Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIĞIN DEĞERLENDİRİLMESİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Merdiye ŞENDİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlıklı ve hasta bireylerin sağlık durumunun değerlendirilmesi ve yöntemleri konusunda bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlıkla ve hastalık kavramı,Sağlığın psikososyal yönü,Sağlığı geliştirici davranışlar,Sağlığı geliştirici modeller,Sağlığı geliştirici stratejiler ve bütüncül yaklaşımlar,Sağlığın geliştirilmesi ve hemşirelik süreci,Yaşam dönemlerine özgü sağlığı geliştirici uygulamalar,Özel gruplara yönelik sağlığı geliştirmeye yönelik uygulamalar,Fiziksel değerlendirme becerileri,Bireyin genel fiziksel değerlendirilmesi-1,Bireyin genel fiziksel değerlendirilmesi-2,Bireyin genel psikososyal değerlendirilmesi-1,Bireyin genel psikososyal değerlendirilmesi-2,Konuya ilişkin bilimsel çalışmaların tartışılması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık ve hastalıkla ilgili kavramları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Sağlığın geliştirilmesindeki model ve stratejileri tartışır. | 16, 9 | A |
Bireylerin yaşam dönemleri ve kültürel farklılıklarına göre sağlığı geliştiren uygulamaları sıralar. | 16, 9 | A, F |
Fizik muayene becerilerini uygular. | 10, 16, 9 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlıkla ve hastalık kavramı | Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul, |
2 | Sağlığın psikososyal yönü | Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul, |
3 | Sağlığı geliştirici davranışlar | Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul, |
4 | Sağlığı geliştirici modeller | Ay F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul; Medikal Yayıncılık, 2007. Edelman&Mandle. Health Promotion Throughout the Life Span, 7th edition, Phidelphia, Mosby, 2010 |
5 | Sağlığı geliştirici stratejiler ve bütüncül yaklaşımlar | Ay F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul; Medikal Yayıncılık, 2007. |
6 | Sağlığın geliştirilmesi ve hemşirelik süreci | Ay F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul; Medikal Yayıncılık, 2007. Edelman&Mandle. Health Promotion Throughout the Life Span, 7th edition, Phidelphia, Mosby, 2010 |
7 | Yaşam dönemlerine özgü sağlığı geliştirici uygulamalar | Ay F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul; Medikal Yayıncılık, 2007. |
8 | Özel gruplara yönelik sağlığı geliştirmeye yönelik uygulamalar | Edelman&Mandle. Health Promotion Throughout the Life Span, 7th edition, Phidelphia, Mosby, 2010 |
9 | Fiziksel değerlendirme becerileri | Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul, |
10 | Bireyin genel fiziksel değerlendirilmesi-1 | Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul, |
11 | Bireyin genel fiziksel değerlendirilmesi-2 | Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul, |
12 | Bireyin genel psikososyal değerlendirilmesi-1 | Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul, |
13 | Bireyin genel psikososyal değerlendirilmesi-2 | Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul, |
14 | Konuya ilişkin bilimsel çalışmaların tartışılması |
Kaynak |
Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul, 2019 Ay F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul; Medikal Yayıncılık, 2007. Birol L. Hemşirelik Süreci. Genişletilmiş 8. Baskı, Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti., 2007. Edelman&Mandle. Health Promotion Throughout the Life Span, 7th edition, Phidelphia, Mosby, 2010 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 2 | 20 | 40 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 20 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 30 | 30 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIĞIN DEĞERLENDİRİLMESİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Vildan ÇAKAR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Merdiye ŞENDİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlıklı ve hasta bireylerin sağlık durumunun değerlendirilmesi ve yöntemleri konusunda bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlıkla ve hastalık kavramı,Sağlığın psikososyal yönü,Sağlığı geliştirici davranışlar,Sağlığı geliştirici modeller,Sağlığı geliştirici stratejiler ve bütüncül yaklaşımlar,Sağlığın geliştirilmesi ve hemşirelik süreci,Yaşam dönemlerine özgü sağlığı geliştirici uygulamalar,Özel gruplara yönelik sağlığı geliştirmeye yönelik uygulamalar,Fiziksel değerlendirme becerileri,Bireyin genel fiziksel değerlendirilmesi-1,Bireyin genel fiziksel değerlendirilmesi-2,Bireyin genel psikososyal değerlendirilmesi-1,Bireyin genel psikososyal değerlendirilmesi-2,Konuya ilişkin bilimsel çalışmaların tartışılması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık ve hastalıkla ilgili kavramları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Sağlığın geliştirilmesindeki model ve stratejileri tartışır. | 16, 9 | A |
Bireylerin yaşam dönemleri ve kültürel farklılıklarına göre sağlığı geliştiren uygulamaları sıralar. | 16, 9 | A, F |
Fizik muayene becerilerini uygular. | 10, 16, 9 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlıkla ve hastalık kavramı | Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul, |
2 | Sağlığın psikososyal yönü | Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul, |
3 | Sağlığı geliştirici davranışlar | Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul, |
4 | Sağlığı geliştirici modeller | Ay F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul; Medikal Yayıncılık, 2007. Edelman&Mandle. Health Promotion Throughout the Life Span, 7th edition, Phidelphia, Mosby, 2010 |
5 | Sağlığı geliştirici stratejiler ve bütüncül yaklaşımlar | Ay F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul; Medikal Yayıncılık, 2007. |
6 | Sağlığın geliştirilmesi ve hemşirelik süreci | Ay F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul; Medikal Yayıncılık, 2007. Edelman&Mandle. Health Promotion Throughout the Life Span, 7th edition, Phidelphia, Mosby, 2010 |
7 | Yaşam dönemlerine özgü sağlığı geliştirici uygulamalar | Ay F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul; Medikal Yayıncılık, 2007. |
8 | Özel gruplara yönelik sağlığı geliştirmeye yönelik uygulamalar | Edelman&Mandle. Health Promotion Throughout the Life Span, 7th edition, Phidelphia, Mosby, 2010 |
9 | Fiziksel değerlendirme becerileri | Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul, |
10 | Bireyin genel fiziksel değerlendirilmesi-1 | Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul, |
11 | Bireyin genel fiziksel değerlendirilmesi-2 | Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul, |
12 | Bireyin genel psikososyal değerlendirilmesi-1 | Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul, |
13 | Bireyin genel psikososyal değerlendirilmesi-2 | Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul, |
14 | Konuya ilişkin bilimsel çalışmaların tartışılması |
Kaynak |
Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve sanatı Akademi Basın, İstanbul, 2019 Ay F. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul; Medikal Yayıncılık, 2007. Birol L. Hemşirelik Süreci. Genişletilmiş 8. Baskı, Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti., 2007. Edelman&Mandle. Health Promotion Throughout the Life Span, 7th edition, Phidelphia, Mosby, 2010 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |