Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLERİ DÜZEY SOSYAL BİLİMLER İÇİN İSTATİSTİK-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sena GÜME
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin yapısal eşitlik modellerini etkin şekilde kullanmalarını sağlamak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Veri Düzenlemesi ve Kontrol İşlemler,Normallik, homojenlik ve uç değer analizi,Non-parametrik teknikler,Regresyon analizleri,Yapısal eşitlik modellemesine giriş,YEM'de değişkenler-temel hipotezler,Basit aracılık modeli,Basit aracı model,Çoklu aracı modeller,Çoklu aracı modeller,Seri aracı model,Düzenleyici etki,Düzenleyici etki,Gizil değişkenlerle yol analizi,Gizil değişkenlerle yol analizi,SEM'de Parselleme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Ham veriyi analize uygun şekilde hazırlar.12, 16, 6, 9E
Yapısal eşitlik modellemesi kavramlarını açıklar.12, 16, 6, 9E
Regresyon analizini kullanır.12, 16, 6, 9E
Basit aracı modeli kullanır.12, 16, 6, 9E
Çoklu aracı modeli kullanır.12, 16, 6, 9E
Seri aracı modeli kullanır.12, 16, 6, 9E
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Veri Düzenlemesi ve Kontrol İşlemlerÖnerilen okumalar ve uygulamalar
2Normallik, homojenlik ve uç değer analiziÖnerilen okumalar ve uygulamalar
3Non-parametrik tekniklerÖnerilen okumalar ve uygulamalar
3Regresyon analizleriÖnerilen okumalar ve uygulamalar
4Yapısal eşitlik modellemesine girişÖnerilen okumalar ve uygulamalar
5YEM'de değişkenler-temel hipotezlerÖnerilen okumalar ve uygulamalar
6Basit aracılık modeliÖnerilen okumalar ve uygulamalar
7Basit aracı modelÖnerilen okumalar ve uygulamalar
8Çoklu aracı modellerÖnerilen okumalar ve uygulamalar
9Çoklu aracı modellerÖnerilen okumalar ve uygulamalar
10Seri aracı modelÖnerilen okumalar ve uygulamalar
10Düzenleyici etkiÖnerilen okumalar ve uygulamalar
11Düzenleyici etkiÖnerilen okumalar ve uygulamalar
12Gizil değişkenlerle yol analiziÖnerilen okumalar ve uygulamalar
13Gizil değişkenlerle yol analiziÖnerilen okumalar ve uygulamalar
14SEM'de ParsellemeÖnerilen okumalar ve uygulamalar
Kaynak
Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2001). Computer-Assisted Research Design and Analysis. MA: Allyn & Bacon. Akgül, A. (2003). Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri: SPSS Uygulamaları. İkinci baskı. Ankara: Yeni Mustafa Kitapevi. Alpar, R. (2003). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemlere Giriş 1. Ankara: Nobel. Alpar, R. (2006). Spor Bilimlerinde Uygulamalı İstatistik. Ankara: Nobel. Altıntaş, E. ve Kaya, N. (2001). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Araştırmalarında Bilgisayar Kullanımı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Amerikan Eğitim Araştırmaları Birliği, Amerikan Psikoloji Birliği ve Eğitim Ölçümleri Uluslararası Konseyi. (1997). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme Standartları. Ankara. Türk Psikologlar Derneği ve ÖSYM. Baykul, Y. (1994). Ölçekleme Teknikleri. Ankara. ÖSYM Yayınları. Bruning, J. L. Ve Kintz, B. L. (1993). İstatistik. Ankara. Gündoğan yayınları. Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler için Veri Analizi Elkitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Ergün, M. (1995). Bilimsel Araştırmalarda Bilgisayarla Uygulamalar. Ankara: Ocak Yayınları. Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, No:24. Green, S. M., Salkind, N. J. & Akey, T. M. (2000). Using SPSS for Windows. Analyzing and Understanding Data. NJ: Prentice Hall Hair, J. F. Jr., Anderson, R. E., Tatham, R. L. And Black, W. C. (1995). Multivariate Data Analysis with Readings. Dördüncü baskı. New Jersey: Prentice-Hall. Kirk, R. E. (1982). Experimental Design: Procedures for the Behavioral Sciences. California: Brooks/Cole Publishing Kirk, R. E. (1982). Experimental Design: Procedures for the Behavioral Sciences. California: Brooks/Cole Publishing Company. Köklü, N. ve Büyüköztürk, Ş. (2000). Sosyal Bilimler için İstatistiğe Giriş. Ankara: Pegem A Yayınevi Tic. Ltd. Şti. Özçelik, D. A. (Tarihsiz). Test Hazırlama Kılavuzu. Ankara. ÖSYM Yayınları. Özdamar, K. (1999). Paket Programlarla İstatistiksel Veri Analizi-1. Eskişehir: Kaan Kitabevi. Özdamar, K. (1999). Paket Programlarla İstatistiksel Veri Analizi-1. Eskişehir: Kaan Kitabevi. Özgüven, İ. E. (1994). Psikolojik Testler. Ankara. Yeni Doğuş Matbaası. Tezbaşaran, A. A. (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara. Türk Psikologlar Derneği. Stevens, J. (2002). Applied Multivariate Statistics for the Social Sciences. NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme5420
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi22040
Okul Dışı Diğer Faaliyetler10550
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13030
Genel Sınav ve Hazırlığı15050
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)232
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(232/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLERİ DÜZEY SOSYAL BİLİMLER İÇİN İSTATİSTİK-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sena GÜME
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin yapısal eşitlik modellerini etkin şekilde kullanmalarını sağlamak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Veri Düzenlemesi ve Kontrol İşlemler,Normallik, homojenlik ve uç değer analizi,Non-parametrik teknikler,Regresyon analizleri,Yapısal eşitlik modellemesine giriş,YEM'de değişkenler-temel hipotezler,Basit aracılık modeli,Basit aracı model,Çoklu aracı modeller,Çoklu aracı modeller,Seri aracı model,Düzenleyici etki,Düzenleyici etki,Gizil değişkenlerle yol analizi,Gizil değişkenlerle yol analizi,SEM'de Parselleme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Ham veriyi analize uygun şekilde hazırlar.12, 16, 6, 9E
Yapısal eşitlik modellemesi kavramlarını açıklar.12, 16, 6, 9E
Regresyon analizini kullanır.12, 16, 6, 9E
Basit aracı modeli kullanır.12, 16, 6, 9E
Çoklu aracı modeli kullanır.12, 16, 6, 9E
Seri aracı modeli kullanır.12, 16, 6, 9E
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Veri Düzenlemesi ve Kontrol İşlemlerÖnerilen okumalar ve uygulamalar
2Normallik, homojenlik ve uç değer analiziÖnerilen okumalar ve uygulamalar
3Non-parametrik tekniklerÖnerilen okumalar ve uygulamalar
3Regresyon analizleriÖnerilen okumalar ve uygulamalar
4Yapısal eşitlik modellemesine girişÖnerilen okumalar ve uygulamalar
5YEM'de değişkenler-temel hipotezlerÖnerilen okumalar ve uygulamalar
6Basit aracılık modeliÖnerilen okumalar ve uygulamalar
7Basit aracı modelÖnerilen okumalar ve uygulamalar
8Çoklu aracı modellerÖnerilen okumalar ve uygulamalar
9Çoklu aracı modellerÖnerilen okumalar ve uygulamalar
10Seri aracı modelÖnerilen okumalar ve uygulamalar
10Düzenleyici etkiÖnerilen okumalar ve uygulamalar
11Düzenleyici etkiÖnerilen okumalar ve uygulamalar
12Gizil değişkenlerle yol analiziÖnerilen okumalar ve uygulamalar
13Gizil değişkenlerle yol analiziÖnerilen okumalar ve uygulamalar
14SEM'de ParsellemeÖnerilen okumalar ve uygulamalar
Kaynak
Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2001). Computer-Assisted Research Design and Analysis. MA: Allyn & Bacon. Akgül, A. (2003). Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri: SPSS Uygulamaları. İkinci baskı. Ankara: Yeni Mustafa Kitapevi. Alpar, R. (2003). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemlere Giriş 1. Ankara: Nobel. Alpar, R. (2006). Spor Bilimlerinde Uygulamalı İstatistik. Ankara: Nobel. Altıntaş, E. ve Kaya, N. (2001). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Araştırmalarında Bilgisayar Kullanımı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Amerikan Eğitim Araştırmaları Birliği, Amerikan Psikoloji Birliği ve Eğitim Ölçümleri Uluslararası Konseyi. (1997). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme Standartları. Ankara. Türk Psikologlar Derneği ve ÖSYM. Baykul, Y. (1994). Ölçekleme Teknikleri. Ankara. ÖSYM Yayınları. Bruning, J. L. Ve Kintz, B. L. (1993). İstatistik. Ankara. Gündoğan yayınları. Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler için Veri Analizi Elkitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Ergün, M. (1995). Bilimsel Araştırmalarda Bilgisayarla Uygulamalar. Ankara: Ocak Yayınları. Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, No:24. Green, S. M., Salkind, N. J. & Akey, T. M. (2000). Using SPSS for Windows. Analyzing and Understanding Data. NJ: Prentice Hall Hair, J. F. Jr., Anderson, R. E., Tatham, R. L. And Black, W. C. (1995). Multivariate Data Analysis with Readings. Dördüncü baskı. New Jersey: Prentice-Hall. Kirk, R. E. (1982). Experimental Design: Procedures for the Behavioral Sciences. California: Brooks/Cole Publishing Kirk, R. E. (1982). Experimental Design: Procedures for the Behavioral Sciences. California: Brooks/Cole Publishing Company. Köklü, N. ve Büyüköztürk, Ş. (2000). Sosyal Bilimler için İstatistiğe Giriş. Ankara: Pegem A Yayınevi Tic. Ltd. Şti. Özçelik, D. A. (Tarihsiz). Test Hazırlama Kılavuzu. Ankara. ÖSYM Yayınları. Özdamar, K. (1999). Paket Programlarla İstatistiksel Veri Analizi-1. Eskişehir: Kaan Kitabevi. Özdamar, K. (1999). Paket Programlarla İstatistiksel Veri Analizi-1. Eskişehir: Kaan Kitabevi. Özgüven, İ. E. (1994). Psikolojik Testler. Ankara. Yeni Doğuş Matbaası. Tezbaşaran, A. A. (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara. Türk Psikologlar Derneği. Stevens, J. (2002). Applied Multivariate Statistics for the Social Sciences. NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:48Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:50