Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VESTİBÜLER SİSTEMİ ETKİLEYEN HASTALIKLAR VE TESTLERİ | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersin Yardımcıları | Araştırma Görevlisi Yuşa BAŞOĞLU |
Dersin Amacı | Vestibüler sistemde meydana gelebilecek patolojilerin ve nedenlerinin anatomik ve fizyolojik özelliklerinin kavranmasını ve buna bağlı olarak hastaların doğru değerlendirilmesi ve sonuçların yorumlanması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Periferik ve Santral Vestibüler Sistem Fizyolojisi,Periferik ve Santral Vestibüler Sistem Nöroanatomisi,Periferik ve Santral Vestibüler Sistem Hastalıkları I,Periferik ve Santral Vestibüler Sistem Hastalıkları II,Baş Dönmesi Olan Hastanın Anamnezi,Vestibüler Sistemi Değerlendiren Objektif ve Subjektif Test Bataryaları I,Vestibüler Sistemi Değerlendiren Objektif ve Subjektif Test Bataryaları II,BDP Klinik Kullanım ve Yorumlama,Baş dönmesi ve Denge Bozukluklarında kullanılan Ölçekler,Baş dönmesi ve Denge Bozukluklarında kullanılan Ölçeklerin Yorumlanması,Baş Dönmesi, Dizzy ve Denge Bozukluğu Hastalarının Farkı,Komplike Vaka Örnekleri,Vestibüler Sistem Hastalıklarında Tedavi Yaklaşımları,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Periferik ve santral vestibüler sisteminden kaynaklı patolojileri değerlendirir. | 10, 12, 13, 14, 18, 4, 9 | A, E |
Objektif ve subjektif vestibüler değerlendirme ekipmanlarının sonuçlarını birleştirir. | 10, 12, 13, 14, 18, 4, 9 | A, E |
Hastalardan detaylı anamnez bilgisi alarak çıkarımda bulunur. | 10, 12, 13, 14, 18, 4, 9 | A, E |
İnsanda dengenin sağlanmasıyla ilişkili anatomik yapıları irdeleyebilir ve postürün korunması için gerekli olan mekanizmaları değerlendirebilir. | 10, 12, 13, 14, 16, 18, 4, 9 | A, E |
Vestibüler sistemdeki klinik problemleri tanımlayarak ilgili uzmanlara birlikte çözüm için yönlendirir. | 10, 12, 13, 14, 16, 2, 23, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Periferik ve Santral Vestibüler Sistem Fizyolojisi | Ön hazırlık yok |
2 | Periferik ve Santral Vestibüler Sistem Nöroanatomisi | Ön hazırlık yok |
3 | Periferik ve Santral Vestibüler Sistem Hastalıkları I | Ön hazırlık yok |
4 | Periferik ve Santral Vestibüler Sistem Hastalıkları II | Ön hazırlık yok |
5 | Baş Dönmesi Olan Hastanın Anamnezi | Ön hazırlık yok |
6 | Vestibüler Sistemi Değerlendiren Objektif ve Subjektif Test Bataryaları I | Ön hazırlık yok |
7 | Vestibüler Sistemi Değerlendiren Objektif ve Subjektif Test Bataryaları II | Ön hazırlık yok |
8 | BDP Klinik Kullanım ve Yorumlama | Ön hazırlık yok |
9 | Baş dönmesi ve Denge Bozukluklarında kullanılan Ölçekler | Ön hazırlık yok |
10 | Baş dönmesi ve Denge Bozukluklarında kullanılan Ölçeklerin Yorumlanması | Ön Hazırlık Yok |
11 | Baş Dönmesi, Dizzy ve Denge Bozukluğu Hastalarının Farkı | Ön Hazırlık Yok |
12 | Komplike Vaka Örnekleri | Ön Hazırlık Yok |
13 | Vestibüler Sistem Hastalıklarında Tedavi Yaklaşımları | Ön hazırlık yok |
14 | Genel Değerlendirme | Ön hazırlık yok |
Kaynak |
Powerpoint ve Word ortamında dosyalar. Robert W. Baloh, G. Michael Halmagyi: Disoders of the vestibular System, New York: oxford University Press, 1996. Joceph M. Furman, Stephen P. Cass, Vestibular disorders: a case study approach, Oxford University Press, 2003. Linda M. Luxon, Rosalyn A. Davies; Handbook of Vestibular Rehabilitation, Whurr Publishers Ltd., 2003. |
1) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Onur Çelik, 2. Baskı, 2007 2) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 3) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002 4) Vertigo, Fazıl Necdet Ardıç. İzmir Güven Kitabevleri, 2005. 5) Otolaringoloji Temel Bilgiler. Seiden AM et al. (Çeviri editörü: Çetin Kaleli), Nobel Tıp Kitabevleri, 2003. 6) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004 7) Audiology Treatment, Valente-Hosford-Dunn-Valente, 8) Vestibular Rehabilitation, Susan Herdman, 2015 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 4 | 14 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 14 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 14 | 28 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 6 | 12 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 12 | 24 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 12 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 172 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(172/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
VESTİBÜLER SİSTEMİ ETKİLEYEN HASTALIKLAR VE TESTLERİ | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersin Yardımcıları | Araştırma Görevlisi Yuşa BAŞOĞLU |
Dersin Amacı | Vestibüler sistemde meydana gelebilecek patolojilerin ve nedenlerinin anatomik ve fizyolojik özelliklerinin kavranmasını ve buna bağlı olarak hastaların doğru değerlendirilmesi ve sonuçların yorumlanması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Periferik ve Santral Vestibüler Sistem Fizyolojisi,Periferik ve Santral Vestibüler Sistem Nöroanatomisi,Periferik ve Santral Vestibüler Sistem Hastalıkları I,Periferik ve Santral Vestibüler Sistem Hastalıkları II,Baş Dönmesi Olan Hastanın Anamnezi,Vestibüler Sistemi Değerlendiren Objektif ve Subjektif Test Bataryaları I,Vestibüler Sistemi Değerlendiren Objektif ve Subjektif Test Bataryaları II,BDP Klinik Kullanım ve Yorumlama,Baş dönmesi ve Denge Bozukluklarında kullanılan Ölçekler,Baş dönmesi ve Denge Bozukluklarında kullanılan Ölçeklerin Yorumlanması,Baş Dönmesi, Dizzy ve Denge Bozukluğu Hastalarının Farkı,Komplike Vaka Örnekleri,Vestibüler Sistem Hastalıklarında Tedavi Yaklaşımları,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Periferik ve santral vestibüler sisteminden kaynaklı patolojileri değerlendirir. | 10, 12, 13, 14, 18, 4, 9 | A, E |
Objektif ve subjektif vestibüler değerlendirme ekipmanlarının sonuçlarını birleştirir. | 10, 12, 13, 14, 18, 4, 9 | A, E |
Hastalardan detaylı anamnez bilgisi alarak çıkarımda bulunur. | 10, 12, 13, 14, 18, 4, 9 | A, E |
İnsanda dengenin sağlanmasıyla ilişkili anatomik yapıları irdeleyebilir ve postürün korunması için gerekli olan mekanizmaları değerlendirebilir. | 10, 12, 13, 14, 16, 18, 4, 9 | A, E |
Vestibüler sistemdeki klinik problemleri tanımlayarak ilgili uzmanlara birlikte çözüm için yönlendirir. | 10, 12, 13, 14, 16, 2, 23, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Periferik ve Santral Vestibüler Sistem Fizyolojisi | Ön hazırlık yok |
2 | Periferik ve Santral Vestibüler Sistem Nöroanatomisi | Ön hazırlık yok |
3 | Periferik ve Santral Vestibüler Sistem Hastalıkları I | Ön hazırlık yok |
4 | Periferik ve Santral Vestibüler Sistem Hastalıkları II | Ön hazırlık yok |
5 | Baş Dönmesi Olan Hastanın Anamnezi | Ön hazırlık yok |
6 | Vestibüler Sistemi Değerlendiren Objektif ve Subjektif Test Bataryaları I | Ön hazırlık yok |
7 | Vestibüler Sistemi Değerlendiren Objektif ve Subjektif Test Bataryaları II | Ön hazırlık yok |
8 | BDP Klinik Kullanım ve Yorumlama | Ön hazırlık yok |
9 | Baş dönmesi ve Denge Bozukluklarında kullanılan Ölçekler | Ön hazırlık yok |
10 | Baş dönmesi ve Denge Bozukluklarında kullanılan Ölçeklerin Yorumlanması | Ön Hazırlık Yok |
11 | Baş Dönmesi, Dizzy ve Denge Bozukluğu Hastalarının Farkı | Ön Hazırlık Yok |
12 | Komplike Vaka Örnekleri | Ön Hazırlık Yok |
13 | Vestibüler Sistem Hastalıklarında Tedavi Yaklaşımları | Ön hazırlık yok |
14 | Genel Değerlendirme | Ön hazırlık yok |
Kaynak |
Powerpoint ve Word ortamında dosyalar. Robert W. Baloh, G. Michael Halmagyi: Disoders of the vestibular System, New York: oxford University Press, 1996. Joceph M. Furman, Stephen P. Cass, Vestibular disorders: a case study approach, Oxford University Press, 2003. Linda M. Luxon, Rosalyn A. Davies; Handbook of Vestibular Rehabilitation, Whurr Publishers Ltd., 2003. |
1) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Onur Çelik, 2. Baskı, 2007 2) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 3) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002 4) Vertigo, Fazıl Necdet Ardıç. İzmir Güven Kitabevleri, 2005. 5) Otolaringoloji Temel Bilgiler. Seiden AM et al. (Çeviri editörü: Çetin Kaleli), Nobel Tıp Kitabevleri, 2003. 6) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004 7) Audiology Treatment, Valente-Hosford-Dunn-Valente, 8) Vestibular Rehabilitation, Susan Herdman, 2015 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |