Ar. Gör. Abdullah Revaha Gencer; Ar. Gör. Beyza Yiğitbaşı
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilerin çek hakkında bilgi sahibi olmasını; uygulamada en çok tercih edilen kıymetli evrak olan çekin hukuki niteliğini ve işleyişinin kavranmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Çekin Tanımı, Temel Özellikleri ve Hukuki Niteliği,Kıymetli evrak teorileri ,Çekin Unsurları,Çeke Konulabilecek ve konulamayacak kayıtlar,İleri tarihli çek,Devir şekline göre kıymetli evrakın tasnifi ve devir kurallarının çekte uygulanması,Çekte keşidecinin ileri sürebileceği defiler,Çekte ibraz süreleri ve çekin ödenmesi,Çekin karşılıksız kalması ,Çekin karşılıksız kalmasının sonuçları,Çekte başvuru hakkının doğması ve başvuru borçlularının sorumluluğu,Çekin zıyaı ve iptali ,Çekte zamanaşımı ,Çekin devri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Çek Hukuku ile ilgili temel temel bilgileri açıklar.
10, 13, 14, 16, 9
A, E
1.1. Çekin unsurlarını sıralar.
10, 13, 14, 16
A, E
1.2. Çekin hukuki niteliğini yorumlar.
10, 13, 14, 16
A, E
2. Çek hukukuna ilişkin mevzuat ve yargı kararlarını tetkik eder.
13, 14, 16, 9
A, E
2.1. Mevzuat ve yargı kararlarını öğreti ve uygulamada varılan sonuçları göz önünde tutarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10, 14, 16
A, E
2.2. Mevzuat ve yargı kararlarını somut hukuki problemlerin çözümünde uygular.
10, 13, 14, 16
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Çekin Tanımı, Temel Özellikleri ve Hukuki Niteliği
Kendigelen Çek Hukuku s. 41-51 okunmalıdır
2
Kıymetli evrak teorileri
bulunmamaktadır.
3
Çekin Unsurları
Kendigelen Çek Hukuku s. 69-137 okunmalıdır
4
Çeke Konulabilecek ve konulamayacak kayıtlar
Kendigelen Çek Hukuku s. 167-198 okunmalıdır
5
İleri tarihli çek
Kendigelen Çek Hukuku s. 259-270 okunmalıdır
6
Devir şekline göre kıymetli evrakın tasnifi ve devir kurallarının çekte uygulanması
bulunmamaktadır
7
Çekte keşidecinin ileri sürebileceği defiler
bulunmamaktadır
8
Çekte ibraz süreleri ve çekin ödenmesi
Kendigelen Çek Hukuku s. 278-290 okunmalıdır
9
Çekin karşılıksız kalması
Kendigelen Çek Hukuku s. 349-360 okunmalıdır
10
Çekin karşılıksız kalmasının sonuçları
Kendigelen Çek Hukuku s. 406-450 okunmalıdır
11
Çekte başvuru hakkının doğması ve başvuru borçlularının sorumluluğu
Kendigelen Çek Hukuku s. 364-400 okunmalıdır
12
Çekin zıyaı ve iptali
bulunmamaktadır
13
Çekte zamanaşımı
bulunmamaktadır
14
Çekin devri
Kendigelen Çek Hukuku s. 207-253 okunmalıdır
Kaynak
Abuzer Kendigelen, Çek Hukuku, 6. Bs., 2021; Seza REİSOĞLU, Çek Hukuku, 2011
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY1) Özel Hukuk alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında özel hukukla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
X
2
PY2) Özel Hukuk alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır.
X
3
PY3) Özel Hukuk alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
X
4
PY4) Özel Hukuka dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır.
X
5
PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
X
6
PY6) Özel Hukuka dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar.
X
7
PY7) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
PY8) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
9
PY9) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
X
10
PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır.
11
PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
X
12
PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
13
PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
14
3
42
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
14
1
14
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
5
8
40
Genel Sınav ve Hazırlığı
14
6
84
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
208
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(208/30)
7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ÇEK HUKUKU
-
Güz Dönemi
3+0
3
7
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Salih Önder YEŞİLTEPE
Dersi Verenler
Prof.Dr. Salih Önder YEŞİLTEPE
Dersin Yardımcıları
Ar. Gör. Abdullah Revaha Gencer; Ar. Gör. Beyza Yiğitbaşı
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilerin çek hakkında bilgi sahibi olmasını; uygulamada en çok tercih edilen kıymetli evrak olan çekin hukuki niteliğini ve işleyişinin kavranmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Çekin Tanımı, Temel Özellikleri ve Hukuki Niteliği,Kıymetli evrak teorileri ,Çekin Unsurları,Çeke Konulabilecek ve konulamayacak kayıtlar,İleri tarihli çek,Devir şekline göre kıymetli evrakın tasnifi ve devir kurallarının çekte uygulanması,Çekte keşidecinin ileri sürebileceği defiler,Çekte ibraz süreleri ve çekin ödenmesi,Çekin karşılıksız kalması ,Çekin karşılıksız kalmasının sonuçları,Çekte başvuru hakkının doğması ve başvuru borçlularının sorumluluğu,Çekin zıyaı ve iptali ,Çekte zamanaşımı ,Çekin devri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Çek Hukuku ile ilgili temel temel bilgileri açıklar.
10, 13, 14, 16, 9
A, E
1.1. Çekin unsurlarını sıralar.
10, 13, 14, 16
A, E
1.2. Çekin hukuki niteliğini yorumlar.
10, 13, 14, 16
A, E
2. Çek hukukuna ilişkin mevzuat ve yargı kararlarını tetkik eder.
13, 14, 16, 9
A, E
2.1. Mevzuat ve yargı kararlarını öğreti ve uygulamada varılan sonuçları göz önünde tutarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
10, 14, 16
A, E
2.2. Mevzuat ve yargı kararlarını somut hukuki problemlerin çözümünde uygular.
10, 13, 14, 16
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Çekin Tanımı, Temel Özellikleri ve Hukuki Niteliği
Kendigelen Çek Hukuku s. 41-51 okunmalıdır
2
Kıymetli evrak teorileri
bulunmamaktadır.
3
Çekin Unsurları
Kendigelen Çek Hukuku s. 69-137 okunmalıdır
4
Çeke Konulabilecek ve konulamayacak kayıtlar
Kendigelen Çek Hukuku s. 167-198 okunmalıdır
5
İleri tarihli çek
Kendigelen Çek Hukuku s. 259-270 okunmalıdır
6
Devir şekline göre kıymetli evrakın tasnifi ve devir kurallarının çekte uygulanması
bulunmamaktadır
7
Çekte keşidecinin ileri sürebileceği defiler
bulunmamaktadır
8
Çekte ibraz süreleri ve çekin ödenmesi
Kendigelen Çek Hukuku s. 278-290 okunmalıdır
9
Çekin karşılıksız kalması
Kendigelen Çek Hukuku s. 349-360 okunmalıdır
10
Çekin karşılıksız kalmasının sonuçları
Kendigelen Çek Hukuku s. 406-450 okunmalıdır
11
Çekte başvuru hakkının doğması ve başvuru borçlularının sorumluluğu
Kendigelen Çek Hukuku s. 364-400 okunmalıdır
12
Çekin zıyaı ve iptali
bulunmamaktadır
13
Çekte zamanaşımı
bulunmamaktadır
14
Çekin devri
Kendigelen Çek Hukuku s. 207-253 okunmalıdır
Kaynak
Abuzer Kendigelen, Çek Hukuku, 6. Bs., 2021; Seza REİSOĞLU, Çek Hukuku, 2011
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY1) Özel Hukuk alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında özel hukukla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
X
2
PY2) Özel Hukuk alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır.
X
3
PY3) Özel Hukuk alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
X
4
PY4) Özel Hukuka dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır.
X
5
PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
X
6
PY6) Özel Hukuka dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar.
X
7
PY7) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
PY8) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
9
PY9) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
X
10
PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır.
11
PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
X
12
PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
13
PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur.