Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ANAYASALARDA DEVLET TEŞKİLATI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Anayasa hukukunun temel konularından biri olan devlet teşkilatı konusunda dünya ve Türkiye’deki temel düzenlemeler ve güncel gelişmeleri değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Anayasacılık hareketi içinde devlet teşkilatının düzenlenmesi,Kuvvetler ayrılığı sistemlerinde denge ve kontrol mekanizmaları,Yatay ve dikey kuvvetler ayrılığı,Yürütme Organı: Merkezi yönetim-ademi merkeziyetçilik,Yasama organı: Temsili ve doğrudan demokrasi yöntemleri,Yargı: Bağımsızlık ve tarafsızlık,Türkiye’de devlet teşkilatı: Tarihsel gelişim,Cumhuriyet döneminde devlet teşkilatına ilişkin anayasal çerçeve,1982 Anayasasında devlet teşkilatı,Türkiye’de parlamenter sistem ve alternatif öneriler,Türkiye’de yürütme organı: Merkezi yönetim, ademi merkeziyetçilik tartışmaları,Türkiye’de yargı,Demokrasinin pekiştirilmesi sürecinde devlet teşkilatı,Anayasacılık hareketinde devlet teşkilatına ilişkin yeni fikirler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Günümüz demokrasilerinde, devlet teşkilatının düzenleniş biçimlerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Farklı kuvvetler ayrılığı modellerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Temsili demokrasinin sorunlarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Merkezi yönetim ile yerinden yönetim ilişkisinden kaynaklanan sorunları değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Yargının bağımsızlığı ve tarafsızlığı ilkesinin uygulamaya geçirilmesinden kaynaklanan sorunları değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Türkiye'nin anayasal düzeninde devlet teşkilatına ilişkin genel esasları anlatır. | 10, 16, 9 | A, E |
Türkiye’de başkanlık sistemin işleyişini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Türkiye’de yargı organının kuvvetler ayrılığı içindeki yerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anayasacılık hareketi içinde devlet teşkilatının düzenlenmesi | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
2 | Kuvvetler ayrılığı sistemlerinde denge ve kontrol mekanizmaları | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
3 | Yatay ve dikey kuvvetler ayrılığı | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
4 | Yürütme Organı: Merkezi yönetim-ademi merkeziyetçilik | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
5 | Yasama organı: Temsili ve doğrudan demokrasi yöntemleri | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
6 | Yargı: Bağımsızlık ve tarafsızlık | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
7 | Türkiye’de devlet teşkilatı: Tarihsel gelişim | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
8 | Cumhuriyet döneminde devlet teşkilatına ilişkin anayasal çerçeve | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
9 | 1982 Anayasasında devlet teşkilatı | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
10 | Türkiye’de parlamenter sistem ve alternatif öneriler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
11 | Türkiye’de yürütme organı: Merkezi yönetim, ademi merkeziyetçilik tartışmaları | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
12 | Türkiye’de yargı | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
13 | Demokrasinin pekiştirilmesi sürecinde devlet teşkilatı | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
14 | Anayasacılık hareketinde devlet teşkilatına ilişkin yeni fikirler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
Kaynak |
Ders notları. |
Diğer kaynak bulunmamaktadır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1) Kamu Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | PY2) Kamu Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | X | |||||
3 | PY3) Kamu Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
4 | PY4) Kamu Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır. | X | |||||
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | PY6) Kamu Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar. | X | |||||
7 | PY7) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY8) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
9 | PY9) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | X | |||||
11 | PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | X | |||||
12 | PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X | |||||
13 | PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 120 | 120 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 222 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(222/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ANAYASALARDA DEVLET TEŞKİLATI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yakup Levent KORKUT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Anayasa hukukunun temel konularından biri olan devlet teşkilatı konusunda dünya ve Türkiye’deki temel düzenlemeler ve güncel gelişmeleri değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Anayasacılık hareketi içinde devlet teşkilatının düzenlenmesi,Kuvvetler ayrılığı sistemlerinde denge ve kontrol mekanizmaları,Yatay ve dikey kuvvetler ayrılığı,Yürütme Organı: Merkezi yönetim-ademi merkeziyetçilik,Yasama organı: Temsili ve doğrudan demokrasi yöntemleri,Yargı: Bağımsızlık ve tarafsızlık,Türkiye’de devlet teşkilatı: Tarihsel gelişim,Cumhuriyet döneminde devlet teşkilatına ilişkin anayasal çerçeve,1982 Anayasasında devlet teşkilatı,Türkiye’de parlamenter sistem ve alternatif öneriler,Türkiye’de yürütme organı: Merkezi yönetim, ademi merkeziyetçilik tartışmaları,Türkiye’de yargı,Demokrasinin pekiştirilmesi sürecinde devlet teşkilatı,Anayasacılık hareketinde devlet teşkilatına ilişkin yeni fikirler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Günümüz demokrasilerinde, devlet teşkilatının düzenleniş biçimlerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Farklı kuvvetler ayrılığı modellerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Temsili demokrasinin sorunlarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Merkezi yönetim ile yerinden yönetim ilişkisinden kaynaklanan sorunları değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Yargının bağımsızlığı ve tarafsızlığı ilkesinin uygulamaya geçirilmesinden kaynaklanan sorunları değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Türkiye'nin anayasal düzeninde devlet teşkilatına ilişkin genel esasları anlatır. | 10, 16, 9 | A, E |
Türkiye’de başkanlık sistemin işleyişini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Türkiye’de yargı organının kuvvetler ayrılığı içindeki yerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anayasacılık hareketi içinde devlet teşkilatının düzenlenmesi | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
2 | Kuvvetler ayrılığı sistemlerinde denge ve kontrol mekanizmaları | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
3 | Yatay ve dikey kuvvetler ayrılığı | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
4 | Yürütme Organı: Merkezi yönetim-ademi merkeziyetçilik | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
5 | Yasama organı: Temsili ve doğrudan demokrasi yöntemleri | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
6 | Yargı: Bağımsızlık ve tarafsızlık | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
7 | Türkiye’de devlet teşkilatı: Tarihsel gelişim | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
8 | Cumhuriyet döneminde devlet teşkilatına ilişkin anayasal çerçeve | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
9 | 1982 Anayasasında devlet teşkilatı | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
10 | Türkiye’de parlamenter sistem ve alternatif öneriler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
11 | Türkiye’de yürütme organı: Merkezi yönetim, ademi merkeziyetçilik tartışmaları | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
12 | Türkiye’de yargı | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
13 | Demokrasinin pekiştirilmesi sürecinde devlet teşkilatı | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
14 | Anayasacılık hareketinde devlet teşkilatına ilişkin yeni fikirler | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
Kaynak |
Ders notları. |
Diğer kaynak bulunmamaktadır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1) Kamu Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | PY2) Kamu Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | X | |||||
3 | PY3) Kamu Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
4 | PY4) Kamu Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır. | X | |||||
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | PY6) Kamu Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar. | X | |||||
7 | PY7) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY8) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
9 | PY9) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | X | |||||
11 | PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | X | |||||
12 | PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X | |||||
13 | PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |