Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK POLİTİKALARI | HMYL1111843 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Erman GEDİKLİ |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Dr. Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | Politika ve sağlık politikaları kavramlarını öğrenmek, çeşitli örnekler üzerinden sağlık poltikalarının hazırlanma, uygulanma ve izlenme süreçlerini incelemek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Politika ve sağlık politikaları kavramları,Devlet ve hükümetlerin sağlık politikalarındaki rolü,Özel sektörün sağlık politikalarındaki rolü,Sağlık politikalarının bileşenleri, politika üçgeni,Politika oyuncuları ve paydaşlar,Sağlık politikaları için uygun zemin ve ortamın anlamı,Sağlık politikalarında “içerik” kavramı ve önemi,Sağlık politikalarında süreç yönetimi,Sağlıkta reform ve kontrol düğmeleri,Sağlıkta desantralizasyon,Olgu sunumları: 4 öğrenci,Olgu sunumları: 4 öğrenci,Olgu sunumları: 4 öğrenci,Olgu sunumları: 4 öğrenci,Olgu sunumları: 4 öğrenci; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Sağlık Politikası üçgenini ve bileşenlerini açıklar | 16, 9 | A |
2- Sağlığı etkileyen sosyo-ekonomik bileşenleri tarif eder. | 16, 9 | A |
3-Sağlık hizmetlerinin sunulduğu sektörleri açıklar | 16, 9 | A |
4-Sağlık hizmetlerinde reforma ait kontrol düğmelerini açıklar | 16, 9 | A |
5- Sağlık finansmanı kavramı ve alt boyutlarını açıklar. | 16, 9 | A |
6- Sağlıkta organizasyon kontrol düğmesinin açıklar | 16, 9 | A |
7- Sağlıkta desantralizasyonu değerlendirir. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Politika ve sağlık politikaları kavramları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
2 | Devlet ve hükümetlerin sağlık politikalarındaki rolü | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
3 | Özel sektörün sağlık politikalarındaki rolü | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
4 | Sağlık politikalarının bileşenleri, politika üçgeni | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
5 | Politika oyuncuları ve paydaşlar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
6 | Sağlık politikaları için uygun zemin ve ortamın anlamı | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
7 | Sağlık politikalarında “içerik” kavramı ve önemi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
8 | Sağlık politikalarında süreç yönetimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
9 | Sağlıkta reform ve kontrol düğmeleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
10 | Sağlıkta desantralizasyon | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
11 | Olgu sunumları: 4 öğrenci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | Olgu sunumları: 4 öğrenci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | Olgu sunumları: 4 öğrenci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
13 | Olgu sunumları: 4 öğrenci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
14 | Olgu sunumları: 4 öğrenci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
Kaynak |
1-Hayran O. Kanıta Dayalı, İnsan Odaklı Sağlık Yönetimi. Yüce Yayım, İstanbul, 2016. 2-Almgren G. Health Care Politics, Policy and Services: A Social Justice Analysis. 2nd ed. Springer Publishing Company, New York, 2013. 3-Gilson L (ed.). Health policy and systems research: a methodology reader. Alliance for Health Policy and Systems Research, World Health Organization. Geneva, 2012. 4-Hayran O. Sağlık Yönetimi Yazıları. SAGEYA Yayınevi, Ankara, 2012. 5-Berman P, Bitran R. Health Systems Analysis for Better Health System Strengthening. World Bank, Washington DC, 2011 6-Buse K, Mays N, Walt G. Making Health Policy. Open University Press, London, 2005. 7-Rovner J. Health care policy and politics A to Z. 3rd edition. CQ Press, Washington, 2009. 8-Sağlık Hizmetleri El Kitabı, Hayran O., Sur H, Çevik Matbaası, 1998, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık yönetimi lisans programında edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | 2. Sağlık yönetimi ile ilişkili olan disiplinlerle etkileşimi kavrar ve açıklar. | X | |||||
3 | 3. Sağlık yönetiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma ve çalışanlara aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
4 | 4. Sağlık yönetimine ilişkin bilgileri ilişkili olduğu diğer disiplinlerde oluşturulmuş bilgilerle birleştirerek olayları analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili sorun alanlarını bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | 6. Gerektiği zaman bir çalışmayı tek başına yürütür ve bununla ilgili kararları alır. | X | |||||
7 | 7. Çalıştığı kurumun stratejik planlamasında yer alan misyon, vizyon, amaç ve hedeflerini belirlemede yer alır. | X | |||||
8 | 8. Sağlık yönetimi alanında öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik çözümler üretir. | X | |||||
9 | 9. Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsediği için sağlık yönetimi alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını eleştirel olarak değerlendirir, öğrenmesini yönlendirir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili güncel gelişmeleri ve kendi düşünce ve önerilerini çalıştığı kurumun iç ve dış paydaşlarıyla yazılı veya sözlü olarak paylaşır. | X | |||||
11 | 11. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar. | X | |||||
12 | 12. Çalışmaları ile ilgili analiz yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımını bilir, sağlık bilişimi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili stratejiler geliştirir, bu stratejilerin uygulanabilmesi için politikalar ve eylem planları yapar ve stratejik yönetim süreci çerçevesinde periyodik izlemeler ve düzeltmelerde bulunur | X | |||||
14 | 14. Ulusal sağlık politikalarını oluşturma çalışmaları yanında uluslararası sağlık politikaları çalışmalarına da katkıda bulunur. | X | |||||
15 | 15. Sağlık yönetimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler. | X | |||||
16 | 16. Sağlık yönetimi alanında edindiği bilgiyi ve beceriyi alanla ilişkili disiplinlerarası çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 3 | 42 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 42 | 42 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 234 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(234/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK POLİTİKALARI | HMYL1111843 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Erman GEDİKLİ |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Dr. Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | Politika ve sağlık politikaları kavramlarını öğrenmek, çeşitli örnekler üzerinden sağlık poltikalarının hazırlanma, uygulanma ve izlenme süreçlerini incelemek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Politika ve sağlık politikaları kavramları,Devlet ve hükümetlerin sağlık politikalarındaki rolü,Özel sektörün sağlık politikalarındaki rolü,Sağlık politikalarının bileşenleri, politika üçgeni,Politika oyuncuları ve paydaşlar,Sağlık politikaları için uygun zemin ve ortamın anlamı,Sağlık politikalarında “içerik” kavramı ve önemi,Sağlık politikalarında süreç yönetimi,Sağlıkta reform ve kontrol düğmeleri,Sağlıkta desantralizasyon,Olgu sunumları: 4 öğrenci,Olgu sunumları: 4 öğrenci,Olgu sunumları: 4 öğrenci,Olgu sunumları: 4 öğrenci,Olgu sunumları: 4 öğrenci; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Sağlık Politikası üçgenini ve bileşenlerini açıklar | 16, 9 | A |
2- Sağlığı etkileyen sosyo-ekonomik bileşenleri tarif eder. | 16, 9 | A |
3-Sağlık hizmetlerinin sunulduğu sektörleri açıklar | 16, 9 | A |
4-Sağlık hizmetlerinde reforma ait kontrol düğmelerini açıklar | 16, 9 | A |
5- Sağlık finansmanı kavramı ve alt boyutlarını açıklar. | 16, 9 | A |
6- Sağlıkta organizasyon kontrol düğmesinin açıklar | 16, 9 | A |
7- Sağlıkta desantralizasyonu değerlendirir. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Politika ve sağlık politikaları kavramları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
2 | Devlet ve hükümetlerin sağlık politikalarındaki rolü | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
3 | Özel sektörün sağlık politikalarındaki rolü | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
4 | Sağlık politikalarının bileşenleri, politika üçgeni | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
5 | Politika oyuncuları ve paydaşlar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
6 | Sağlık politikaları için uygun zemin ve ortamın anlamı | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
7 | Sağlık politikalarında “içerik” kavramı ve önemi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
8 | Sağlık politikalarında süreç yönetimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
9 | Sağlıkta reform ve kontrol düğmeleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
10 | Sağlıkta desantralizasyon | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
11 | Olgu sunumları: 4 öğrenci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | Olgu sunumları: 4 öğrenci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | Olgu sunumları: 4 öğrenci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
13 | Olgu sunumları: 4 öğrenci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
14 | Olgu sunumları: 4 öğrenci | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
Kaynak |
1-Hayran O. Kanıta Dayalı, İnsan Odaklı Sağlık Yönetimi. Yüce Yayım, İstanbul, 2016. 2-Almgren G. Health Care Politics, Policy and Services: A Social Justice Analysis. 2nd ed. Springer Publishing Company, New York, 2013. 3-Gilson L (ed.). Health policy and systems research: a methodology reader. Alliance for Health Policy and Systems Research, World Health Organization. Geneva, 2012. 4-Hayran O. Sağlık Yönetimi Yazıları. SAGEYA Yayınevi, Ankara, 2012. 5-Berman P, Bitran R. Health Systems Analysis for Better Health System Strengthening. World Bank, Washington DC, 2011 6-Buse K, Mays N, Walt G. Making Health Policy. Open University Press, London, 2005. 7-Rovner J. Health care policy and politics A to Z. 3rd edition. CQ Press, Washington, 2009. 8-Sağlık Hizmetleri El Kitabı, Hayran O., Sur H, Çevik Matbaası, 1998, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık yönetimi lisans programında edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
2 | 2. Sağlık yönetimi ile ilişkili olan disiplinlerle etkileşimi kavrar ve açıklar. | X | |||||
3 | 3. Sağlık yönetiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma ve çalışanlara aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
4 | 4. Sağlık yönetimine ilişkin bilgileri ilişkili olduğu diğer disiplinlerde oluşturulmuş bilgilerle birleştirerek olayları analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili sorun alanlarını bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | 6. Gerektiği zaman bir çalışmayı tek başına yürütür ve bununla ilgili kararları alır. | X | |||||
7 | 7. Çalıştığı kurumun stratejik planlamasında yer alan misyon, vizyon, amaç ve hedeflerini belirlemede yer alır. | X | |||||
8 | 8. Sağlık yönetimi alanında öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik çözümler üretir. | X | |||||
9 | 9. Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsediği için sağlık yönetimi alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını eleştirel olarak değerlendirir, öğrenmesini yönlendirir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili güncel gelişmeleri ve kendi düşünce ve önerilerini çalıştığı kurumun iç ve dış paydaşlarıyla yazılı veya sözlü olarak paylaşır. | X | |||||
11 | 11. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar. | X | |||||
12 | 12. Çalışmaları ile ilgili analiz yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımını bilir, sağlık bilişimi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili stratejiler geliştirir, bu stratejilerin uygulanabilmesi için politikalar ve eylem planları yapar ve stratejik yönetim süreci çerçevesinde periyodik izlemeler ve düzeltmelerde bulunur | X | |||||
14 | 14. Ulusal sağlık politikalarını oluşturma çalışmaları yanında uluslararası sağlık politikaları çalışmalarına da katkıda bulunur. | X | |||||
15 | 15. Sağlık yönetimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler. | X | |||||
16 | 16. Sağlık yönetimi alanında edindiği bilgiyi ve beceriyi alanla ilişkili disiplinlerarası çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |