Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN DAVRANIŞLARINDA NÖROBİYOLOJİK TEMELLER | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsan davranışının organizasyonu ve altında yatan psikolojik ve nörolojik işleyişleri ve ilişkilerini değerlendirmektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.Amaç ve içeriğin verilmesi, Nörobiyolojide temel kavramlar,2.İnsan davranışını anlamada geleneksel yöntemler,3.Duyular Algı & Dikkat,4.Bellek öğrenme ve bilginin temsili,5.Zihinsel imgelem, uyku, rüyalar ve hayaller,6.Dil ve yapısı,7. Ara sınav,8.Dürtüler, güdüler, duygular,9.Limbik sistem,10.Frontal Şebeke; Dikkat, yönetici işlevler ve sosyal davranış,11.Düşünme, kavram oluşturma, Karar verme, mantık, Problem çözme, yaratıcılık, zeka,12.Beyin-Zihin sorunu ve Bilinç, kendilik (self),13.Bilişsel gelişim kuramları, genetik ve çevrenin davranışın gelişimi üzerine etkileri,14. Nörobiyolojik kuramların uygulamaya yansıması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel bilişsel işlevlerin özelliklerini ve beyindeki organizasyon biçimlerini tartışır | 10, 9 | A |
Bilişsel işlevlerin bozulma durumları ve bunların insan davranışına olan etkilerini özetler. | 10, 9 | A |
İnsanın psikolojik ve zihinsel gelişim süreçlerini ve bozukluk durumlarını tartışır | 10, 9 | A |
Zihinsel ve psikososyal gelişme bozuklukları ve davranış üzerine etkilerini özetler. | 10, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1.Amaç ve içeriğin verilmesi, Nörobiyolojide temel kavramlar | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
2 | 2.İnsan davranışını anlamada geleneksel yöntemler | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
3 | 3.Duyular Algı & Dikkat | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
4 | 4.Bellek öğrenme ve bilginin temsili | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
5 | 5.Zihinsel imgelem, uyku, rüyalar ve hayaller | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
6 | 6.Dil ve yapısı | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
7 | 7. Ara sınav | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
8 | 8.Dürtüler, güdüler, duygular | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
9 | 9.Limbik sistem | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
10 | 10.Frontal Şebeke; Dikkat, yönetici işlevler ve sosyal davranış | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
11 | 11.Düşünme, kavram oluşturma, Karar verme, mantık, Problem çözme, yaratıcılık, zeka | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
12 | 12.Beyin-Zihin sorunu ve Bilinç, kendilik (self) | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
13 | 13.Bilişsel gelişim kuramları, genetik ve çevrenin davranışın gelişimi üzerine etkileri | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
14 | 14. Nörobiyolojik kuramların uygulamaya yansıması | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
Kaynak |
Koptagel – İlal. Tıpsal psikoloji (Tıpta davranış bilimleri) Güneş Tıp kitabevi Ankara 1991 Morgan. Psikolojiye giriş ders kitabı. Hacettepe yay. Ankara 1980 Atkinson, Smith, Bem, Hoeksema. Psikolojiye giriş. Arkadaş yayınevi Ankara 2010 Solso, Maclin, Maclin. Bilişsel psikoloji. Kitabevi İstanbul 2007 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 30 | 60 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 10 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 5 | 5 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 143 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(143/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN DAVRANIŞLARINDA NÖROBİYOLOJİK TEMELLER | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gülşah KÖRPE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnsan davranışının organizasyonu ve altında yatan psikolojik ve nörolojik işleyişleri ve ilişkilerini değerlendirmektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.Amaç ve içeriğin verilmesi, Nörobiyolojide temel kavramlar,2.İnsan davranışını anlamada geleneksel yöntemler,3.Duyular Algı & Dikkat,4.Bellek öğrenme ve bilginin temsili,5.Zihinsel imgelem, uyku, rüyalar ve hayaller,6.Dil ve yapısı,7. Ara sınav,8.Dürtüler, güdüler, duygular,9.Limbik sistem,10.Frontal Şebeke; Dikkat, yönetici işlevler ve sosyal davranış,11.Düşünme, kavram oluşturma, Karar verme, mantık, Problem çözme, yaratıcılık, zeka,12.Beyin-Zihin sorunu ve Bilinç, kendilik (self),13.Bilişsel gelişim kuramları, genetik ve çevrenin davranışın gelişimi üzerine etkileri,14. Nörobiyolojik kuramların uygulamaya yansıması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel bilişsel işlevlerin özelliklerini ve beyindeki organizasyon biçimlerini tartışır | 10, 9 | A |
Bilişsel işlevlerin bozulma durumları ve bunların insan davranışına olan etkilerini özetler. | 10, 9 | A |
İnsanın psikolojik ve zihinsel gelişim süreçlerini ve bozukluk durumlarını tartışır | 10, 9 | A |
Zihinsel ve psikososyal gelişme bozuklukları ve davranış üzerine etkilerini özetler. | 10, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1.Amaç ve içeriğin verilmesi, Nörobiyolojide temel kavramlar | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
2 | 2.İnsan davranışını anlamada geleneksel yöntemler | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
3 | 3.Duyular Algı & Dikkat | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
4 | 4.Bellek öğrenme ve bilginin temsili | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
5 | 5.Zihinsel imgelem, uyku, rüyalar ve hayaller | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
6 | 6.Dil ve yapısı | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
7 | 7. Ara sınav | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
8 | 8.Dürtüler, güdüler, duygular | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
9 | 9.Limbik sistem | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
10 | 10.Frontal Şebeke; Dikkat, yönetici işlevler ve sosyal davranış | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
11 | 11.Düşünme, kavram oluşturma, Karar verme, mantık, Problem çözme, yaratıcılık, zeka | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
12 | 12.Beyin-Zihin sorunu ve Bilinç, kendilik (self) | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
13 | 13.Bilişsel gelişim kuramları, genetik ve çevrenin davranışın gelişimi üzerine etkileri | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
14 | 14. Nörobiyolojik kuramların uygulamaya yansıması | Kaynakların ilgili bölümlerinin incelenmesi |
Kaynak |
Koptagel – İlal. Tıpsal psikoloji (Tıpta davranış bilimleri) Güneş Tıp kitabevi Ankara 1991 Morgan. Psikolojiye giriş ders kitabı. Hacettepe yay. Ankara 1980 Atkinson, Smith, Bem, Hoeksema. Psikolojiye giriş. Arkadaş yayınevi Ankara 2010 Solso, Maclin, Maclin. Bilişsel psikoloji. Kitabevi İstanbul 2007 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |