Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Ali BÜYÜKASLAN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Can CEYLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders kapsamında öğrencinin eleştirel medya teorilerini derin bir şekilde kavraması, Frankfurt Okulu’nun görüşlerini, medya ve kültürel ürünlere yaklaşımını anlayabilmesi ve bu perspektifle konvansiyonel medya ile dijital medyayı değerlendirebilme, kültürel ürünleri analiz edebilme yeterliliğini kazanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin takdimi ve genel giriş,Ana Akım Medya Kuramları,Eleştirel Medya Kuramları,Frankfurt Okulu’nun Tarihsel Gelişimi,Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri (Adorno, Horkheimer, Marcuse),Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri (W. Benjamin ve Habermas),Adorno ve Horkheimer: Kültür Endüstrisi Kavramı,Adorno ve Horkheimer: Kültür Endüstrisi Kavramı,Frankfurt Okulu’nun Temel Kavramları: Kitle Kültürü, Popüler Kültür ve Yüksek Kültür,Medya ve İdeoloji: Marks, Gramsci ve Althusser,Medyanın Dönüşümü: Dijital Medya ve Kültür Endüstrisi,Türk Medyası Üzerine Eleştirel Tartışmalar,Eleştirel Medya Teorileri ve Kültür Endüstrisi Üzerine Genel Değerlendirme,Genel Değerlendirme ve Tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci; İletişim ve medya çalışmalarının tarihsel gelişimini açıklar. Eleştirel medya kuramlarının niteliklerini açıklar. Frankfurt Ekolü'nün temel önermelerini açıklar. Kültür endüstrisi kavramını tanımlar. Medya iletilerini eleştirel bakış açısıyla analiz eder.10, 16, 9A, E
Bu ders, Dersin takdimi ve genel giriş, Liberal Medya Kuramları, Eleştirel Medya Kuramları, Frankfurt Okulu’nun Tarihsel Gelişimi, Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri (Adorno, Horkheimer, Marcuse,), Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri: (W. Benjamin ve Habermas ), Adorno ve Horkheimer: Kültür Endüstrisi Kavramı, Kitle Kültürü, Popüler Kültür ve Yüksek Kültür, Medya ve İdeoloji: Marks, Gramsci ve Athusser, Medyanın Dönüşümü: Dijital Medya ve Kültür Endüstrisi, Türk Medyası Üzerine Eleştirel Tartışmalar, Eleştirel Medya Teorileri ve Kültür Endüstrisi Üzerine Genel Değerlendirme konularını içermektedir.10, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin takdimi ve genel girişJohn Fiske İletişim Çalışmalarına Giriş
2Ana Akım Medya KuramlarıLevent Yaylagül-Kitle İletişim Kuramları ss.13-91
3Eleştirel Medya KuramlarıLevent Yaylagül-Kitle İletişim Kuramları ss.95-190
4Frankfurt Okulu’nun Tarihsel GelişimiAdorno- Horkheimer-Aydınlanmanın Diyalektiği
5Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri (Adorno, Horkheimer, Marcuse)Adorno-Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi Adorno-Minima Moralia Herbert Marcuse-Tek Boyutlu İnsan
6Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri (W. Benjamin ve Habermas)Jürgen Habermas- İletişimsel Eylem Kuramı Walter Benjamin-Pasajlar
7Adorno ve Horkheimer: Kültür Endüstrisi KavramıAdorno- Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi
8Adorno ve Horkheimer: Kültür Endüstrisi KavramıAdorno- Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi
9Frankfurt Okulu’nun Temel Kavramları: Kitle Kültürü, Popüler Kültür ve Yüksek KültürUfuk Küçükcan-FRANKFURT OKULU VE KİTLE KÜLTÜRÜ ÇALIŞMALARI
10Medya ve İdeoloji: Marks, Gramsci ve AlthusserL. Althusser İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları
11Medyanın Dönüşümü: Dijital Medya ve Kültür EndüstrisiManuel Castells- Ağ Toplumu
12Türk Medyası Üzerine Eleştirel Tartışmalarİlgili dokümanların okunması
13Eleştirel Medya Teorileri ve Kültür Endüstrisi Üzerine Genel Değerlendirmeİlgili dokümanlar üzerinden tartışma
14Genel Değerlendirme ve Tartışmaİlgili dokümanlar üzerinden tartışma
Kaynak
Adorno, W. T. - Horkheimer, M. (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği, (Çev: N. Ünler – E. Ö. Karadoğan), İstanbul: Kabalcı Yayınevi. Adorno, W. T. (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, (Çev: N. Ülger – M. Tezel- E. Gen), İstanbul: İletişim Yayınları. Adorno, W. T. (2000). Minima Moralia, (Çev: O. Koçak- A. Doğukan), İstanbul: Metis Yayınları. Marcuse, H. (2015). Tek-Boyutlu Adam. İstanbul: İdea Yayınevi. Adorno, T. W. (2003). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken. Yapı Kredi Yayınları- Üç Aylık Düşünce Dergisi Cogito Özel. Sayısı, 76-85.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2
Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir.
X
3
Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.
X
4
Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir.
X
5
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
6
Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir.
X
7
Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır.
8
Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir.
9
Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar.
11
İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
12
Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür.
13
Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
15
Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
17
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Ali BÜYÜKASLAN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Can CEYLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders kapsamında öğrencinin eleştirel medya teorilerini derin bir şekilde kavraması, Frankfurt Okulu’nun görüşlerini, medya ve kültürel ürünlere yaklaşımını anlayabilmesi ve bu perspektifle konvansiyonel medya ile dijital medyayı değerlendirebilme, kültürel ürünleri analiz edebilme yeterliliğini kazanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin takdimi ve genel giriş,Ana Akım Medya Kuramları,Eleştirel Medya Kuramları,Frankfurt Okulu’nun Tarihsel Gelişimi,Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri (Adorno, Horkheimer, Marcuse),Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri (W. Benjamin ve Habermas),Adorno ve Horkheimer: Kültür Endüstrisi Kavramı,Adorno ve Horkheimer: Kültür Endüstrisi Kavramı,Frankfurt Okulu’nun Temel Kavramları: Kitle Kültürü, Popüler Kültür ve Yüksek Kültür,Medya ve İdeoloji: Marks, Gramsci ve Althusser,Medyanın Dönüşümü: Dijital Medya ve Kültür Endüstrisi,Türk Medyası Üzerine Eleştirel Tartışmalar,Eleştirel Medya Teorileri ve Kültür Endüstrisi Üzerine Genel Değerlendirme,Genel Değerlendirme ve Tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci; İletişim ve medya çalışmalarının tarihsel gelişimini açıklar. Eleştirel medya kuramlarının niteliklerini açıklar. Frankfurt Ekolü'nün temel önermelerini açıklar. Kültür endüstrisi kavramını tanımlar. Medya iletilerini eleştirel bakış açısıyla analiz eder.10, 16, 9A, E
Bu ders, Dersin takdimi ve genel giriş, Liberal Medya Kuramları, Eleştirel Medya Kuramları, Frankfurt Okulu’nun Tarihsel Gelişimi, Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri (Adorno, Horkheimer, Marcuse,), Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri: (W. Benjamin ve Habermas ), Adorno ve Horkheimer: Kültür Endüstrisi Kavramı, Kitle Kültürü, Popüler Kültür ve Yüksek Kültür, Medya ve İdeoloji: Marks, Gramsci ve Athusser, Medyanın Dönüşümü: Dijital Medya ve Kültür Endüstrisi, Türk Medyası Üzerine Eleştirel Tartışmalar, Eleştirel Medya Teorileri ve Kültür Endüstrisi Üzerine Genel Değerlendirme konularını içermektedir.10, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin takdimi ve genel girişJohn Fiske İletişim Çalışmalarına Giriş
2Ana Akım Medya KuramlarıLevent Yaylagül-Kitle İletişim Kuramları ss.13-91
3Eleştirel Medya KuramlarıLevent Yaylagül-Kitle İletişim Kuramları ss.95-190
4Frankfurt Okulu’nun Tarihsel GelişimiAdorno- Horkheimer-Aydınlanmanın Diyalektiği
5Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri (Adorno, Horkheimer, Marcuse)Adorno-Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi Adorno-Minima Moralia Herbert Marcuse-Tek Boyutlu İnsan
6Frankfurt Okulu’nun Başlıca Temsilcileri ve Perspektifleri (W. Benjamin ve Habermas)Jürgen Habermas- İletişimsel Eylem Kuramı Walter Benjamin-Pasajlar
7Adorno ve Horkheimer: Kültür Endüstrisi KavramıAdorno- Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi
8Adorno ve Horkheimer: Kültür Endüstrisi KavramıAdorno- Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi
9Frankfurt Okulu’nun Temel Kavramları: Kitle Kültürü, Popüler Kültür ve Yüksek KültürUfuk Küçükcan-FRANKFURT OKULU VE KİTLE KÜLTÜRÜ ÇALIŞMALARI
10Medya ve İdeoloji: Marks, Gramsci ve AlthusserL. Althusser İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları
11Medyanın Dönüşümü: Dijital Medya ve Kültür EndüstrisiManuel Castells- Ağ Toplumu
12Türk Medyası Üzerine Eleştirel Tartışmalarİlgili dokümanların okunması
13Eleştirel Medya Teorileri ve Kültür Endüstrisi Üzerine Genel Değerlendirmeİlgili dokümanlar üzerinden tartışma
14Genel Değerlendirme ve Tartışmaİlgili dokümanlar üzerinden tartışma
Kaynak
Adorno, W. T. - Horkheimer, M. (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği, (Çev: N. Ünler – E. Ö. Karadoğan), İstanbul: Kabalcı Yayınevi. Adorno, W. T. (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, (Çev: N. Ülger – M. Tezel- E. Gen), İstanbul: İletişim Yayınları. Adorno, W. T. (2000). Minima Moralia, (Çev: O. Koçak- A. Doğukan), İstanbul: Metis Yayınları. Marcuse, H. (2015). Tek-Boyutlu Adam. İstanbul: İdea Yayınevi. Adorno, T. W. (2003). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken. Yapı Kredi Yayınları- Üç Aylık Düşünce Dergisi Cogito Özel. Sayısı, 76-85.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2
Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir.
X
3
Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.
X
4
Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir.
X
5
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
6
Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir.
X
7
Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır.
8
Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir.
9
Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar.
11
İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
12
Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür.
13
Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
15
Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
17
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 10:34Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 10:35