Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK TEKNOLOJİSİ DEĞERLENDİRME | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Erman GEDİKLİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hakan TOZAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sağlık teknolojilerinin değerlendirme ve analiz yöntemlerini öğretmek, Sağlık teknolojilerinin klinik etkinlik, maliyet etkinlik, güvenilirlik ve kabul edilebilirlik açılarından değerlendirilmesini sağlamak, sağlık hizmetlerindeki politika yapıcılarının, sağlık profesyonellerinin ve yöneticilerinin teknoloji seçimlerini desteklemek için gerekli becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık teknolojisi değerlendirmesinin tanımı ve önemi.,Sağlık teknolojileri türleri ve örnekleri değerlendirme sürecinin temel adımları.,Klinik çalışmaların tasarımı ve analizi, klinik etkinlik değerlendirmesi için çeşitli yöntemlerin değerlendirilmesi,Maliyet etkinlik analizinin temel prensipleri, analize ilişkin örnek uygulamaların değerlendirilmesi,Teknoloji kabul edilebilirlik faktörleri ve analizinin yapılması,Sağlık teknolojisinin güvenilirlik ve güvenlik açılarını değerlendirme.,Sağlık teknolojisinin etiğini ve güvencesini değerlendirme.,Sağlık teknolojisi değerlendirme araçlarının incelenmesi,Örnek sağlık teknolojisi değerlendirme modelleri ve veri kaynaklarının incelenmesi,Öğrencilerin gruplar halinde kendi değerlendirme çalışmalarını yapmaları,Öğrencilerin gruplar halinde kendi değerlendirme çalışmalarını yapmaları-II,Öğrencilerin gruplar halinde kendi değerlendirme çalışmalarını yapmaları-III,Sağlık teknolojisi değerlendirmesinin politika ve karar alma süreçlerindeki rolünün incelenmesi,Ulusal ve uluslararası sağlık teknolojisi değerlendirme çalışmaları, gelecekteki sağlık teknolojisi değerlendirme trendleri ve zorlukların incelenmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık Teknolojisi Değerlendirme'nin temel kavramlarını kavrar. | 16, 9 | A, E, G |
Klinik etkinlik değerlendirmesi yapabilme yeteneği kazanır. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Sağlık teknolojilerinin kabul edilebilirlik ve güvenilirlik açılarından değerlendirebilme yeteneği kazanır. | 10, 16, 19, 9 | A, E, F |
Sağlık Teknolojisi Değerlendirme raporlarını hazırlar ve sunar. | 10, 12, 16, 6, 9 | A, E, G |
Sağlık teknolojisi değerlendirmesinin politika ve uygulamalardaki rolünü kavrar. | 10, 14, 16, 19, 5, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık teknolojisi değerlendirmesinin tanımı ve önemi. | Ders notlarının incelenmesi |
2 | Sağlık teknolojileri türleri ve örnekleri değerlendirme sürecinin temel adımları. | Ders notlarının incelenmesi |
3 | Klinik çalışmaların tasarımı ve analizi, klinik etkinlik değerlendirmesi için çeşitli yöntemlerin değerlendirilmesi | Ders notlarının incelenmesi |
4 | Maliyet etkinlik analizinin temel prensipleri, analize ilişkin örnek uygulamaların değerlendirilmesi | Ders notlarının incelenmesi |
5 | Teknoloji kabul edilebilirlik faktörleri ve analizinin yapılması | Ders notlarının incelenmesi |
6 | Sağlık teknolojisinin güvenilirlik ve güvenlik açılarını değerlendirme. | Ders notlarının incelenmesi |
7 | Sağlık teknolojisinin etiğini ve güvencesini değerlendirme. | Ders notlarının incelenmesi |
8 | Sağlık teknolojisi değerlendirme araçlarının incelenmesi | Ders notlarının incelenmesi |
9 | Örnek sağlık teknolojisi değerlendirme modelleri ve veri kaynaklarının incelenmesi | Ders notlarının incelenmesi |
10 | Öğrencilerin gruplar halinde kendi değerlendirme çalışmalarını yapmaları | Ders notlarının incelenmesi |
11 | Öğrencilerin gruplar halinde kendi değerlendirme çalışmalarını yapmaları-II | Ders notlarının incelenmesi |
12 | Öğrencilerin gruplar halinde kendi değerlendirme çalışmalarını yapmaları-III | Ders notlarının incelenmesi |
13 | Sağlık teknolojisi değerlendirmesinin politika ve karar alma süreçlerindeki rolünün incelenmesi | Ders notlarının incelenmesi |
14 | Ulusal ve uluslararası sağlık teknolojisi değerlendirme çalışmaları, gelecekteki sağlık teknolojisi değerlendirme trendleri ve zorlukların incelenmesi | Ders notlarının değerlendirmesi |
Kaynak |
Çetin, A. (2018). Sağlık Teknolojisi Yönetimi ve Değerlendirme. Nobel Akademik Yayıncılık. Drummond, M. F., Sculpher, M. J., Claxton, K., Stoddart, G. L., & Torrance, G. W. (2015). Methods for the Economic Evaluation of Health Care Programmes. Oxford University Press. Weinstein, M. C., Siegel, J. E., Gold, M. R., Kamlet, M. S., & Russell, L. B. (1996). Recommendations of the Panel on Cost-effectiveness in Health and Medicine. JAMA, 276(15), 1253-1258. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık yönetimi lisans programında edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | 2. Sağlık yönetimi ile ilişkili olan disiplinlerle etkileşimi kavrar ve açıklar. | X | |||||
3 | 3. Sağlık yönetiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma ve çalışanlara aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
4 | 4. Sağlık yönetimine ilişkin bilgileri ilişkili olduğu diğer disiplinlerde oluşturulmuş bilgilerle birleştirerek olayları analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili sorun alanlarını bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | 6. Gerektiği zaman bir çalışmayı tek başına yürütür ve bununla ilgili kararları alır. | X | |||||
7 | 7. Çalıştığı kurumun stratejik planlamasında yer alan misyon, vizyon, amaç ve hedeflerini belirlemede yer alır. | X | |||||
8 | 8. Sağlık yönetimi alanında öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik çözümler üretir. | X | |||||
9 | 9. Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsediği için sağlık yönetimi alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını eleştirel olarak değerlendirir, öğrenmesini yönlendirir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili güncel gelişmeleri ve kendi düşünce ve önerilerini çalıştığı kurumun iç ve dış paydaşlarıyla yazılı veya sözlü olarak paylaşır. | X | |||||
11 | 11. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar. | X | |||||
12 | 12. Çalışmaları ile ilgili analiz yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımını bilir, sağlık bilişimi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili stratejiler geliştirir, bu stratejilerin uygulanabilmesi için politikalar ve eylem planları yapar ve stratejik yönetim süreci çerçevesinde periyodik izlemeler ve düzeltmelerde bulunur. | X | |||||
14 | 14. Ulusal sağlık politikalarını oluşturma çalışmaları yanında uluslararası sağlık politikaları çalışmalarına da katkıda bulunur. | X | |||||
15 | 15. Sağlık yönetimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler. | X | |||||
16 | 16. Sağlık yönetimi alanında edindiği bilgiyi ve beceriyi alanla ilişkili disiplinlerarası çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 6 | 5 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 234 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(234/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK TEKNOLOJİSİ DEĞERLENDİRME | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Erman GEDİKLİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hakan TOZAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sağlık teknolojilerinin değerlendirme ve analiz yöntemlerini öğretmek, Sağlık teknolojilerinin klinik etkinlik, maliyet etkinlik, güvenilirlik ve kabul edilebilirlik açılarından değerlendirilmesini sağlamak, sağlık hizmetlerindeki politika yapıcılarının, sağlık profesyonellerinin ve yöneticilerinin teknoloji seçimlerini desteklemek için gerekli becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık teknolojisi değerlendirmesinin tanımı ve önemi.,Sağlık teknolojileri türleri ve örnekleri değerlendirme sürecinin temel adımları.,Klinik çalışmaların tasarımı ve analizi, klinik etkinlik değerlendirmesi için çeşitli yöntemlerin değerlendirilmesi,Maliyet etkinlik analizinin temel prensipleri, analize ilişkin örnek uygulamaların değerlendirilmesi,Teknoloji kabul edilebilirlik faktörleri ve analizinin yapılması,Sağlık teknolojisinin güvenilirlik ve güvenlik açılarını değerlendirme.,Sağlık teknolojisinin etiğini ve güvencesini değerlendirme.,Sağlık teknolojisi değerlendirme araçlarının incelenmesi,Örnek sağlık teknolojisi değerlendirme modelleri ve veri kaynaklarının incelenmesi,Öğrencilerin gruplar halinde kendi değerlendirme çalışmalarını yapmaları,Öğrencilerin gruplar halinde kendi değerlendirme çalışmalarını yapmaları-II,Öğrencilerin gruplar halinde kendi değerlendirme çalışmalarını yapmaları-III,Sağlık teknolojisi değerlendirmesinin politika ve karar alma süreçlerindeki rolünün incelenmesi,Ulusal ve uluslararası sağlık teknolojisi değerlendirme çalışmaları, gelecekteki sağlık teknolojisi değerlendirme trendleri ve zorlukların incelenmesi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık Teknolojisi Değerlendirme'nin temel kavramlarını kavrar. | 16, 9 | A, E, G |
Klinik etkinlik değerlendirmesi yapabilme yeteneği kazanır. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Sağlık teknolojilerinin kabul edilebilirlik ve güvenilirlik açılarından değerlendirebilme yeteneği kazanır. | 10, 16, 19, 9 | A, E, F |
Sağlık Teknolojisi Değerlendirme raporlarını hazırlar ve sunar. | 10, 12, 16, 6, 9 | A, E, G |
Sağlık teknolojisi değerlendirmesinin politika ve uygulamalardaki rolünü kavrar. | 10, 14, 16, 19, 5, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık teknolojisi değerlendirmesinin tanımı ve önemi. | Ders notlarının incelenmesi |
2 | Sağlık teknolojileri türleri ve örnekleri değerlendirme sürecinin temel adımları. | Ders notlarının incelenmesi |
3 | Klinik çalışmaların tasarımı ve analizi, klinik etkinlik değerlendirmesi için çeşitli yöntemlerin değerlendirilmesi | Ders notlarının incelenmesi |
4 | Maliyet etkinlik analizinin temel prensipleri, analize ilişkin örnek uygulamaların değerlendirilmesi | Ders notlarının incelenmesi |
5 | Teknoloji kabul edilebilirlik faktörleri ve analizinin yapılması | Ders notlarının incelenmesi |
6 | Sağlık teknolojisinin güvenilirlik ve güvenlik açılarını değerlendirme. | Ders notlarının incelenmesi |
7 | Sağlık teknolojisinin etiğini ve güvencesini değerlendirme. | Ders notlarının incelenmesi |
8 | Sağlık teknolojisi değerlendirme araçlarının incelenmesi | Ders notlarının incelenmesi |
9 | Örnek sağlık teknolojisi değerlendirme modelleri ve veri kaynaklarının incelenmesi | Ders notlarının incelenmesi |
10 | Öğrencilerin gruplar halinde kendi değerlendirme çalışmalarını yapmaları | Ders notlarının incelenmesi |
11 | Öğrencilerin gruplar halinde kendi değerlendirme çalışmalarını yapmaları-II | Ders notlarının incelenmesi |
12 | Öğrencilerin gruplar halinde kendi değerlendirme çalışmalarını yapmaları-III | Ders notlarının incelenmesi |
13 | Sağlık teknolojisi değerlendirmesinin politika ve karar alma süreçlerindeki rolünün incelenmesi | Ders notlarının incelenmesi |
14 | Ulusal ve uluslararası sağlık teknolojisi değerlendirme çalışmaları, gelecekteki sağlık teknolojisi değerlendirme trendleri ve zorlukların incelenmesi | Ders notlarının değerlendirmesi |
Kaynak |
Çetin, A. (2018). Sağlık Teknolojisi Yönetimi ve Değerlendirme. Nobel Akademik Yayıncılık. Drummond, M. F., Sculpher, M. J., Claxton, K., Stoddart, G. L., & Torrance, G. W. (2015). Methods for the Economic Evaluation of Health Care Programmes. Oxford University Press. Weinstein, M. C., Siegel, J. E., Gold, M. R., Kamlet, M. S., & Russell, L. B. (1996). Recommendations of the Panel on Cost-effectiveness in Health and Medicine. JAMA, 276(15), 1253-1258. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık yönetimi lisans programında edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | 2. Sağlık yönetimi ile ilişkili olan disiplinlerle etkileşimi kavrar ve açıklar. | X | |||||
3 | 3. Sağlık yönetiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma ve çalışanlara aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
4 | 4. Sağlık yönetimine ilişkin bilgileri ilişkili olduğu diğer disiplinlerde oluşturulmuş bilgilerle birleştirerek olayları analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili sorun alanlarını bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | 6. Gerektiği zaman bir çalışmayı tek başına yürütür ve bununla ilgili kararları alır. | X | |||||
7 | 7. Çalıştığı kurumun stratejik planlamasında yer alan misyon, vizyon, amaç ve hedeflerini belirlemede yer alır. | X | |||||
8 | 8. Sağlık yönetimi alanında öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik çözümler üretir. | X | |||||
9 | 9. Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsediği için sağlık yönetimi alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını eleştirel olarak değerlendirir, öğrenmesini yönlendirir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili güncel gelişmeleri ve kendi düşünce ve önerilerini çalıştığı kurumun iç ve dış paydaşlarıyla yazılı veya sözlü olarak paylaşır. | X | |||||
11 | 11. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar. | X | |||||
12 | 12. Çalışmaları ile ilgili analiz yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımını bilir, sağlık bilişimi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili stratejiler geliştirir, bu stratejilerin uygulanabilmesi için politikalar ve eylem planları yapar ve stratejik yönetim süreci çerçevesinde periyodik izlemeler ve düzeltmelerde bulunur. | X | |||||
14 | 14. Ulusal sağlık politikalarını oluşturma çalışmaları yanında uluslararası sağlık politikaları çalışmalarına da katkıda bulunur. | X | |||||
15 | 15. Sağlık yönetimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler. | X | |||||
16 | 16. Sağlık yönetimi alanında edindiği bilgiyi ve beceriyi alanla ilişkili disiplinlerarası çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |