Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK SİSTEMLERİ ORGANİZASYONU | HMYL1111842 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Dr.Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | Sağlık sistemlerinin özelliklerini belirlenerek, ülkelerin sağlık harcamalarını ve dolayısıyla sağlıkla alakalı çeşitli çıktılarını etkileyen faktörlerin tespit edilmesini ve doğru zaman da, doğru yerde, doğru şekilde kullanılmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık Sistemleri Kavramı,Sağlık Sistemleri Organizasyonu Kavramı,Sağlık Sistemleri Modelleri,Sağlık Sistemleri Modellerinin Özellikleri,Beveridge Modeli (Ulusal Sağlık Hizmeti),Bismarck Modeli,Ulusal Sağlık Sigortası Modeli,Cepten Ödeme Modeli,ABD Modeli,Türkiye Modeli (Genel Sağlık Sigortası),Sağlık Sistemleri Modellerinin Avantajları,Sağlık Sistemleri Modellerinin Dezavantajları,Ülkelerin Sağlık Sistemleri Tercih Etme Sebepleri,Vaka Çalışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ülkelerin sağlık sistemi modellerini tercih etme sebeplerini açıklar | 16, 9 | A |
Sağlık sistemleri modellerinin dezavantajlarını kavrar | 16, 9 | A |
Sağlık sistemleri modellerinin avantajlarını kavrar | 16, 9 | A |
Sağlık sistemleri modellerini ve özelliklerini sıralar | 16, 9 | A |
Sağlık sitemleri organizasyonu kavramını açıklar | 16, 9 | A |
Sağlık sistemleri kavramını açıklar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık Sistemleri Kavramı | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
2 | Sağlık Sistemleri Organizasyonu Kavramı | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
3 | Sağlık Sistemleri Modelleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
4 | Sağlık Sistemleri Modellerinin Özellikleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
5 | Beveridge Modeli (Ulusal Sağlık Hizmeti) | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
6 | Bismarck Modeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
7 | Ulusal Sağlık Sigortası Modeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
8 | Cepten Ödeme Modeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
9 | ABD Modeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
10 | Türkiye Modeli (Genel Sağlık Sigortası) | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
11 | Sağlık Sistemleri Modellerinin Avantajları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | Sağlık Sistemleri Modellerinin Dezavantajları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
13 | Ülkelerin Sağlık Sistemleri Tercih Etme Sebepleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
14 | Vaka Çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık yönetimi lisans programında edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | ||||||
2 | 2. Sağlık yönetimi ile ilişkili olan disiplinlerle etkileşimi kavrar ve açıklar. | ||||||
3 | 3. Sağlık yönetiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma ve çalışanlara aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Sağlık yönetimine ilişkin bilgileri ilişkili olduğu diğer disiplinlerde oluşturulmuş bilgilerle birleştirerek olayları analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili sorun alanlarını bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
6 | 6. Gerektiği zaman bir çalışmayı tek başına yürütür ve bununla ilgili kararları alır. | ||||||
7 | 7. Çalıştığı kurumun stratejik planlamasında yer alan misyon, vizyon, amaç ve hedeflerini belirlemede yer alır. | ||||||
8 | 8. Sağlık yönetimi alanında öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik çözümler üretir. | ||||||
9 | 9. Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsediği için sağlık yönetimi alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını eleştirel olarak değerlendirir, öğrenmesini yönlendirir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. | ||||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili güncel gelişmeleri ve kendi düşünce ve önerilerini çalıştığı kurumun iç ve dış paydaşlarıyla yazılı veya sözlü olarak paylaşır. | ||||||
11 | 11. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar. | ||||||
12 | 12. Çalışmaları ile ilgili analiz yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımını bilir, sağlık bilişimi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili stratejiler geliştirir, bu stratejilerin uygulanabilmesi için politikalar ve eylem planları yapar ve stratejik yönetim süreci çerçevesinde periyodik izlemeler ve düzeltmelerde bulunur | ||||||
14 | 14. Ulusal sağlık politikalarını oluşturma çalışmaları yanında uluslararası sağlık politikaları çalışmalarına da katkıda bulunur. | ||||||
15 | 15. Sağlık yönetimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler. | ||||||
16 | 16. Sağlık yönetimi alanında edindiği bilgiyi ve beceriyi alanla ilişkili disiplinlerarası çalışmalarda uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 8 | 8 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 60 | 60 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 1 | 1 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 31 | 31 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 32 | 32 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 235 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(235/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK SİSTEMLERİ ORGANİZASYONU | HMYL1111842 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Yeter USLU |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Dr.Yaşar Gökalp |
Dersin Amacı | Sağlık sistemlerinin özelliklerini belirlenerek, ülkelerin sağlık harcamalarını ve dolayısıyla sağlıkla alakalı çeşitli çıktılarını etkileyen faktörlerin tespit edilmesini ve doğru zaman da, doğru yerde, doğru şekilde kullanılmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık Sistemleri Kavramı,Sağlık Sistemleri Organizasyonu Kavramı,Sağlık Sistemleri Modelleri,Sağlık Sistemleri Modellerinin Özellikleri,Beveridge Modeli (Ulusal Sağlık Hizmeti),Bismarck Modeli,Ulusal Sağlık Sigortası Modeli,Cepten Ödeme Modeli,ABD Modeli,Türkiye Modeli (Genel Sağlık Sigortası),Sağlık Sistemleri Modellerinin Avantajları,Sağlık Sistemleri Modellerinin Dezavantajları,Ülkelerin Sağlık Sistemleri Tercih Etme Sebepleri,Vaka Çalışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ülkelerin sağlık sistemi modellerini tercih etme sebeplerini açıklar | 16, 9 | A |
Sağlık sistemleri modellerinin dezavantajlarını kavrar | 16, 9 | A |
Sağlık sistemleri modellerinin avantajlarını kavrar | 16, 9 | A |
Sağlık sistemleri modellerini ve özelliklerini sıralar | 16, 9 | A |
Sağlık sitemleri organizasyonu kavramını açıklar | 16, 9 | A |
Sağlık sistemleri kavramını açıklar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık Sistemleri Kavramı | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
2 | Sağlık Sistemleri Organizasyonu Kavramı | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
3 | Sağlık Sistemleri Modelleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
4 | Sağlık Sistemleri Modellerinin Özellikleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
5 | Beveridge Modeli (Ulusal Sağlık Hizmeti) | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
6 | Bismarck Modeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
7 | Ulusal Sağlık Sigortası Modeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
8 | Cepten Ödeme Modeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
9 | ABD Modeli | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
10 | Türkiye Modeli (Genel Sağlık Sigortası) | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
11 | Sağlık Sistemleri Modellerinin Avantajları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | Sağlık Sistemleri Modellerinin Dezavantajları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
13 | Ülkelerin Sağlık Sistemleri Tercih Etme Sebepleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
14 | Vaka Çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık yönetimi lisans programında edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | ||||||
2 | 2. Sağlık yönetimi ile ilişkili olan disiplinlerle etkileşimi kavrar ve açıklar. | ||||||
3 | 3. Sağlık yönetiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma ve çalışanlara aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Sağlık yönetimine ilişkin bilgileri ilişkili olduğu diğer disiplinlerde oluşturulmuş bilgilerle birleştirerek olayları analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili sorun alanlarını bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
6 | 6. Gerektiği zaman bir çalışmayı tek başına yürütür ve bununla ilgili kararları alır. | ||||||
7 | 7. Çalıştığı kurumun stratejik planlamasında yer alan misyon, vizyon, amaç ve hedeflerini belirlemede yer alır. | ||||||
8 | 8. Sağlık yönetimi alanında öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik çözümler üretir. | ||||||
9 | 9. Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsediği için sağlık yönetimi alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını eleştirel olarak değerlendirir, öğrenmesini yönlendirir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. | ||||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili güncel gelişmeleri ve kendi düşünce ve önerilerini çalıştığı kurumun iç ve dış paydaşlarıyla yazılı veya sözlü olarak paylaşır. | ||||||
11 | 11. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar. | ||||||
12 | 12. Çalışmaları ile ilgili analiz yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımını bilir, sağlık bilişimi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili stratejiler geliştirir, bu stratejilerin uygulanabilmesi için politikalar ve eylem planları yapar ve stratejik yönetim süreci çerçevesinde periyodik izlemeler ve düzeltmelerde bulunur | ||||||
14 | 14. Ulusal sağlık politikalarını oluşturma çalışmaları yanında uluslararası sağlık politikaları çalışmalarına da katkıda bulunur. | ||||||
15 | 15. Sağlık yönetimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler. | ||||||
16 | 16. Sağlık yönetimi alanında edindiği bilgiyi ve beceriyi alanla ilişkili disiplinlerarası çalışmalarda uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |