Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIĞIN DEĞERLENDİRİLMESİ-Güz Dönemi2+025
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR
Dersi VerenlerProf.Dr. Merdiye ŞENDİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSağlıklı ve hasta bireylerin sağlık durumunun değerlendirilmesi ve yöntemleri konusunda bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmıştır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sağlıkla ve hastalık kavramı,Sağlığın psikososyal yönü,Sağlığı geliştirici davranışlar,Sağlığı geliştirici modeller,Sağlığı geliştirici stratejiler ve bütüncül yaklaşımlar,Sağlığın geliştirilmesi ve hemşirelik süreci,Yaşam dönemlerine özgü sağlığı geliştirici uygulamalar,Özel gruplara yönelik sağlığı geliştirmeye yönelik uygulamalar,Fiziksel değerlendirme becerileri,Bireyin genel fiziksel değerlendirilmesi-1,Bireyin genel fiziksel değerlendirilmesi-2,Bireyin genel psikososyal değerlendirilmesi-1,Bireyin genel psikososyal değerlendirilmesi-2,Konuya ilişkin bilimsel çalışmaların tartışılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlık ve hastalıkla ilgili kavramları açıklar.10, 16, 9A
Sağlığın geliştirilmesindeki model ve stratejileri tartışır.16, 9A
Bireylerin yaşam dönemleri ve kültürel farklılıklarına göre sağlığı geliştiren uygulamaları sıralar.16, 9A, F
Fizik muayene becerilerini uygular.10, 16, 9A, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sağlıkla ve hastalık kavramıAtabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul,
2Sağlığın psikososyal yönüAtabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul,
3Sağlığı geliştirici davranışlarAtabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul,
4Sağlığı geliştirici modellerAy F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul; Medikal Yayıncılık, 2007. Edelman&Mandle. Health Promotion Throughout the Life Span, 7th edition, Phidelphia, Mosby, 2010
5Sağlığı geliştirici stratejiler ve bütüncül yaklaşımlarAy F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul; Medikal Yayıncılık, 2007.
6Sağlığın geliştirilmesi ve hemşirelik süreciAy F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul; Medikal Yayıncılık, 2007. Edelman&Mandle. Health Promotion Throughout the Life Span, 7th edition, Phidelphia, Mosby, 2010
7Yaşam dönemlerine özgü sağlığı geliştirici uygulamalarAy F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul; Medikal Yayıncılık, 2007.
8Özel gruplara yönelik sağlığı geliştirmeye yönelik uygulamalarEdelman&Mandle. Health Promotion Throughout the Life Span, 7th edition, Phidelphia, Mosby, 2010
9Fiziksel değerlendirme becerileriAtabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul,
10Bireyin genel fiziksel değerlendirilmesi-1Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul,
11Bireyin genel fiziksel değerlendirilmesi-2Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul,
12Bireyin genel psikososyal değerlendirilmesi-1Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul,
13Bireyin genel psikososyal değerlendirilmesi-2Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul,
14Konuya ilişkin bilimsel çalışmaların tartışılması
Kaynak
Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul, 2019 Ay F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul; Medikal Yayıncılık, 2007. Birol L. Hemşirelik Süreci. Genişletilmiş 8. Baskı, Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti., 2007. Edelman&Mandle. Health Promotion Throughout the Life Span, 7th edition, Phidelphia, Mosby, 2010

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir.
X
2
2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
4
3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir.
X
5
4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir.
X
6
5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır.
X
7
6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür.
X
8
7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir.
X
9
8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
X
10
9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
11
10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir.
X
12
11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
X
13
12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
14
13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır.
X
15
14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
X
16
15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati22040
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi12020
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer13030
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı14040
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)150
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIĞIN DEĞERLENDİRİLMESİ-Güz Dönemi2+025
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR
Dersi VerenlerProf.Dr. Merdiye ŞENDİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSağlıklı ve hasta bireylerin sağlık durumunun değerlendirilmesi ve yöntemleri konusunda bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmıştır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sağlıkla ve hastalık kavramı,Sağlığın psikososyal yönü,Sağlığı geliştirici davranışlar,Sağlığı geliştirici modeller,Sağlığı geliştirici stratejiler ve bütüncül yaklaşımlar,Sağlığın geliştirilmesi ve hemşirelik süreci,Yaşam dönemlerine özgü sağlığı geliştirici uygulamalar,Özel gruplara yönelik sağlığı geliştirmeye yönelik uygulamalar,Fiziksel değerlendirme becerileri,Bireyin genel fiziksel değerlendirilmesi-1,Bireyin genel fiziksel değerlendirilmesi-2,Bireyin genel psikososyal değerlendirilmesi-1,Bireyin genel psikososyal değerlendirilmesi-2,Konuya ilişkin bilimsel çalışmaların tartışılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlık ve hastalıkla ilgili kavramları açıklar.10, 16, 9A
Sağlığın geliştirilmesindeki model ve stratejileri tartışır.16, 9A
Bireylerin yaşam dönemleri ve kültürel farklılıklarına göre sağlığı geliştiren uygulamaları sıralar.16, 9A, F
Fizik muayene becerilerini uygular.10, 16, 9A, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sağlıkla ve hastalık kavramıAtabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul,
2Sağlığın psikososyal yönüAtabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul,
3Sağlığı geliştirici davranışlarAtabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul,
4Sağlığı geliştirici modellerAy F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul; Medikal Yayıncılık, 2007. Edelman&Mandle. Health Promotion Throughout the Life Span, 7th edition, Phidelphia, Mosby, 2010
5Sağlığı geliştirici stratejiler ve bütüncül yaklaşımlarAy F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul; Medikal Yayıncılık, 2007.
6Sağlığın geliştirilmesi ve hemşirelik süreciAy F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul; Medikal Yayıncılık, 2007. Edelman&Mandle. Health Promotion Throughout the Life Span, 7th edition, Phidelphia, Mosby, 2010
7Yaşam dönemlerine özgü sağlığı geliştirici uygulamalarAy F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul; Medikal Yayıncılık, 2007.
8Özel gruplara yönelik sağlığı geliştirmeye yönelik uygulamalarEdelman&Mandle. Health Promotion Throughout the Life Span, 7th edition, Phidelphia, Mosby, 2010
9Fiziksel değerlendirme becerileriAtabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul,
10Bireyin genel fiziksel değerlendirilmesi-1Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul,
11Bireyin genel fiziksel değerlendirilmesi-2Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul,
12Bireyin genel psikososyal değerlendirilmesi-1Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul,
13Bireyin genel psikososyal değerlendirilmesi-2Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul,
14Konuya ilişkin bilimsel çalışmaların tartışılması
Kaynak
Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul, 2019 Ay F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul; Medikal Yayıncılık, 2007. Birol L. Hemşirelik Süreci. Genişletilmiş 8. Baskı, Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti., 2007. Edelman&Mandle. Health Promotion Throughout the Life Span, 7th edition, Phidelphia, Mosby, 2010

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir.
X
2
2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
X
4
3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir.
X
5
4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir.
X
6
5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır.
X
7
6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür.
X
8
7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir.
X
9
8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
X
10
9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
X
11
10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir.
X
12
11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
X
13
12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
14
13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır.
X
15
14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
X
16
15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 15:35Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 15:37