Kişilik Hakkına ilişkin teorik bilgiye sahip olmak ve bu alandaki uygulamaya yönelik sorunların çözümü hakkında öğrencilerin bilgi sahibi olmalarını sağlamak.
Dersin İçeriği
Bu ders; Kişi ve Kişilik Kavramı,Kişilik Hakkının Nitelikleri,Kişilik Hakkının Konusunu Oluşturan Değerler (Hayat, Sağlık, Vücut Bütünlüğü),Kişilik Hakkının Konusunu Oluşturan Değerler (Kişinin Hayat Alanı),Kişilik Hakkının Konusunu Oluşturan Değerler (Şeref ve Haysiyet),Kişilik Hakkının Konusunu Oluşturan Değerler (Resim, Ses ve Ad),Kişiliğin Hukuki İşlemle Saldırılara Karşı Korunması,Kişiliğin Hukuka Aykırı Fiille Saldırılara Karşı Korunması,Kişiliğe Hukuka Aykırı Saldırı Halinde Açılabilecek Davalar (Saldırı Tehlikesinin Önlenmesi Davası),Kişiliğe Hukuka Aykırı Saldırı Halinde Açılabilecek Davalar (Saldırıya Son Verilmesi Davası),Kişiliğe Hukuka Aykırı Saldırı Halinde Açılabilecek Davalar (Saldırının Hukuka Aykırılığının Tespiti Davası),Maddi Tazminat Davası,Manevi Tazminat Davası,Kazancın Geri Verilmesi Davası; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci;
1. Kişilik hakkı ile ilgili temel kavramları ifade edebilecektir.
10, 13, 14, 18, 9
A, E
1.1. Kişi kavramını açıklar
10, 13, 14, 18, 9
A, E
1.2. Kişilik hakkı kavramını açıklar
10, 13, 14, 18, 9
A, E
1.3. Kişilik hakkının niteliklerini ifade eder.
10, 13, 14, 18, 9
A, E
2. Kişilik hakkının konusunu oluşturan değerleri tanıyabilecektir.
10, 13, 14, 18, 9
A, E
2.1. Hayat, sağlık, vücut bütünlüğü değerlerini tanır
10, 13, 14, 18, 9
A, E
2.2. Kişinin hayat alanını açıklar
10, 13, 14, 18, 9
A, E
2.3. Şeref ve haysiyet, resim ve ses değerlerini ayırt eder
10, 13, 14, 18, 9
A, E
3. Kişiliğin ne şekilde korunacağını tanıyabilecektir.
10, 13, 14, 18, 9
A, E
3.1. Kişiliğin hukuki işlemle saldırılara karşı korunmasını açıklar
10, 13, 14, 18, 9
A, E
3.2. Kişiliğin haksız fiille saldırılara karşı korunmasını açıklar
10, 13, 14, 18, 9
A, E
3.3. Kişiliğe saldırı halinde açılabilecek davaları ifade eder.
10, 13, 14, 18, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Kişi ve Kişilik Kavramı
2
Kişilik Hakkının Nitelikleri
3
Kişilik Hakkının Konusunu Oluşturan Değerler (Hayat, Sağlık, Vücut Bütünlüğü)
4
Kişilik Hakkının Konusunu Oluşturan Değerler (Kişinin Hayat Alanı)
5
Kişilik Hakkının Konusunu Oluşturan Değerler (Şeref ve Haysiyet)
6
Kişilik Hakkının Konusunu Oluşturan Değerler (Resim, Ses ve Ad)
7
Kişiliğin Hukuki İşlemle Saldırılara Karşı Korunması
8
Kişiliğin Hukuka Aykırı Fiille Saldırılara Karşı Korunması
9
Kişiliğe Hukuka Aykırı Saldırı Halinde Açılabilecek Davalar (Saldırı Tehlikesinin Önlenmesi Davası)
10
Kişiliğe Hukuka Aykırı Saldırı Halinde Açılabilecek Davalar (Saldırıya Son Verilmesi Davası)
11
Kişiliğe Hukuka Aykırı Saldırı Halinde Açılabilecek Davalar (Saldırının Hukuka Aykırılığının Tespiti Davası)
12
Maddi Tazminat Davası
13
Manevi Tazminat Davası
14
Kazancın Geri Verilmesi Davası
Kaynak
Ders notu verilmeyecektir.
1) Serap Helvacı, Gerçek Kişiler, 7. Bası, Legal Yayıncılık, İstanbul 2016.
2) Türk ve İsviçre Hukuklarında Kişiliği Koruyucu Davalar, Beta Yayınları, İstanbul 2001.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY1) Özel Hukuk alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında özel hukukla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
X
2
PY2) Özel Hukuk alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır.
X
3
PY3) Özel Hukuk alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
X
4
PY4) Özel Hukuka dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır.
X
5
PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
X
6
PY6) Özel Hukuka dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar.
X
7
PY7) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
PY8) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
9
PY9) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
X
10
PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır.
11
PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
X
12
PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
X
13
PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
6
6
36
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
14
3
42
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
25
25
Proje Sunumu / Seminer
1
25
25
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
28
28
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
43
43
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
241
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(241/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Kişilik Hakkına ilişkin teorik bilgiye sahip olmak ve bu alandaki uygulamaya yönelik sorunların çözümü hakkında öğrencilerin bilgi sahibi olmalarını sağlamak.
Dersin İçeriği
Bu ders; Kişi ve Kişilik Kavramı,Kişilik Hakkının Nitelikleri,Kişilik Hakkının Konusunu Oluşturan Değerler (Hayat, Sağlık, Vücut Bütünlüğü),Kişilik Hakkının Konusunu Oluşturan Değerler (Kişinin Hayat Alanı),Kişilik Hakkının Konusunu Oluşturan Değerler (Şeref ve Haysiyet),Kişilik Hakkının Konusunu Oluşturan Değerler (Resim, Ses ve Ad),Kişiliğin Hukuki İşlemle Saldırılara Karşı Korunması,Kişiliğin Hukuka Aykırı Fiille Saldırılara Karşı Korunması,Kişiliğe Hukuka Aykırı Saldırı Halinde Açılabilecek Davalar (Saldırı Tehlikesinin Önlenmesi Davası),Kişiliğe Hukuka Aykırı Saldırı Halinde Açılabilecek Davalar (Saldırıya Son Verilmesi Davası),Kişiliğe Hukuka Aykırı Saldırı Halinde Açılabilecek Davalar (Saldırının Hukuka Aykırılığının Tespiti Davası),Maddi Tazminat Davası,Manevi Tazminat Davası,Kazancın Geri Verilmesi Davası; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci;
1. Kişilik hakkı ile ilgili temel kavramları ifade edebilecektir.
10, 13, 14, 18, 9
A, E
1.1. Kişi kavramını açıklar
10, 13, 14, 18, 9
A, E
1.2. Kişilik hakkı kavramını açıklar
10, 13, 14, 18, 9
A, E
1.3. Kişilik hakkının niteliklerini ifade eder.
10, 13, 14, 18, 9
A, E
2. Kişilik hakkının konusunu oluşturan değerleri tanıyabilecektir.
10, 13, 14, 18, 9
A, E
2.1. Hayat, sağlık, vücut bütünlüğü değerlerini tanır
10, 13, 14, 18, 9
A, E
2.2. Kişinin hayat alanını açıklar
10, 13, 14, 18, 9
A, E
2.3. Şeref ve haysiyet, resim ve ses değerlerini ayırt eder
10, 13, 14, 18, 9
A, E
3. Kişiliğin ne şekilde korunacağını tanıyabilecektir.
10, 13, 14, 18, 9
A, E
3.1. Kişiliğin hukuki işlemle saldırılara karşı korunmasını açıklar
10, 13, 14, 18, 9
A, E
3.2. Kişiliğin haksız fiille saldırılara karşı korunmasını açıklar
10, 13, 14, 18, 9
A, E
3.3. Kişiliğe saldırı halinde açılabilecek davaları ifade eder.
10, 13, 14, 18, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Kişi ve Kişilik Kavramı
2
Kişilik Hakkının Nitelikleri
3
Kişilik Hakkının Konusunu Oluşturan Değerler (Hayat, Sağlık, Vücut Bütünlüğü)
4
Kişilik Hakkının Konusunu Oluşturan Değerler (Kişinin Hayat Alanı)
5
Kişilik Hakkının Konusunu Oluşturan Değerler (Şeref ve Haysiyet)
6
Kişilik Hakkının Konusunu Oluşturan Değerler (Resim, Ses ve Ad)
7
Kişiliğin Hukuki İşlemle Saldırılara Karşı Korunması
8
Kişiliğin Hukuka Aykırı Fiille Saldırılara Karşı Korunması
9
Kişiliğe Hukuka Aykırı Saldırı Halinde Açılabilecek Davalar (Saldırı Tehlikesinin Önlenmesi Davası)
10
Kişiliğe Hukuka Aykırı Saldırı Halinde Açılabilecek Davalar (Saldırıya Son Verilmesi Davası)
11
Kişiliğe Hukuka Aykırı Saldırı Halinde Açılabilecek Davalar (Saldırının Hukuka Aykırılığının Tespiti Davası)
12
Maddi Tazminat Davası
13
Manevi Tazminat Davası
14
Kazancın Geri Verilmesi Davası
Kaynak
Ders notu verilmeyecektir.
1) Serap Helvacı, Gerçek Kişiler, 7. Bası, Legal Yayıncılık, İstanbul 2016.
2) Türk ve İsviçre Hukuklarında Kişiliği Koruyucu Davalar, Beta Yayınları, İstanbul 2001.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
PY1) Özel Hukuk alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında özel hukukla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
X
2
PY2) Özel Hukuk alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır.
X
3
PY3) Özel Hukuk alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
X
4
PY4) Özel Hukuka dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır.
X
5
PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
X
6
PY6) Özel Hukuka dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar.
X
7
PY7) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
PY8) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
9
PY9) Özel Hukuk alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
X
10
PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır.
11
PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
X
12
PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
X
13
PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur.