Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK ÇALIŞANLARININ HUKUKİ SORUMLULUĞU II | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Sinem Taştekin |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı hukuk ve tıbbi uygulamalar arasındaki ilişkiyi son gelişmeler kapsamında ayrıntılı olarak ele almaktır. Ders kapsamında tıp hukuku ve etiğinin temel kavramları açıklanarak, hekimin ve diğer sağlık çalışanlarının hukuki sorumluluğunun uluslararası bildirgelere ve tıp etiğine uygun bir şekilde ele alınması ve anlaşılmasının sağlanması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; hasta hakları ve gelişimi,genel olarak tıp hukuku ve temel kavramları,sağlık çalışanları ve hasta ilişkisinin hukuki niteliği,sağlık çalışanlarının hukuki sorumluluğu, sağlık çalışanlarına yönelik davalar,aydınlatılmış onam,özerklik ve paternalizm.,tıbbi kayıtlar,organ ve doku nakli,kamu sağlığı,klinik araştırmalar,klinik araştırma etik kurulları,olgu tartışması,olgu tartışması,genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
- Tıbbi uygulamalarda ortaya çıkması muhtemel temel hukuki ve etik ikilemleri analiz eder. | 10, 9 | A, E |
- Kişiliğin korunması çerçevesinde, paternalizn, özerklik ve aydınlatılmış onam kavramlarını değerlendirir. | 10, 13, 9 | A, E |
- Tıp uygulaması ve hukuku bakımından, tıbbi kötü uygulama kavramı ve yapısı hakkında fikir sahibi olur. | 10, 13, 9 | A, E |
-Sağlık çalışanlarını gerek sözleşmesel sorumlulukları gerek ifa yardımcının sorumluluğu kapsamında değerlendirir. | 10, 13, 9 | A, E |
-Sağlık çalışanlarının hukuki yükümlülüklerini bilir, bu konu hakkında fikir yürütür | 10, 13, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | hasta hakları ve gelişimi | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
2 | genel olarak tıp hukuku ve temel kavramları | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
3 | sağlık çalışanları ve hasta ilişkisinin hukuki niteliği | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
4 | sağlık çalışanlarının hukuki sorumluluğu, sağlık çalışanlarına yönelik davalar | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
5 | aydınlatılmış onam | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
6 | özerklik ve paternalizm. | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
7 | tıbbi kayıtlar | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
8 | organ ve doku nakli | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
9 | kamu sağlığı | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
10 | klinik araştırmalar | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
11 | klinik araştırma etik kurulları | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
12 | olgu tartışması | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
13 | olgu tartışması | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
14 | genel değerlendirme | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
Kaynak |
Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
Ders notları, ele alınan konuya ilişkin önerilecek olan makale, kitap veya elektronik ortamdaki kaynaklar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1) Sağlık Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | PY2) Sağlık Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | X | |||||
3 | PY3) Sağlık Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
4 | PY4) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır. | X | |||||
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | PY6) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar. | X | |||||
7 | PY7) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY8) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
9 | PY9) Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | X | |||||
11 | PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | X | |||||
12 | PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X | |||||
13 | PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 6 | 6 | 36 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 10 | 3 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 20 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 47 | 47 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 53 | 53 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 248 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(248/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK ÇALIŞANLARININ HUKUKİ SORUMLULUĞU II | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Sinem Taştekin |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı hukuk ve tıbbi uygulamalar arasındaki ilişkiyi son gelişmeler kapsamında ayrıntılı olarak ele almaktır. Ders kapsamında tıp hukuku ve etiğinin temel kavramları açıklanarak, hekimin ve diğer sağlık çalışanlarının hukuki sorumluluğunun uluslararası bildirgelere ve tıp etiğine uygun bir şekilde ele alınması ve anlaşılmasının sağlanması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; hasta hakları ve gelişimi,genel olarak tıp hukuku ve temel kavramları,sağlık çalışanları ve hasta ilişkisinin hukuki niteliği,sağlık çalışanlarının hukuki sorumluluğu, sağlık çalışanlarına yönelik davalar,aydınlatılmış onam,özerklik ve paternalizm.,tıbbi kayıtlar,organ ve doku nakli,kamu sağlığı,klinik araştırmalar,klinik araştırma etik kurulları,olgu tartışması,olgu tartışması,genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
- Tıbbi uygulamalarda ortaya çıkması muhtemel temel hukuki ve etik ikilemleri analiz eder. | 10, 9 | A, E |
- Kişiliğin korunması çerçevesinde, paternalizn, özerklik ve aydınlatılmış onam kavramlarını değerlendirir. | 10, 13, 9 | A, E |
- Tıp uygulaması ve hukuku bakımından, tıbbi kötü uygulama kavramı ve yapısı hakkında fikir sahibi olur. | 10, 13, 9 | A, E |
-Sağlık çalışanlarını gerek sözleşmesel sorumlulukları gerek ifa yardımcının sorumluluğu kapsamında değerlendirir. | 10, 13, 9 | A, E |
-Sağlık çalışanlarının hukuki yükümlülüklerini bilir, bu konu hakkında fikir yürütür | 10, 13, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | hasta hakları ve gelişimi | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
2 | genel olarak tıp hukuku ve temel kavramları | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
3 | sağlık çalışanları ve hasta ilişkisinin hukuki niteliği | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
4 | sağlık çalışanlarının hukuki sorumluluğu, sağlık çalışanlarına yönelik davalar | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
5 | aydınlatılmış onam | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
6 | özerklik ve paternalizm. | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
7 | tıbbi kayıtlar | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
8 | organ ve doku nakli | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
9 | kamu sağlığı | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
10 | klinik araştırmalar | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
11 | klinik araştırma etik kurulları | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
12 | olgu tartışması | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
13 | olgu tartışması | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
14 | genel değerlendirme | öğretim üyesinin ders notları, ilgili mevzuat |
Kaynak |
Power point sunumlar, konuya ilişkin önerilen çalışma metinleri |
Ders notları, ele alınan konuya ilişkin önerilecek olan makale, kitap veya elektronik ortamdaki kaynaklar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1) Sağlık Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | PY2) Sağlık Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | X | |||||
3 | PY3) Sağlık Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
4 | PY4) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır. | X | |||||
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | PY6) Sağlık Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar. | X | |||||
7 | PY7) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY8) Sağlık Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
9 | PY9) Sağlık hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | X | |||||
11 | PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | X | |||||
12 | PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X | |||||
13 | PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |