Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HABER ANALİZİ-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Yusuf ÖZKIR
Dersi VerenlerProf.Dr. Yusuf ÖZKIR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHaber Analizi dersi, dersi alan öğrencilerin medya içeriğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmelerini ve toplumsal olayları daha derinlemesine anlayabilmelerini amaçlar.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş ve Değerlendirme,Geleneksel Gazetecilikte Haber ve İçerik,Haber dilinin özellikleri
Retorik ve stil analizi,Haber Analizi Nedir?,Söylem ve İçerik Analizi,Haber Analizi Nasıl Yapılır?,Haber Ajansları,Köşe Yazarlığı ve İçerik Analizi,Batı Medyasında İslamofobik ve Türkfobik İçeriklerin Analizi,Öğrenci Sunumu,Öğrenci Sunumu,Öğrenci Sunumu,Öğrenci Sunumu,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenci, farklı haber kaynaklarını analiz edebilir ve bu kaynakların güvenilirliğini değerlendirecektir.10, 16, 9A, E
Öğrenci, haber metinlerindeki dil kullanımını ve retoriği inceleyebilir ve bu unsurların mesaj üzerindeki etkisini değerlendirecektir.10, 16, 9A, E
Öğrenci, medyada sunulan haberlerin objektifliğini ve tarafsızlığını sorgulayabilir ve bu haberlerin toplumsal etkilerini değerlendirecektir.10, 16, 9A, E
Öğrenci, güncel olaylara dair haberleri ele alabilir ve bu olayların farklı haber kaynaklarında nasıl sunulduğunu değerlendirecektir.10, 16, 9A, E
Öğrenci, haberlerin etik ve yasal yönlerini göz önünde bulundurabilir ve medya etiğine uygun haber yapım süreçlerini değerlendirecektir.10, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
0Giriş ve DeğerlendirmeHaber analizinin temelleri, dersin hedefleri ve beklentileri hakkında makalelerin okunması.
0Geleneksel Gazetecilikte Haber ve İçerikFarklı haber kaynakları ve türleri güvenilirlik ve tarafsızlık hakkındaki bir makalenin okunması.
0Haber dilinin özellikleri
Retorik ve stil analizi
İlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması.
0Haber Analizi Nedir?İlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması.
0Söylem ve İçerik Analiziİlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması.
0Haber Analizi Nasıl Yapılır?İlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması.
0Haber Ajanslarıİlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması.
0Köşe Yazarlığı ve İçerik Analiziİlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması.
0Batı Medyasında İslamofobik ve Türkfobik İçeriklerin Analiziİlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması.
0Öğrenci Sunumuilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
0Öğrenci Sunumuilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
0Öğrenci Sunumuilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
0Öğrenci Sunumuilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
0Genel Değerlendirmeilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
Kaynak
Kitap: Haber Analizi ve Arşiv İncelemeleriyle: Türkiye'de 9 Gazete, Editör: Prof. Dr. Şengül Özerkan.
Güncel Gazeteler ve TV Yayınları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir.
X
3
Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.
X
4
Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir.
X
5
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
X
6
Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir.
X
7
Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır.
X
8
Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir.
X
9
Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar.
X
11
İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
X
12
Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür.
X
13
Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
X
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
X
15
Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
X
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
X
17
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
X
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi20240
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer10440
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı20120
Genel Sınav ve Hazırlığı40140
Performans Görevi, Bakım Planı10220
Toplam İş Yükü (Saat)244
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(244/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HABER ANALİZİ-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Yusuf ÖZKIR
Dersi VerenlerProf.Dr. Yusuf ÖZKIR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHaber Analizi dersi, dersi alan öğrencilerin medya içeriğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilmelerini ve toplumsal olayları daha derinlemesine anlayabilmelerini amaçlar.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş ve Değerlendirme,Geleneksel Gazetecilikte Haber ve İçerik,Haber dilinin özellikleri
Retorik ve stil analizi,Haber Analizi Nedir?,Söylem ve İçerik Analizi,Haber Analizi Nasıl Yapılır?,Haber Ajansları,Köşe Yazarlığı ve İçerik Analizi,Batı Medyasında İslamofobik ve Türkfobik İçeriklerin Analizi,Öğrenci Sunumu,Öğrenci Sunumu,Öğrenci Sunumu,Öğrenci Sunumu,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenci, farklı haber kaynaklarını analiz edebilir ve bu kaynakların güvenilirliğini değerlendirecektir.10, 16, 9A, E
Öğrenci, haber metinlerindeki dil kullanımını ve retoriği inceleyebilir ve bu unsurların mesaj üzerindeki etkisini değerlendirecektir.10, 16, 9A, E
Öğrenci, medyada sunulan haberlerin objektifliğini ve tarafsızlığını sorgulayabilir ve bu haberlerin toplumsal etkilerini değerlendirecektir.10, 16, 9A, E
Öğrenci, güncel olaylara dair haberleri ele alabilir ve bu olayların farklı haber kaynaklarında nasıl sunulduğunu değerlendirecektir.10, 16, 9A, E
Öğrenci, haberlerin etik ve yasal yönlerini göz önünde bulundurabilir ve medya etiğine uygun haber yapım süreçlerini değerlendirecektir.10, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
0Giriş ve DeğerlendirmeHaber analizinin temelleri, dersin hedefleri ve beklentileri hakkında makalelerin okunması.
0Geleneksel Gazetecilikte Haber ve İçerikFarklı haber kaynakları ve türleri güvenilirlik ve tarafsızlık hakkındaki bir makalenin okunması.
0Haber dilinin özellikleri
Retorik ve stil analizi
İlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması.
0Haber Analizi Nedir?İlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması.
0Söylem ve İçerik Analiziİlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması.
0Haber Analizi Nasıl Yapılır?İlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması.
0Haber Ajanslarıİlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması.
0Köşe Yazarlığı ve İçerik Analiziİlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması.
0Batı Medyasında İslamofobik ve Türkfobik İçeriklerin Analiziİlgili kaynaktan belirtilen konuların okunması.
0Öğrenci Sunumuilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
0Öğrenci Sunumuilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
0Öğrenci Sunumuilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
0Öğrenci Sunumuilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
0Genel Değerlendirmeilgili kaynaklardan belirtilen konuların okunması
Kaynak
Kitap: Haber Analizi ve Arşiv İncelemeleriyle: Türkiye'de 9 Gazete, Editör: Prof. Dr. Şengül Özerkan.
Güncel Gazeteler ve TV Yayınları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir.
X
3
Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.
X
4
Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir.
X
5
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
X
6
Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir.
X
7
Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır.
X
8
Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir.
X
9
Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar.
X
11
İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
X
12
Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür.
X
13
Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
X
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
X
15
Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
X
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
X
17
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
X
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 10:34Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 10:35