Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MEDYA VE KÜLTÜREL ÇALIŞMALAR-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Ali BÜYÜKASLAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Ali BÜYÜKASLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders, öğrencinin medya kuramlarına ve kültürel çalışmalar alanına dair ileri düzey bilgileri edinebilmesi ile derin bir değerlendirme perspektifi kazanabilmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse Giriş ve Dersin Takdimi,Ana Akım Medya Kuramları,Eleştirel Medya Teorileri,Kültürel Çalışmalara Giriş: Temel Yaklaşımlar ve Kurumsallaşma Süreci, İngiliz Kültürel Çalışmaları: Medya ve İdeoloji Kavramsallaştırması,Hoggart, Williams ve Hall’ün Ekseninde Medya Okuması,Kültürel Çalışmaların Değerlendirilmesi,Kültürel Çalışmaların Arka Planı: Marksizmden Frankfurt Okulu’na Eleştirel Kültürel Çalışmalar,Gramsci ve Althusser’in Hegemonya Kavramsallaştırması Üzerinden Medyayı Anlamak,Postyapısalcı Kültürel Çalışmalar,Çağdaş Kültürel Çalışmaların Temel Kavram ve Konuları: Etnik Kimlik, Göç, Toplumsal Cinsiyet, Modern İdeolojiler,Türkiye’deki Medya ve Kültürel Çalışmaları Anlamak,Genel Değerlendirme ve Tartışma,Genel Değerlendirme ve Tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci; İletişim çalışmalarının gelişimini açıklar. Ana akım iletişim kuramlarını ve eleştirel medya kuramlarını karşılıklı olarak değerlendirir. Çağdaş kültürel çalışmaları analiz eder. Toplumsal cinsiyet, etnisite, göç gibi konuları kültürel çalışmalar bağlamında değerlendir. Medya çalışmalarını Türkiye'deki gelişimini açıklar. 10, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse Giriş ve Dersin TakdimiDers Kaynaklarının İncelenmesi-John Fiske İletişim Çalışmalarına Giriş
2Ana Akım Medya KuramlarıLevent Yaylagül-Kitle İletişim Kuramları ss.13-91 Burak Özçetin- Kitle İletişim Kuramları ss.39-153
3Eleştirel Medya TeorileriLevent Yaylagül-Kitle İletişim Kuramları ss.95-130 Burak Özçetin- Kitle İletişim Kuramları ss.161-226
4Kültürel Çalışmalara Giriş: Temel Yaklaşımlar ve Kurumsallaşma SüreciGraeme Turner-İngiliz Kültürel Çalışmaları
5 İngiliz Kültürel Çalışmaları: Medya ve İdeoloji Kavramsallaştırması İngiliz Kültürel Çalışmaları: Medya ve İdeoloji Kavramsallaştırması
6Hoggart, Williams ve Hall’ün Ekseninde Medya OkumasıNazife Güngör-Kültürel Çalışmalar: Görmezden Gelinenin Görünür Kılınması
7Kültürel Çalışmaların Değerlendirilmesiİlgili dokümanlar üzerinden tartışma
8Kültürel Çalışmaların Arka Planı: Marksizmden Frankfurt Okulu’na Eleştirel Kültürel ÇalışmalarD. Kellner-KÜLTÜREL MARKSİZM VE KÜLTÜREL ÇALIŞMALAR
9Gramsci ve Althusser’in Hegemonya Kavramsallaştırması Üzerinden Medyayı AnlamakLouis Althusser- İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları
10Postyapısalcı Kültürel ÇalışmalarJacques Derrida- Göstergebilim ve Gramatoloji Jacques Derrida- “Différance” Toplumbilim
11Çağdaş Kültürel Çalışmaların Temel Kavram ve Konuları: Etnik Kimlik, Göç, Toplumsal Cinsiyet, Modern İdeolojilerJ. Butler Cinsiyet Belası Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi R. Pearson Gender and Technology in the Caribbean: New Work for Women?
12Türkiye’deki Medya ve Kültürel Çalışmaları AnlamakNazife Güngör- Kültürel Çalışmalar ve Türkiye Serüveni
13Genel Değerlendirme ve Tartışmaİlgili dökümanlar üzerinden tartışma
14Genel Değerlendirme ve Tartışmaİlgili dokümanlar üzerinden tartışma
Kaynak
John Fiske, İletişim Çalışmalarına Giriş, Graeme Turner, İngiliz Kültürel Çalışmaları, Louis Althusser, Devletin İdeolojik Aygıtları, Stuart Hall, Encoding/Decoding, Douglas Kellner, Media Culture, Cultural Studies: Indetity and Politics Between the Modern and the Postmodern

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir.
X
3
Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.
X
4
Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir.
X
5
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
X
6
Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir.
X
7
Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır.
8
Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir.
9
Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar.
X
11
İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
X
12
Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür.
X
13
Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
15
Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
17
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MEDYA VE KÜLTÜREL ÇALIŞMALAR-Güz Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Ali BÜYÜKASLAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Ali BÜYÜKASLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders, öğrencinin medya kuramlarına ve kültürel çalışmalar alanına dair ileri düzey bilgileri edinebilmesi ile derin bir değerlendirme perspektifi kazanabilmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse Giriş ve Dersin Takdimi,Ana Akım Medya Kuramları,Eleştirel Medya Teorileri,Kültürel Çalışmalara Giriş: Temel Yaklaşımlar ve Kurumsallaşma Süreci, İngiliz Kültürel Çalışmaları: Medya ve İdeoloji Kavramsallaştırması,Hoggart, Williams ve Hall’ün Ekseninde Medya Okuması,Kültürel Çalışmaların Değerlendirilmesi,Kültürel Çalışmaların Arka Planı: Marksizmden Frankfurt Okulu’na Eleştirel Kültürel Çalışmalar,Gramsci ve Althusser’in Hegemonya Kavramsallaştırması Üzerinden Medyayı Anlamak,Postyapısalcı Kültürel Çalışmalar,Çağdaş Kültürel Çalışmaların Temel Kavram ve Konuları: Etnik Kimlik, Göç, Toplumsal Cinsiyet, Modern İdeolojiler,Türkiye’deki Medya ve Kültürel Çalışmaları Anlamak,Genel Değerlendirme ve Tartışma,Genel Değerlendirme ve Tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci; İletişim çalışmalarının gelişimini açıklar. Ana akım iletişim kuramlarını ve eleştirel medya kuramlarını karşılıklı olarak değerlendirir. Çağdaş kültürel çalışmaları analiz eder. Toplumsal cinsiyet, etnisite, göç gibi konuları kültürel çalışmalar bağlamında değerlendir. Medya çalışmalarını Türkiye'deki gelişimini açıklar. 10, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse Giriş ve Dersin TakdimiDers Kaynaklarının İncelenmesi-John Fiske İletişim Çalışmalarına Giriş
2Ana Akım Medya KuramlarıLevent Yaylagül-Kitle İletişim Kuramları ss.13-91 Burak Özçetin- Kitle İletişim Kuramları ss.39-153
3Eleştirel Medya TeorileriLevent Yaylagül-Kitle İletişim Kuramları ss.95-130 Burak Özçetin- Kitle İletişim Kuramları ss.161-226
4Kültürel Çalışmalara Giriş: Temel Yaklaşımlar ve Kurumsallaşma SüreciGraeme Turner-İngiliz Kültürel Çalışmaları
5 İngiliz Kültürel Çalışmaları: Medya ve İdeoloji Kavramsallaştırması İngiliz Kültürel Çalışmaları: Medya ve İdeoloji Kavramsallaştırması
6Hoggart, Williams ve Hall’ün Ekseninde Medya OkumasıNazife Güngör-Kültürel Çalışmalar: Görmezden Gelinenin Görünür Kılınması
7Kültürel Çalışmaların Değerlendirilmesiİlgili dokümanlar üzerinden tartışma
8Kültürel Çalışmaların Arka Planı: Marksizmden Frankfurt Okulu’na Eleştirel Kültürel ÇalışmalarD. Kellner-KÜLTÜREL MARKSİZM VE KÜLTÜREL ÇALIŞMALAR
9Gramsci ve Althusser’in Hegemonya Kavramsallaştırması Üzerinden Medyayı AnlamakLouis Althusser- İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları
10Postyapısalcı Kültürel ÇalışmalarJacques Derrida- Göstergebilim ve Gramatoloji Jacques Derrida- “Différance” Toplumbilim
11Çağdaş Kültürel Çalışmaların Temel Kavram ve Konuları: Etnik Kimlik, Göç, Toplumsal Cinsiyet, Modern İdeolojilerJ. Butler Cinsiyet Belası Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi R. Pearson Gender and Technology in the Caribbean: New Work for Women?
12Türkiye’deki Medya ve Kültürel Çalışmaları AnlamakNazife Güngör- Kültürel Çalışmalar ve Türkiye Serüveni
13Genel Değerlendirme ve Tartışmaİlgili dökümanlar üzerinden tartışma
14Genel Değerlendirme ve Tartışmaİlgili dokümanlar üzerinden tartışma
Kaynak
John Fiske, İletişim Çalışmalarına Giriş, Graeme Turner, İngiliz Kültürel Çalışmaları, Louis Althusser, Devletin İdeolojik Aygıtları, Stuart Hall, Encoding/Decoding, Douglas Kellner, Media Culture, Cultural Studies: Indetity and Politics Between the Modern and the Postmodern

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Medya tarihi, haber yazma teknikleri, haber türleri, uygulamalı gazetecilik gibi alanlarda ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Farklı iletişim ortamlarının özelliklerine uygun içerik üretimi sürecini bilir.
X
3
Alanı ile ilgili kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahiptir.
X
4
Medyanın kişiler ve toplumun düşünce, davranış ve değerleri üzerinde etkisinin bilincindedir.
X
5
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
X
6
Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisi geliştirir.
X
7
Alanıyla ilgili yeni yöntem ve teknolojileri takip eder ve kullanır.
8
Edindiği bilgilerle özgün bir medya içerik üretimi gerçekleştirme becerisi geliştirir.
9
Alanıyla ilgili görsel ve işitsel verileri ve yazınsal metinleri eleştirel yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder; yorumlar ve çözüm önerileri sunar.
X
11
İçerik üretimi sürecinde demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
X
12
Alanı ile ilgili bireysel ya da grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi yerine getirir ya da bağımsız olarak yürütür.
X
13
Birey ve ekip üyesi olarak mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
15
Alanındaki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
16
Çevreye, sosyal hakların evrenselliğine ve kültürel değerlerin korunmasına karşı duyarlıdır.
17
İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgilidir ve bu bilgileri gerektiği zaman kullanır.
18
Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 10:34Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 10:35