Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ali BÜYÜKASLAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Can CEYLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında öğrencinin eleştirel medya teorilerini derin bir şekilde kavraması, Frankfurt Okulu’nun görüşlerini, medya ve kültürel ürünlere yaklaşımını anlayabilmesi ve bu perspektifle konvansiyonel medya ile dijital medyayı değerlendirebilme, kültürel ürünleri analiz edebilme yeterliliğini kazanması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin takdimi ve genel giriş,Ana Akım Medya Kuramları,Eleştirel Medya Kuramları,Frankfurt Okulu’nun Tarihsel Gelişimi,Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri (Adorno, Horkheimer, Marcuse),Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri (W. Benjamin ve Habermas),Adorno ve Horkheimer: Kültür Endüstrisi Kavramı,Adorno ve Horkheimer: Kültür Endüstrisi Kavramı,Frankfurt Okulu’nun Temel Kavramları: Kitle Kültürü, Popüler Kültür ve Yüksek Kültür,Medya ve İdeoloji: Marks, Gramsci ve Althusser,Medyanın Dönüşümü: Dijital Medya ve Kültür Endüstrisi,Türk Medyası Üzerine Eleştirel Tartışmalar,Eleştirel Medya Teorileri ve Kültür Endüstrisi Üzerine Genel Değerlendirme,Genel Değerlendirme ve Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; İletişim ve medya çalışmalarının tarihsel gelişimini açıklar. Eleştirel medya kuramlarının niteliklerini açıklar. Frankfurt Ekolü'nün temel önermelerini açıklar. Kültür endüstrisi kavramını tanımlar. Medya iletilerini eleştirel bakış açısıyla analiz eder. | 10, 16, 9 | A, E |
Bu ders, Dersin takdimi ve genel giriş, Liberal Medya Kuramları, Eleştirel Medya Kuramları, Frankfurt Okulu’nun Tarihsel Gelişimi, Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri (Adorno, Horkheimer, Marcuse,), Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri: (W. Benjamin ve Habermas ), Adorno ve Horkheimer: Kültür Endüstrisi Kavramı, Kitle Kültürü, Popüler Kültür ve Yüksek Kültür, Medya ve İdeoloji: Marks, Gramsci ve Athusser, Medyanın Dönüşümü: Dijital Medya ve Kültür Endüstrisi, Türk Medyası Üzerine Eleştirel Tartışmalar, Eleştirel Medya Teorileri ve Kültür Endüstrisi Üzerine Genel Değerlendirme konularını içermektedir. | 10, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin takdimi ve genel giriş | John Fiske İletişim Çalışmalarına Giriş |
2 | Ana Akım Medya Kuramları | Levent Yaylagül-Kitle İletişim Kuramları ss.13-91 |
3 | Eleştirel Medya Kuramları | Levent Yaylagül-Kitle İletişim Kuramları ss.95-190 |
4 | Frankfurt Okulu’nun Tarihsel Gelişimi | Adorno- Horkheimer-Aydınlanmanın Diyalektiği |
5 | Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri (Adorno, Horkheimer, Marcuse) | Adorno-Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi Adorno-Minima Moralia Herbert Marcuse-Tek Boyutlu İnsan |
6 | Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri (W. Benjamin ve Habermas) | Jürgen Habermas- İletişimsel Eylem Kuramı Walter Benjamin-Pasajlar |
7 | Adorno ve Horkheimer: Kültür Endüstrisi Kavramı | Adorno- Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi |
8 | Adorno ve Horkheimer: Kültür Endüstrisi Kavramı | Adorno- Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi |
9 | Frankfurt Okulu’nun Temel Kavramları: Kitle Kültürü, Popüler Kültür ve Yüksek Kültür | Ufuk Küçükcan-FRANKFURT OKULU VE KİTLE KÜLTÜRÜ ÇALIŞMALARI |
10 | Medya ve İdeoloji: Marks, Gramsci ve Althusser | L. Althusser İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları |
11 | Medyanın Dönüşümü: Dijital Medya ve Kültür Endüstrisi | Manuel Castells- Ağ Toplumu |
12 | Türk Medyası Üzerine Eleştirel Tartışmalar | İlgili dokümanların okunması |
13 | Eleştirel Medya Teorileri ve Kültür Endüstrisi Üzerine Genel Değerlendirme | İlgili dokümanlar üzerinden tartışma |
14 | Genel Değerlendirme ve Tartışma | İlgili dokümanlar üzerinden tartışma |
Kaynak |
Adorno, W. T. - Horkheimer, M. (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği, (Çev: N. Ünler – E. Ö. Karadoğan), İstanbul: Kabalcı Yayınevi. Adorno, W. T. (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, (Çev: N. Ülger – M. Tezel- E. Gen), İstanbul: İletişim Yayınları. Adorno, W. T. (2000). Minima Moralia, (Çev: O. Koçak- A. Doğukan), İstanbul: Metis Yayınları. Marcuse, H. (2015). Tek-Boyutlu Adam. İstanbul: İdea Yayınevi. Adorno, T. W. (2003). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken. Yapı Kredi Yayınları- Üç Aylık Düşünce Dergisi Cogito Özel. Sayısı, 76-85. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | X | |||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | ||||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | ||||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | ||||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | ||||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ali BÜYÜKASLAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Can CEYLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında öğrencinin eleştirel medya teorilerini derin bir şekilde kavraması, Frankfurt Okulu’nun görüşlerini, medya ve kültürel ürünlere yaklaşımını anlayabilmesi ve bu perspektifle konvansiyonel medya ile dijital medyayı değerlendirebilme, kültürel ürünleri analiz edebilme yeterliliğini kazanması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin takdimi ve genel giriş,Ana Akım Medya Kuramları,Eleştirel Medya Kuramları,Frankfurt Okulu’nun Tarihsel Gelişimi,Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri (Adorno, Horkheimer, Marcuse),Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri (W. Benjamin ve Habermas),Adorno ve Horkheimer: Kültür Endüstrisi Kavramı,Adorno ve Horkheimer: Kültür Endüstrisi Kavramı,Frankfurt Okulu’nun Temel Kavramları: Kitle Kültürü, Popüler Kültür ve Yüksek Kültür,Medya ve İdeoloji: Marks, Gramsci ve Althusser,Medyanın Dönüşümü: Dijital Medya ve Kültür Endüstrisi,Türk Medyası Üzerine Eleştirel Tartışmalar,Eleştirel Medya Teorileri ve Kültür Endüstrisi Üzerine Genel Değerlendirme,Genel Değerlendirme ve Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; İletişim ve medya çalışmalarının tarihsel gelişimini açıklar. Eleştirel medya kuramlarının niteliklerini açıklar. Frankfurt Ekolü'nün temel önermelerini açıklar. Kültür endüstrisi kavramını tanımlar. Medya iletilerini eleştirel bakış açısıyla analiz eder. | 10, 16, 9 | A, E |
Bu ders, Dersin takdimi ve genel giriş, Liberal Medya Kuramları, Eleştirel Medya Kuramları, Frankfurt Okulu’nun Tarihsel Gelişimi, Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri (Adorno, Horkheimer, Marcuse,), Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri: (W. Benjamin ve Habermas ), Adorno ve Horkheimer: Kültür Endüstrisi Kavramı, Kitle Kültürü, Popüler Kültür ve Yüksek Kültür, Medya ve İdeoloji: Marks, Gramsci ve Athusser, Medyanın Dönüşümü: Dijital Medya ve Kültür Endüstrisi, Türk Medyası Üzerine Eleştirel Tartışmalar, Eleştirel Medya Teorileri ve Kültür Endüstrisi Üzerine Genel Değerlendirme konularını içermektedir. | 10, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin takdimi ve genel giriş | John Fiske İletişim Çalışmalarına Giriş |
2 | Ana Akım Medya Kuramları | Levent Yaylagül-Kitle İletişim Kuramları ss.13-91 |
3 | Eleştirel Medya Kuramları | Levent Yaylagül-Kitle İletişim Kuramları ss.95-190 |
4 | Frankfurt Okulu’nun Tarihsel Gelişimi | Adorno- Horkheimer-Aydınlanmanın Diyalektiği |
5 | Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri (Adorno, Horkheimer, Marcuse) | Adorno-Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi Adorno-Minima Moralia Herbert Marcuse-Tek Boyutlu İnsan |
6 | Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri (W. Benjamin ve Habermas) | Jürgen Habermas- İletişimsel Eylem Kuramı Walter Benjamin-Pasajlar |
7 | Adorno ve Horkheimer: Kültür Endüstrisi Kavramı | Adorno- Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi |
8 | Adorno ve Horkheimer: Kültür Endüstrisi Kavramı | Adorno- Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi |
9 | Frankfurt Okulu’nun Temel Kavramları: Kitle Kültürü, Popüler Kültür ve Yüksek Kültür | Ufuk Küçükcan-FRANKFURT OKULU VE KİTLE KÜLTÜRÜ ÇALIŞMALARI |
10 | Medya ve İdeoloji: Marks, Gramsci ve Althusser | L. Althusser İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları |
11 | Medyanın Dönüşümü: Dijital Medya ve Kültür Endüstrisi | Manuel Castells- Ağ Toplumu |
12 | Türk Medyası Üzerine Eleştirel Tartışmalar | İlgili dokümanların okunması |
13 | Eleştirel Medya Teorileri ve Kültür Endüstrisi Üzerine Genel Değerlendirme | İlgili dokümanlar üzerinden tartışma |
14 | Genel Değerlendirme ve Tartışma | İlgili dokümanlar üzerinden tartışma |
Kaynak |
Adorno, W. T. - Horkheimer, M. (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği, (Çev: N. Ünler – E. Ö. Karadoğan), İstanbul: Kabalcı Yayınevi. Adorno, W. T. (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, (Çev: N. Ülger – M. Tezel- E. Gen), İstanbul: İletişim Yayınları. Adorno, W. T. (2000). Minima Moralia, (Çev: O. Koçak- A. Doğukan), İstanbul: Metis Yayınları. Marcuse, H. (2015). Tek-Boyutlu Adam. İstanbul: İdea Yayınevi. Adorno, T. W. (2003). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken. Yapı Kredi Yayınları- Üç Aylık Düşünce Dergisi Cogito Özel. Sayısı, 76-85. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | X | |||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | ||||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | ||||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | ||||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | ||||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | ||||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |