Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARMA ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilere, karma araştırma desenlerinde problem durumu belirleme, çalışma grubu oluşturma, veri toplama, toplanan veriyi analiz etme ve yorumlama yetisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Karma araştırma yöntemlerinin temel özellikleri,Karma Yöntem Araştırma Tasarım Adımları, Karma Yöntem Araştırmasını Yürütmek İçin Gerekli Olan Beceriler,Temel ve Gelişmiş Karma Yöntem Desenleri,Araştırma Süreçlerinin Diyagramize (Şematize) Edilişi,Bir Karma Yöntem Araştırma Çalışmasının Tanıtımı,Örnekleme ve Bulguları Birleştirme 1,Örnekleme ve Bulguları Birleştirme 2,Karma Yöntemle Makale Yazım Süreci,Karma Yöntem Makalelerinde İki Tür, Karma Yöntem Çalışmasının Niteliğini Değerlendirme,Karma Yöntemlerin Gelişmesi ve İlerlemesi,Örnek tez inceleme,Örnek tez inceleme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Karma Yöntem Araştırmaların temel özelliklerini açıklar. | 16, 19, 9 | E |
Karma Yöntem Araştırma sürecindeki adımları açıklar. | 16, 6, 9 | E |
Nicel ve nitel araştırma yöntemlerini uygular. | 16, 6, 9 | E |
Temel ve Gelişmiş Karma Yöntem desenlerini tanımlar. | 9 | E |
Bir diyagramdaki temel unsurları tanımlar. | 9 | E |
Karma yöntem çalışması yazma ve yayımlama sürecini kavrar. | 10, 16, 6, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karma araştırma yöntemlerinin temel özellikleri | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 1) |
2 | Karma Yöntem Araştırma Tasarım Adımları | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (2. Bölüm) |
3 | Karma Yöntem Araştırmasını Yürütmek İçin Gerekli Olan Beceriler | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 3) |
4 | Temel ve Gelişmiş Karma Yöntem Desenleri | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 4) |
5 | Araştırma Süreçlerinin Diyagramize (Şematize) Edilişi | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 5) |
6 | Bir Karma Yöntem Araştırma Çalışmasının Tanıtımı | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 6) |
7 | Örnekleme ve Bulguları Birleştirme 1 | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 7) |
8 | Örnekleme ve Bulguları Birleştirme 2 | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 7) |
9 | Karma Yöntemle Makale Yazım Süreci | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 8) |
10 | Karma Yöntem Makalelerinde İki Tür | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 8, s. 95-102) |
11 | Karma Yöntem Çalışmasının Niteliğini Değerlendirme | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 9) |
12 | Karma Yöntemlerin Gelişmesi ve İlerlemesi | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 10) |
13 | Örnek tez inceleme | Önerilen kaynakların incelenmesi |
14 | Örnek tez inceleme | Önerilen kaynakların incelenmesi |
Kaynak |
Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. |
1. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. 2. Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri. Siyasal Yayınevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | ||||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 10 | 3 | 30 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 10 | 3 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 20 | 3 | 60 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 30 | 3 | 90 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 252 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(252/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARMA ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilere, karma araştırma desenlerinde problem durumu belirleme, çalışma grubu oluşturma, veri toplama, toplanan veriyi analiz etme ve yorumlama yetisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Karma araştırma yöntemlerinin temel özellikleri,Karma Yöntem Araştırma Tasarım Adımları, Karma Yöntem Araştırmasını Yürütmek İçin Gerekli Olan Beceriler,Temel ve Gelişmiş Karma Yöntem Desenleri,Araştırma Süreçlerinin Diyagramize (Şematize) Edilişi,Bir Karma Yöntem Araştırma Çalışmasının Tanıtımı,Örnekleme ve Bulguları Birleştirme 1,Örnekleme ve Bulguları Birleştirme 2,Karma Yöntemle Makale Yazım Süreci,Karma Yöntem Makalelerinde İki Tür, Karma Yöntem Çalışmasının Niteliğini Değerlendirme,Karma Yöntemlerin Gelişmesi ve İlerlemesi,Örnek tez inceleme,Örnek tez inceleme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Karma Yöntem Araştırmaların temel özelliklerini açıklar. | 16, 19, 9 | E |
Karma Yöntem Araştırma sürecindeki adımları açıklar. | 16, 6, 9 | E |
Nicel ve nitel araştırma yöntemlerini uygular. | 16, 6, 9 | E |
Temel ve Gelişmiş Karma Yöntem desenlerini tanımlar. | 9 | E |
Bir diyagramdaki temel unsurları tanımlar. | 9 | E |
Karma yöntem çalışması yazma ve yayımlama sürecini kavrar. | 10, 16, 6, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karma araştırma yöntemlerinin temel özellikleri | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 1) |
2 | Karma Yöntem Araştırma Tasarım Adımları | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (2. Bölüm) |
3 | Karma Yöntem Araştırmasını Yürütmek İçin Gerekli Olan Beceriler | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 3) |
4 | Temel ve Gelişmiş Karma Yöntem Desenleri | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 4) |
5 | Araştırma Süreçlerinin Diyagramize (Şematize) Edilişi | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 5) |
6 | Bir Karma Yöntem Araştırma Çalışmasının Tanıtımı | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 6) |
7 | Örnekleme ve Bulguları Birleştirme 1 | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 7) |
8 | Örnekleme ve Bulguları Birleştirme 2 | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 7) |
9 | Karma Yöntemle Makale Yazım Süreci | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 8) |
10 | Karma Yöntem Makalelerinde İki Tür | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 8, s. 95-102) |
11 | Karma Yöntem Çalışmasının Niteliğini Değerlendirme | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 9) |
12 | Karma Yöntemlerin Gelişmesi ve İlerlemesi | Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. (Bölüm 10) |
13 | Örnek tez inceleme | Önerilen kaynakların incelenmesi |
14 | Örnek tez inceleme | Önerilen kaynakların incelenmesi |
Kaynak |
Creswell, J. W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Ankara: Pegem. |
1. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. 2. Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri. Siyasal Yayınevi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilimsel bir anlayışla analiz eder. | X | |||||
2 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ait kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların koruyucu ve önleyici ruh sağlığı kapsamında psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar. | X | |||||
3 | Bilimsel araştırma etiği temelinde, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kavrar. | X | |||||
4 | Danışanların psikolojik sağlamlıklarını arttırmak ve psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek amacıyla uygulanması gereken rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini (bireyle psikolojik danışma, grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, bireyle rehberlik, grupla rehberlik vb gibi) planlar ve uygular. | X | |||||
5 | Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanı ile ilgili güncel sorun ve ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık uzmanlaşma alt alanlarında (Okul psikolojik danışmanlığı, evlilik ve aile psikolojik danışmanlığı, kariyer psikolojik danışmanlığı, ruh sağlığı psikolojik danışmanlığı) uygulama temel ilkeleri ve teknikleri kapsamında danışanların ihtiyaçlarını belirler, ihtiyaçlarına destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir. | X | |||||
7 | Ruh sağlığı alanında hizmet veren bir meslek mensubu olarak ve mesleğin etik ilke ve değerlerine uyum göstererek önleyici ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında bireysel, ailesel ve toplumsal ihtiyaçlar temelinde kendisinden beklenen rol ve görevlerini yerine getirir. | ||||||
8 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yaşanan toplumsal sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |