Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOİSTATİSTİK | HMYL1113034 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Abdulbari BENER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Abdulbari BENER |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan Büyükkal |
Dersin Amacı | Araştırmaların bilimsel yöntemlerle düzenlenmesi ve sonuçlandırılması için gerekli olan araştırma yöntemleri ve istatistik bilgisi ve pratiğini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler.,Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar.,Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme.,Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar.,Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları.,Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması.,Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme.,İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar.,Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları.,Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri.,Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).,Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon.,Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması.,Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Klinik araştırma, değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar ve araştırma etiği ve bilim etiğini özetler | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8, 9 | E |
Bilimsel araştırmalar ve biyoistatistiksel yöntemler arasındaki ilişkiyi açıklar. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8 | E |
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini tanımlar ve bunları analiz eder. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8, 9 | E |
Bilimsel bir araştırmayı planlama, kaynak tarama, verileri analize hazırlama, tablo ve grafik yapma, dipnot ve kaynak gösterme pratiğini uygular. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8, 9 | E |
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini analiz eder. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
2 | Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
3 | Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
4 | Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
5 | Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
6 | Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
7 | Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
8 | İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
9 | Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
10 | Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
11 | Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA). | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
12 | Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
13 | Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
14 | Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
Kaynak |
Öğrencilere biyoistatistik "mebis notları" olarak verilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık yönetimi lisans programında edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | ||||||
2 | 2. Sağlık yönetimi ile ilişkili olan disiplinlerle etkileşimi kavrar ve açıklar. | ||||||
3 | 3. Sağlık yönetiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma ve çalışanlara aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Sağlık yönetimine ilişkin bilgileri ilişkili olduğu diğer disiplinlerde oluşturulmuş bilgilerle birleştirerek olayları analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili sorun alanlarını bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
6 | 6. Gerektiği zaman bir çalışmayı tek başına yürütür ve bununla ilgili kararları alır. | ||||||
7 | 7. Çalıştığı kurumun stratejik planlamasında yer alan misyon, vizyon, amaç ve hedeflerini belirlemede yer alır. | ||||||
8 | 8. Sağlık yönetimi alanında öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik çözümler üretir. | ||||||
9 | 9. Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsediği için sağlık yönetimi alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını eleştirel olarak değerlendirir, öğrenmesini yönlendirir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. | ||||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili güncel gelişmeleri ve kendi düşünce ve önerilerini çalıştığı kurumun iç ve dış paydaşlarıyla yazılı veya sözlü olarak paylaşır. | ||||||
11 | 11. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar. | ||||||
12 | 12. Çalışmaları ile ilgili analiz yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımını bilir, sağlık bilişimi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili stratejiler geliştirir, bu stratejilerin uygulanabilmesi için politikalar ve eylem planları yapar ve stratejik yönetim süreci çerçevesinde periyodik izlemeler ve düzeltmelerde bulunur | ||||||
14 | 14. Ulusal sağlık politikalarını oluşturma çalışmaları yanında uluslararası sağlık politikaları çalışmalarına da katkıda bulunur. | ||||||
15 | 15. Sağlık yönetimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler. | ||||||
16 | 16. Sağlık yönetimi alanında edindiği bilgiyi ve beceriyi alanla ilişkili disiplinlerarası çalışmalarda uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 4 | 56 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 7 | 2 | 14 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 14 | 4 | 56 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 4 | 4 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 4 | 4 | 16 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 14 | 2 | 28 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 242 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(242/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOİSTATİSTİK | HMYL1113034 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Abdulbari BENER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Abdulbari BENER |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Furkan Büyükkal |
Dersin Amacı | Araştırmaların bilimsel yöntemlerle düzenlenmesi ve sonuçlandırılması için gerekli olan araştırma yöntemleri ve istatistik bilgisi ve pratiğini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler.,Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar.,Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme.,Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar.,Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları.,Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması.,Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme.,İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar.,Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları.,Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri.,Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).,Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon.,Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması.,Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Klinik araştırma, değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar ve araştırma etiği ve bilim etiğini özetler | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8, 9 | E |
Bilimsel araştırmalar ve biyoistatistiksel yöntemler arasındaki ilişkiyi açıklar. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8 | E |
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini tanımlar ve bunları analiz eder. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8, 9 | E |
Bilimsel bir araştırmayı planlama, kaynak tarama, verileri analize hazırlama, tablo ve grafik yapma, dipnot ve kaynak gösterme pratiğini uygular. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8, 9 | E |
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini analiz eder. | 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
2 | Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
3 | Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
4 | Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
5 | Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
6 | Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
7 | Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
8 | İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
9 | Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
10 | Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
11 | Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA). | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
12 | Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
13 | Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
14 | Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar. | İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu |
Kaynak |
Öğrencilere biyoistatistik "mebis notları" olarak verilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık yönetimi lisans programında edindiği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | ||||||
2 | 2. Sağlık yönetimi ile ilişkili olan disiplinlerle etkileşimi kavrar ve açıklar. | ||||||
3 | 3. Sağlık yönetiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanma ve çalışanlara aktarma becerisine sahiptir. | ||||||
4 | 4. Sağlık yönetimine ilişkin bilgileri ilişkili olduğu diğer disiplinlerde oluşturulmuş bilgilerle birleştirerek olayları analiz eder, yorumlar ve değerlendirir. | ||||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili sorun alanlarını bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
6 | 6. Gerektiği zaman bir çalışmayı tek başına yürütür ve bununla ilgili kararları alır. | ||||||
7 | 7. Çalıştığı kurumun stratejik planlamasında yer alan misyon, vizyon, amaç ve hedeflerini belirlemede yer alır. | ||||||
8 | 8. Sağlık yönetimi alanında öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik çözümler üretir. | ||||||
9 | 9. Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsediği için sağlık yönetimi alanında edindiği bilgilerin güncel olup olmadığını eleştirel olarak değerlendirir, öğrenmesini yönlendirir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. | ||||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili güncel gelişmeleri ve kendi düşünce ve önerilerini çalıştığı kurumun iç ve dış paydaşlarıyla yazılı veya sözlü olarak paylaşır. | ||||||
11 | 11. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar. | ||||||
12 | 12. Çalışmaları ile ilgili analiz yapabilecek düzeyde bilgisayar yazılımını bilir, sağlık bilişimi ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili stratejiler geliştirir, bu stratejilerin uygulanabilmesi için politikalar ve eylem planları yapar ve stratejik yönetim süreci çerçevesinde periyodik izlemeler ve düzeltmelerde bulunur | ||||||
14 | 14. Ulusal sağlık politikalarını oluşturma çalışmaları yanında uluslararası sağlık politikaları çalışmalarına da katkıda bulunur. | ||||||
15 | 15. Sağlık yönetimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler. | ||||||
16 | 16. Sağlık yönetimi alanında edindiği bilgiyi ve beceriyi alanla ilişkili disiplinlerarası çalışmalarda uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |