Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GELİŞİMSEL PSİKO. VE EĞİTSEL MÜDAHALELER | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin, gelişimsel psikopatoloji, çocuk ve ergenlerdeki psikolojik bozuklukların ortaya çıkışı, klinik özellikleri, tanısı ve gidişatı açısından gelişimsel dönemlerin ve özelliklerini açıklaması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gelişimsel Psikopatoloji,Zihinsel Yetersizlik,Dil Ve Konuşma Bozuklukları, Otizm Spektrum Bozukluğu,Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu,Özgül Öğrenme Bozukluğu,Tik Bozuklukları,Duygudurum Bozuklukları,Anksiyete Bozuklukları,Obsesif Kompulsif Ve İlişkili Bozukluklar,Travma İle İlişkili Bozukluklar,Beslenme Ve Dışa Atım Bozuklukları,Dürtü Denetimi Ve Davranım Bozuklukları,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Farklı müdahale yaklaşımlarının tekniklerini uygular. | 10, 16, 9 | E |
Farklı gelişimsel psikopatolojik durumlarla ilgili eğitsel ilke ve tekniklerini açıklar. | 10, 16, 9 | E |
Gelişimsel psikopatoloji, çocuk ve ergenlerdeki psikolojik bozuklukları, klinik özellikleri, tanıyı ve gidişatı açıklar. | 10, 16, 9 | E |
Gelişimsel dönemleri ve özelliklerini açıklar. | 10, 16, 9 | E |
Farklı gelişimsel psikopatolojik durumların özelliklerini ve tanı kriterlerini açıklar. | 10, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gelişimsel Psikopatoloji | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
2 | Zihinsel Yetersizlik | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
3 | Dil Ve Konuşma Bozuklukları | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
4 | Otizm Spektrum Bozukluğu | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
5 | Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
6 | Özgül Öğrenme Bozukluğu | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
7 | Tik Bozuklukları | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
8 | Duygudurum Bozuklukları | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
9 | Anksiyete Bozuklukları | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
10 | Obsesif Kompulsif Ve İlişkili Bozukluklar | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
11 | Travma İle İlişkili Bozukluklar | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
12 | Beslenme Ve Dışa Atım Bozuklukları | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
13 | Dürtü Denetimi Ve Davranım Bozuklukları | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
14 | Genel Değerlendirme | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
Kaynak |
1. Dante, C. & Cohen, D. J. (2006). Developmental Psychopathology: Theory and methods. (Vol. 1, 2, 3 -3 Sets) 2nd Ed. John Wiley & Sons, Inc, ISBN-13: 978-0-471-23735-8, ISBN-10: 0-471-23735 2. Troy, M. F. (2018). Disorders of Childhood Development and Psychopathology, 3rd Ed. Robin Hornik Parritz Hamline University, Cengage Learning. 3. Maddux, J. E. and Winstead, B. A. (2020). Psychopathology Foundations for a Contemporary Understanding, 5th Ed. Routledge Vanderbilt, New York, NY, Taylor & Francis ISBN: 978–0-367–08580–3 4. Hughes, T. L.; Crothers, L. M. & Jimerson, S. R. (2008). Identifying, Assessing, and Treating Conduct Disorder at School, Library of Congress, ISBN-13: 978-0-387-74393-6, Springer Science+Business Media, Inc 5. Pennington, B. (2005). The Development of Psychopathology: Nature and Nurture, The Guilford Press New York London, ISBN-10: 1-57230-755-2 6. Ercan, E. S., Bilaç, Ö., Perçinel Yazıcı, İ. Kütük, Ö. M., Işık, Ü., Kılıçoğlu, A. G., Durak, F. S.; Kandemir, H., Yazıcı, K. U., Ünsel Bolat, G., Kavurma, C., Fethiye Kılıçaslan, F. Ed. (2020). Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Güncel Yaklaşımlar ve Temel Kavramlar (1-2 Cilt) Ankara Akademisyen Kitabevi, ISBN: 9786257795142 7. Güzel, H. Ş. (2018). Çocukluk Dönemi Psikopatolojileri, Akademisyen Yayınevi, Ankara, ISBN: 978-605-258-227-5 8. Baytok, V. (2010). Klinik Çocuk Nörolojisi, Ankara Nobel Yayınları, ISBN: 978-605-397-068-2 9. İşer, E. & İçen, S. (2020). Çocuk ve Ergenderde Psikiyatrik Aciller, Akademisyen Kitapevi, Ankara, ISBN: 978-625-7795-09-8 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 7 | 49 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 10 | 140 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 231 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(231/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GELİŞİMSEL PSİKO. VE EĞİTSEL MÜDAHALELER | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Servet BAYRAM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin, gelişimsel psikopatoloji, çocuk ve ergenlerdeki psikolojik bozuklukların ortaya çıkışı, klinik özellikleri, tanısı ve gidişatı açısından gelişimsel dönemlerin ve özelliklerini açıklaması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gelişimsel Psikopatoloji,Zihinsel Yetersizlik,Dil Ve Konuşma Bozuklukları, Otizm Spektrum Bozukluğu,Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu,Özgül Öğrenme Bozukluğu,Tik Bozuklukları,Duygudurum Bozuklukları,Anksiyete Bozuklukları,Obsesif Kompulsif Ve İlişkili Bozukluklar,Travma İle İlişkili Bozukluklar,Beslenme Ve Dışa Atım Bozuklukları,Dürtü Denetimi Ve Davranım Bozuklukları,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Farklı müdahale yaklaşımlarının tekniklerini uygular. | 10, 16, 9 | E |
Farklı gelişimsel psikopatolojik durumlarla ilgili eğitsel ilke ve tekniklerini açıklar. | 10, 16, 9 | E |
Gelişimsel psikopatoloji, çocuk ve ergenlerdeki psikolojik bozuklukları, klinik özellikleri, tanıyı ve gidişatı açıklar. | 10, 16, 9 | E |
Gelişimsel dönemleri ve özelliklerini açıklar. | 10, 16, 9 | E |
Farklı gelişimsel psikopatolojik durumların özelliklerini ve tanı kriterlerini açıklar. | 10, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gelişimsel Psikopatoloji | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
2 | Zihinsel Yetersizlik | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
3 | Dil Ve Konuşma Bozuklukları | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
4 | Otizm Spektrum Bozukluğu | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
5 | Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
6 | Özgül Öğrenme Bozukluğu | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
7 | Tik Bozuklukları | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
8 | Duygudurum Bozuklukları | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
9 | Anksiyete Bozuklukları | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
10 | Obsesif Kompulsif Ve İlişkili Bozukluklar | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
11 | Travma İle İlişkili Bozukluklar | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
12 | Beslenme Ve Dışa Atım Bozuklukları | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
13 | Dürtü Denetimi Ve Davranım Bozuklukları | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
14 | Genel Değerlendirme | Konuyla ilgili belirtilen kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması |
Kaynak |
1. Dante, C. & Cohen, D. J. (2006). Developmental Psychopathology: Theory and methods. (Vol. 1, 2, 3 -3 Sets) 2nd Ed. John Wiley & Sons, Inc, ISBN-13: 978-0-471-23735-8, ISBN-10: 0-471-23735 2. Troy, M. F. (2018). Disorders of Childhood Development and Psychopathology, 3rd Ed. Robin Hornik Parritz Hamline University, Cengage Learning. 3. Maddux, J. E. and Winstead, B. A. (2020). Psychopathology Foundations for a Contemporary Understanding, 5th Ed. Routledge Vanderbilt, New York, NY, Taylor & Francis ISBN: 978–0-367–08580–3 4. Hughes, T. L.; Crothers, L. M. & Jimerson, S. R. (2008). Identifying, Assessing, and Treating Conduct Disorder at School, Library of Congress, ISBN-13: 978-0-387-74393-6, Springer Science+Business Media, Inc 5. Pennington, B. (2005). The Development of Psychopathology: Nature and Nurture, The Guilford Press New York London, ISBN-10: 1-57230-755-2 6. Ercan, E. S., Bilaç, Ö., Perçinel Yazıcı, İ. Kütük, Ö. M., Işık, Ü., Kılıçoğlu, A. G., Durak, F. S.; Kandemir, H., Yazıcı, K. U., Ünsel Bolat, G., Kavurma, C., Fethiye Kılıçaslan, F. Ed. (2020). Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Güncel Yaklaşımlar ve Temel Kavramlar (1-2 Cilt) Ankara Akademisyen Kitabevi, ISBN: 9786257795142 7. Güzel, H. Ş. (2018). Çocukluk Dönemi Psikopatolojileri, Akademisyen Yayınevi, Ankara, ISBN: 978-605-258-227-5 8. Baytok, V. (2010). Klinik Çocuk Nörolojisi, Ankara Nobel Yayınları, ISBN: 978-605-397-068-2 9. İşer, E. & İçen, S. (2020). Çocuk ve Ergenderde Psikiyatrik Aciller, Akademisyen Kitapevi, Ankara, ISBN: 978-625-7795-09-8 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | X | |||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |