Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK HUKUKU VE BİYOETİK | HMYL1111844 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Salih Onaran |
Dersin Amacı | İnsan haklarının sağlık hizmetlerindeki yansıması olan hasta hakları ve tıp etiğinin temel kavramlarının öğrenilmesi ve hayata geçirilmesi tıp ve hukuk uygulaması açısından büyük önem taşımaktadır. Ders kapsamında tıp hukuku ve etiğinin güncel sorunları çerçevesinde temel kavramlar açıklanarak, hasta haklarının güncel uluslararası bildirgelere ve tıp etiğine uygun bir şekilde ele alınması ve anlaşılmasının sağlanması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık hukuku alanında ortaya çıkan güncel sorunların ve bu sorunların ortaya çıkış nedenlerinin belirlenmesi. Sağlık hukuku güncel konularının genel değerlendirilmesi.,Sağlık hukuku güncel sorunlarının sosyo-kültürel temelleri,Hasta haklarının gelişimi ve uluslararası hasta hakları bildirgeleri,Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması,Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması sonucunda sağlık çalışanlarının yasal sorumlulukları,Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması sonucunda tıbbi uygulama hatalarının tanımı ve sık karşılaşılan tıbbi uygulama hataları,Tıbbi uygulama hatalarının hukuki, etik, klinik ve sosyal boyutları,Aydınlatılmış onamın yasal boyutu, özelliği olan tıbbi müdahalerlerde aydınlatılmış onam,Tıpta toplumsal etik anlayışı: Kaynakların dağıtımı, organ nakli,Klinik araştırma kavramı, tarihçe ve gelişimi, konuya ilişkin temel ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeler.,Klinik araştırmalar konusunda hukuki ve etik sorunlar, tartışmalar.,Biyo-tıp teknolojilerine eleştirel bakış ve örnek olaylar,Uluslararası boyutta olgu tartışması,Ulusal boyutta olgu tartışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hukuk kurallarının, sağlık hukuku alanında düzenleyici rolünü tanımlar | 10, 13, 9 | A, E |
2. Sağlık hukuku alanında ortaya çıkan güncel sorunların ve bu sorunların ortaya çıkış nedenlerini değerlendirir. | 10, 13, 16 | A, E |
3. Sağlık hukukuna ilişkin temel ilkeleri, hukuki kavramları ve gelişim süreçlerini sıralar. | 10, 13, 16 | A, E |
4. Tıp alanındaki değişimlere paralel olarak, hukuk kuralları ile arasındaki ilişkiyi sıralar. | 10, 13, 16 | A, E |
5. Sağlık hukuku alanında doğrudan doğruya ya da dolaylı olarak etkili olan etik ve hukuki yaklaşımları tanımlar. | 10, 13, 16 | A, E |
6. Tıp hukukun temel kavram ve kurallarını hukukun diğer alanlarındaki düzenlemelerle birlikte değerlendirir. | 10, 13, 16 | A, E |
7. Sağlık hukukuna ilişkin güncel konuların değerlendirmesini hukuki bakış açısı ile tanımlar. | 10, 13, 16 | A, E |
8. Sağlık hukuku alanındaki güncel konuları, evrensel hukuk normları ve farklı düzenlemeler ile karşılaştırmalı olarak değerlendirir. | 10, 13, 16 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık hukuku alanında ortaya çıkan güncel sorunların ve bu sorunların ortaya çıkış nedenlerinin belirlenmesi. Sağlık hukuku güncel konularının genel değerlendirilmesi. | Ders notlarının okunması |
2 | Sağlık hukuku güncel sorunlarının sosyo-kültürel temelleri | Ders notlarının okunması |
3 | Hasta haklarının gelişimi ve uluslararası hasta hakları bildirgeleri | Ders notlarının okunması |
4 | Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması | Ders notlarının okunması |
5 | Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması sonucunda sağlık çalışanlarının yasal sorumlulukları | Ders notlarının okunması |
6 | Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması sonucunda tıbbi uygulama hatalarının tanımı ve sık karşılaşılan tıbbi uygulama hataları | Ders notlarının okunması |
7 | Tıbbi uygulama hatalarının hukuki, etik, klinik ve sosyal boyutları | Ders notlarının okunması |
8 | Aydınlatılmış onamın yasal boyutu, özelliği olan tıbbi müdahalerlerde aydınlatılmış onam | Ders notlarının okunması |
9 | Tıpta toplumsal etik anlayışı: Kaynakların dağıtımı, organ nakli | Ders notlarının okunması |
10 | Klinik araştırma kavramı, tarihçe ve gelişimi, konuya ilişkin temel ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeler. | Ders notlarının okunması |
11 | Klinik araştırmalar konusunda hukuki ve etik sorunlar, tartışmalar. | Ders notlarının okunması |
12 | Biyo-tıp teknolojilerine eleştirel bakış ve örnek olaylar | Ders notlarının okunması |
13 | Uluslararası boyutta olgu tartışması | Ders notlarının okunması |
14 | Ulusal boyutta olgu tartışması | Ders notlarının okunması |
Kaynak |
power point sunumlar, ele alınan konuya ilişkin olarak önerilecek çalışma metinleri |
Ders notları, ele alınan konuya ilişkin önerilecek olan makale, kitap veya elektronik ortamdaki kaynaklar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık yönetimi lisans programında edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | ||||||
2 | 2. Sağlık yönetimi ile ilişkili olan disiplinlerle etkileşimi kavrar ve açıklar. | ||||||
3 | 3. Sağlık yönetiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma ve çalışanlara aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Sağlık yönetimine ilişkin bilgileri ilişkili olduğu diğer disiplinlerde oluşturulmuş bilgilerle birleştirerek olayları analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili sorun alanlarını bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
6 | 6. Gerektiği zaman bir çalışmayı tek başına yürütür ve bununla ilgili kararları alır. | ||||||
7 | 7. Çalıştığı kurumun stratejik planlamasında yer alan misyon, vizyon, amaç ve hedeflerini belirlemede yer alır. | ||||||
8 | 8. Sağlık yönetimi alanında öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik çözümler üretir. | ||||||
9 | 9. Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsediği için sağlık yönetimi alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını eleştirel olarak değerlendirir, öğrenmesini yönlendirir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. | ||||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili güncel gelişmeleri ve kendi düşünce ve önerilerini çalıştığı kurumun iç ve dış paydaşlarıyla yazılı veya sözlü olarak paylaşır. | ||||||
11 | 11. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar. | ||||||
12 | 12. Çalışmaları ile ilgili analiz yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımını bilir, sağlık bilişimi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili stratejiler geliştirir, bu stratejilerin uygulanabilmesi için politikalar ve eylem planları yapar ve stratejik yönetim süreci çerçevesinde periyodik izlemeler ve düzeltmelerde bulunur | ||||||
14 | 14. Ulusal sağlık politikalarını oluşturma çalışmaları yanında uluslararası sağlık politikaları çalışmalarına da katkıda bulunur. | ||||||
15 | 15. Sağlık yönetimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler. | ||||||
16 | 16. Sağlık yönetimi alanında edindiği bilgiyi ve beceriyi alanla ilişkili disiplinlerarası çalışmalarda uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 6 | 6 | 36 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 3 | 42 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 20 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 17 | 34 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 20 | 40 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 228 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(228/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK HUKUKU VE BİYOETİK | HMYL1111844 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Salih Onaran |
Dersin Amacı | İnsan haklarının sağlık hizmetlerindeki yansıması olan hasta hakları ve tıp etiğinin temel kavramlarının öğrenilmesi ve hayata geçirilmesi tıp ve hukuk uygulaması açısından büyük önem taşımaktadır. Ders kapsamında tıp hukuku ve etiğinin güncel sorunları çerçevesinde temel kavramlar açıklanarak, hasta haklarının güncel uluslararası bildirgelere ve tıp etiğine uygun bir şekilde ele alınması ve anlaşılmasının sağlanması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık hukuku alanında ortaya çıkan güncel sorunların ve bu sorunların ortaya çıkış nedenlerinin belirlenmesi. Sağlık hukuku güncel konularının genel değerlendirilmesi.,Sağlık hukuku güncel sorunlarının sosyo-kültürel temelleri,Hasta haklarının gelişimi ve uluslararası hasta hakları bildirgeleri,Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması,Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması sonucunda sağlık çalışanlarının yasal sorumlulukları,Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması sonucunda tıbbi uygulama hatalarının tanımı ve sık karşılaşılan tıbbi uygulama hataları,Tıbbi uygulama hatalarının hukuki, etik, klinik ve sosyal boyutları,Aydınlatılmış onamın yasal boyutu, özelliği olan tıbbi müdahalerlerde aydınlatılmış onam,Tıpta toplumsal etik anlayışı: Kaynakların dağıtımı, organ nakli,Klinik araştırma kavramı, tarihçe ve gelişimi, konuya ilişkin temel ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeler.,Klinik araştırmalar konusunda hukuki ve etik sorunlar, tartışmalar.,Biyo-tıp teknolojilerine eleştirel bakış ve örnek olaylar,Uluslararası boyutta olgu tartışması,Ulusal boyutta olgu tartışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Hukuk kurallarının, sağlık hukuku alanında düzenleyici rolünü tanımlar | 10, 13, 9 | A, E |
2. Sağlık hukuku alanında ortaya çıkan güncel sorunların ve bu sorunların ortaya çıkış nedenlerini değerlendirir. | 10, 13, 16 | A, E |
3. Sağlık hukukuna ilişkin temel ilkeleri, hukuki kavramları ve gelişim süreçlerini sıralar. | 10, 13, 16 | A, E |
4. Tıp alanındaki değişimlere paralel olarak, hukuk kuralları ile arasındaki ilişkiyi sıralar. | 10, 13, 16 | A, E |
5. Sağlık hukuku alanında doğrudan doğruya ya da dolaylı olarak etkili olan etik ve hukuki yaklaşımları tanımlar. | 10, 13, 16 | A, E |
6. Tıp hukukun temel kavram ve kurallarını hukukun diğer alanlarındaki düzenlemelerle birlikte değerlendirir. | 10, 13, 16 | A, E |
7. Sağlık hukukuna ilişkin güncel konuların değerlendirmesini hukuki bakış açısı ile tanımlar. | 10, 13, 16 | A, E |
8. Sağlık hukuku alanındaki güncel konuları, evrensel hukuk normları ve farklı düzenlemeler ile karşılaştırmalı olarak değerlendirir. | 10, 13, 16 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık hukuku alanında ortaya çıkan güncel sorunların ve bu sorunların ortaya çıkış nedenlerinin belirlenmesi. Sağlık hukuku güncel konularının genel değerlendirilmesi. | Ders notlarının okunması |
2 | Sağlık hukuku güncel sorunlarının sosyo-kültürel temelleri | Ders notlarının okunması |
3 | Hasta haklarının gelişimi ve uluslararası hasta hakları bildirgeleri | Ders notlarının okunması |
4 | Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması | Ders notlarının okunması |
5 | Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması sonucunda sağlık çalışanlarının yasal sorumlulukları | Ders notlarının okunması |
6 | Tıp ve teknoloji alanındaki gelişmelerin sağlık hukukuna yansıması sonucunda tıbbi uygulama hatalarının tanımı ve sık karşılaşılan tıbbi uygulama hataları | Ders notlarının okunması |
7 | Tıbbi uygulama hatalarının hukuki, etik, klinik ve sosyal boyutları | Ders notlarının okunması |
8 | Aydınlatılmış onamın yasal boyutu, özelliği olan tıbbi müdahalerlerde aydınlatılmış onam | Ders notlarının okunması |
9 | Tıpta toplumsal etik anlayışı: Kaynakların dağıtımı, organ nakli | Ders notlarının okunması |
10 | Klinik araştırma kavramı, tarihçe ve gelişimi, konuya ilişkin temel ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeler. | Ders notlarının okunması |
11 | Klinik araştırmalar konusunda hukuki ve etik sorunlar, tartışmalar. | Ders notlarının okunması |
12 | Biyo-tıp teknolojilerine eleştirel bakış ve örnek olaylar | Ders notlarının okunması |
13 | Uluslararası boyutta olgu tartışması | Ders notlarının okunması |
14 | Ulusal boyutta olgu tartışması | Ders notlarının okunması |
Kaynak |
power point sunumlar, ele alınan konuya ilişkin olarak önerilecek çalışma metinleri |
Ders notları, ele alınan konuya ilişkin önerilecek olan makale, kitap veya elektronik ortamdaki kaynaklar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık yönetimi lisans programında edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | ||||||
2 | 2. Sağlık yönetimi ile ilişkili olan disiplinlerle etkileşimi kavrar ve açıklar. | ||||||
3 | 3. Sağlık yönetiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma ve çalışanlara aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Sağlık yönetimine ilişkin bilgileri ilişkili olduğu diğer disiplinlerde oluşturulmuş bilgilerle birleştirerek olayları analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili sorun alanlarını bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
6 | 6. Gerektiği zaman bir çalışmayı tek başına yürütür ve bununla ilgili kararları alır. | ||||||
7 | 7. Çalıştığı kurumun stratejik planlamasında yer alan misyon, vizyon, amaç ve hedeflerini belirlemede yer alır. | ||||||
8 | 8. Sağlık yönetimi alanında öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik çözümler üretir. | ||||||
9 | 9. Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsediği için sağlık yönetimi alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını eleştirel olarak değerlendirir, öğrenmesini yönlendirir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. | ||||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili güncel gelişmeleri ve kendi düşünce ve önerilerini çalıştığı kurumun iç ve dış paydaşlarıyla yazılı veya sözlü olarak paylaşır. | ||||||
11 | 11. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar. | ||||||
12 | 12. Çalışmaları ile ilgili analiz yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımını bilir, sağlık bilişimi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili stratejiler geliştirir, bu stratejilerin uygulanabilmesi için politikalar ve eylem planları yapar ve stratejik yönetim süreci çerçevesinde periyodik izlemeler ve düzeltmelerde bulunur | ||||||
14 | 14. Ulusal sağlık politikalarını oluşturma çalışmaları yanında uluslararası sağlık politikaları çalışmalarına da katkıda bulunur. | ||||||
15 | 15. Sağlık yönetimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler. | ||||||
16 | 16. Sağlık yönetimi alanında edindiği bilgiyi ve beceriyi alanla ilişkili disiplinlerarası çalışmalarda uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |