Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Can CEYLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında öğrencinin eleştirel medya teorilerini derin bir şekilde kavraması, Frankfurt Okulu’nun görüşlerini, medya ve kültürel ürünlere yaklaşımını anlayabilmesi ve bu perspektifle konvensiyonel medya ile dijital medyayı değerlendirebilme, kültürel ürünleri analiz edebilme yeterliliğini kazanması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kültür Endüstrisi Temelleri,Medya ve Kültür İlişkisi,Kültür Endüstrisi Ürünleri ve Yaratıcı Süreçler,Eleştirel Düşünme ve Kültür Endüstrisi,Kültür Endüstrisi ve Toplumsal Etkiler,Kültür Endüstrisi ve Geleceği,Kültür Endüstrisi ve Geleceği konusuna devam,Kültür Endüstrisi ve Popüler Kültür,Kültür Endüstrisi ve Dijital Dönüşüm,Kültür Endüstrisi ve Görsel Medya,Kültür Endüstrisi ve Müzik,Kültür Endüstrisi ve Sinema,Kültür Endüstrisi ve Etik Konular,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kültür endüstrisi kavramınının tanımlarını yapabilir. | 9 | A |
Medya ile kültür arasındaki etkileşimi değerlendirecektir | 10, 9 | A |
Popüler kültür, sanat, medya gibi ana akımları ve bu akımların kültür endüstrisindeki etkileşimini değerlendirecektir | 10, 9 | A, E |
Kültür endüstrisinin toplum üzerindeki etkilerini değerlendirecektir | 10, 9 | A, E |
Kültür endüstrisinin ekonomik önemini anlayarak, kültür endüstrisinin ekonomi üzerindeki etkilerini değerlendirecektir. | 10, 9 | A |
Kültür endüstrisi içindeki fenomenleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirecektir. | 10, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kültür Endüstrisi Temelleri | Bölüm okuma listesinin incelenmesi |
2 | Medya ve Kültür İlişkisi | Adorno, W. T. - Horkheimer, M. (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği, (Çev: N. Ünler – E. Ö. Karadoğan), İstanbul: Kabalcı Yayınevi. |
3 | Kültür Endüstrisi Ürünleri ve Yaratıcı Süreçler | Lindgren, S. (2017). Digital Media and Society. SAGE Publications |
4 | Eleştirel Düşünme ve Kültür Endüstrisi | Berger, A. A. (2019). Media and Society: Critical Perspectives. |
5 | Kültür Endüstrisi ve Toplumsal Etkiler | Adorno, T. W. (2003). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken. Yapı Kredi Yayınları |
6 | Kültür Endüstrisi ve Geleceği | Adorno, W. T. (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, (Çev: N. Ülger – M. Tezel- E. Gen), İstanbul: İletişim Yayınları. |
7 | Kültür Endüstrisi ve Geleceği konusuna devam | Adorno, W. T. (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, (Çev: N. Ülger – M. Tezel- E. Gen), İstanbul: İletişim Yayınları. |
8 | Kültür Endüstrisi ve Popüler Kültür | Adorno, T. W. (2003). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken. Yapı Kredi Yayınları |
9 | Kültür Endüstrisi ve Dijital Dönüşüm | Rowman & Littlefield. Madison, E. (2018). Reimagining Journalism in a Post-Truth World: How Late-Night Comedians, Internet Trolls, and Savvy Reporters Are Transforming News. Routledge. |
10 | Kültür Endüstrisi ve Görsel Medya | Rowman & Littlefield. Madison, E. (2018). Reimagining Journalism in a Post-Truth World: How Late-Night Comedians, Internet Trolls, and Savvy Reporters Are Transforming News. Routledge. |
11 | Kültür Endüstrisi ve Müzik | Scheibe, C. L. ve Williams, J. J. (Eds.). (2019). Media Literacy in the Digital Age: Insights and Perspectives from the Field. Routledge. |
12 | Kültür Endüstrisi ve Sinema | Scheibe, C. L. ve Williams, J. J. (Eds.). (2019). Media Literacy in the Digital Age: Insights and Perspectives from the Field. Routledge. |
13 | Kültür Endüstrisi ve Etik Konular | Scheibe, C. L. ve Williams, J. J. (Eds.). (2019). Media Literacy in the Digital Age: Insights and Perspectives from the Field. Routledge. |
14 | Genel tekrar | Ders bilgi paketinde bulunan kaynaklar |
Kaynak |
Adorno, W. T. - Horkheimer, M. (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği, (Çev: N. Ünler – E. Ö. Karadoğan), İstanbul: Kabalcı Yayınevi. Adorno, W. T. (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, (Çev: N. Ülger – M. Tezel- E. Gen), İstanbul: İletişim Yayınları. Adorno, W. T. (2000). Minima Moralia, (Çev: O. Koçak- A. Doğukan), İstanbul: Metis Yayınları. Marcuse, H. (2015). Tek-Boyutlu Adam. İstanbul: İdea Yayınevi. Adorno, T. W. (2003). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken. Yapı Kredi Yayınları- Üç Aylık Düşünce Dergisi Cogito Özel. Sayısı, 76-85. Berger, A. A. (2019). Media and Society: Critical Perspectives. Rowman & Littlefield. Madison, E. (2018). Reimagining Journalism in a Post-Truth World: How Late-Night Comedians, Internet Trolls, and Savvy Reporters Are Transforming News. Routledge. McChesney, R. W. ve Nichols, J. (2010). The Death and Life of American Journalism: The Media Revolution That Will Begin the World Again. Nation Books. Freccero, C. (2016). Popular Culture: An Introduction. New York University Press. Lindgren, S. (2017). Digital Media and Society. SAGE Publications. Scheibe, C. L. ve Williams, J. J. (Eds.). (2019). Media Literacy in the Digital Age: Insights and Perspectives from the Field. Routledge. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | X | |||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | ||||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | ||||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | ||||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 10 | 4 | 40 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 6 | 9 | 54 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 9 | 5 | 45 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 8 | 3 | 24 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 10 | 3 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 235 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(235/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İhsan EKEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Can CEYLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında öğrencinin eleştirel medya teorilerini derin bir şekilde kavraması, Frankfurt Okulu’nun görüşlerini, medya ve kültürel ürünlere yaklaşımını anlayabilmesi ve bu perspektifle konvensiyonel medya ile dijital medyayı değerlendirebilme, kültürel ürünleri analiz edebilme yeterliliğini kazanması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kültür Endüstrisi Temelleri,Medya ve Kültür İlişkisi,Kültür Endüstrisi Ürünleri ve Yaratıcı Süreçler,Eleştirel Düşünme ve Kültür Endüstrisi,Kültür Endüstrisi ve Toplumsal Etkiler,Kültür Endüstrisi ve Geleceği,Kültür Endüstrisi ve Geleceği konusuna devam,Kültür Endüstrisi ve Popüler Kültür,Kültür Endüstrisi ve Dijital Dönüşüm,Kültür Endüstrisi ve Görsel Medya,Kültür Endüstrisi ve Müzik,Kültür Endüstrisi ve Sinema,Kültür Endüstrisi ve Etik Konular,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kültür endüstrisi kavramınının tanımlarını yapabilir. | 9 | A |
Medya ile kültür arasındaki etkileşimi değerlendirecektir | 10, 9 | A |
Popüler kültür, sanat, medya gibi ana akımları ve bu akımların kültür endüstrisindeki etkileşimini değerlendirecektir | 10, 9 | A, E |
Kültür endüstrisinin toplum üzerindeki etkilerini değerlendirecektir | 10, 9 | A, E |
Kültür endüstrisinin ekonomik önemini anlayarak, kültür endüstrisinin ekonomi üzerindeki etkilerini değerlendirecektir. | 10, 9 | A |
Kültür endüstrisi içindeki fenomenleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirecektir. | 10, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kültür Endüstrisi Temelleri | Bölüm okuma listesinin incelenmesi |
2 | Medya ve Kültür İlişkisi | Adorno, W. T. - Horkheimer, M. (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği, (Çev: N. Ünler – E. Ö. Karadoğan), İstanbul: Kabalcı Yayınevi. |
3 | Kültür Endüstrisi Ürünleri ve Yaratıcı Süreçler | Lindgren, S. (2017). Digital Media and Society. SAGE Publications |
4 | Eleştirel Düşünme ve Kültür Endüstrisi | Berger, A. A. (2019). Media and Society: Critical Perspectives. |
5 | Kültür Endüstrisi ve Toplumsal Etkiler | Adorno, T. W. (2003). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken. Yapı Kredi Yayınları |
6 | Kültür Endüstrisi ve Geleceği | Adorno, W. T. (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, (Çev: N. Ülger – M. Tezel- E. Gen), İstanbul: İletişim Yayınları. |
7 | Kültür Endüstrisi ve Geleceği konusuna devam | Adorno, W. T. (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, (Çev: N. Ülger – M. Tezel- E. Gen), İstanbul: İletişim Yayınları. |
8 | Kültür Endüstrisi ve Popüler Kültür | Adorno, T. W. (2003). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken. Yapı Kredi Yayınları |
9 | Kültür Endüstrisi ve Dijital Dönüşüm | Rowman & Littlefield. Madison, E. (2018). Reimagining Journalism in a Post-Truth World: How Late-Night Comedians, Internet Trolls, and Savvy Reporters Are Transforming News. Routledge. |
10 | Kültür Endüstrisi ve Görsel Medya | Rowman & Littlefield. Madison, E. (2018). Reimagining Journalism in a Post-Truth World: How Late-Night Comedians, Internet Trolls, and Savvy Reporters Are Transforming News. Routledge. |
11 | Kültür Endüstrisi ve Müzik | Scheibe, C. L. ve Williams, J. J. (Eds.). (2019). Media Literacy in the Digital Age: Insights and Perspectives from the Field. Routledge. |
12 | Kültür Endüstrisi ve Sinema | Scheibe, C. L. ve Williams, J. J. (Eds.). (2019). Media Literacy in the Digital Age: Insights and Perspectives from the Field. Routledge. |
13 | Kültür Endüstrisi ve Etik Konular | Scheibe, C. L. ve Williams, J. J. (Eds.). (2019). Media Literacy in the Digital Age: Insights and Perspectives from the Field. Routledge. |
14 | Genel tekrar | Ders bilgi paketinde bulunan kaynaklar |
Kaynak |
Adorno, W. T. - Horkheimer, M. (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği, (Çev: N. Ünler – E. Ö. Karadoğan), İstanbul: Kabalcı Yayınevi. Adorno, W. T. (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, (Çev: N. Ülger – M. Tezel- E. Gen), İstanbul: İletişim Yayınları. Adorno, W. T. (2000). Minima Moralia, (Çev: O. Koçak- A. Doğukan), İstanbul: Metis Yayınları. Marcuse, H. (2015). Tek-Boyutlu Adam. İstanbul: İdea Yayınevi. Adorno, T. W. (2003). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken. Yapı Kredi Yayınları- Üç Aylık Düşünce Dergisi Cogito Özel. Sayısı, 76-85. Berger, A. A. (2019). Media and Society: Critical Perspectives. Rowman & Littlefield. Madison, E. (2018). Reimagining Journalism in a Post-Truth World: How Late-Night Comedians, Internet Trolls, and Savvy Reporters Are Transforming News. Routledge. McChesney, R. W. ve Nichols, J. (2010). The Death and Life of American Journalism: The Media Revolution That Will Begin the World Again. Nation Books. Freccero, C. (2016). Popular Culture: An Introduction. New York University Press. Lindgren, S. (2017). Digital Media and Society. SAGE Publications. Scheibe, C. L. ve Williams, J. J. (Eds.). (2019). Media Literacy in the Digital Age: Insights and Perspectives from the Field. Routledge. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | X | |||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | ||||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | ||||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | ||||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |