yapar. | ||
Sosyal bilimlerin etik ilkelerini gözeterek yaptığı araştırmayı raporlar. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, Derse Giriş | |
2 | Bilimsel Yöntem ve Bilim Felsefesi | Gürbüz&Şahin, 1. Bölüm. |
3 | Bilimsel Araştırma Yöntemlerinde Temel Dönüşümler & Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneği İçindeki Yeri | Yıldırım & Şimşek, 1- 2. Bölümler |
4 | Bilimsel Araştırma Süreci ve Araştırma Sorunsalını Belirleme Araştırmanın Kavramsal Çerçevesi Nitel Araştırma Süreci | Gürbüz&Şahin, 2. Bölüm; Gürbüz&Şahin, 3. Bölüm; Yıldırım & Şimşek, 4. Bölüm. |
5 | Araştırma Tasarımı: Araştırma Desen ve Yöntemlerinin Sınıflandırılması; Nitel Araştırma Desenleri | Gürbüz & Şahin, 4. Bölüm; Yıldırım & Şimşek, 3. Bölüm |
6 | Nicel ve nitel Araştırmada Örneklem | Gürbüz & Şahin, 5. Bölüm; Yıldırım & Şimşek 6. Bölüm |
7 | sınav öncesi genel tartışma | |
8 | Görüşme, Odak Grup görüşmesi ve Gözlem | Yıldırım & Şimşek 7-8. Bölümler; Yıldırım & Şimşek 9.Bölüm) |
9 | Doküman İncelemesi ve Nitel Veri Analizi | Yıldırım & Şimşek 10-12. Bölümler |
10 | Nicel Araştırmalarda İşletimsel Tanımlama ve Ölçme Nitel Araştırmalarda Geçerlik ve Güvenirlik | Gürbüz & Şahin, 6. Bölüm; Yıldırım & Şimşek 13. Bölüm |
11 | Durum (Örnek Olay) Çalışması, Eylem Araştırması Karma Yöntem Araştırmaları | Yıldırım & Şimşek 14. Bölüm; Yıldırım & Şimşek 16. Bölüm. |
12 | Nicel Veri Analizi | Gürbüz & Şahin 9-10. Bölümler |
13 | Deneysel Araştırma ve Meta Analizi | Gürbüz & Şahin 13. Bölüm |
14 | Bilimsel Araştırmalarda Etik ve Raporlama | Yıldırım & Şimşek 5. Bölüm; Gürbüz & Şahin 15. Bölüm |
Kaynak |
Gürbüz, Sait ve Faruk Şahin. 2016. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe Yöntem Analiz (3. Baskı). Ankara: Seçkin. Yıldırım Ali, Hasan Şimşek. 2013. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk Siyasal Hayatı ve Türk Dış Politikası alanlarında kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entelektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. Bu model ve yaklaşımlara dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. | X | |||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. | X | |||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | İnsan toplulukları, siyasal sistemler, devletler ve uluslararası kuruluşlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları disiplinler arası bir yaklaşımla tahlil edebilme. | X | |||||
5 | Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde üst düzey beceriler kazanmış olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme. | X | |||||
6 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. | X | |||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek, araştırma projeleri ve raporlamalarla ya da var olan çalışmaları yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. | X | |||||
8 | Güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getirecek yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | X | |||||
9 | Entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme. | X | |||||
10 | En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak. | ||||||
11 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek. | X | |||||
12 | Kamu sektörü, STK’lar, araştırma kurumları, uluslararası kuruluşlar ve akademik kariyerine devam edebilecek bilgi ve beceriye sahip olma. | ||||||
13 | Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek. | ||||||
14 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 6 | 15 | 90 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 15 | 15 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 45 | 45 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 227 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(227/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ( SEMİNER ) | - | Güz Dönemi | 3+0 | - | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Duygu ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hüseyin ALPTEKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler programı doktora öğrencilerini nitel ve nicel araştırma yöntemleriyle tanıştırmak,, bilimsel araştırma teknikleri ve felsefesine dair nitelikli tartışmalar yapmak, öğrencilere farklı yöntemlerin kullanılmasına dair bilgi ve tekniklerin kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Derse Giriş,Bilimsel Yöntem ve Bilim Felsefesi ,Bilimsel Araştırma Yöntemlerinde Temel Dönüşümler & Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneği İçindeki Yeri ,Bilimsel Araştırma Süreci ve Araştırma Sorunsalını Belirleme Araştırmanın Kavramsal Çerçevesi Nitel Araştırma Süreci ,Araştırma Tasarımı: Araştırma Desen ve Yöntemlerinin Sınıflandırılması; Nitel Araştırma Desenleri,Nicel ve nitel Araştırmada Örneklem ,sınav öncesi genel tartışma,Görüşme, Odak Grup görüşmesi ve Gözlem ,Doküman İncelemesi ve Nitel Veri Analizi ,Nicel Araştırmalarda İşletimsel Tanımlama ve Ölçme Nitel Araştırmalarda Geçerlik ve Güvenirlik ,Durum (Örnek Olay) Çalışması, Eylem Araştırması Karma Yöntem Araştırmaları ,Nicel Veri Analizi ,Deneysel Araştırma ve Meta Analizi ,Bilimsel Araştırmalarda Etik ve Raporlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
nitel ve nicel araştırma yöntemlerini açıklar ve kullanır. | ||
Nicel ve nitel yöntemlerin aralarındaki farkları açıklar. | ||
Nitel ve nicel yöntemlerin güçlü ve zayıf yönlerini tartışır. | ||
Nicel veriyi okur, temel analizler yapar. | ||
sosyal bilimlerde etik ilkelerini gözeterek bilimsel araştırma yapar. | ||
Sosyal bilimlerin etik ilkelerini gözeterek yaptığı araştırmayı raporlar. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, Derse Giriş | |
2 | Bilimsel Yöntem ve Bilim Felsefesi | Gürbüz&Şahin, 1. Bölüm. |
3 | Bilimsel Araştırma Yöntemlerinde Temel Dönüşümler & Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneği İçindeki Yeri | Yıldırım & Şimşek, 1- 2. Bölümler |
4 | Bilimsel Araştırma Süreci ve Araştırma Sorunsalını Belirleme Araştırmanın Kavramsal Çerçevesi Nitel Araştırma Süreci | Gürbüz&Şahin, 2. Bölüm; Gürbüz&Şahin, 3. Bölüm; Yıldırım & Şimşek, 4. Bölüm. |
5 | Araştırma Tasarımı: Araştırma Desen ve Yöntemlerinin Sınıflandırılması; Nitel Araştırma Desenleri | Gürbüz & Şahin, 4. Bölüm; Yıldırım & Şimşek, 3. Bölüm |
6 | Nicel ve nitel Araştırmada Örneklem | Gürbüz & Şahin, 5. Bölüm; Yıldırım & Şimşek 6. Bölüm |
7 | sınav öncesi genel tartışma | |
8 | Görüşme, Odak Grup görüşmesi ve Gözlem | Yıldırım & Şimşek 7-8. Bölümler; Yıldırım & Şimşek 9.Bölüm) |
9 | Doküman İncelemesi ve Nitel Veri Analizi | Yıldırım & Şimşek 10-12. Bölümler |
10 | Nicel Araştırmalarda İşletimsel Tanımlama ve Ölçme Nitel Araştırmalarda Geçerlik ve Güvenirlik | Gürbüz & Şahin, 6. Bölüm; Yıldırım & Şimşek 13. Bölüm |
11 | Durum (Örnek Olay) Çalışması, Eylem Araştırması Karma Yöntem Araştırmaları | Yıldırım & Şimşek 14. Bölüm; Yıldırım & Şimşek 16. Bölüm. |
12 | Nicel Veri Analizi | Gürbüz & Şahin 9-10. Bölümler |
13 | Deneysel Araştırma ve Meta Analizi | Gürbüz & Şahin 13. Bölüm |
14 | Bilimsel Araştırmalarda Etik ve Raporlama | Yıldırım & Şimşek 5. Bölüm; Gürbüz & Şahin 15. Bölüm |
Kaynak |
Gürbüz, Sait ve Faruk Şahin. 2016. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe Yöntem Analiz (3. Baskı). Ankara: Seçkin. Yıldırım Ali, Hasan Şimşek. 2013. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk Siyasal Hayatı ve Türk Dış Politikası alanlarında kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entelektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. Bu model ve yaklaşımlara dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. | X | |||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. | X | |||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | İnsan toplulukları, siyasal sistemler, devletler ve uluslararası kuruluşlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları disiplinler arası bir yaklaşımla tahlil edebilme. | X | |||||
5 | Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde üst düzey beceriler kazanmış olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme. | X | |||||
6 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. | X | |||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek, araştırma projeleri ve raporlamalarla ya da var olan çalışmaları yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. | X | |||||
8 | Güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getirecek yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | X | |||||
9 | Entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme. | X | |||||
10 | En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak. | ||||||
11 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek. | X | |||||
12 | Kamu sektörü, STK’lar, araştırma kurumları, uluslararası kuruluşlar ve akademik kariyerine devam edebilecek bilgi ve beceriye sahip olma. | ||||||
13 | Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek. | ||||||
14 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |