Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MODERN SİYASAL DÜŞÜNCELER | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Adem Ersin BAYRA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Modern Siyasal Düşüncelerin ve Siyasi İdeolojilerin İncelenerek, Günümüz Toplumlarındaki Siyasi ve Hukuki Etkilerinin Değerlendirilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; Modern Siyasal Düşüncenin Oluşumu ve Gelişimi,Monarşiler Dönemi,Ulus Devletin Gelişimi,Liberalizm ve Ulus Devletin Liberalleşmesi,Fransız Devrimi ve Siyasal Düşünceye Etkileri,Sivil Toplum ve Demokrasi,İdeoloji Kavramının Ortaya Çıkışı ve 19. Yüzyıldaki Gelişimi,Siyasi İdeolojilerin Anayasa ve Hukuk Normları Üzerindeki Etkileri,Siyasi İdeolojilerin Yargı Organları Üzerindeki Etkileri,Siyasi İdeolojilerin Sona Erdiği Görüşleri,20. Yüzyılın İkinci Yarısında Ortaya Çıkan Yeni Siyasi İdeolojiler,Küreselleşme ve Demokrasi,Soğuk Savaş Sonrası Siyasal Düşünce,Avrupa Bütünleşmesi Kuramları ve Avrupa'da Bütünleşme Süreci; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Modern siyasal düşüncenin doğuşu ve gelişimini açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
1.1. Monarşiler döneminin genel özelliklerini ve belli başlı düşünürlerin görüşlerini açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
1.2. Ulus devletin ortaya çıkması ve gelişimini yorumlar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
1.3. Liberalizm döneminin genel özelliklerini ve günümüze etkilerini değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
2. Modern siyasal ideolojileri ve özelliklerini açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
2.1. İdeoloji kavramının ortaya çıkışı ve 19. yüzyıldaki gelişimini özetler. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
2.2. Siyasi ideolojilerin anayasa ve hukuk normları üzerindeki etkilerini yorumlar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
2.3. Siyasi ideolojilerin yargı organları üzerindeki etkilerini değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
3. Günümüzde siyasi ideolojilerin etkilerini ve yeni siyasi ideolojileri tanımlar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
3.1. Siyasi ideolojilerin günümüzde halen geçerli olup olmadıklarını tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
3.2. 20. yüzyılın ikinci yarısında ortaya çıkan yeni siyasi ideolojileri tanımlar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
3.3. İdeolojilerin küresel ve bölgesel etkilerini değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Modern Siyasal Düşüncenin Oluşumu ve Gelişimi | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
2 | Monarşiler Dönemi | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
3 | Ulus Devletin Gelişimi | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
4 | Liberalizm ve Ulus Devletin Liberalleşmesi | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
5 | Fransız Devrimi ve Siyasal Düşünceye Etkileri | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
6 | Sivil Toplum ve Demokrasi | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
7 | İdeoloji Kavramının Ortaya Çıkışı ve 19. Yüzyıldaki Gelişimi | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
8 | Siyasi İdeolojilerin Anayasa ve Hukuk Normları Üzerindeki Etkileri | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
9 | Siyasi İdeolojilerin Yargı Organları Üzerindeki Etkileri | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
10 | Siyasi İdeolojilerin Sona Erdiği Görüşleri | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
11 | 20. Yüzyılın İkinci Yarısında Ortaya Çıkan Yeni Siyasi İdeolojiler | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
12 | Küreselleşme ve Demokrasi | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
13 | Soğuk Savaş Sonrası Siyasal Düşünce | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
14 | Avrupa Bütünleşmesi Kuramları ve Avrupa'da Bütünleşme Süreci | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
Kaynak |
Herhangi bir ders notu verilmeyecektir. |
Iain Hampsher-Monk, Modern Siyasal Düşünce Tarihi: Hobbes'tan Marx'a Büyük Siyasal Düşünürler, Çev: Necla Arat vd., Say Yayınları, İstanbul 2004; Ayferi Göze, Liberal, Marxiste, Faşist, Nasyonal Sosyalist ve Sosyal Devlet, Gözden Geçirilmiş, Genişletilmiş 7. Bası, Beta Yayınları, İstanbul 2013 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1) Kamu Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. | ||||||
2 | PY2) Kamu Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | X | |||||
3 | PY3) Kamu Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
4 | PY4) Kamu Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır. | X | |||||
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | PY6) Kamu Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar. | X | |||||
7 | PY7) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY8) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
9 | PY9) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | X | |||||
11 | PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | X | |||||
12 | PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X | |||||
13 | PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 6 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 3 | 42 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 20 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 17 | 17 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 33 | 33 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 216 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(216/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MODERN SİYASAL DÜŞÜNCELER | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Adem Ersin BAYRA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Modern Siyasal Düşüncelerin ve Siyasi İdeolojilerin İncelenerek, Günümüz Toplumlarındaki Siyasi ve Hukuki Etkilerinin Değerlendirilmesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; Modern Siyasal Düşüncenin Oluşumu ve Gelişimi,Monarşiler Dönemi,Ulus Devletin Gelişimi,Liberalizm ve Ulus Devletin Liberalleşmesi,Fransız Devrimi ve Siyasal Düşünceye Etkileri,Sivil Toplum ve Demokrasi,İdeoloji Kavramının Ortaya Çıkışı ve 19. Yüzyıldaki Gelişimi,Siyasi İdeolojilerin Anayasa ve Hukuk Normları Üzerindeki Etkileri,Siyasi İdeolojilerin Yargı Organları Üzerindeki Etkileri,Siyasi İdeolojilerin Sona Erdiği Görüşleri,20. Yüzyılın İkinci Yarısında Ortaya Çıkan Yeni Siyasi İdeolojiler,Küreselleşme ve Demokrasi,Soğuk Savaş Sonrası Siyasal Düşünce,Avrupa Bütünleşmesi Kuramları ve Avrupa'da Bütünleşme Süreci; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Modern siyasal düşüncenin doğuşu ve gelişimini açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
1.1. Monarşiler döneminin genel özelliklerini ve belli başlı düşünürlerin görüşlerini açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
1.2. Ulus devletin ortaya çıkması ve gelişimini yorumlar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
1.3. Liberalizm döneminin genel özelliklerini ve günümüze etkilerini değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
2. Modern siyasal ideolojileri ve özelliklerini açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
2.1. İdeoloji kavramının ortaya çıkışı ve 19. yüzyıldaki gelişimini özetler. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
2.2. Siyasi ideolojilerin anayasa ve hukuk normları üzerindeki etkilerini yorumlar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
2.3. Siyasi ideolojilerin yargı organları üzerindeki etkilerini değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
3. Günümüzde siyasi ideolojilerin etkilerini ve yeni siyasi ideolojileri tanımlar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
3.1. Siyasi ideolojilerin günümüzde halen geçerli olup olmadıklarını tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
3.2. 20. yüzyılın ikinci yarısında ortaya çıkan yeni siyasi ideolojileri tanımlar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
3.3. İdeolojilerin küresel ve bölgesel etkilerini değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Modern Siyasal Düşüncenin Oluşumu ve Gelişimi | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
2 | Monarşiler Dönemi | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
3 | Ulus Devletin Gelişimi | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
4 | Liberalizm ve Ulus Devletin Liberalleşmesi | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
5 | Fransız Devrimi ve Siyasal Düşünceye Etkileri | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
6 | Sivil Toplum ve Demokrasi | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
7 | İdeoloji Kavramının Ortaya Çıkışı ve 19. Yüzyıldaki Gelişimi | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
8 | Siyasi İdeolojilerin Anayasa ve Hukuk Normları Üzerindeki Etkileri | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
9 | Siyasi İdeolojilerin Yargı Organları Üzerindeki Etkileri | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
10 | Siyasi İdeolojilerin Sona Erdiği Görüşleri | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
11 | 20. Yüzyılın İkinci Yarısında Ortaya Çıkan Yeni Siyasi İdeolojiler | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
12 | Küreselleşme ve Demokrasi | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
13 | Soğuk Savaş Sonrası Siyasal Düşünce | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
14 | Avrupa Bütünleşmesi Kuramları ve Avrupa'da Bütünleşme Süreci | İlgili konunun kaynaklardan okunması |
Kaynak |
Herhangi bir ders notu verilmeyecektir. |
Iain Hampsher-Monk, Modern Siyasal Düşünce Tarihi: Hobbes'tan Marx'a Büyük Siyasal Düşünürler, Çev: Necla Arat vd., Say Yayınları, İstanbul 2004; Ayferi Göze, Liberal, Marxiste, Faşist, Nasyonal Sosyalist ve Sosyal Devlet, Gözden Geçirilmiş, Genişletilmiş 7. Bası, Beta Yayınları, İstanbul 2013 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1) Kamu Hukuku alanında yer alan güncel gelişmeler ışığında kamu hukukuyla ilgili temel kaynaklar, mevzuat ve yargı içtihatları hakkında bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. | ||||||
2 | PY2) Kamu Hukuku alanı ile ilgili disiplinlere ait kavram, kurum ve yöntemler arasındaki ilişkiyi kullanarak, bu bilgileri analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | X | |||||
3 | PY3) Kamu Hukuku alanındaki bilimsel bilgiyi kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
4 | PY4) Kamu Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştırır. | X | |||||
5 | PY5) Hukuk kuram ve uygulamasında karşılaşılan sorunları hukuk alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | X | |||||
6 | PY6) Kamu Hukukuna dair bir kavram veya kurumu yeni bir yaklaşımla değerlendirir ya da yeni bir kavram ve kurumu araştıran bağımsız bir çalışma ortaya koyar. | X | |||||
7 | PY7) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde karşılaşılan ve uzmanlık gerektiren karmaşık sorunların çözümü için farklı bakış açıları geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
8 | PY8) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
9 | PY9) Kamu Hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | X | |||||
10 | PY10) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | X | |||||
11 | PY11) Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | X | |||||
12 | PY12) Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını geliştirerek çevresine öğretir. | X | |||||
13 | PY13) Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |