Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YÖNETSEL EPİDEMİYOLOJİ | HMYL1211854 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ozan Emre EYUPOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ozan Emre EYUPOĞLU |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Yaşar GÖKALP |
Dersin Amacı | Epidemiyolojinin temel stratejilerini değerlendirmek ve epidemiyolojik çalışmaları bir yönetim aracı olarak kullanma becerilerini öğrenmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Epidemiyolojiye giriş: Tanım ve kullanım alanları,Kanıta Dayalı Yönetim ve Epidemiyoloji,Değişken, Veri, Enformasyon, Bilgi,Epidemiyolojik araştırma türleri: Gözlemsel araştırmalar,Epidemiyolojik araştırma türleri: Deneysel araştırmaları,Nedensellik ve risk kavramları,Sağlık, hastalık kavramları ve belirleyicileri,Sağlık durumu ve sağlık düzeyi ölçütleri,Hastalanma ve ölüm ölçütleri,Ölçütlerin standardizasyonu,Yaşam Kalitesi ve Hastalık Yükü kavramları,Sağlık hizmetlerini değerlendirme: TKY ölçütleri,Sağlık hizmetlerini değerlendirme: Hizmet kullanım ölçütleri,Epidemiyolojik ve Demografik Geçiş Teorileri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Epidemiyolojinin tanımını, önemini, yöntemlerini ve kullanım alanlarını tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | |
Epidemiyolojideki neden-sonuç ilişkisini ve nedensellik faktörlerini açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | |
Epidemiyolojik araştırma yöntemlerini ve araştırma tiplerini ayırt edebilir. | 10, 14, 16, 19, 9 | |
Farklı sağlık sorunlarının incelenmesinde epidemiyolojik yaklaşımı kullanır. | 10, 14, 16, 19, 9 | |
Bulaşıcı hastalıklar kontrol programlarını ölçer. | 10, 14, 16, 19, 9 | |
Epidemiyoloji ile sağlık politikaları arasındaki ilişkiyi tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | |
Sağlık hizmetlerinin planlanması ve programların değerlendirilmesinde epidemiyolojik prensipleri uygular. | 10, 14, 16, 19, 9 | |
Sağlık göstergelerini yorumlar. | 10, 14, 16, 19, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Epidemiyolojiye giriş: Tanım ve kullanım alanları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
2 | Kanıta Dayalı Yönetim ve Epidemiyoloji | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
3 | Değişken, Veri, Enformasyon, Bilgi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
4 | Epidemiyolojik araştırma türleri: Gözlemsel araştırmalar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
5 | Epidemiyolojik araştırma türleri: Deneysel araştırmaları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
6 | Nedensellik ve risk kavramları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
7 | Sağlık, hastalık kavramları ve belirleyicileri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
8 | Sağlık durumu ve sağlık düzeyi ölçütleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
9 | Hastalanma ve ölüm ölçütleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
10 | Ölçütlerin standardizasyonu | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
11 | Yaşam Kalitesi ve Hastalık Yükü kavramları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | Sağlık hizmetlerini değerlendirme: TKY ölçütleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
13 | Sağlık hizmetlerini değerlendirme: Hizmet kullanım ölçütleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
14 | Epidemiyolojik ve Demografik Geçiş Teorileri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
Kaynak |
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları |
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık yönetimi lisans programında edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | ||||||
2 | 2. Sağlık yönetimi ile ilişkili olan disiplinlerle etkileşimi kavrar ve açıklar. | ||||||
3 | 3. Sağlık yönetiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma ve çalışanlara aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Sağlık yönetimine ilişkin bilgileri ilişkili olduğu diğer disiplinlerde oluşturulmuş bilgilerle birleştirerek olayları analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili sorun alanlarını bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
6 | 6. Gerektiği zaman bir çalışmayı tek başına yürütür ve bununla ilgili kararları alır. | ||||||
7 | 7. Çalıştığı kurumun stratejik planlamasında yer alan misyon, vizyon, amaç ve hedeflerini belirlemede yer alır. | ||||||
8 | 8. Sağlık yönetimi alanında öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik çözümler üretir. | ||||||
9 | 9. Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsediği için sağlık yönetimi alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını eleştirel olarak değerlendirir, öğrenmesini yönlendirir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. | ||||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili güncel gelişmeleri ve kendi düşünce ve önerilerini çalıştığı kurumun iç ve dış paydaşlarıyla yazılı veya sözlü olarak paylaşır. | ||||||
11 | 11. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar. | ||||||
12 | 12. Çalışmaları ile ilgili analiz yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımını bilir, sağlık bilişimi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili stratejiler geliştirir, bu stratejilerin uygulanabilmesi için politikalar ve eylem planları yapar ve stratejik yönetim süreci çerçevesinde periyodik izlemeler ve düzeltmelerde bulunur | ||||||
14 | 14. Ulusal sağlık politikalarını oluşturma çalışmaları yanında uluslararası sağlık politikaları çalışmalarına da katkıda bulunur. | ||||||
15 | 15. Sağlık yönetimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler. | ||||||
16 | 16. Sağlık yönetimi alanında edindiği bilgiyi ve beceriyi alanla ilişkili disiplinlerarası çalışmalarda uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 20 | 100 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 5 | 15 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 7 | 4 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 3 | 9 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 3 | 5 | 15 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 11 | 11 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 6 | 12 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 240 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YÖNETSEL EPİDEMİYOLOJİ | HMYL1211854 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ozan Emre EYUPOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ozan Emre EYUPOĞLU |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Yaşar GÖKALP |
Dersin Amacı | Epidemiyolojinin temel stratejilerini değerlendirmek ve epidemiyolojik çalışmaları bir yönetim aracı olarak kullanma becerilerini öğrenmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Epidemiyolojiye giriş: Tanım ve kullanım alanları,Kanıta Dayalı Yönetim ve Epidemiyoloji,Değişken, Veri, Enformasyon, Bilgi,Epidemiyolojik araştırma türleri: Gözlemsel araştırmalar,Epidemiyolojik araştırma türleri: Deneysel araştırmaları,Nedensellik ve risk kavramları,Sağlık, hastalık kavramları ve belirleyicileri,Sağlık durumu ve sağlık düzeyi ölçütleri,Hastalanma ve ölüm ölçütleri,Ölçütlerin standardizasyonu,Yaşam Kalitesi ve Hastalık Yükü kavramları,Sağlık hizmetlerini değerlendirme: TKY ölçütleri,Sağlık hizmetlerini değerlendirme: Hizmet kullanım ölçütleri,Epidemiyolojik ve Demografik Geçiş Teorileri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Epidemiyolojinin tanımını, önemini, yöntemlerini ve kullanım alanlarını tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | |
Epidemiyolojideki neden-sonuç ilişkisini ve nedensellik faktörlerini açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | |
Epidemiyolojik araştırma yöntemlerini ve araştırma tiplerini ayırt edebilir. | 10, 14, 16, 19, 9 | |
Farklı sağlık sorunlarının incelenmesinde epidemiyolojik yaklaşımı kullanır. | 10, 14, 16, 19, 9 | |
Bulaşıcı hastalıklar kontrol programlarını ölçer. | 10, 14, 16, 19, 9 | |
Epidemiyoloji ile sağlık politikaları arasındaki ilişkiyi tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | |
Sağlık hizmetlerinin planlanması ve programların değerlendirilmesinde epidemiyolojik prensipleri uygular. | 10, 14, 16, 19, 9 | |
Sağlık göstergelerini yorumlar. | 10, 14, 16, 19, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Epidemiyolojiye giriş: Tanım ve kullanım alanları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
2 | Kanıta Dayalı Yönetim ve Epidemiyoloji | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
3 | Değişken, Veri, Enformasyon, Bilgi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
4 | Epidemiyolojik araştırma türleri: Gözlemsel araştırmalar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
5 | Epidemiyolojik araştırma türleri: Deneysel araştırmaları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
6 | Nedensellik ve risk kavramları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
7 | Sağlık, hastalık kavramları ve belirleyicileri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
8 | Sağlık durumu ve sağlık düzeyi ölçütleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
9 | Hastalanma ve ölüm ölçütleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
10 | Ölçütlerin standardizasyonu | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
11 | Yaşam Kalitesi ve Hastalık Yükü kavramları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | Sağlık hizmetlerini değerlendirme: TKY ölçütleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
13 | Sağlık hizmetlerini değerlendirme: Hizmet kullanım ölçütleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
14 | Epidemiyolojik ve Demografik Geçiş Teorileri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
Kaynak |
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları |
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık yönetimi lisans programında edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | ||||||
2 | 2. Sağlık yönetimi ile ilişkili olan disiplinlerle etkileşimi kavrar ve açıklar. | ||||||
3 | 3. Sağlık yönetiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma ve çalışanlara aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Sağlık yönetimine ilişkin bilgileri ilişkili olduğu diğer disiplinlerde oluşturulmuş bilgilerle birleştirerek olayları analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili sorun alanlarını bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
6 | 6. Gerektiği zaman bir çalışmayı tek başına yürütür ve bununla ilgili kararları alır. | ||||||
7 | 7. Çalıştığı kurumun stratejik planlamasında yer alan misyon, vizyon, amaç ve hedeflerini belirlemede yer alır. | ||||||
8 | 8. Sağlık yönetimi alanında öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik çözümler üretir. | ||||||
9 | 9. Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsediği için sağlık yönetimi alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını eleştirel olarak değerlendirir, öğrenmesini yönlendirir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. | ||||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili güncel gelişmeleri ve kendi düşünce ve önerilerini çalıştığı kurumun iç ve dış paydaşlarıyla yazılı veya sözlü olarak paylaşır. | ||||||
11 | 11. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar. | ||||||
12 | 12. Çalışmaları ile ilgili analiz yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımını bilir, sağlık bilişimi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili stratejiler geliştirir, bu stratejilerin uygulanabilmesi için politikalar ve eylem planları yapar ve stratejik yönetim süreci çerçevesinde periyodik izlemeler ve düzeltmelerde bulunur | ||||||
14 | 14. Ulusal sağlık politikalarını oluşturma çalışmaları yanında uluslararası sağlık politikaları çalışmalarına da katkıda bulunur. | ||||||
15 | 15. Sağlık yönetimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler. | ||||||
16 | 16. Sağlık yönetimi alanında edindiği bilgiyi ve beceriyi alanla ilişkili disiplinlerarası çalışmalarda uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |