Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE ETİK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlıklı hasta bireye bakım verirken bilimsel araştırma yaparken eti ilkelerin ön plana alınması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Etik kavramı,2. Felsefi anlamda ahlak ve etik,3. Hemşirelikte etik ve hemşirelik etiğinin tarihçesi,4. Hemşirenin görev yetki ve sorumlulukları,5. Hemşirelikle ilgili yasa tüzük ve yönetmelikler,6. Hemşirelerin uygulama alanlarında karşılaştıkları etik problemler,7. Etik sorunlar,8. Etik sorunlar,9. Etik kodlar,10. İnsan hakları,11. Hasta hakları,12. Hatalı uygulamalar (malpraktis),13. Etik ikilemlerde kullanılan karar verme modelleri,14. Etik ikilemlerde kullanılan karar verme modelleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Etik ve hemşirelik etiğine ilişkin temel kavramları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
2.Etiğin dünyadaki ve ülkemizdeki tarihi gelişimini açıklar. | 10, 9 | A |
3.Hemşirenin görev yetki ve sorumluluklarını sıralar. | 16, 9 | E |
4.Hemşireleri uygulama alanında karşılaştıkları etik problemleri sıralar. | 10, 16, 18 | E |
5. Etik problemlere çözüm önerileri getirir. | 13, 16, 19, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Etik kavramı | |
2 | 2. Felsefi anlamda ahlak ve etik | |
3 | 3. Hemşirelikte etik ve hemşirelik etiğinin tarihçesi | |
4 | 4. Hemşirenin görev yetki ve sorumlulukları | |
5 | 5. Hemşirelikle ilgili yasa tüzük ve yönetmelikler | |
6 | 6. Hemşirelerin uygulama alanlarında karşılaştıkları etik problemler | |
7 | 7. Etik sorunlar | |
8 | 8. Etik sorunlar | |
9 | 9. Etik kodlar | |
10 | 10. İnsan hakları | |
11 | 11. Hasta hakları | |
12 | 12. Hatalı uygulamalar (malpraktis) | |
13 | 13. Etik ikilemlerde kullanılan karar verme modelleri | |
14 | 14. Etik ikilemlerde kullanılan karar verme modelleri |
Kaynak |
*Velioğlu, P, Babadağ K. Hemşirelik Tarihi ve Deontoloji 1992 *Perrin KO. Nursing Concepts 2001 * Demirhan AE, Oğuz Y, Elçioğlu Ö, Doğan H, Klinik Etik, 2001 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 28 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(28/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE ETİK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pınar DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlıklı hasta bireye bakım verirken bilimsel araştırma yaparken eti ilkelerin ön plana alınması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Etik kavramı,2. Felsefi anlamda ahlak ve etik,3. Hemşirelikte etik ve hemşirelik etiğinin tarihçesi,4. Hemşirenin görev yetki ve sorumlulukları,5. Hemşirelikle ilgili yasa tüzük ve yönetmelikler,6. Hemşirelerin uygulama alanlarında karşılaştıkları etik problemler,7. Etik sorunlar,8. Etik sorunlar,9. Etik kodlar,10. İnsan hakları,11. Hasta hakları,12. Hatalı uygulamalar (malpraktis),13. Etik ikilemlerde kullanılan karar verme modelleri,14. Etik ikilemlerde kullanılan karar verme modelleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Etik ve hemşirelik etiğine ilişkin temel kavramları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
2.Etiğin dünyadaki ve ülkemizdeki tarihi gelişimini açıklar. | 10, 9 | A |
3.Hemşirenin görev yetki ve sorumluluklarını sıralar. | 16, 9 | E |
4.Hemşireleri uygulama alanında karşılaştıkları etik problemleri sıralar. | 10, 16, 18 | E |
5. Etik problemlere çözüm önerileri getirir. | 13, 16, 19, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Etik kavramı | |
2 | 2. Felsefi anlamda ahlak ve etik | |
3 | 3. Hemşirelikte etik ve hemşirelik etiğinin tarihçesi | |
4 | 4. Hemşirenin görev yetki ve sorumlulukları | |
5 | 5. Hemşirelikle ilgili yasa tüzük ve yönetmelikler | |
6 | 6. Hemşirelerin uygulama alanlarında karşılaştıkları etik problemler | |
7 | 7. Etik sorunlar | |
8 | 8. Etik sorunlar | |
9 | 9. Etik kodlar | |
10 | 10. İnsan hakları | |
11 | 11. Hasta hakları | |
12 | 12. Hatalı uygulamalar (malpraktis) | |
13 | 13. Etik ikilemlerde kullanılan karar verme modelleri | |
14 | 14. Etik ikilemlerde kullanılan karar verme modelleri |
Kaynak |
*Velioğlu, P, Babadağ K. Hemşirelik Tarihi ve Deontoloji 1992 *Perrin KO. Nursing Concepts 2001 * Demirhan AE, Oğuz Y, Elçioğlu Ö, Doğan H, Klinik Etik, 2001 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |