Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FARMASÖTİK BAKIM PLANLAMA VE UYGULAMA-Bahar Dönemi2+028
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Rashıda Muhammad UMAR, Dr.Öğr.Üye. Neda TANER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıFarmasötik bakımın tanımlanması ve temel içeriğin anlatılması. Hastaya özgü farmasötik bakım ihtiyaçların belirlenmesi, planlanması ve uygulamasında olan tüm basamakların öğrenilmesi. Bunları yaparken en doğru ve güncel bilgilerin ulaşma ve kullanma becerilerin elde edilmesi
Dersin İçeriğiBu ders; Farmasötik Bakıma Giriş ,Farmasötik Bakım Uygulama Standartları,İlaç Yönetimi ,İlaç Kaynaklı sorunlar (İKS),İlaç Tedavisi Yönetimi için Gerekli Bilgi ve Klinik Beceriler,Hasta Odaklı İlaç yönetiminde Farmasötik Bakım,Hasta Değerlendirilmesi ve Farmasötik Bakım Planın oluşturulması,Kayıt tutulması ve Hasta takibi,Farmasötik Bakım Uygulanabilirliği ve Halk Sağlığına etkisi,Akut Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı ,Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) I,Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) II,Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) III,Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) IV; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Farmasötik bakımın tanımlar, 10, 14, 16, 19, 38, 4, 9A, E, F
2. Hastaya özgü farmasötik bakım ihtiyaçların belirler, 10, 14, 16, 19, 38, 9A, E, F
3. Hastaya özgü farmasötik bakımı planlar10, 38, 4, 9A, E, F
4. Farmasötik bakımın basamaklarını açıklar10, 16, 4, 9A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Farmasötik Bakıma Giriş 1, 2, 3, 4
2Farmasötik Bakım Uygulama Standartları1, 2, 3, 4
3İlaç Yönetimi 1, 2, 3, 4
4İlaç Kaynaklı sorunlar (İKS)1, 2, 3, 4
5İlaç Tedavisi Yönetimi için Gerekli Bilgi ve Klinik Beceriler1, 2, 3, 4
6Hasta Odaklı İlaç yönetiminde Farmasötik Bakım1, 2, 3, 4
7Hasta Değerlendirilmesi ve Farmasötik Bakım Planın oluşturulması1, 2, 3, 4
8Kayıt tutulması ve Hasta takibi1, 2, 3, 4
9Farmasötik Bakım Uygulanabilirliği ve Halk Sağlığına etkisi1, 2, 3, 4
10Akut Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı 1, 2, 3, 4
11Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) I1, 2, 3, 4
12Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) II1, 2, 3, 4
13Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) III1, 2, 3, 4
14Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) IV1, 2, 3, 4
Kaynak
1. Robert J. Cipolle, Linda Strand, Peter Morley-Pharmaceutical Care Practice_ The Patient-Centered Approach to Medication Management-McGraw-Hill Medical (2012).
2. Pharmaceutical care: Policies and Practices for a Safer, More Responsible and Cost-effective Health System (2012) 3. Community And Clinical Pharmacy Services A Step-By-Step Approach 4. Wiffen P. (2012) Oxford Handbook of Clinical Pharmacy (2nd ed) Oxford University Press

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1.Klinik eczacılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
X
1
PY-1.Klinik eczacılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
X
2
PY-2.Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
PY-3.Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir.
X
4
PY-4.İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
X
5
PY-5.Hasta profili oluşturmak, hasta eğitimi, ilaç danışmanlığı, hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6.Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.
X
7
PY-7.Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir.
X
8
PY-8.Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
X
9
PY-9.İlacın hastaya verilmesi ve kullanımıyla ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim göreviyle akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir.
X
10
PY-10.Klinik eczacılığın sorumluluğunun olduğu alanlarda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak hastane eczacılığı uygulamalarını gerçekleştirir.
X
11
PY-11.Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
12
PY-12.Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir.
X
13
PY-13.Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar.
X
14
PY-14.Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X
15
PY-15.Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir.
X
16
PY-16.Klinik eczacılık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler, birey olarak görev, hak ve sorumluluklarıyla ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
17
PY-17.Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar.
X
18
PY-18.İlaçla ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır.
X
19
PY-19.Klinik eczacılık alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
20
PY-20.Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.
21
PY-21.Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
22
PY-22.Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.
X
23
PY-23.Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişmelerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14456
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi6318
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer6212
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı14228
Genel Sınav ve Hazırlığı14342
Performans Görevi, Bakım Planı14456
Toplam İş Yükü (Saat)240
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(240/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FARMASÖTİK BAKIM PLANLAMA VE UYGULAMA-Bahar Dönemi2+028
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Büşra Nur ÇATTIK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Rashıda Muhammad UMAR, Dr.Öğr.Üye. Neda TANER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıFarmasötik bakımın tanımlanması ve temel içeriğin anlatılması. Hastaya özgü farmasötik bakım ihtiyaçların belirlenmesi, planlanması ve uygulamasında olan tüm basamakların öğrenilmesi. Bunları yaparken en doğru ve güncel bilgilerin ulaşma ve kullanma becerilerin elde edilmesi
Dersin İçeriğiBu ders; Farmasötik Bakıma Giriş ,Farmasötik Bakım Uygulama Standartları,İlaç Yönetimi ,İlaç Kaynaklı sorunlar (İKS),İlaç Tedavisi Yönetimi için Gerekli Bilgi ve Klinik Beceriler,Hasta Odaklı İlaç yönetiminde Farmasötik Bakım,Hasta Değerlendirilmesi ve Farmasötik Bakım Planın oluşturulması,Kayıt tutulması ve Hasta takibi,Farmasötik Bakım Uygulanabilirliği ve Halk Sağlığına etkisi,Akut Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı ,Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) I,Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) II,Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) III,Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) IV; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Farmasötik bakımın tanımlar, 10, 14, 16, 19, 38, 4, 9A, E, F
2. Hastaya özgü farmasötik bakım ihtiyaçların belirler, 10, 14, 16, 19, 38, 9A, E, F
3. Hastaya özgü farmasötik bakımı planlar10, 38, 4, 9A, E, F
4. Farmasötik bakımın basamaklarını açıklar10, 16, 4, 9A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Farmasötik Bakıma Giriş 1, 2, 3, 4
2Farmasötik Bakım Uygulama Standartları1, 2, 3, 4
3İlaç Yönetimi 1, 2, 3, 4
4İlaç Kaynaklı sorunlar (İKS)1, 2, 3, 4
5İlaç Tedavisi Yönetimi için Gerekli Bilgi ve Klinik Beceriler1, 2, 3, 4
6Hasta Odaklı İlaç yönetiminde Farmasötik Bakım1, 2, 3, 4
7Hasta Değerlendirilmesi ve Farmasötik Bakım Planın oluşturulması1, 2, 3, 4
8Kayıt tutulması ve Hasta takibi1, 2, 3, 4
9Farmasötik Bakım Uygulanabilirliği ve Halk Sağlığına etkisi1, 2, 3, 4
10Akut Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı 1, 2, 3, 4
11Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) I1, 2, 3, 4
12Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) II1, 2, 3, 4
13Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) III1, 2, 3, 4
14Kronik Hastalıklarda Genel Farmasötik Bakım Planı (Öğrenci proje sunumları) IV1, 2, 3, 4
Kaynak
1. Robert J. Cipolle, Linda Strand, Peter Morley-Pharmaceutical Care Practice_ The Patient-Centered Approach to Medication Management-McGraw-Hill Medical (2012).
2. Pharmaceutical care: Policies and Practices for a Safer, More Responsible and Cost-effective Health System (2012) 3. Community And Clinical Pharmacy Services A Step-By-Step Approach 4. Wiffen P. (2012) Oxford Handbook of Clinical Pharmacy (2nd ed) Oxford University Press

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1.Klinik eczacılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
X
1
PY-1.Klinik eczacılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
X
2
PY-2.Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
PY-3.Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir.
X
4
PY-4.İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
X
5
PY-5.Hasta profili oluşturmak, hasta eğitimi, ilaç danışmanlığı, hakkında ileri derecede bilgiye sahiptir.
X
6
PY-6.Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.
X
7
PY-7.Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir.
X
8
PY-8.Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
X
9
PY-9.İlacın hastaya verilmesi ve kullanımıyla ilgili bilgi ve donanımlarını kullanır, gözetim ve denetim göreviyle akılcı ve güvenli ilaç kullanımını sağlayarak farmasötik bakım hizmeti verir.
X
10
PY-10.Klinik eczacılığın sorumluluğunun olduğu alanlarda idari ve teknik olarak donanım kazanır ve kurallara uygun olarak hastane eczacılığı uygulamalarını gerçekleştirir.
X
11
PY-11.Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
12
PY-12.Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışını devam ettirir.
X
13
PY-13.Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar.
X
14
PY-14.Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
X
15
PY-15.Farmasötik ürünlerin kalite güvencesi konularında ilgili kişiler ve kurumları bilgilendirir.
X
16
PY-16.Klinik eczacılık alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler, birey olarak görev, hak ve sorumluluklarıyla ilgili mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
17
PY-17.Mesleki etkinlik ve uygulamalarını güvenli bir şekilde belgeler ve kayıt tutar.
X
18
PY-18.İlaçla ilgili her konuda hastaya, sağlık personeline ve topluma bilgi aktarır.
X
19
PY-19.Klinik eczacılık alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
X
20
PY-20.Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.
21
PY-21.Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
22
PY-22.Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.
X
23
PY-23.Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişmelerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 03/02/2023 - 14:10Son Güncelleme Tarihi: 03/02/2023 - 14:18