Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İNSAN HAKLARI VE AYRIMCILIK -Bahar Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİnsan hakları ve ayrımcılık yasağıyla ilgili ulusal ve uluslararası hukuk düzenlemeleri ile yargı kararları incelenerek, ayrımcılığın önlenmesine ilişkin güvencelerin değerlendirilmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Kalıpyargı, önyargı ve ayrımcılık kavramları,Ayrımcılık temelleri,Ayrımcılık türleri,Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin 14. maddesi kapsamında ayrımcılık yasağı ve uygulaması,Ayrımcılığı genel olarak yasaklayan Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'ne Ek 12 No'lu protokol ve uygulaması,Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin Türkiye'yle ilgili ayrımcılık yasağı ihlalleri,Ayrımcılık yasağıyla ilgili AB direktifleri,Ayrımcılık yasağıyla ilgili Avrupa Adalet Divanı kararları,Türkiye'nin ayrımcılık yasağıyla ilgili yükümlülükleri,Ayrımcılıkla Mücadele ve Eşitlik Kanunu Tasarısı,Anayasa Mahkemesi kararları çerçevesinde ayrımcılık yasağı,Yargıtay kararları çerçevesinde ayrımcılık yasağı,Danıştay kararları çerçevesinde ayrımcılık yasağı,Ayrımcılıkla mücadele ve sivil toplum örgütleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci;10, 14, 16, 19, 9A, E
1. Ayrımcılığın ayrımcılığın kavramsal ve teorik yönlerini açıklar.
1.1. Kalıpyargı, önyargı ve ayrımcılık kavramlarını tanımlar.
1.2. Ayrımcılığın temellerini açıklar.
1.3. Ayrımcılık türlerini tanımlar
2. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi kapsamında ayrımcılık yasağını açıklar
2.1. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin 14. maddesi kapsamında ayrımcılık yasağı ve uygulamasını değerlendirir.
2.2. Ayrımcılığı genel olarak yasaklayan Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'ne Ek 12 No'lu protokol ve uygulamasını açıklar.
2.3. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin Türkiye'yle ilgili ayrımcılık yasağı ihlallerini tartışır.
3. Avrupa Birliği Hukukunda ayrımcılıkla mücadele ve eşitlik konusunu açıklar.
3.1. Ayrımcılık yasağıyla ilgili AB direktiflerini tanımlar.
3.2. Ayrımcılık yasağıyla ilgili Avrupa Adalet Divanı kararlarını yorumlar.
3.3. Türkiye'nin ayrımcılık yasağıyla ilgili yükümlülüklerini değerlendirir.
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kalıpyargı, önyargı ve ayrımcılık kavramları
2Ayrımcılık temelleri
3Ayrımcılık türleri
4Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin 14. maddesi kapsamında ayrımcılık yasağı ve uygulaması
5Ayrımcılığı genel olarak yasaklayan Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'ne Ek 12 No'lu protokol ve uygulaması
6Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin Türkiye'yle ilgili ayrımcılık yasağı ihlalleri
7Ayrımcılık yasağıyla ilgili AB direktifleri
8Ayrımcılık yasağıyla ilgili Avrupa Adalet Divanı kararları
9Türkiye'nin ayrımcılık yasağıyla ilgili yükümlülükleri
10Ayrımcılıkla Mücadele ve Eşitlik Kanunu Tasarısı
11Anayasa Mahkemesi kararları çerçevesinde ayrımcılık yasağı
12Yargıtay kararları çerçevesinde ayrımcılık yasağı
13Danıştay kararları çerçevesinde ayrımcılık yasağı
14Ayrımcılıkla mücadele ve sivil toplum örgütleri
Kaynak
Herhangi bir ders notu verilmeyecektir.
Şennur Ağırbaşlı, Sınırlı Ayrımcılık Yasağından Genel Eşitlik İlkesine, Ankara, Seçkin Yayıncılık, 2009 Merih Öden, Türk Anayasa Hukukunda Eşitlik İlkesi, Ankara, Yetkin Yayınları, 2003

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1) Kamu Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
X
2
PY2) Kamu Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır.
X
3
PY3) Kamu Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
X
4
PY4) Kamu Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır.
X
5
PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
X
6
PY6) Kamu Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar.
7
PY7) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
PY8) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
9
PY9) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
X
10
PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır.
X
11
PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
X
12
PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
X
13
PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme7642
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)84
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(84/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İNSAN HAKLARI VE AYRIMCILIK -Bahar Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİnsan hakları ve ayrımcılık yasağıyla ilgili ulusal ve uluslararası hukuk düzenlemeleri ile yargı kararları incelenerek, ayrımcılığın önlenmesine ilişkin güvencelerin değerlendirilmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Kalıpyargı, önyargı ve ayrımcılık kavramları,Ayrımcılık temelleri,Ayrımcılık türleri,Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin 14. maddesi kapsamında ayrımcılık yasağı ve uygulaması,Ayrımcılığı genel olarak yasaklayan Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'ne Ek 12 No'lu protokol ve uygulaması,Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin Türkiye'yle ilgili ayrımcılık yasağı ihlalleri,Ayrımcılık yasağıyla ilgili AB direktifleri,Ayrımcılık yasağıyla ilgili Avrupa Adalet Divanı kararları,Türkiye'nin ayrımcılık yasağıyla ilgili yükümlülükleri,Ayrımcılıkla Mücadele ve Eşitlik Kanunu Tasarısı,Anayasa Mahkemesi kararları çerçevesinde ayrımcılık yasağı,Yargıtay kararları çerçevesinde ayrımcılık yasağı,Danıştay kararları çerçevesinde ayrımcılık yasağı,Ayrımcılıkla mücadele ve sivil toplum örgütleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci;10, 14, 16, 19, 9A, E
1. Ayrımcılığın ayrımcılığın kavramsal ve teorik yönlerini açıklar.
1.1. Kalıpyargı, önyargı ve ayrımcılık kavramlarını tanımlar.
1.2. Ayrımcılığın temellerini açıklar.
1.3. Ayrımcılık türlerini tanımlar
2. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi kapsamında ayrımcılık yasağını açıklar
2.1. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin 14. maddesi kapsamında ayrımcılık yasağı ve uygulamasını değerlendirir.
2.2. Ayrımcılığı genel olarak yasaklayan Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'ne Ek 12 No'lu protokol ve uygulamasını açıklar.
2.3. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin Türkiye'yle ilgili ayrımcılık yasağı ihlallerini tartışır.
3. Avrupa Birliği Hukukunda ayrımcılıkla mücadele ve eşitlik konusunu açıklar.
3.1. Ayrımcılık yasağıyla ilgili AB direktiflerini tanımlar.
3.2. Ayrımcılık yasağıyla ilgili Avrupa Adalet Divanı kararlarını yorumlar.
3.3. Türkiye'nin ayrımcılık yasağıyla ilgili yükümlülüklerini değerlendirir.
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kalıpyargı, önyargı ve ayrımcılık kavramları
2Ayrımcılık temelleri
3Ayrımcılık türleri
4Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin 14. maddesi kapsamında ayrımcılık yasağı ve uygulaması
5Ayrımcılığı genel olarak yasaklayan Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'ne Ek 12 No'lu protokol ve uygulaması
6Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin Türkiye'yle ilgili ayrımcılık yasağı ihlalleri
7Ayrımcılık yasağıyla ilgili AB direktifleri
8Ayrımcılık yasağıyla ilgili Avrupa Adalet Divanı kararları
9Türkiye'nin ayrımcılık yasağıyla ilgili yükümlülükleri
10Ayrımcılıkla Mücadele ve Eşitlik Kanunu Tasarısı
11Anayasa Mahkemesi kararları çerçevesinde ayrımcılık yasağı
12Yargıtay kararları çerçevesinde ayrımcılık yasağı
13Danıştay kararları çerçevesinde ayrımcılık yasağı
14Ayrımcılıkla mücadele ve sivil toplum örgütleri
Kaynak
Herhangi bir ders notu verilmeyecektir.
Şennur Ağırbaşlı, Sınırlı Ayrımcılık Yasağından Genel Eşitlik İlkesine, Ankara, Seçkin Yayıncılık, 2009 Merih Öden, Türk Anayasa Hukukunda Eşitlik İlkesi, Ankara, Yetkin Yayınları, 2003

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY1) Kamu Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
X
2
PY2) Kamu Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır.
X
3
PY3) Kamu Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
X
4
PY4) Kamu Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır.
X
5
PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
X
6
PY6) Kamu Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar.
7
PY7) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
X
8
PY8) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
9
PY9) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
X
10
PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır.
X
11
PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
X
12
PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir.
X
13
PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 15:09Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 15:11