Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ I | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bütüncül sağlık bakım hizmetleri doğrultusunda cerrahinin temel ilkeleri, sistemlerin cerrahi girişim gerektiren hastalıkları ve hemşirelik bakımı hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Cerrahi hemşireliğine giriş Cerrahi Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları,Homeostazis, Cerrahi hastasında strese nöroendokrin cevap, ,Şok ve Hemşirelik Bakımı, Cerrahi Asepsi İlkeleri Cerrahi Alan Enfeksiyonları ,Cerrahi Hastasında Sıvı Elektrolit Dengesi Cerrahi Hastasında Asit Baz Dengesi, ,Cerrahi ağrı yönetimi,İnflamasyon süreci ve yara iyileşmesi,Yanık ve Hemşirelik bakımı ,ERAS prorokolleri ,Ameliyat öncesi bakım ,Ameliyat sırası bakım ,Ameliyat sonrası bakım ,Günübirlik Cerrahi, Pediatrik ve Geriatrik Cerrahide Hemşirelik bakımı ,Örnek vaka çalışmalarının incelenmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Cerrahi hemşireliğindeki temel kavramları tartışır | 10, 16, 9 | A, E |
Cerrahi alan enfeksiyonlarını ve hasta güvenliğini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Cerrahi asepsi ilke ve yöntemlerini sıralar. | 10, 16, 19, 9 | A |
Cerrahi hastasında sıvı-elektrolit dengesi ile ilgili hasta bakım ilkelerini açıklar | 10, 13, 16, 9 | A |
Perioperatif hemşirelik bakım sürecini açıklar | 10, 13, 16, 9 | A |
Cerrahi süreçte ağrı kavramını ve hemşirelik bakımını açıklar | 10, 13, 9 | A |
Cerrahi hastasında ERAS protokollerini bilir | 10, 16, 9 | A |
Cerrahi hastasında yara bakımına ilişkin süreçleri bilir | 10, 13, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Cerrahi hemşireliğine giriş Cerrahi Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları | Cerrahi Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
2 | Homeostazis, Cerrahi hastasında strese nöroendokrin cevap, | Cerrahi hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
3 | Şok ve Hemşirelik Bakımı | Cerrahi Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
4 | Cerrahi Asepsi İlkeleri Cerrahi Alan Enfeksiyonları | Cerrahi hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
5 | Cerrahi Hastasında Sıvı Elektrolit Dengesi Cerrahi Hastasında Asit Baz Dengesi, | Cerrahi Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
6 | Cerrahi ağrı yönetimi | Cerrahi Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
7 | İnflamasyon süreci ve yara iyileşmesi | Cerrahi hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
8 | Yanık ve Hemşirelik bakımı | Cerrahi Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
9 | ERAS prorokolleri | Cerrahi Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
10 | Ameliyat öncesi bakım | Cerrahi Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
11 | Ameliyat sırası bakım | Cerrahi Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
12 | Ameliyat sonrası bakım | Cerrahi hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
13 | Günübirlik Cerrahi, Pediatrik ve Geriatrik Cerrahide Hemşirelik bakımı | Cerrahi hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
14 | Örnek vaka çalışmalarının incelenmesi |
Kaynak |
1.Akbayrak N, Erkal İlhan S, Ansel G, Albayrak A. (Eds.). (2007). Hemşirelik Bakım Planları: Dahiliye-Cerrahi Hemşireliği ve Psikososyal Boyut. 1. basım. Ankara: Birlik Matbaası 2. Akdemir N, Birol L. (Eds.). (2003). İç Hastalıkları Hemşireliği. 1. Baskı, İstanbul: Vehbi Koç Vakfı SANERC Yayınları 3. Akyürek F. (Ed). (1998). Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. 2. Baskı, Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları 4. Aksoy, G. (Ed). (1998). Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. İstanbul: Vehbi Koç Vakfı Yayınları 5. Arnett JB, Dewitt JH. (Eds). (2004). Study Guide for Medical Surgical Nursing, Critical Thinking in Client Care. 3rd ed. New Jersey: Pearson Prentice Hall 6. Ay FA. (Ed.). (2007). Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık 7. Black JM, Hawks JH. (Eds). (2009). Medical Surgical Nursing, Clinical Management for Positive Outcomes. 8th ed. St.Louis: Saunders Elsevier 8. Castaid PA. (2004)Clinical Nursing Skills Techniques. 4th ed. St.Louis: Mosby Company 9. Erdil F, Elbaş NÖ. (Eds.). (2001). Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. IV. baskı, Ankara: 72 Tasarım- Ofset Ltd. Şti 10. Ignatavicius DD, Workman ML (Eds). (2006). Medical- Surcigal Nursing, Critical Thinking for Collobrative Care. 5th ed. St.Louis: Elsevier Saunders Company 11. Karadakovan A, Eti Aslan F. (Eds). (2010). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Adana: Nobel Kitabevi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 15 | 75 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 5 | 6 | 30 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 180 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ I | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra EREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bütüncül sağlık bakım hizmetleri doğrultusunda cerrahinin temel ilkeleri, sistemlerin cerrahi girişim gerektiren hastalıkları ve hemşirelik bakımı hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Cerrahi hemşireliğine giriş Cerrahi Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları,Homeostazis, Cerrahi hastasında strese nöroendokrin cevap, ,Şok ve Hemşirelik Bakımı, Cerrahi Asepsi İlkeleri Cerrahi Alan Enfeksiyonları ,Cerrahi Hastasında Sıvı Elektrolit Dengesi Cerrahi Hastasında Asit Baz Dengesi, ,Cerrahi ağrı yönetimi,İnflamasyon süreci ve yara iyileşmesi,Yanık ve Hemşirelik bakımı ,ERAS prorokolleri ,Ameliyat öncesi bakım ,Ameliyat sırası bakım ,Ameliyat sonrası bakım ,Günübirlik Cerrahi, Pediatrik ve Geriatrik Cerrahide Hemşirelik bakımı ,Örnek vaka çalışmalarının incelenmesi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Cerrahi hemşireliğindeki temel kavramları tartışır | 10, 16, 9 | A, E |
Cerrahi alan enfeksiyonlarını ve hasta güvenliğini açıklar | 10, 16, 9 | A |
Cerrahi asepsi ilke ve yöntemlerini sıralar. | 10, 16, 19, 9 | A |
Cerrahi hastasında sıvı-elektrolit dengesi ile ilgili hasta bakım ilkelerini açıklar | 10, 13, 16, 9 | A |
Perioperatif hemşirelik bakım sürecini açıklar | 10, 13, 16, 9 | A |
Cerrahi süreçte ağrı kavramını ve hemşirelik bakımını açıklar | 10, 13, 9 | A |
Cerrahi hastasında ERAS protokollerini bilir | 10, 16, 9 | A |
Cerrahi hastasında yara bakımına ilişkin süreçleri bilir | 10, 13, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Cerrahi hemşireliğine giriş Cerrahi Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları | Cerrahi Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
2 | Homeostazis, Cerrahi hastasında strese nöroendokrin cevap, | Cerrahi hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
3 | Şok ve Hemşirelik Bakımı | Cerrahi Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
4 | Cerrahi Asepsi İlkeleri Cerrahi Alan Enfeksiyonları | Cerrahi hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
5 | Cerrahi Hastasında Sıvı Elektrolit Dengesi Cerrahi Hastasında Asit Baz Dengesi, | Cerrahi Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
6 | Cerrahi ağrı yönetimi | Cerrahi Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
7 | İnflamasyon süreci ve yara iyileşmesi | Cerrahi hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
8 | Yanık ve Hemşirelik bakımı | Cerrahi Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
9 | ERAS prorokolleri | Cerrahi Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
10 | Ameliyat öncesi bakım | Cerrahi Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
11 | Ameliyat sırası bakım | Cerrahi Hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
12 | Ameliyat sonrası bakım | Cerrahi hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
13 | Günübirlik Cerrahi, Pediatrik ve Geriatrik Cerrahide Hemşirelik bakımı | Cerrahi hemşireliği Prof. Dr. Meryem YAVUZ van GIERSBERGEN |
14 | Örnek vaka çalışmalarının incelenmesi |
Kaynak |
1.Akbayrak N, Erkal İlhan S, Ansel G, Albayrak A. (Eds.). (2007). Hemşirelik Bakım Planları: Dahiliye-Cerrahi Hemşireliği ve Psikososyal Boyut. 1. basım. Ankara: Birlik Matbaası 2. Akdemir N, Birol L. (Eds.). (2003). İç Hastalıkları Hemşireliği. 1. Baskı, İstanbul: Vehbi Koç Vakfı SANERC Yayınları 3. Akyürek F. (Ed). (1998). Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. 2. Baskı, Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları 4. Aksoy, G. (Ed). (1998). Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. İstanbul: Vehbi Koç Vakfı Yayınları 5. Arnett JB, Dewitt JH. (Eds). (2004). Study Guide for Medical Surgical Nursing, Critical Thinking in Client Care. 3rd ed. New Jersey: Pearson Prentice Hall 6. Ay FA. (Ed.). (2007). Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul: İstanbul Medikal Yayıncılık 7. Black JM, Hawks JH. (Eds). (2009). Medical Surgical Nursing, Clinical Management for Positive Outcomes. 8th ed. St.Louis: Saunders Elsevier 8. Castaid PA. (2004)Clinical Nursing Skills Techniques. 4th ed. St.Louis: Mosby Company 9. Erdil F, Elbaş NÖ. (Eds.). (2001). Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. IV. baskı, Ankara: 72 Tasarım- Ofset Ltd. Şti 10. Ignatavicius DD, Workman ML (Eds). (2006). Medical- Surcigal Nursing, Critical Thinking for Collobrative Care. 5th ed. St.Louis: Elsevier Saunders Company 11. Karadakovan A, Eti Aslan F. (Eds). (2010). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Adana: Nobel Kitabevi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |