Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GELİŞİMSEL PSİKO. VE EĞİTSEL MÜDAHALELER-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Servet BAYRAM
Dersi VerenlerProf.Dr. Servet BAYRAM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin, gelişimsel psikopatoloji, çocuk ve ergenlerdeki psikolojik bozuklukların ortaya çıkışı, klinik özellikleri, tanısı ve gidişatı açısından gelişimsel dönemlerin ve özelliklerini açıklaması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Gelişimsel Psikopatoloji,Zihinsel Yetersizlik,Dil Ve Konuşma Bozuklukları, Otizm Spektrum Bozukluğu,Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu,Özgül Öğrenme Bozukluğu,Tik Bozuklukları,Duygudurum Bozuklukları,Anksiyete Bozuklukları,Obsesif Kompulsif Ve İlişkili Bozukluklar,Travma İle İlişkili Bozukluklar,Beslenme Ve Dışa Atım Bozuklukları,Dürtü Denetimi Ve Davranım Bozuklukları,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Farklı müdahale yaklaşımlarının tekniklerini uygular. 10, 16, 9E
Farklı gelişimsel psikopatolojik durumlarla ilgili eğitsel ilke ve tekniklerini açıklar.10, 16, 9E
Gelişimsel psikopatoloji, çocuk ve ergenlerdeki psikolojik bozuklukları, klinik özellikleri, tanıyı ve gidişatı açıklar.10, 16, 9E
Gelişimsel dönemleri ve özelliklerini açıklar.10, 16, 9E
Farklı gelişimsel psikopatolojik durumların özelliklerini ve tanı kriterlerini açıklar.10, 16, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gelişimsel PsikopatolojiKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
2Zihinsel YetersizlikKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
3Dil Ve Konuşma BozukluklarıKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
4 Otizm Spektrum BozukluğuKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
5Dikkat Eksikliği Hiperaktivite BozukluğuKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
6Özgül Öğrenme BozukluğuKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
7Tik BozukluklarıKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
8Duygudurum BozukluklarıKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
9Anksiyete BozukluklarıKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
10Obsesif Kompulsif Ve İlişkili BozukluklarKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
11Travma İle İlişkili BozukluklarKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
12Beslenme Ve Dışa Atım BozukluklarıKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
13Dürtü Denetimi Ve Davranım BozukluklarıKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
14Genel DeğerlendirmeKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
Kaynak
1. Dante, C. & Cohen, D. J. (2006). Developmental Psychopathology: Theory and methods. (Vol. 1, 2, 3 -3 Sets) 2nd Ed. John Wiley & Sons, Inc, ISBN-13: 978-0-471-23735-8, ISBN-10: 0-471-23735 2. Troy, M. F. (2018). Disorders of Childhood Development and Psychopathology, 3rd Ed. Robin Hornik Parritz Hamline University, Cengage Learning. 3. Maddux, J. E. and Winstead, B. A. (2020). Psychopathology Foundations for a Contemporary Understanding, 5th Ed. Routledge Vanderbilt, New York, NY, Taylor & Francis ISBN: 978–0-367–08580–3 4. Hughes, T. L.; Crothers, L. M. & Jimerson, S. R. (2008). Identifying, Assessing, and Treating Conduct Disorder at School, Library of Congress, ISBN-13: 978-0-387-74393-6, Springer Science+Business Media, Inc 5. Pennington, B. (2005). The Development of Psychopathology: Nature and Nurture, The Guilford Press New York London, ISBN-10: 1-57230-755-2 6. Ercan, E. S., Bilaç, Ö., Perçinel Yazıcı, İ. Kütük, Ö. M., Işık, Ü., Kılıçoğlu, A. G., Durak, F. S.; Kandemir, H., Yazıcı, K. U., Ünsel Bolat, G., Kavurma, C., Fethiye Kılıçaslan, F. Ed. (2020). Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Güncel Yaklaşımlar ve Temel Kavramlar (1-2 Cilt) Ankara Akademisyen Kitabevi, ISBN: 9786257795142 7. Güzel, H. Ş. (2018). Çocukluk Dönemi Psikopatolojileri, Akademisyen Yayınevi, Ankara, ISBN: 978-605-258-227-5 8. Baytok, V. (2010). Klinik Çocuk Nörolojisi, Ankara Nobel Yayınları, ISBN: 978-605-397-068-2 9. İşer, E. & İçen, S. (2020). Çocuk ve Ergenderde Psikiyatrik Aciller, Akademisyen Kitapevi, Ankara, ISBN: 978-625-7795-09-8

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı7749
Genel Sınav ve Hazırlığı1410140
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)231
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(231/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GELİŞİMSEL PSİKO. VE EĞİTSEL MÜDAHALELER-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Servet BAYRAM
Dersi VerenlerProf.Dr. Servet BAYRAM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin, gelişimsel psikopatoloji, çocuk ve ergenlerdeki psikolojik bozuklukların ortaya çıkışı, klinik özellikleri, tanısı ve gidişatı açısından gelişimsel dönemlerin ve özelliklerini açıklaması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Gelişimsel Psikopatoloji,Zihinsel Yetersizlik,Dil Ve Konuşma Bozuklukları, Otizm Spektrum Bozukluğu,Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu,Özgül Öğrenme Bozukluğu,Tik Bozuklukları,Duygudurum Bozuklukları,Anksiyete Bozuklukları,Obsesif Kompulsif Ve İlişkili Bozukluklar,Travma İle İlişkili Bozukluklar,Beslenme Ve Dışa Atım Bozuklukları,Dürtü Denetimi Ve Davranım Bozuklukları,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Farklı müdahale yaklaşımlarının tekniklerini uygular. 10, 16, 9E
Farklı gelişimsel psikopatolojik durumlarla ilgili eğitsel ilke ve tekniklerini açıklar.10, 16, 9E
Gelişimsel psikopatoloji, çocuk ve ergenlerdeki psikolojik bozuklukları, klinik özellikleri, tanıyı ve gidişatı açıklar.10, 16, 9E
Gelişimsel dönemleri ve özelliklerini açıklar.10, 16, 9E
Farklı gelişimsel psikopatolojik durumların özelliklerini ve tanı kriterlerini açıklar.10, 16, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gelişimsel PsikopatolojiKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
2Zihinsel YetersizlikKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
3Dil Ve Konuşma BozukluklarıKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
4 Otizm Spektrum BozukluğuKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
5Dikkat Eksikliği Hiperaktivite BozukluğuKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
6Özgül Öğrenme BozukluğuKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
7Tik BozukluklarıKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
8Duygudurum BozukluklarıKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
9Anksiyete BozukluklarıKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
10Obsesif Kompulsif Ve İlişkili BozukluklarKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
11Travma İle İlişkili BozukluklarKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
12Beslenme Ve Dışa Atım BozukluklarıKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
13Dürtü Denetimi Ve Davranım BozukluklarıKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
14Genel DeğerlendirmeKonuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması
Kaynak
1. Dante, C. & Cohen, D. J. (2006). Developmental Psychopathology: Theory and methods. (Vol. 1, 2, 3 -3 Sets) 2nd Ed. John Wiley & Sons, Inc, ISBN-13: 978-0-471-23735-8, ISBN-10: 0-471-23735 2. Troy, M. F. (2018). Disorders of Childhood Development and Psychopathology, 3rd Ed. Robin Hornik Parritz Hamline University, Cengage Learning. 3. Maddux, J. E. and Winstead, B. A. (2020). Psychopathology Foundations for a Contemporary Understanding, 5th Ed. Routledge Vanderbilt, New York, NY, Taylor & Francis ISBN: 978–0-367–08580–3 4. Hughes, T. L.; Crothers, L. M. & Jimerson, S. R. (2008). Identifying, Assessing, and Treating Conduct Disorder at School, Library of Congress, ISBN-13: 978-0-387-74393-6, Springer Science+Business Media, Inc 5. Pennington, B. (2005). The Development of Psychopathology: Nature and Nurture, The Guilford Press New York London, ISBN-10: 1-57230-755-2 6. Ercan, E. S., Bilaç, Ö., Perçinel Yazıcı, İ. Kütük, Ö. M., Işık, Ü., Kılıçoğlu, A. G., Durak, F. S.; Kandemir, H., Yazıcı, K. U., Ünsel Bolat, G., Kavurma, C., Fethiye Kılıçaslan, F. Ed. (2020). Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Güncel Yaklaşımlar ve Temel Kavramlar (1-2 Cilt) Ankara Akademisyen Kitabevi, ISBN: 9786257795142 7. Güzel, H. Ş. (2018). Çocukluk Dönemi Psikopatolojileri, Akademisyen Yayınevi, Ankara, ISBN: 978-605-258-227-5 8. Baytok, V. (2010). Klinik Çocuk Nörolojisi, Ankara Nobel Yayınları, ISBN: 978-605-397-068-2 9. İşer, E. & İçen, S. (2020). Çocuk ve Ergenderde Psikiyatrik Aciller, Akademisyen Kitapevi, Ankara, ISBN: 978-625-7795-09-8

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder.
X
2
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
X
3
Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar.
X
4
Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular.
X
5
Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
X
7
Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir.
X
8
Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:48Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:50