Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE ARAŞTIRMA | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Melek Nihal ESİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilimsel araştırma süreci doğrultusunda bir araştırma projesi planlama, uygulama ve yazma becerilerini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hemşirelikte Araştırmaya Giriş ve Araştırma Süreci ,Araştırma Konusu Belirleme ve Literatür Tarama,Araştırma Amacı, Araştırma Soruları, Hipotez ve Sınırlılıklar ,Nicel Araştırma Tasarımları ,Nitel Araştırma Tasarımları,Bilimsel Araştırma Atölyesi-I,Bilimsel Araştırma Atölyesi-II,Örnekleme,Veri Toplama Yöntem ve Araçları,Verilerin Analizi ve Yorumlanması,Hemşirelik Araştırmalarında Etik ,Araştırma Raporunu Yazma ve Yayınlama,Bilimsel Araştırma Atölyesi-III,Bilimsel Araştırma Atölyesi-IV; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bilimsel araştırma sürecinin basamaklarını açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
2. Bilimsel araştırma sürecinin basamakları doğrultusunda bir araştırma planlar. | 10, 14, 16 | F |
3. Bir bilimsel araştırma için etik kurul raporu hazırlar. | 10, 14, 16 | F |
4. Hemşirelikte bilimsel araştırmaların önemine inanır. | 10, 14, 16 | F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hemşirelikte Araştırmaya Giriş ve Araştırma Süreci | Kaynağın 1-27. sayfalarının okunması |
2 | Araştırma Konusu Belirleme ve Literatür Tarama | Kaynağın 29-63. sayfalarının okunması |
3 | Araştırma Amacı, Araştırma Soruları, Hipotez ve Sınırlılıklar | Kaynağın 65-86. sayfalarının okunması |
4 | Nicel Araştırma Tasarımları | Kaynağın 87-128. sayfalarının okunması |
5 | Nitel Araştırma Tasarımları | Kaynağın 133-164. sayfalarının okunması |
6 | Bilimsel Araştırma Atölyesi-I | Araştırma Konusu, araştırma amacı, araştırma soruları ve araştırma tasarımları ile ilgili ders notlarının okunması |
7 | Bilimsel Araştırma Atölyesi-II | Araştırma Konusu, araştırma amacı, araştırma soruları ve araştırma tasarımları ile ilgili ders notlarının okunması |
8 | Örnekleme | Kaynağın 167-192. sayfalarının okunması |
9 | Veri Toplama Yöntem ve Araçları | Kaynağın 193-214. sayfalarının okunması |
10 | Verilerin Analizi ve Yorumlanması | Kaynağın 237-279 sayfalarının okunması |
11 | Hemşirelik Araştırmalarında Etik | Kaynağın 313-331. sayfalarının okunması |
12 | Araştırma Raporunu Yazma ve Yayınlama | Kaynağın 281-295. sayfalarının okunması |
13 | Bilimsel Araştırma Atölyesi-III | Veri toplama araç ve yöntemleri ve verilerin analizi ilgili ders notlarının okunması |
14 | Bilimsel Araştırma Atölyesi-IV | Hemşirelik araştırmalarında etik ve araştırma raporunu yazma ve yayınlama ile ilgili ders notunu okuması |
Kaynak |
anlatılan çıktılar |
1. Burns, N., Grove, S.K. (2009) The Practice of Nursing Research. Appraisal, Synthesis, and Generation of Evidence. Sixth Edition. USA: Saunders. 2. Erefe İ (2011). Hemşirelikte Araştırma: İlke Süreç ve Yöntemler, Odak Ofset, İstanbul. 3. Polit DF, Beck CT, Hungler BP (2001). Essentials of nursing research, methods, appraisal, and utilization, Lippincott, Philadelphia. 4. Özdamar,K (2003). Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri,Kaan Kitapevi,Eskişehir 5. Özdamar,K (2003).SPSS ile Biyoistatistik,Kaan Kitapevi, 5. Baskı, Eskişehir |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 10 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 20 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 26 | 26 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 145 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(145/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HEMŞİRELİKTE ARAŞTIRMA | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Merve TARHAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Melek Nihal ESİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilimsel araştırma süreci doğrultusunda bir araştırma projesi planlama, uygulama ve yazma becerilerini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hemşirelikte Araştırmaya Giriş ve Araştırma Süreci ,Araştırma Konusu Belirleme ve Literatür Tarama,Araştırma Amacı, Araştırma Soruları, Hipotez ve Sınırlılıklar ,Nicel Araştırma Tasarımları ,Nitel Araştırma Tasarımları,Bilimsel Araştırma Atölyesi-I,Bilimsel Araştırma Atölyesi-II,Örnekleme,Veri Toplama Yöntem ve Araçları,Verilerin Analizi ve Yorumlanması,Hemşirelik Araştırmalarında Etik ,Araştırma Raporunu Yazma ve Yayınlama,Bilimsel Araştırma Atölyesi-III,Bilimsel Araştırma Atölyesi-IV; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Bilimsel araştırma sürecinin basamaklarını açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
2. Bilimsel araştırma sürecinin basamakları doğrultusunda bir araştırma planlar. | 10, 14, 16 | F |
3. Bir bilimsel araştırma için etik kurul raporu hazırlar. | 10, 14, 16 | F |
4. Hemşirelikte bilimsel araştırmaların önemine inanır. | 10, 14, 16 | F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hemşirelikte Araştırmaya Giriş ve Araştırma Süreci | Kaynağın 1-27. sayfalarının okunması |
2 | Araştırma Konusu Belirleme ve Literatür Tarama | Kaynağın 29-63. sayfalarının okunması |
3 | Araştırma Amacı, Araştırma Soruları, Hipotez ve Sınırlılıklar | Kaynağın 65-86. sayfalarının okunması |
4 | Nicel Araştırma Tasarımları | Kaynağın 87-128. sayfalarının okunması |
5 | Nitel Araştırma Tasarımları | Kaynağın 133-164. sayfalarının okunması |
6 | Bilimsel Araştırma Atölyesi-I | Araştırma Konusu, araştırma amacı, araştırma soruları ve araştırma tasarımları ile ilgili ders notlarının okunması |
7 | Bilimsel Araştırma Atölyesi-II | Araştırma Konusu, araştırma amacı, araştırma soruları ve araştırma tasarımları ile ilgili ders notlarının okunması |
8 | Örnekleme | Kaynağın 167-192. sayfalarının okunması |
9 | Veri Toplama Yöntem ve Araçları | Kaynağın 193-214. sayfalarının okunması |
10 | Verilerin Analizi ve Yorumlanması | Kaynağın 237-279 sayfalarının okunması |
11 | Hemşirelik Araştırmalarında Etik | Kaynağın 313-331. sayfalarının okunması |
12 | Araştırma Raporunu Yazma ve Yayınlama | Kaynağın 281-295. sayfalarının okunması |
13 | Bilimsel Araştırma Atölyesi-III | Veri toplama araç ve yöntemleri ve verilerin analizi ilgili ders notlarının okunması |
14 | Bilimsel Araştırma Atölyesi-IV | Hemşirelik araştırmalarında etik ve araştırma raporunu yazma ve yayınlama ile ilgili ders notunu okuması |
Kaynak |
anlatılan çıktılar |
1. Burns, N., Grove, S.K. (2009) The Practice of Nursing Research. Appraisal, Synthesis, and Generation of Evidence. Sixth Edition. USA: Saunders. 2. Erefe İ (2011). Hemşirelikte Araştırma: İlke Süreç ve Yöntemler, Odak Ofset, İstanbul. 3. Polit DF, Beck CT, Hungler BP (2001). Essentials of nursing research, methods, appraisal, and utilization, Lippincott, Philadelphia. 4. Özdamar,K (2003). Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri,Kaan Kitapevi,Eskişehir 5. Özdamar,K (2003).SPSS ile Biyoistatistik,Kaan Kitapevi, 5. Baskı, Eskişehir |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |