Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ DÜZEY NİTEL ARAŞTIRMA YÖN. VE UYG. | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilere, nitel araştırmalarda çeşitli araştırma desenlerinde problem durumu belirleme, çalışma grubu oluşturma, veri toplama, toplanan veriyi analiz etme ve ileri düzey yorumlama yetisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Nitel düşüncenin tarihi,Nitel düşünce kuramı ,Felsefi varsayımlar ve yorumlayıcı çatılar,Beş nitel araştırma yaklaşımı,Beş farklı nitel çalışma örneği,Veri toplama teknikleri,Veri işleme teknikleri,Yorumlama teknikleri,Bir nitel çalışmanın yazımı,Geçerlik ve değerlendirme standartları,Hikayeye dönüştürme ve sonuç,Nitel sosyal araştırmada bilgisayar desteği-Önemli programlara bir bakış,Nitel araştırmada doğrulama ölçütleri,Tez inceleme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Nitel düşüncenin dayanaklarını açıklar. 2. Nitel araştırma temel kavramlarını açıklar (durum çalışması, eylem araştırması, temellendirilmiş kuram gibi). 3. Nitel araştırma deseninde çalışılabilecek bir problem belirler. 4. Nitel veri toplama tekniklerini açıklar. 5. İleri düzey nitel veri analiz tekniklerini açıklar. 6. Veri toplar ve analiz eder. | 10, 16, 19, 5, 6, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nitel düşüncenin tarihi | Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (1. bölüm) |
2 | Nitel düşünce kuramı | Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (2. bölüm) |
3 | Felsefi varsayımlar ve yorumlayıcı çatılar | Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (2. bölüm) |
4 | Beş nitel araştırma yaklaşımı | Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (4. bölüm) |
5 | Beş farklı nitel çalışma örneği | Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (5. bölüm) |
6 | Veri toplama teknikleri | Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (ss. 71-85) |
7 | Veri işleme teknikleri | Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (ss. 89-103) |
8 | Yorumlama teknikleri | Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (ss. 106-133) |
9 | Bir nitel çalışmanın yazımı | Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (9. bölüm) |
10 | Geçerlik ve değerlendirme standartları | Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (10. bölüm) |
11 | Hikayeye dönüştürme ve sonuç | Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (11. bölüm) |
12 | Nitel sosyal araştırmada bilgisayar desteği-Önemli programlara bir bakış | Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (5. bölüm) |
13 | Nitel araştırmada doğrulama ölçütleri | Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (6. bölüm) |
14 | Tez inceleme | Önerilen kaynakların incelenmesi. |
Kaynak |
1. Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu 2. Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal. |
3. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | ||||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | ||||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | ||||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 10 | 3 | 30 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 10 | 3 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 20 | 3 | 60 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 30 | 3 | 90 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 252 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(252/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ DÜZEY NİTEL ARAŞTIRMA YÖN. VE UYG. | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilere, nitel araştırmalarda çeşitli araştırma desenlerinde problem durumu belirleme, çalışma grubu oluşturma, veri toplama, toplanan veriyi analiz etme ve ileri düzey yorumlama yetisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Nitel düşüncenin tarihi,Nitel düşünce kuramı ,Felsefi varsayımlar ve yorumlayıcı çatılar,Beş nitel araştırma yaklaşımı,Beş farklı nitel çalışma örneği,Veri toplama teknikleri,Veri işleme teknikleri,Yorumlama teknikleri,Bir nitel çalışmanın yazımı,Geçerlik ve değerlendirme standartları,Hikayeye dönüştürme ve sonuç,Nitel sosyal araştırmada bilgisayar desteği-Önemli programlara bir bakış,Nitel araştırmada doğrulama ölçütleri,Tez inceleme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Nitel düşüncenin dayanaklarını açıklar. 2. Nitel araştırma temel kavramlarını açıklar (durum çalışması, eylem araştırması, temellendirilmiş kuram gibi). 3. Nitel araştırma deseninde çalışılabilecek bir problem belirler. 4. Nitel veri toplama tekniklerini açıklar. 5. İleri düzey nitel veri analiz tekniklerini açıklar. 6. Veri toplar ve analiz eder. | 10, 16, 19, 5, 6, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nitel düşüncenin tarihi | Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (1. bölüm) |
2 | Nitel düşünce kuramı | Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (2. bölüm) |
3 | Felsefi varsayımlar ve yorumlayıcı çatılar | Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (2. bölüm) |
4 | Beş nitel araştırma yaklaşımı | Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (4. bölüm) |
5 | Beş farklı nitel çalışma örneği | Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (5. bölüm) |
6 | Veri toplama teknikleri | Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (ss. 71-85) |
7 | Veri işleme teknikleri | Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (ss. 89-103) |
8 | Yorumlama teknikleri | Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (ss. 106-133) |
9 | Bir nitel çalışmanın yazımı | Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (9. bölüm) |
10 | Geçerlik ve değerlendirme standartları | Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (10. bölüm) |
11 | Hikayeye dönüştürme ve sonuç | Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal (11. bölüm) |
12 | Nitel sosyal araştırmada bilgisayar desteği-Önemli programlara bir bakış | Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (5. bölüm) |
13 | Nitel araştırmada doğrulama ölçütleri | Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu (6. bölüm) |
14 | Tez inceleme | Önerilen kaynakların incelenmesi. |
Kaynak |
1. Mayring, P. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Ankara: Bilgesu 2. Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal. |
3. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | ||||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | ||||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | ||||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |