Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ I | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özlem AVCI, Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN, Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; bebek, çocuk ve gençlerin fiziksel, zihinsel, duygusal, sosyal bir varlık olarak toplum ve aile içindeki yerini, gelişimini; sağlıklı ve hasta çocuğun tepkilerini;normalden sapma durumlarının çocuk ve ailesi üzerine etkilerini; aile merkezli ve multidisiplinler yaklaşımlar doğrultusunda tartışmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.1.Tanışma - Dersin içeriğinin ve öğrenme hedeflerinin paylaşılması,2.Dünya’da Çocuk Sağlığının Durumu,3. Dünya’da Çocuk Sağlığının Durumu,4.Türkiye'de Çocuk Sağlığının Durumu,5.Türkiye'de Çocuk Sağlığının Durumu,6.Pediatri Hemşireliği(Tanımı,tarihçesi,gelişimi, Dünyada ve Türkiye deki durumu, yasal ve etik konular, yararlanılan/ kullanılan kavram ve kuramlar ),7. Pediatri Hemşireliği(Tanımı,tarihçesi,gelişimi, Dünyada ve Türkiye deki durumu, yasal ve etik konular, yararlanılan/ kullanılan kavram ve kuramlar ),8.Çocukluk dönemlerine göre fiziksel psikososyal mental bilişsel ve cinsel gelişimin kuramcılara göre açıklanması,9.Çocukluk dönemlerine göre fiziksel psikososyal mental bilişsel ve cinsel gelişimin kuramcılara göre açıklanması,10.Çocukluk dönemlerine göre fiziksel psikososyal mental bilişsel ve cinsel gelişimin kuramcılara göre açıklanması,11. Çocuklarda bağışıklama,12. Dünyada ve Türkiye de Çocuk İstismar ve İhmali Çocukların İstismardan Korunabilmesi İçin Gerekli Önlemler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Dünyada ve Türkiye’de çocuk sağlığının durumu ile ilişkili faktörleri ve etkilerini açıklayabilecektir. | 10, 12, 16, 19, 9 | A |
1.1. Dünyada ve ülkemizde bebek ve çocuk ölüm nedenlerinden üçünü, yaş gruplarına göre listeler | 10, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | A |
1.2. Ülkemizde çocukların fiziksel ve sosyal sağlık durumlarını tartışır | 10, 12, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | A |
1.3. Ülkemizdeki toplumsal değişimleri ve çocuklar üzerindeki etkilerini tartışır | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 20, 4, 5, 9 | A |
1.4. Ülkemizdeki sağlık sistemi ve sağlıkla ilgili politikaların çocuk ve aile üzerindeki etkilerini tartışır | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | A |
1.5. Ülkemizde çocuğa sağlanan hizmetleri ve yeterliliğini tartışır | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | A |
1.6. Kültürel özelliklerin aile ve çocuğa etkilerini tartışır | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 2, 4, 5, 9 | A |
1.7. Yoksulluk, şiddet ve göçlerin çocuk üzerindeki etkilerini tanımlar | 10, 12, 13, 16, 19, 4, 5, 9 | A, E |
2. Pediatri hemşireliği görev yetki ve sorumluluklarını sıralayabilecektir. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | A, E |
2.1. Pediatri hemşireliğinin gelişimini ve gelişimini etkileyen faktörleri tartışır | 10, 12, 14, 15, 16, 19, 4, 9 | A, E |
2.2. Pediatri hemşiresinin işlevlerini tanımlar | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | A, E |
2.3. Pediatride bakımın sürekliliğinin önemini fark eder | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 38, 4, 9 | E |
3.1. Çocuklarda ağrı ile ilgili yanılgılardan üç tanesini tanımlar | 10, 14, 16, 19, 38, 4, 9 | A |
3.2. Çocuklarda ağrı davranışı ve ağrının değerlendirilmesinde gelişimsel farklılıkları tartışır | 10, 12, 14, 16, 19, 38, 4, 5, 9 | E |
3.3. Değişik yaş gruplarındaki çocuklarda ağrının değerlendirilmesinde kullanılan ölçekleri tanımlar | 10, 11, 12, 13, 14, 16, 19, 38, 4, 8, 9 | E |
3.4. Çocuklarda kullanılan narkotik ve narkotik olmayan analjeziklerin kullanım özelliklerini ve yan etkilerini açıklar | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 38, 4, 5, 9 | E |
4. Çocuk sağlığı ve hastalıklarının yönetiminde aileyi yönlendirir, danışmanlık yapabilecektir. | 10, 12, 14, 15, 16, 19, 38, 4, 5, 9 | |
4.2. Ailenin çocuğun büyüme-gelişmesine etkilerini tartışır | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | E |
4.3. Aile kuramlarını tartışır | 10, 12, 14, 16, 19, 4, 9 | E |
4.4. Özel ebeveynlik durumlarının (boşanma, tek ebeveynlik, evlat edinme gibi) anlamını fark eder | 10, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | E |
4.5. Pediatri hemşireliğinde aile merkezli yaklaşımın önemini açıklar | 10, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | A, E |
4.6. Atravmatik bakımı tanımlar | 10, 12, 14, 16, 19, 38, 4, 5, 9 | A |
5. Çocuk ile ilgili yasal ve etik konuları tartışır | 10, 12, 14, 16, 19, 38, 4, 5, 9 | A, E |
5.1. Çocuklara yasalarla ve sözleşmelerle verilmiş olan hakları fark eder | ||
5.2. Çocukların haklarının korunmasında ve savunulmasında pediatri hemşiresinin rolünü açıklar | ||
5.3. Çocukların bakımında karşılaşılan yasal sorunları fark eder | ||
5.4. Çocuklarla çalışırken sık karşılaşılan etik ikilemleri fark eder | ||
3. Çocuklarda ağrıyı yönebilecektir. | 10, 12, 14, 16, 19, 38, 4, 5, 9 | A |
4.1. Ailenin işlevlerini açıklar | 10, 12, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1.1.Tanışma - Dersin içeriğinin ve öğrenme hedeflerinin paylaşılması | |
2 | 2.Dünya’da Çocuk Sağlığının Durumu | |
3 | 3. Dünya’da Çocuk Sağlığının Durumu | |
4 | 4.Türkiye'de Çocuk Sağlığının Durumu | |
5 | 5.Türkiye'de Çocuk Sağlığının Durumu | |
6 | 6.Pediatri Hemşireliği(Tanımı,tarihçesi,gelişimi, Dünyada ve Türkiye deki durumu, yasal ve etik konular, yararlanılan/ kullanılan kavram ve kuramlar ) | |
7 | 7. Pediatri Hemşireliği(Tanımı,tarihçesi,gelişimi, Dünyada ve Türkiye deki durumu, yasal ve etik konular, yararlanılan/ kullanılan kavram ve kuramlar ) | |
8 | 8.Çocukluk dönemlerine göre fiziksel psikososyal mental bilişsel ve cinsel gelişimin kuramcılara göre açıklanması | |
9 | 9.Çocukluk dönemlerine göre fiziksel psikososyal mental bilişsel ve cinsel gelişimin kuramcılara göre açıklanması | |
10 | 10.Çocukluk dönemlerine göre fiziksel psikososyal mental bilişsel ve cinsel gelişimin kuramcılara göre açıklanması | |
11 | 11. Çocuklarda bağışıklama | |
12 | 12. Dünyada ve Türkiye de Çocuk İstismar ve İhmali Çocukların İstismardan Korunabilmesi İçin Gerekli Önlemler |
Kaynak |
Proje/makale, derste anlatılan çıktılar |
1. Behrman R E, Kliegman R M (2003) Nelson Essentials of Pediatrics, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. 2. Wong DL. (2003) “Family Centered Care of Toddler” in Nursing Care of Infants and Children, Mos , 7. Edition, pp:592-605. 3. Neyzi, O., Ertuğrul, T. (1993) Pediatri, Nobel Tıp Kitabevi, II. Baskı, Cilt 1-2, İstanbul. 4. Kavaklı A (1995) Çocuk Hastalıkları Hemşireliği, Yüce Reklam Yayınevi Dağıtım, İstanbul. 5. Atay M (2005) Çocukluk Döneminde Gelişim, Kök yayıncılık, Ankara. 6. Çavuşoğlu H.(2008). Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Sistem Ofset Basımevi, Genişletilmiş 9. Baskı, C: I, Ankara. 7. Görak G, Erdoğan S, Savaşer S ve ark. (1992) Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, Ed. H Seçim, AÖF Sağlık Personeli Önlisans Eğitimi 8. Büyükgönenç, Lale, Törüner Ebru, (2011) Çocuk Sağlığı Hemşireliğinde Temel Yaklaşımlar, Göktuğ Yayıncılık, Ankara Yardımcı Kitaplar: 1. Ball, Ruth C. Bindler, Kay J. Cowen.(2010) Child health nursing: partnering with children & families / Jane W. WY159 B187c 2010 2. Barbara A. Preusser (2009) Winningham and Preusser's critical thinking cases in nursing :medical-surgical, pediatric, maternity, and psychiatric case studies WY18.2 W776c 2009 3. Barnes K (2003) Paediatrics A Clinical Guide For Nurse Practitioners, Elsevier Science Limited WS100 P13 2003 4. Browne GJ ve ark. (2002) Çocuk acil bakım İlke ve Uygulamaları, Çev. Ed. S Hatipoğlu, İstanbul, Yüce Yayım WS205 B76 2002 5. Burns EC,...[et all] (2000) Pediatric Primary Care a Handbook for Nurse Practitioners, Philadelphia, Saunder WS100 P3658 2000 6. Dadoğlu T, Görak G (2008) Temel Neonotoloji ve Hemşirelik İlkeleri, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri WY157.3 T46 2008 7. Donald Janner ; çeviri editörü Ateş Kara . (2008) Çocuk enfeksiyon hastalıkları klinik rehberi WC39 J34c 2008 8. Ertuğrul Türkan ve [et al.].( 2007) Pediyatri el kitabı / WS100 P43 2007 9. James SR, Ashwill JW, Droske SC (2002) Nursing Care of Children, Principles&Practice WY159 N9738 2002 10. Janet Kelsey, Gillian McEwing. (2008) Clinical skills in child health practice WY159 C641 2008 11. Lucy M. Osborn ... [et al.] ; çeviri editörü Murat Yurdakök, resimleyen Nadine Sokol.(2007) Pediatri, WS200 P3720 2007 v.2 12. Maureen McCollough. (2009) Neonatal and infant emergencies / edited by Ghazala Q. Sharieff, WS205 N438 2009 13. Metin Karaböcüoğlu and Tolga F. Köroğlu. (2008) Çocuk yoğun bakım: esaslar ve uygulamalar WS366 C638 2008 14. Olcay Neyzi, Türkan Ertuğrul. (2010) Pediyatri WS100 P43 2010 15. Pilillitteri (2003), 4 th Ed., Maternal & child health nursing : care of the childbearing & childrearing family / Adele Pillitteri. New York, Lippincott WY157.3 P641 2003 16. Richard E. Behrman, Robert M. Kliegman, Hal B. Jenson; çeviri editörü Teoman Akçay. Nelson pediatri ( 2008) WS100 N45720 2008 17. Raymond C. Baker ; çeviri İlkay Alptekin Demir(2002) Birinci basamak pediyatri : sağlam çocuk bakımı, WS39 B5720 2002 18. Susan Scott Ricci, Terri Kyle. (2009) Maternity and pediatric nursing WY157.3 R4912m 2009 19. Palmer Luanne L, (2019) Pediatric Nursing Care: A Concept Based Approach, Jones & Bartlett Learning MA. Dergiler: 1. Klinik Çocuk Forumu 2. Pediatric Nursing 3. Hemşirelik Bülteni 4. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okul Dergisi 5. Hacettepe Hemşirelik Yüksek Okul Dergisi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 42 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(42/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ I | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özlem AVCI, Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN, Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; bebek, çocuk ve gençlerin fiziksel, zihinsel, duygusal, sosyal bir varlık olarak toplum ve aile içindeki yerini, gelişimini; sağlıklı ve hasta çocuğun tepkilerini;normalden sapma durumlarının çocuk ve ailesi üzerine etkilerini; aile merkezli ve multidisiplinler yaklaşımlar doğrultusunda tartışmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.1.Tanışma - Dersin içeriğinin ve öğrenme hedeflerinin paylaşılması,2.Dünya’da Çocuk Sağlığının Durumu,3. Dünya’da Çocuk Sağlığının Durumu,4.Türkiye'de Çocuk Sağlığının Durumu,5.Türkiye'de Çocuk Sağlığının Durumu,6.Pediatri Hemşireliği(Tanımı,tarihçesi,gelişimi, Dünyada ve Türkiye deki durumu, yasal ve etik konular, yararlanılan/ kullanılan kavram ve kuramlar ),7. Pediatri Hemşireliği(Tanımı,tarihçesi,gelişimi, Dünyada ve Türkiye deki durumu, yasal ve etik konular, yararlanılan/ kullanılan kavram ve kuramlar ),8.Çocukluk dönemlerine göre fiziksel psikososyal mental bilişsel ve cinsel gelişimin kuramcılara göre açıklanması,9.Çocukluk dönemlerine göre fiziksel psikososyal mental bilişsel ve cinsel gelişimin kuramcılara göre açıklanması,10.Çocukluk dönemlerine göre fiziksel psikososyal mental bilişsel ve cinsel gelişimin kuramcılara göre açıklanması,11. Çocuklarda bağışıklama,12. Dünyada ve Türkiye de Çocuk İstismar ve İhmali Çocukların İstismardan Korunabilmesi İçin Gerekli Önlemler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Dünyada ve Türkiye’de çocuk sağlığının durumu ile ilişkili faktörleri ve etkilerini açıklayabilecektir. | 10, 12, 16, 19, 9 | A |
1.1. Dünyada ve ülkemizde bebek ve çocuk ölüm nedenlerinden üçünü, yaş gruplarına göre listeler | 10, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | A |
1.2. Ülkemizde çocukların fiziksel ve sosyal sağlık durumlarını tartışır | 10, 12, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | A |
1.3. Ülkemizdeki toplumsal değişimleri ve çocuklar üzerindeki etkilerini tartışır | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 20, 4, 5, 9 | A |
1.4. Ülkemizdeki sağlık sistemi ve sağlıkla ilgili politikaların çocuk ve aile üzerindeki etkilerini tartışır | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | A |
1.5. Ülkemizde çocuğa sağlanan hizmetleri ve yeterliliğini tartışır | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | A |
1.6. Kültürel özelliklerin aile ve çocuğa etkilerini tartışır | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 2, 4, 5, 9 | A |
1.7. Yoksulluk, şiddet ve göçlerin çocuk üzerindeki etkilerini tanımlar | 10, 12, 13, 16, 19, 4, 5, 9 | A, E |
2. Pediatri hemşireliği görev yetki ve sorumluluklarını sıralayabilecektir. | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | A, E |
2.1. Pediatri hemşireliğinin gelişimini ve gelişimini etkileyen faktörleri tartışır | 10, 12, 14, 15, 16, 19, 4, 9 | A, E |
2.2. Pediatri hemşiresinin işlevlerini tanımlar | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | A, E |
2.3. Pediatride bakımın sürekliliğinin önemini fark eder | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 38, 4, 9 | E |
3.1. Çocuklarda ağrı ile ilgili yanılgılardan üç tanesini tanımlar | 10, 14, 16, 19, 38, 4, 9 | A |
3.2. Çocuklarda ağrı davranışı ve ağrının değerlendirilmesinde gelişimsel farklılıkları tartışır | 10, 12, 14, 16, 19, 38, 4, 5, 9 | E |
3.3. Değişik yaş gruplarındaki çocuklarda ağrının değerlendirilmesinde kullanılan ölçekleri tanımlar | 10, 11, 12, 13, 14, 16, 19, 38, 4, 8, 9 | E |
3.4. Çocuklarda kullanılan narkotik ve narkotik olmayan analjeziklerin kullanım özelliklerini ve yan etkilerini açıklar | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 38, 4, 5, 9 | E |
4. Çocuk sağlığı ve hastalıklarının yönetiminde aileyi yönlendirir, danışmanlık yapabilecektir. | 10, 12, 14, 15, 16, 19, 38, 4, 5, 9 | |
4.2. Ailenin çocuğun büyüme-gelişmesine etkilerini tartışır | 10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | E |
4.3. Aile kuramlarını tartışır | 10, 12, 14, 16, 19, 4, 9 | E |
4.4. Özel ebeveynlik durumlarının (boşanma, tek ebeveynlik, evlat edinme gibi) anlamını fark eder | 10, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | E |
4.5. Pediatri hemşireliğinde aile merkezli yaklaşımın önemini açıklar | 10, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | A, E |
4.6. Atravmatik bakımı tanımlar | 10, 12, 14, 16, 19, 38, 4, 5, 9 | A |
5. Çocuk ile ilgili yasal ve etik konuları tartışır | 10, 12, 14, 16, 19, 38, 4, 5, 9 | A, E |
5.1. Çocuklara yasalarla ve sözleşmelerle verilmiş olan hakları fark eder | ||
5.2. Çocukların haklarının korunmasında ve savunulmasında pediatri hemşiresinin rolünü açıklar | ||
5.3. Çocukların bakımında karşılaşılan yasal sorunları fark eder | ||
5.4. Çocuklarla çalışırken sık karşılaşılan etik ikilemleri fark eder | ||
3. Çocuklarda ağrıyı yönebilecektir. | 10, 12, 14, 16, 19, 38, 4, 5, 9 | A |
4.1. Ailenin işlevlerini açıklar | 10, 12, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1.1.Tanışma - Dersin içeriğinin ve öğrenme hedeflerinin paylaşılması | |
2 | 2.Dünya’da Çocuk Sağlığının Durumu | |
3 | 3. Dünya’da Çocuk Sağlığının Durumu | |
4 | 4.Türkiye'de Çocuk Sağlığının Durumu | |
5 | 5.Türkiye'de Çocuk Sağlığının Durumu | |
6 | 6.Pediatri Hemşireliği(Tanımı,tarihçesi,gelişimi, Dünyada ve Türkiye deki durumu, yasal ve etik konular, yararlanılan/ kullanılan kavram ve kuramlar ) | |
7 | 7. Pediatri Hemşireliği(Tanımı,tarihçesi,gelişimi, Dünyada ve Türkiye deki durumu, yasal ve etik konular, yararlanılan/ kullanılan kavram ve kuramlar ) | |
8 | 8.Çocukluk dönemlerine göre fiziksel psikososyal mental bilişsel ve cinsel gelişimin kuramcılara göre açıklanması | |
9 | 9.Çocukluk dönemlerine göre fiziksel psikososyal mental bilişsel ve cinsel gelişimin kuramcılara göre açıklanması | |
10 | 10.Çocukluk dönemlerine göre fiziksel psikososyal mental bilişsel ve cinsel gelişimin kuramcılara göre açıklanması | |
11 | 11. Çocuklarda bağışıklama | |
12 | 12. Dünyada ve Türkiye de Çocuk İstismar ve İhmali Çocukların İstismardan Korunabilmesi İçin Gerekli Önlemler |
Kaynak |
Proje/makale, derste anlatılan çıktılar |
1. Behrman R E, Kliegman R M (2003) Nelson Essentials of Pediatrics, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. 2. Wong DL. (2003) “Family Centered Care of Toddler” in Nursing Care of Infants and Children, Mos , 7. Edition, pp:592-605. 3. Neyzi, O., Ertuğrul, T. (1993) Pediatri, Nobel Tıp Kitabevi, II. Baskı, Cilt 1-2, İstanbul. 4. Kavaklı A (1995) Çocuk Hastalıkları Hemşireliği, Yüce Reklam Yayınevi Dağıtım, İstanbul. 5. Atay M (2005) Çocukluk Döneminde Gelişim, Kök yayıncılık, Ankara. 6. Çavuşoğlu H.(2008). Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Sistem Ofset Basımevi, Genişletilmiş 9. Baskı, C: I, Ankara. 7. Görak G, Erdoğan S, Savaşer S ve ark. (1992) Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, Ed. H Seçim, AÖF Sağlık Personeli Önlisans Eğitimi 8. Büyükgönenç, Lale, Törüner Ebru, (2011) Çocuk Sağlığı Hemşireliğinde Temel Yaklaşımlar, Göktuğ Yayıncılık, Ankara Yardımcı Kitaplar: 1. Ball, Ruth C. Bindler, Kay J. Cowen.(2010) Child health nursing: partnering with children & families / Jane W. WY159 B187c 2010 2. Barbara A. Preusser (2009) Winningham and Preusser's critical thinking cases in nursing :medical-surgical, pediatric, maternity, and psychiatric case studies WY18.2 W776c 2009 3. Barnes K (2003) Paediatrics A Clinical Guide For Nurse Practitioners, Elsevier Science Limited WS100 P13 2003 4. Browne GJ ve ark. (2002) Çocuk acil bakım İlke ve Uygulamaları, Çev. Ed. S Hatipoğlu, İstanbul, Yüce Yayım WS205 B76 2002 5. Burns EC,...[et all] (2000) Pediatric Primary Care a Handbook for Nurse Practitioners, Philadelphia, Saunder WS100 P3658 2000 6. Dadoğlu T, Görak G (2008) Temel Neonotoloji ve Hemşirelik İlkeleri, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri WY157.3 T46 2008 7. Donald Janner ; çeviri editörü Ateş Kara . (2008) Çocuk enfeksiyon hastalıkları klinik rehberi WC39 J34c 2008 8. Ertuğrul Türkan ve [et al.].( 2007) Pediyatri el kitabı / WS100 P43 2007 9. James SR, Ashwill JW, Droske SC (2002) Nursing Care of Children, Principles&Practice WY159 N9738 2002 10. Janet Kelsey, Gillian McEwing. (2008) Clinical skills in child health practice WY159 C641 2008 11. Lucy M. Osborn ... [et al.] ; çeviri editörü Murat Yurdakök, resimleyen Nadine Sokol.(2007) Pediatri, WS200 P3720 2007 v.2 12. Maureen McCollough. (2009) Neonatal and infant emergencies / edited by Ghazala Q. Sharieff, WS205 N438 2009 13. Metin Karaböcüoğlu and Tolga F. Köroğlu. (2008) Çocuk yoğun bakım: esaslar ve uygulamalar WS366 C638 2008 14. Olcay Neyzi, Türkan Ertuğrul. (2010) Pediyatri WS100 P43 2010 15. Pilillitteri (2003), 4 th Ed., Maternal & child health nursing : care of the childbearing & childrearing family / Adele Pillitteri. New York, Lippincott WY157.3 P641 2003 16. Richard E. Behrman, Robert M. Kliegman, Hal B. Jenson; çeviri editörü Teoman Akçay. Nelson pediatri ( 2008) WS100 N45720 2008 17. Raymond C. Baker ; çeviri İlkay Alptekin Demir(2002) Birinci basamak pediyatri : sağlam çocuk bakımı, WS39 B5720 2002 18. Susan Scott Ricci, Terri Kyle. (2009) Maternity and pediatric nursing WY157.3 R4912m 2009 19. Palmer Luanne L, (2019) Pediatric Nursing Care: A Concept Based Approach, Jones & Bartlett Learning MA. Dergiler: 1. Klinik Çocuk Forumu 2. Pediatric Nursing 3. Hemşirelik Bülteni 4. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okul Dergisi 5. Hacettepe Hemşirelik Yüksek Okul Dergisi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |