Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEKNOLOJİ DESTEKLİ EĞİTSEL SİNİRBİLİM UYG. | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersin Yardımcıları | Prof.Dr.Servet BAYRAM |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin, sinirbilimsel açıdan psikoloji altyapısını açıklaması; bilişsel, fizyolojik ve psikolojik kavramları ifade etmesi; öğrenme ve öğrenmeyi etkileyen faktörleri nörofizyolojik bir bakış açısıyla değerlendirmesi; bu alanı eğitim psikolojisi ile ilişkilendirmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dijitalleşme, Teknoloji, Bilim ve İnsan ,Dijitalleşme, Teknoloji, Bilim ve İnsan,Eğitimsel Nörobilim: Pedagoji-Sibergoji Boylamında Çıkarımlar,Sinirbilim ve Eğitsel Sinirbilimin Tarihçesi,Eğitimsel Sinirbilim Araştırma Modell ve Yöntemleri,Eğitsel Nöromitler ve Yeni Arayışlar,Eğitsel Nöromitler ve Yeni Arayışlar ,Dikkat-Algı Üzerine Bilişsel Psikoloji ve Bilişsel Sinirbilim Bulguları,Nörodilbilim Verileri Işığında Dil İşlemleme ve Dil Edinimi Süreci: Doğası ve Özellikleri,Matematiksel Biliş ve Eğitimsel Sinirbilimde Gerçeklik, Anlam ve Anlamlandırma,Eğitsel Sinirbilim, Siberpsikoloji ve Motivasyon,Öğrenme ve Öğretmenin Geleceğinde Sinirbilim,Etik, Nöroetik ve Eğitime Yansımalar,Etik, Nöroetik ve Eğitime Yansımalar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dijitalleşme, teknoloji, bilim ve insan, eğitimsel nörobilim, pedagoji-sibergoji boylamında çıkarımlar yapar. | 10, 16, 9 | E |
Sinirbilim ve eğitsel sinirbilimin tarihsel gelişimini sıralar. | 10, 16, 9 | E |
Eğitimsel sinirbilim araştırma model ve yöntemlerini açıklar. | 10, 16, 9 | E |
Dikkat-algı üzerine bilişsel psikoloji ve bilişsel sinirbilim bulgularını yorumlar. | 10, 16, 9 | E |
Eğitsel sinirbilim, siberpsikoloji ve motivasyon,öğrenme ve öğretmenin geleceğinde sinirbilim, etik, nöroetik ve eğitime yansımalarını tanımlar. | 10, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dijitalleşme, Teknoloji, Bilim ve İnsan | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
2 | Dijitalleşme, Teknoloji, Bilim ve İnsan | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
3 | Eğitimsel Nörobilim: Pedagoji-Sibergoji Boylamında Çıkarımlar | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
4 | Sinirbilim ve Eğitsel Sinirbilimin Tarihçesi | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
5 | Eğitimsel Sinirbilim Araştırma Modell ve Yöntemleri | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
6 | Eğitsel Nöromitler ve Yeni Arayışlar | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
7 | Eğitsel Nöromitler ve Yeni Arayışlar | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
8 | Dikkat-Algı Üzerine Bilişsel Psikoloji ve Bilişsel Sinirbilim Bulguları | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
9 | Nörodilbilim Verileri Işığında Dil İşlemleme ve Dil Edinimi Süreci: Doğası ve Özellikleri | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
10 | Matematiksel Biliş ve Eğitimsel Sinirbilimde Gerçeklik, Anlam ve Anlamlandırma | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
11 | Eğitsel Sinirbilim, Siberpsikoloji ve Motivasyon | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
12 | Öğrenme ve Öğretmenin Geleceğinde Sinirbilim | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
13 | Etik, Nöroetik ve Eğitime Yansımalar | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
14 | Etik, Nöroetik ve Eğitime Yansımalar | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
Kaynak |
1. Educational Neuroscience Edited by Denis Mareschal Brian Butterworth Andy Tolmie, Wiley, 2014. 2. Educational Neuroscience A John Wiley & Sons, Ltd., Publication Edited by Kathryn E. Patten and Stephen R. Campbell, Wiley, 2013. |
Eğitsel Sinirbilim (2022). Esra Keleş, Nobel Yayınları, Ankara |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 7 | 49 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 10 | 140 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 231 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(231/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEKNOLOJİ DESTEKLİ EĞİTSEL SİNİRBİLİM UYG. | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersin Yardımcıları | Prof.Dr.Servet BAYRAM |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin, sinirbilimsel açıdan psikoloji altyapısını açıklaması; bilişsel, fizyolojik ve psikolojik kavramları ifade etmesi; öğrenme ve öğrenmeyi etkileyen faktörleri nörofizyolojik bir bakış açısıyla değerlendirmesi; bu alanı eğitim psikolojisi ile ilişkilendirmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dijitalleşme, Teknoloji, Bilim ve İnsan ,Dijitalleşme, Teknoloji, Bilim ve İnsan,Eğitimsel Nörobilim: Pedagoji-Sibergoji Boylamında Çıkarımlar,Sinirbilim ve Eğitsel Sinirbilimin Tarihçesi,Eğitimsel Sinirbilim Araştırma Modell ve Yöntemleri,Eğitsel Nöromitler ve Yeni Arayışlar,Eğitsel Nöromitler ve Yeni Arayışlar ,Dikkat-Algı Üzerine Bilişsel Psikoloji ve Bilişsel Sinirbilim Bulguları,Nörodilbilim Verileri Işığında Dil İşlemleme ve Dil Edinimi Süreci: Doğası ve Özellikleri,Matematiksel Biliş ve Eğitimsel Sinirbilimde Gerçeklik, Anlam ve Anlamlandırma,Eğitsel Sinirbilim, Siberpsikoloji ve Motivasyon,Öğrenme ve Öğretmenin Geleceğinde Sinirbilim,Etik, Nöroetik ve Eğitime Yansımalar,Etik, Nöroetik ve Eğitime Yansımalar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dijitalleşme, teknoloji, bilim ve insan, eğitimsel nörobilim, pedagoji-sibergoji boylamında çıkarımlar yapar. | 10, 16, 9 | E |
Sinirbilim ve eğitsel sinirbilimin tarihsel gelişimini sıralar. | 10, 16, 9 | E |
Eğitimsel sinirbilim araştırma model ve yöntemlerini açıklar. | 10, 16, 9 | E |
Dikkat-algı üzerine bilişsel psikoloji ve bilişsel sinirbilim bulgularını yorumlar. | 10, 16, 9 | E |
Eğitsel sinirbilim, siberpsikoloji ve motivasyon,öğrenme ve öğretmenin geleceğinde sinirbilim, etik, nöroetik ve eğitime yansımalarını tanımlar. | 10, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dijitalleşme, Teknoloji, Bilim ve İnsan | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
2 | Dijitalleşme, Teknoloji, Bilim ve İnsan | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
3 | Eğitimsel Nörobilim: Pedagoji-Sibergoji Boylamında Çıkarımlar | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
4 | Sinirbilim ve Eğitsel Sinirbilimin Tarihçesi | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
5 | Eğitimsel Sinirbilim Araştırma Modell ve Yöntemleri | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
6 | Eğitsel Nöromitler ve Yeni Arayışlar | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
7 | Eğitsel Nöromitler ve Yeni Arayışlar | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
8 | Dikkat-Algı Üzerine Bilişsel Psikoloji ve Bilişsel Sinirbilim Bulguları | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
9 | Nörodilbilim Verileri Işığında Dil İşlemleme ve Dil Edinimi Süreci: Doğası ve Özellikleri | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
10 | Matematiksel Biliş ve Eğitimsel Sinirbilimde Gerçeklik, Anlam ve Anlamlandırma | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
11 | Eğitsel Sinirbilim, Siberpsikoloji ve Motivasyon | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
12 | Öğrenme ve Öğretmenin Geleceğinde Sinirbilim | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
13 | Etik, Nöroetik ve Eğitime Yansımalar | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
14 | Etik, Nöroetik ve Eğitime Yansımalar | Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması |
Kaynak |
1. Educational Neuroscience Edited by Denis Mareschal Brian Butterworth Andy Tolmie, Wiley, 2014. 2. Educational Neuroscience A John Wiley & Sons, Ltd., Publication Edited by Kathryn E. Patten and Stephen R. Campbell, Wiley, 2013. |
Eğitsel Sinirbilim (2022). Esra Keleş, Nobel Yayınları, Ankara |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |