Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
JİNE-ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Pınar IRMAK VURAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Pınar IRMAK VURAL, Yeliz VARIŞOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Jinekolojik kanserli hastaları hemşirelik bakış açısı ile değerlendirmek ve bütünleyici bir yaklaşım içerisinde tüm kadınların sağlığını koruyucu ve bakım verici rollerini gerçekleştirmek ve standartların belirlenmesine katkı sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Ders içeriğinin tartışılması ve seminer hazırlığı,2. Türkiye’de ve Dünyada jineonkoloji hemşireliğinin gelişimi,3. Jinekolojik kanserlerin etiyolojisi, epidemiyoloji ve insanda kanserin gelişimi ve doğal akışı.,4. Jinekolojik kanserlerin erken tanısı ve kanserden korunmada hemşirelerin rol ve sorumlulukları,5. Meme kanseri ve hemşirelik yaklaşımı,6. Vulvo-vajinal ve servikal kanser ve hemşirelik yaklaşımı,7. Uterin ve tuba-ovarian kanser ve hemşirelik yaklaşımı,8. Jinekolojik kanserlerde tamamlayıcı ve alternatif tedaviler,9. Jinekolojik kanserlerde semptom yönetimi ve hemşirelik bakımı,10. Jinekolojik kanser ve gebelik,11. Cinsel fonksiyonlar ve jinekolojik kanser,12. Jinekolojik kanser ve yaşam kalitesi,13. Jinekolojik kanser hastalarının rehabilitasyonu ve psikososyal faktörler,14. Onkoloji hemşireliği derneği çalışmaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Dünyada ve Türkiye’de jine-onkolojik hemşireliğinin gelişimini ve önemini açıklayabilecektir. | 10, 14, 16, 18, 9 | A, D, E |
1.1. Dünyada ve Türkiye’de jine-onkoloji hemşireliğinin gelişimini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
1.2. Jine-onkoloji hemşirelerinin rol ve sorumluluklarını açıklar. | 10, 14, 16, 9 | A |
1.3. Kanserden korunma ve erken tanıda hemşirelerin önemini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
2. Jineonkolojide kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını tartışabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
2.1. Jinekolojik kanserlerde alternatif uygulamaları ve tamamlayıcı tıp uygulamalarını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
2.2. Jinekolojik kanserlerde kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
3. Jinekolojik kanserli bireylerin hastalığa uyumu ile ilgili hemşirelik girişimlerini uygulayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
3.1. Jinekolojik kanseri olan kadının psikososyal uyumuna destek olabilir. | 10, 14, 16, 9 | A |
3.2. Kadının cinsel hayata uyum sağlamasında yardımcı ve destek olur. | 10, 16, 9 | A |
3.3. Kadın gebe ise gebeliğe uyumuna yardımcı olur. | 10, 16, 9 | A |
4. Jinekolojik kanserli bireyin ailesine hastalıkla başetme hakkındaki önemini tartışabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
4.1. Jinekolojik kanserli bireyin ailesine destek olabilir. | 10, 16, 9 | A |
4.2. Ailenin başetme ile ilgili zayıf ve güçlü yanlarının belirlenmesinin önemini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
4.3. Ailenin destekleyici rolünün ortaya çıkarılmasına yardımcı olur. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Ders içeriğinin tartışılması ve seminer hazırlığı | |
2 | 2. Türkiye’de ve Dünyada jineonkoloji hemşireliğinin gelişimi | |
3 | 3. Jinekolojik kanserlerin etiyolojisi, epidemiyoloji ve insanda kanserin gelişimi ve doğal akışı. | |
4 | 4. Jinekolojik kanserlerin erken tanısı ve kanserden korunmada hemşirelerin rol ve sorumlulukları | |
5 | 5. Meme kanseri ve hemşirelik yaklaşımı | |
6 | 6. Vulvo-vajinal ve servikal kanser ve hemşirelik yaklaşımı | |
7 | 7. Uterin ve tuba-ovarian kanser ve hemşirelik yaklaşımı | |
8 | 8. Jinekolojik kanserlerde tamamlayıcı ve alternatif tedaviler | |
9 | 9. Jinekolojik kanserlerde semptom yönetimi ve hemşirelik bakımı | |
10 | 10. Jinekolojik kanser ve gebelik | |
11 | 11. Cinsel fonksiyonlar ve jinekolojik kanser | |
12 | 12. Jinekolojik kanser ve yaşam kalitesi | |
13 | 13. Jinekolojik kanser hastalarının rehabilitasyonu ve psikososyal faktörler | |
14 | 14. Onkoloji hemşireliği derneği çalışmaları |
Kaynak |
1. Kearney N, Richardson A (2006). Nursing Patients with Cancer, Elseiver- Churcill Livinstone, Edinburg. 2. Alexander LL, Larosa JH, Bader H, Garfield S, Alexander WJ. (2010). Understanding and Oreventing Cardiovascular Disease and Cancer. New Dimensions in Women’s Health. 3. Black JM, Hawsk JH. (2005). Medical- surgical Nursingç Clinical Management for Positive Outcomes. Elseiver Saundern. 4. Gulanick M. (2003). Nursing Care Plans: Nursing Diagnosis and Intervention. 5. Taşkın L. (2005). Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği. Sistem Ofset, Ankara. [Obstetric and Gynecologic Nursing (in Turkish)] 6. Ayhan A, Durukan T, Günalp S, Gürkan T, Önderoğlu SL, Yaralı L, Yüce K. (2008). Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi. Güneş Tıp Kitabevi. [Basic Gynecologic and Obstetric (in Turkish)]. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | ||||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | ||||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | ||||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | ||||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | ||||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | ||||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | ||||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 6 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(50/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
JİNE-ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Pınar IRMAK VURAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Pınar IRMAK VURAL, Yeliz VARIŞOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Jinekolojik kanserli hastaları hemşirelik bakış açısı ile değerlendirmek ve bütünleyici bir yaklaşım içerisinde tüm kadınların sağlığını koruyucu ve bakım verici rollerini gerçekleştirmek ve standartların belirlenmesine katkı sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Ders içeriğinin tartışılması ve seminer hazırlığı,2. Türkiye’de ve Dünyada jineonkoloji hemşireliğinin gelişimi,3. Jinekolojik kanserlerin etiyolojisi, epidemiyoloji ve insanda kanserin gelişimi ve doğal akışı.,4. Jinekolojik kanserlerin erken tanısı ve kanserden korunmada hemşirelerin rol ve sorumlulukları,5. Meme kanseri ve hemşirelik yaklaşımı,6. Vulvo-vajinal ve servikal kanser ve hemşirelik yaklaşımı,7. Uterin ve tuba-ovarian kanser ve hemşirelik yaklaşımı,8. Jinekolojik kanserlerde tamamlayıcı ve alternatif tedaviler,9. Jinekolojik kanserlerde semptom yönetimi ve hemşirelik bakımı,10. Jinekolojik kanser ve gebelik,11. Cinsel fonksiyonlar ve jinekolojik kanser,12. Jinekolojik kanser ve yaşam kalitesi,13. Jinekolojik kanser hastalarının rehabilitasyonu ve psikososyal faktörler,14. Onkoloji hemşireliği derneği çalışmaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Dünyada ve Türkiye’de jine-onkolojik hemşireliğinin gelişimini ve önemini açıklayabilecektir. | 10, 14, 16, 18, 9 | A, D, E |
1.1. Dünyada ve Türkiye’de jine-onkoloji hemşireliğinin gelişimini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
1.2. Jine-onkoloji hemşirelerinin rol ve sorumluluklarını açıklar. | 10, 14, 16, 9 | A |
1.3. Kanserden korunma ve erken tanıda hemşirelerin önemini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
2. Jineonkolojide kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını tartışabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
2.1. Jinekolojik kanserlerde alternatif uygulamaları ve tamamlayıcı tıp uygulamalarını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
2.2. Jinekolojik kanserlerde kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını açıklar. | 10, 16, 9 | A |
3. Jinekolojik kanserli bireylerin hastalığa uyumu ile ilgili hemşirelik girişimlerini uygulayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
3.1. Jinekolojik kanseri olan kadının psikososyal uyumuna destek olabilir. | 10, 14, 16, 9 | A |
3.2. Kadının cinsel hayata uyum sağlamasında yardımcı ve destek olur. | 10, 16, 9 | A |
3.3. Kadın gebe ise gebeliğe uyumuna yardımcı olur. | 10, 16, 9 | A |
4. Jinekolojik kanserli bireyin ailesine hastalıkla başetme hakkındaki önemini tartışabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
4.1. Jinekolojik kanserli bireyin ailesine destek olabilir. | 10, 16, 9 | A |
4.2. Ailenin başetme ile ilgili zayıf ve güçlü yanlarının belirlenmesinin önemini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
4.3. Ailenin destekleyici rolünün ortaya çıkarılmasına yardımcı olur. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Ders içeriğinin tartışılması ve seminer hazırlığı | |
2 | 2. Türkiye’de ve Dünyada jineonkoloji hemşireliğinin gelişimi | |
3 | 3. Jinekolojik kanserlerin etiyolojisi, epidemiyoloji ve insanda kanserin gelişimi ve doğal akışı. | |
4 | 4. Jinekolojik kanserlerin erken tanısı ve kanserden korunmada hemşirelerin rol ve sorumlulukları | |
5 | 5. Meme kanseri ve hemşirelik yaklaşımı | |
6 | 6. Vulvo-vajinal ve servikal kanser ve hemşirelik yaklaşımı | |
7 | 7. Uterin ve tuba-ovarian kanser ve hemşirelik yaklaşımı | |
8 | 8. Jinekolojik kanserlerde tamamlayıcı ve alternatif tedaviler | |
9 | 9. Jinekolojik kanserlerde semptom yönetimi ve hemşirelik bakımı | |
10 | 10. Jinekolojik kanser ve gebelik | |
11 | 11. Cinsel fonksiyonlar ve jinekolojik kanser | |
12 | 12. Jinekolojik kanser ve yaşam kalitesi | |
13 | 13. Jinekolojik kanser hastalarının rehabilitasyonu ve psikososyal faktörler | |
14 | 14. Onkoloji hemşireliği derneği çalışmaları |
Kaynak |
1. Kearney N, Richardson A (2006). Nursing Patients with Cancer, Elseiver- Churcill Livinstone, Edinburg. 2. Alexander LL, Larosa JH, Bader H, Garfield S, Alexander WJ. (2010). Understanding and Oreventing Cardiovascular Disease and Cancer. New Dimensions in Women’s Health. 3. Black JM, Hawsk JH. (2005). Medical- surgical Nursingç Clinical Management for Positive Outcomes. Elseiver Saundern. 4. Gulanick M. (2003). Nursing Care Plans: Nursing Diagnosis and Intervention. 5. Taşkın L. (2005). Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği. Sistem Ofset, Ankara. [Obstetric and Gynecologic Nursing (in Turkish)] 6. Ayhan A, Durukan T, Günalp S, Gürkan T, Önderoğlu SL, Yaralı L, Yüce K. (2008). Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi. Güneş Tıp Kitabevi. [Basic Gynecologic and Obstetric (in Turkish)]. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | ||||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | ||||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | ||||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | ||||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | ||||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | ||||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | ||||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |