Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI VE ÖNLEYİCİ MÜDAHALELER-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Servet BAYRAM
Dersi VerenlerProf.Dr. Servet BAYRAM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin, okul çağı çocuk ve gençlerin bilgisayar ve diğer teknoloji ile oluşan bağımlılık türleri ve bu sorunların olası çözümleri açıklaması amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Bağımlılık Epidemiyolojisi ve Davranışsal Bağımlıklar ,Bağımlılık ve Karakteristik Özellikleri Teknoloji Bağımlılığının Açıklanması ,Sosyolojik Açıdan Teknoloji Bağımlılığının İncelenmesi ,Teknoloji Bağımlılığının Psikolojik Açıdan İncelenmesi,Teknoloji Kullanım Türleri Teknolojinin Kötüye Kullanımı ,Teknoloji Bağımlılığı Türleri İnternet Bağımlılığı ,Teknoloji Bağımlılığı Türleri İnternet Bağımlılığı ,Sosyal Medya Bağımlılığı ,Sosyal Öğrenme ve Modelleme ,Dijital Oyun Bağımlılığı ,Dijital Oyun Bağımlılığı Tedavi,Teknoloji Bağımlılığında Farkındalık ve Baş etme Stratejileri ,Oyun Bağımlılığı Tedavi ve Rehabilitasyon,Özet: Çocuk ve Gençlerde Bilgisayar ve Oyun Bağımlılığı ve Rehabilitasyonu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sosyolojik ve psikolojik açıdan teknoloji bağımlılığını tanımlar.10, 16, 9E
Bağımlılık epidemiyolojisini açıklar.10, 16, 9E
Teknoloji bağımlılığının nörobiyolojisi ve karakteristik özelliklerini açıklar.10, 16, 9E
Bilgisayar ve oyun bağımlılığını tanımlar10, 16, 9E
Bilgisayar ve oyun bağımlılığı özelliklerini ve türlerini analiz eder.10, 16, 9E
Bilgisayar ve oyun bağımlılığında baş etme stratejilerini listeler.10, 16, 9E
Bilgisayar ve oyun bağımlılığı rehabilitasyonu ve tedavisi işlemlerini açıklar.10, 16, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bağımlılık Epidemiyolojisi ve Davranışsal Bağımlıklar Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
2Bağımlılık ve Karakteristik Özellikleri Teknoloji Bağımlılığının Açıklanması Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
3Sosyolojik Açıdan Teknoloji Bağımlılığının İncelenmesi Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
4Teknoloji Bağımlılığının Psikolojik Açıdan İncelenmesiKonu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
5Teknoloji Kullanım Türleri Teknolojinin Kötüye Kullanımı Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
6Teknoloji Bağımlılığı Türleri İnternet Bağımlılığı Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
7Teknoloji Bağımlılığı Türleri İnternet Bağımlılığı Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
8Sosyal Medya Bağımlılığı Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
9Sosyal Öğrenme ve Modelleme Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
10Dijital Oyun Bağımlılığı Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
11Dijital Oyun Bağımlılığı TedaviKonu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
12Teknoloji Bağımlılığında Farkındalık ve Baş etme Stratejileri Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
13Oyun Bağımlılığı Tedavi ve RehabilitasyonKonu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
14Özet: Çocuk ve Gençlerde Bilgisayar ve Oyun Bağımlılığı ve RehabilitasyonuKonu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
Kaynak
(1) Psychological, Social and Cultural Aspects of Internet Addiction, Bahadir Bozoglan IF Weinheim Institute, Germany, Published in the United States of America by IGI Global, 2018, ISBN 9781522534785 (ebook). (2) Internet and Social Media Addiction, Andrea C. Nakaya, San Diego, CA, 2015 ReferencePoint Press, Inc. Printed in the United States, ISBN-13: 978-1-60152-761-5 (e book). (3) Digital Detox: The Ultimate Guide To Beating Technology Addiction, Cultivating Mindfulness, And Enjoying More Creativity, Inspiration, And Balance In Your Life!, Damon Zahariades, (Book, 146 Pages), Copyright © 2018 By Damon Zahariades Art Of Productivity http://www.artofproductivity.com. (4) Control the Controller Understanding and Resolving Video Game Addiction, By Ciaran O’Connor UKCP, MA, First published in 2014 by Free Publishing Limited Copyright © 2014 Free Publishing Limited (e-book 178 pages), ISBN: 978-1-85343-226-2.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı7749
Genel Sınav ve Hazırlığı1410140
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)231
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(231/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI VE ÖNLEYİCİ MÜDAHALELER-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Servet BAYRAM
Dersi VerenlerProf.Dr. Servet BAYRAM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin, okul çağı çocuk ve gençlerin bilgisayar ve diğer teknoloji ile oluşan bağımlılık türleri ve bu sorunların olası çözümleri açıklaması amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Bağımlılık Epidemiyolojisi ve Davranışsal Bağımlıklar ,Bağımlılık ve Karakteristik Özellikleri Teknoloji Bağımlılığının Açıklanması ,Sosyolojik Açıdan Teknoloji Bağımlılığının İncelenmesi ,Teknoloji Bağımlılığının Psikolojik Açıdan İncelenmesi,Teknoloji Kullanım Türleri Teknolojinin Kötüye Kullanımı ,Teknoloji Bağımlılığı Türleri İnternet Bağımlılığı ,Teknoloji Bağımlılığı Türleri İnternet Bağımlılığı ,Sosyal Medya Bağımlılığı ,Sosyal Öğrenme ve Modelleme ,Dijital Oyun Bağımlılığı ,Dijital Oyun Bağımlılığı Tedavi,Teknoloji Bağımlılığında Farkındalık ve Baş etme Stratejileri ,Oyun Bağımlılığı Tedavi ve Rehabilitasyon,Özet: Çocuk ve Gençlerde Bilgisayar ve Oyun Bağımlılığı ve Rehabilitasyonu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sosyolojik ve psikolojik açıdan teknoloji bağımlılığını tanımlar.10, 16, 9E
Bağımlılık epidemiyolojisini açıklar.10, 16, 9E
Teknoloji bağımlılığının nörobiyolojisi ve karakteristik özelliklerini açıklar.10, 16, 9E
Bilgisayar ve oyun bağımlılığını tanımlar10, 16, 9E
Bilgisayar ve oyun bağımlılığı özelliklerini ve türlerini analiz eder.10, 16, 9E
Bilgisayar ve oyun bağımlılığında baş etme stratejilerini listeler.10, 16, 9E
Bilgisayar ve oyun bağımlılığı rehabilitasyonu ve tedavisi işlemlerini açıklar.10, 16, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bağımlılık Epidemiyolojisi ve Davranışsal Bağımlıklar Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
2Bağımlılık ve Karakteristik Özellikleri Teknoloji Bağımlılığının Açıklanması Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
3Sosyolojik Açıdan Teknoloji Bağımlılığının İncelenmesi Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
4Teknoloji Bağımlılığının Psikolojik Açıdan İncelenmesiKonu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
5Teknoloji Kullanım Türleri Teknolojinin Kötüye Kullanımı Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
6Teknoloji Bağımlılığı Türleri İnternet Bağımlılığı Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
7Teknoloji Bağımlılığı Türleri İnternet Bağımlılığı Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
8Sosyal Medya Bağımlılığı Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
9Sosyal Öğrenme ve Modelleme Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
10Dijital Oyun Bağımlılığı Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
11Dijital Oyun Bağımlılığı TedaviKonu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
12Teknoloji Bağımlılığında Farkındalık ve Baş etme Stratejileri Konu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
13Oyun Bağımlılığı Tedavi ve RehabilitasyonKonu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
14Özet: Çocuk ve Gençlerde Bilgisayar ve Oyun Bağımlılığı ve RehabilitasyonuKonu ile ilgili belirtilen kaynaklarda ilgili bölümlerin okunması
Kaynak
(1) Psychological, Social and Cultural Aspects of Internet Addiction, Bahadir Bozoglan IF Weinheim Institute, Germany, Published in the United States of America by IGI Global, 2018, ISBN 9781522534785 (ebook). (2) Internet and Social Media Addiction, Andrea C. Nakaya, San Diego, CA, 2015 ReferencePoint Press, Inc. Printed in the United States, ISBN-13: 978-1-60152-761-5 (e book). (3) Digital Detox: The Ultimate Guide To Beating Technology Addiction, Cultivating Mindfulness, And Enjoying More Creativity, Inspiration, And Balance In Your Life!, Damon Zahariades, (Book, 146 Pages), Copyright © 2018 By Damon Zahariades Art Of Productivity http://www.artofproductivity.com. (4) Control the Controller Understanding and Resolving Video Game Addiction, By Ciaran O’Connor UKCP, MA, First published in 2014 by Free Publishing Limited Copyright © 2014 Free Publishing Limited (e-book 178 pages), ISBN: 978-1-85343-226-2.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:48Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:50