Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA VE KÜLTÜREL ÇALIŞMALAR | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ali BÜYÜKASLAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ali BÜYÜKASLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencinin medya kuramlarına ve kültürel çalışmalar alanına dair ileri düzey bilgileri edinebilmesi ile derin bir değerlendirme perspektifi kazanabilmesini amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse Giriş ve Dersin Takdimi,Ana Akım Medya Kuramları,Eleştirel Medya Teorileri,Kültürel Çalışmalara Giriş: Temel Yaklaşımlar ve Kurumsallaşma Süreci, İngiliz Kültürel Çalışmaları: Medya ve İdeoloji Kavramsallaştırması,Hoggart, Williams ve Hall’ün Ekseninde Medya Okuması,Kültürel Çalışmaların Değerlendirilmesi,Kültürel Çalışmaların Arka Planı: Marksizmden Frankfurt Okulu’na Eleştirel Kültürel Çalışmalar,Gramsci ve Althusser’in Hegemonya Kavramsallaştırması Üzerinden Medyayı Anlamak,Postyapısalcı Kültürel Çalışmalar,Çağdaş Kültürel Çalışmaların Temel Kavram ve Konuları: Etnik Kimlik, Göç, Toplumsal Cinsiyet, Modern İdeolojiler,Türkiye’deki Medya ve Kültürel Çalışmaları Anlamak,Genel Değerlendirme ve Tartışma,Genel Değerlendirme ve Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; İletişim çalışmalarının gelişimini açıklar. Ana akım iletişim kuramlarını ve eleştirel medya kuramlarını karşılıklı olarak değerlendirir. Çağdaş kültürel çalışmaları analiz eder. Toplumsal cinsiyet, etnisite, göç gibi konuları kültürel çalışmalar bağlamında değerlendir. Medya çalışmalarını Türkiye'deki gelişimini açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş ve Dersin Takdimi | Ders Kaynaklarının İncelenmesi-John Fiske İletişim Çalışmalarına Giriş |
2 | Ana Akım Medya Kuramları | Levent Yaylagül-Kitle İletişim Kuramları ss.13-91 Burak Özçetin- Kitle İletişim Kuramları ss.39-153 |
3 | Eleştirel Medya Teorileri | Levent Yaylagül-Kitle İletişim Kuramları ss.95-130 Burak Özçetin- Kitle İletişim Kuramları ss.161-226 |
4 | Kültürel Çalışmalara Giriş: Temel Yaklaşımlar ve Kurumsallaşma Süreci | Graeme Turner-İngiliz Kültürel Çalışmaları |
5 | İngiliz Kültürel Çalışmaları: Medya ve İdeoloji Kavramsallaştırması | İngiliz Kültürel Çalışmaları: Medya ve İdeoloji Kavramsallaştırması |
6 | Hoggart, Williams ve Hall’ün Ekseninde Medya Okuması | Nazife Güngör-Kültürel Çalışmalar: Görmezden Gelinenin Görünür Kılınması |
7 | Kültürel Çalışmaların Değerlendirilmesi | İlgili dokümanlar üzerinden tartışma |
8 | Kültürel Çalışmaların Arka Planı: Marksizmden Frankfurt Okulu’na Eleştirel Kültürel Çalışmalar | D. Kellner-KÜLTÜREL MARKSİZM VE KÜLTÜREL ÇALIŞMALAR |
9 | Gramsci ve Althusser’in Hegemonya Kavramsallaştırması Üzerinden Medyayı Anlamak | Louis Althusser- İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları |
10 | Postyapısalcı Kültürel Çalışmalar | Jacques Derrida- Göstergebilim ve Gramatoloji Jacques Derrida- “Différance” Toplumbilim |
11 | Çağdaş Kültürel Çalışmaların Temel Kavram ve Konuları: Etnik Kimlik, Göç, Toplumsal Cinsiyet, Modern İdeolojiler | J. Butler Cinsiyet Belası Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi R. Pearson Gender and Technology in the Caribbean: New Work for Women? |
12 | Türkiye’deki Medya ve Kültürel Çalışmaları Anlamak | Nazife Güngör- Kültürel Çalışmalar ve Türkiye Serüveni |
13 | Genel Değerlendirme ve Tartışma | İlgili dökümanlar üzerinden tartışma |
14 | Genel Değerlendirme ve Tartışma | İlgili dokümanlar üzerinden tartışma |
Kaynak |
John Fiske, İletişim Çalışmalarına Giriş, Graeme Turner, İngiliz Kültürel Çalışmaları, Louis Althusser, Devletin İdeolojik Aygıtları, Stuart Hall, Encoding/Decoding, Douglas Kellner, Media Culture, Cultural Studies: Indetity and Politics Between the Modern and the Postmodern |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | X | |||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | |||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | ||||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | ||||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MEDYA VE KÜLTÜREL ÇALIŞMALAR | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ali BÜYÜKASLAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ali BÜYÜKASLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencinin medya kuramlarına ve kültürel çalışmalar alanına dair ileri düzey bilgileri edinebilmesi ile derin bir değerlendirme perspektifi kazanabilmesini amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse Giriş ve Dersin Takdimi,Ana Akım Medya Kuramları,Eleştirel Medya Teorileri,Kültürel Çalışmalara Giriş: Temel Yaklaşımlar ve Kurumsallaşma Süreci, İngiliz Kültürel Çalışmaları: Medya ve İdeoloji Kavramsallaştırması,Hoggart, Williams ve Hall’ün Ekseninde Medya Okuması,Kültürel Çalışmaların Değerlendirilmesi,Kültürel Çalışmaların Arka Planı: Marksizmden Frankfurt Okulu’na Eleştirel Kültürel Çalışmalar,Gramsci ve Althusser’in Hegemonya Kavramsallaştırması Üzerinden Medyayı Anlamak,Postyapısalcı Kültürel Çalışmalar,Çağdaş Kültürel Çalışmaların Temel Kavram ve Konuları: Etnik Kimlik, Göç, Toplumsal Cinsiyet, Modern İdeolojiler,Türkiye’deki Medya ve Kültürel Çalışmaları Anlamak,Genel Değerlendirme ve Tartışma,Genel Değerlendirme ve Tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci; İletişim çalışmalarının gelişimini açıklar. Ana akım iletişim kuramlarını ve eleştirel medya kuramlarını karşılıklı olarak değerlendirir. Çağdaş kültürel çalışmaları analiz eder. Toplumsal cinsiyet, etnisite, göç gibi konuları kültürel çalışmalar bağlamında değerlendir. Medya çalışmalarını Türkiye'deki gelişimini açıklar. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş ve Dersin Takdimi | Ders Kaynaklarının İncelenmesi-John Fiske İletişim Çalışmalarına Giriş |
2 | Ana Akım Medya Kuramları | Levent Yaylagül-Kitle İletişim Kuramları ss.13-91 Burak Özçetin- Kitle İletişim Kuramları ss.39-153 |
3 | Eleştirel Medya Teorileri | Levent Yaylagül-Kitle İletişim Kuramları ss.95-130 Burak Özçetin- Kitle İletişim Kuramları ss.161-226 |
4 | Kültürel Çalışmalara Giriş: Temel Yaklaşımlar ve Kurumsallaşma Süreci | Graeme Turner-İngiliz Kültürel Çalışmaları |
5 | İngiliz Kültürel Çalışmaları: Medya ve İdeoloji Kavramsallaştırması | İngiliz Kültürel Çalışmaları: Medya ve İdeoloji Kavramsallaştırması |
6 | Hoggart, Williams ve Hall’ün Ekseninde Medya Okuması | Nazife Güngör-Kültürel Çalışmalar: Görmezden Gelinenin Görünür Kılınması |
7 | Kültürel Çalışmaların Değerlendirilmesi | İlgili dokümanlar üzerinden tartışma |
8 | Kültürel Çalışmaların Arka Planı: Marksizmden Frankfurt Okulu’na Eleştirel Kültürel Çalışmalar | D. Kellner-KÜLTÜREL MARKSİZM VE KÜLTÜREL ÇALIŞMALAR |
9 | Gramsci ve Althusser’in Hegemonya Kavramsallaştırması Üzerinden Medyayı Anlamak | Louis Althusser- İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları |
10 | Postyapısalcı Kültürel Çalışmalar | Jacques Derrida- Göstergebilim ve Gramatoloji Jacques Derrida- “Différance” Toplumbilim |
11 | Çağdaş Kültürel Çalışmaların Temel Kavram ve Konuları: Etnik Kimlik, Göç, Toplumsal Cinsiyet, Modern İdeolojiler | J. Butler Cinsiyet Belası Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi R. Pearson Gender and Technology in the Caribbean: New Work for Women? |
12 | Türkiye’deki Medya ve Kültürel Çalışmaları Anlamak | Nazife Güngör- Kültürel Çalışmalar ve Türkiye Serüveni |
13 | Genel Değerlendirme ve Tartışma | İlgili dökümanlar üzerinden tartışma |
14 | Genel Değerlendirme ve Tartışma | İlgili dokümanlar üzerinden tartışma |
Kaynak |
John Fiske, İletişim Çalışmalarına Giriş, Graeme Turner, İngiliz Kültürel Çalışmaları, Louis Althusser, Devletin İdeolojik Aygıtları, Stuart Hall, Encoding/Decoding, Douglas Kellner, Media Culture, Cultural Studies: Indetity and Politics Between the Modern and the Postmodern |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir. | X | |||||
5 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | |||||
6 | Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır. | ||||||
8 | Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir. | ||||||
9 | Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
10 | Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar. | X | |||||
11 | İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
13 | Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. | ||||||
14 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
15 | Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
16 | Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır. | ||||||
17 | İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır. | ||||||
18 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |