Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLERİ DÜZEY NİTEL ARAŞTIRMA YÖN. VE UYG.-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı öğrencilere, nitel araştırmalarda çeşitli araştırma desenlerinde problem durumu belirleme, çalışma grubu oluşturma, veri toplama, toplanan veriyi analiz etme ve ileri düzey yorumlama yetisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Nitel düşüncenin tarihi,Nitel düşünce kuramı ,Felsefi varsayımlar ve yorumlayıcı çatılar,Beş nitel araştırma yaklaşımı,Beş farklı nitel çalışma örneği,Veri toplama teknikleri,Veri işleme teknikleri,Yorumlama teknikleri,Bir nitel çalışmanın yazımı,Geçerlik ve değerlendirme standartları,Hikayeye dönüştürme ve sonuç,Nitel sosyal araştırmada bilgisayar desteği-Önemli programlara bir bakış,Nitel araştırmada doğrulama ölçütleri,Tez inceleme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Nitel düşüncenin dayanaklarını açıklar. 2. Nitel araştırma temel kavramlarını açıklar (durum çalışması, eylem araştırması, temellendirilmiş kuram gibi). 3. Nitel araştırma deseninde çalışılabilecek bir problem belirler. 4. Nitel veri toplama tekniklerini açıklar. 5. İleri düzey nitel veri analiz tekniklerini açıklar. 6. Veri toplar ve analiz eder. 10, 16, 19, 5, 6, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Nitel düşüncenin tarihiMayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (1. bölüm)
2Nitel düşünce kuramı Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (2. bölüm)
3Felsefi varsayımlar ve yorumlayıcı çatılarCreswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (2. bölüm)
4Beş nitel araştırma yaklaşımıCreswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (4. bölüm)
5Beş farklı nitel çalışma örneğiCreswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (5. bölüm)
6Veri toplama teknikleriMayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (ss. 71-85)
7Veri işleme teknikleriMayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (ss. 89-103)
8Yorumlama teknikleriMayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (ss. 106-133)
9Bir nitel çalışmanın yazımıCreswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (9. bölüm)
10Geçerlik ve değerlendirme standartlarıCreswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (10. bölüm)
11Hikayeye dönüştürme ve sonuçCreswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (11. bölüm)
12Nitel sosyal araştırmada bilgisayar desteği-Önemli programlara bir bakışMayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (5. bölüm)
13Nitel araştırmada doğrulama ölçütleriMayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (6. bölüm)
14Tez incelemeÖnerilen kaynakların incelenmesi.
Kaynak
1. Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu 2. Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal.
3. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme10330
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi10330
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı20360
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı30390
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)252
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(252/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLERİ DÜZEY NİTEL ARAŞTIRMA YÖN. VE UYG.-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı öğrencilere, nitel araştırmalarda çeşitli araştırma desenlerinde problem durumu belirleme, çalışma grubu oluşturma, veri toplama, toplanan veriyi analiz etme ve ileri düzey yorumlama yetisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Nitel düşüncenin tarihi,Nitel düşünce kuramı ,Felsefi varsayımlar ve yorumlayıcı çatılar,Beş nitel araştırma yaklaşımı,Beş farklı nitel çalışma örneği,Veri toplama teknikleri,Veri işleme teknikleri,Yorumlama teknikleri,Bir nitel çalışmanın yazımı,Geçerlik ve değerlendirme standartları,Hikayeye dönüştürme ve sonuç,Nitel sosyal araştırmada bilgisayar desteği-Önemli programlara bir bakış,Nitel araştırmada doğrulama ölçütleri,Tez inceleme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Nitel düşüncenin dayanaklarını açıklar. 2. Nitel araştırma temel kavramlarını açıklar (durum çalışması, eylem araştırması, temellendirilmiş kuram gibi). 3. Nitel araştırma deseninde çalışılabilecek bir problem belirler. 4. Nitel veri toplama tekniklerini açıklar. 5. İleri düzey nitel veri analiz tekniklerini açıklar. 6. Veri toplar ve analiz eder. 10, 16, 19, 5, 6, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Nitel düşüncenin tarihiMayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (1. bölüm)
2Nitel düşünce kuramı Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (2. bölüm)
3Felsefi varsayımlar ve yorumlayıcı çatılarCreswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (2. bölüm)
4Beş nitel araştırma yaklaşımıCreswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (4. bölüm)
5Beş farklı nitel çalışma örneğiCreswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (5. bölüm)
6Veri toplama teknikleriMayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (ss. 71-85)
7Veri işleme teknikleriMayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (ss. 89-103)
8Yorumlama teknikleriMayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (ss. 106-133)
9Bir nitel çalışmanın yazımıCreswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (9. bölüm)
10Geçerlik ve değerlendirme standartlarıCreswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (10. bölüm)
11Hikayeye dönüştürme ve sonuçCreswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (11. bölüm)
12Nitel sosyal araştırmada bilgisayar desteği-Önemli programlara bir bakışMayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (5. bölüm)
13Nitel araştırmada doğrulama ölçütleriMayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (6. bölüm)
14Tez incelemeÖnerilen kaynakların incelenmesi.
Kaynak
1. Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu 2. Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal.
3. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:48Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:50