Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
JİNE-ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİ-Bahar Dönemi2+025
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Pınar IRMAK VURAL
Dersi VerenlerProf.Dr. Ergül ASLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıJinekolojik kanserli hastaları hemşirelik bakış açısı ile değerlendirmek ve bütünleyici bir yaklaşım içerisinde tüm kadınların sağlığını koruyucu ve bakım verici rollerini gerçekleştirmek ve standartların belirlenmesine katkı sağlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Ders içeriğinin tartışılması ve seminer hazırlığı,2. Türkiye’de ve Dünyada jineonkoloji hemşireliğinin gelişimi,3. Jinekolojik kanserlerin etiyolojisi, epidemiyoloji ve insanda kanserin gelişimi ve doğal akışı.,4. Jinekolojik kanserlerin erken tanısı ve kanserden korunmada hemşirelerin rol ve sorumlulukları,5. Meme kanseri ve hemşirelik yaklaşımı,6. Vulvo-vajinal ve servikal kanser ve hemşirelik yaklaşımı,7. Uterin ve tuba-ovarian kanser ve hemşirelik yaklaşımı,8. Jinekolojik kanserlerde tamamlayıcı ve alternatif tedaviler,9. Jinekolojik kanserlerde semptom yönetimi ve hemşirelik bakımı,10. Jinekolojik kanser ve gebelik,11. Cinsel fonksiyonlar ve jinekolojik kanser,12. Jinekolojik kanser ve yaşam kalitesi,13. Jinekolojik kanser hastalarının rehabilitasyonu ve psikososyal faktörler,14. Onkoloji hemşireliği derneği çalışmaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Dünyada ve Türkiye’de jine-onkolojik hemşireliğinin gelişimini ve önemini açıklayabilecektir.10, 14, 16, 18, 9A, D, E
1.1. Dünyada ve Türkiye’de jine-onkoloji hemşireliğinin gelişimini açıklar.10, 16, 9A
1.2. Jine-onkoloji hemşirelerinin rol ve sorumluluklarını açıklar.10, 14, 16, 9A
1.3. Kanserden korunma ve erken tanıda hemşirelerin önemini açıklar.10, 16, 9A
2. Jineonkolojide kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını tartışabilecektir.10, 16, 9A
2.1. Jinekolojik kanserlerde alternatif uygulamaları ve tamamlayıcı tıp uygulamalarını açıklar.10, 16, 9A
2.2. Jinekolojik kanserlerde kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını açıklar.10, 16, 9A
3. Jinekolojik kanserli bireylerin hastalığa uyumu ile ilgili hemşirelik girişimlerini uygulayabilecektir.10, 16, 9A
3.1. Jinekolojik kanseri olan kadının psikososyal uyumuna destek olabilir.10, 14, 16, 9A
3.2. Kadının cinsel hayata uyum sağlamasında yardımcı ve destek olur.10, 16, 9A
3.3. Kadın gebe ise gebeliğe uyumuna yardımcı olur.10, 16, 9A
4. Jinekolojik kanserli bireyin ailesine hastalıkla başetme hakkındaki önemini tartışabilecektir.10, 16, 9A
4.1. Jinekolojik kanserli bireyin ailesine destek olabilir.10, 16, 9A
4.2. Ailenin başetme ile ilgili zayıf ve güçlü yanlarının belirlenmesinin önemini açıklar.10, 16, 9A
4.3. Ailenin destekleyici rolünün ortaya çıkarılmasına yardımcı olur.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Ders içeriğinin tartışılması ve seminer hazırlığı
22. Türkiye’de ve Dünyada jineonkoloji hemşireliğinin gelişimi
33. Jinekolojik kanserlerin etiyolojisi, epidemiyoloji ve insanda kanserin gelişimi ve doğal akışı.
44. Jinekolojik kanserlerin erken tanısı ve kanserden korunmada hemşirelerin rol ve sorumlulukları
55. Meme kanseri ve hemşirelik yaklaşımı
66. Vulvo-vajinal ve servikal kanser ve hemşirelik yaklaşımı
77. Uterin ve tuba-ovarian kanser ve hemşirelik yaklaşımı
88. Jinekolojik kanserlerde tamamlayıcı ve alternatif tedaviler
99. Jinekolojik kanserlerde semptom yönetimi ve hemşirelik bakımı
1010. Jinekolojik kanser ve gebelik
1111. Cinsel fonksiyonlar ve jinekolojik kanser
1212. Jinekolojik kanser ve yaşam kalitesi
1313. Jinekolojik kanser hastalarının rehabilitasyonu ve psikososyal faktörler
1414. Onkoloji hemşireliği derneği çalışmaları
Kaynak
1. Kearney N, Richardson A (2006). Nursing Patients with Cancer, Elseiver- Churcill Livinstone, Edinburg. 2. Alexander LL, Larosa JH, Bader H, Garfield S, Alexander WJ. (2010). Understanding and Oreventing Cardiovascular Disease and Cancer. New Dimensions in Women’s Health. 3. Black JM, Hawsk JH. (2005). Medical- surgical Nursingç Clinical Management for Positive Outcomes. Elseiver Saundern. 4. Gulanick M. (2003). Nursing Care Plans: Nursing Diagnosis and Intervention. 5. Taşkın L. (2005). Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği. Sistem Ofset, Ankara. [Obstetric and Gynecologic Nursing (in Turkish)] 6. Ayhan A, Durukan T, Günalp S, Gürkan T, Önderoğlu SL, Yaralı L, Yüce K. (2008). Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi. Güneş Tıp Kitabevi. [Basic Gynecologic and Obstetric (in Turkish)].

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir.
X
2
2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
4
3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir.
5
4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir.
X
6
5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır.
7
6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür.
8
7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir.
9
8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
10
9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
11
10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir.
X
12
11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
13
12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
14
13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır.
15
14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
16
15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme1400
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı2612
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)50
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(50/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
JİNE-ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİ-Bahar Dönemi2+025
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Pınar IRMAK VURAL
Dersi VerenlerProf.Dr. Ergül ASLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıJinekolojik kanserli hastaları hemşirelik bakış açısı ile değerlendirmek ve bütünleyici bir yaklaşım içerisinde tüm kadınların sağlığını koruyucu ve bakım verici rollerini gerçekleştirmek ve standartların belirlenmesine katkı sağlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Ders içeriğinin tartışılması ve seminer hazırlığı,2. Türkiye’de ve Dünyada jineonkoloji hemşireliğinin gelişimi,3. Jinekolojik kanserlerin etiyolojisi, epidemiyoloji ve insanda kanserin gelişimi ve doğal akışı.,4. Jinekolojik kanserlerin erken tanısı ve kanserden korunmada hemşirelerin rol ve sorumlulukları,5. Meme kanseri ve hemşirelik yaklaşımı,6. Vulvo-vajinal ve servikal kanser ve hemşirelik yaklaşımı,7. Uterin ve tuba-ovarian kanser ve hemşirelik yaklaşımı,8. Jinekolojik kanserlerde tamamlayıcı ve alternatif tedaviler,9. Jinekolojik kanserlerde semptom yönetimi ve hemşirelik bakımı,10. Jinekolojik kanser ve gebelik,11. Cinsel fonksiyonlar ve jinekolojik kanser,12. Jinekolojik kanser ve yaşam kalitesi,13. Jinekolojik kanser hastalarının rehabilitasyonu ve psikososyal faktörler,14. Onkoloji hemşireliği derneği çalışmaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Dünyada ve Türkiye’de jine-onkolojik hemşireliğinin gelişimini ve önemini açıklayabilecektir.10, 14, 16, 18, 9A, D, E
1.1. Dünyada ve Türkiye’de jine-onkoloji hemşireliğinin gelişimini açıklar.10, 16, 9A
1.2. Jine-onkoloji hemşirelerinin rol ve sorumluluklarını açıklar.10, 14, 16, 9A
1.3. Kanserden korunma ve erken tanıda hemşirelerin önemini açıklar.10, 16, 9A
2. Jineonkolojide kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını tartışabilecektir.10, 16, 9A
2.1. Jinekolojik kanserlerde alternatif uygulamaları ve tamamlayıcı tıp uygulamalarını açıklar.10, 16, 9A
2.2. Jinekolojik kanserlerde kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını açıklar.10, 16, 9A
3. Jinekolojik kanserli bireylerin hastalığa uyumu ile ilgili hemşirelik girişimlerini uygulayabilecektir.10, 16, 9A
3.1. Jinekolojik kanseri olan kadının psikososyal uyumuna destek olabilir.10, 14, 16, 9A
3.2. Kadının cinsel hayata uyum sağlamasında yardımcı ve destek olur.10, 16, 9A
3.3. Kadın gebe ise gebeliğe uyumuna yardımcı olur.10, 16, 9A
4. Jinekolojik kanserli bireyin ailesine hastalıkla başetme hakkındaki önemini tartışabilecektir.10, 16, 9A
4.1. Jinekolojik kanserli bireyin ailesine destek olabilir.10, 16, 9A
4.2. Ailenin başetme ile ilgili zayıf ve güçlü yanlarının belirlenmesinin önemini açıklar.10, 16, 9A
4.3. Ailenin destekleyici rolünün ortaya çıkarılmasına yardımcı olur.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Ders içeriğinin tartışılması ve seminer hazırlığı
22. Türkiye’de ve Dünyada jineonkoloji hemşireliğinin gelişimi
33. Jinekolojik kanserlerin etiyolojisi, epidemiyoloji ve insanda kanserin gelişimi ve doğal akışı.
44. Jinekolojik kanserlerin erken tanısı ve kanserden korunmada hemşirelerin rol ve sorumlulukları
55. Meme kanseri ve hemşirelik yaklaşımı
66. Vulvo-vajinal ve servikal kanser ve hemşirelik yaklaşımı
77. Uterin ve tuba-ovarian kanser ve hemşirelik yaklaşımı
88. Jinekolojik kanserlerde tamamlayıcı ve alternatif tedaviler
99. Jinekolojik kanserlerde semptom yönetimi ve hemşirelik bakımı
1010. Jinekolojik kanser ve gebelik
1111. Cinsel fonksiyonlar ve jinekolojik kanser
1212. Jinekolojik kanser ve yaşam kalitesi
1313. Jinekolojik kanser hastalarının rehabilitasyonu ve psikososyal faktörler
1414. Onkoloji hemşireliği derneği çalışmaları
Kaynak
1. Kearney N, Richardson A (2006). Nursing Patients with Cancer, Elseiver- Churcill Livinstone, Edinburg. 2. Alexander LL, Larosa JH, Bader H, Garfield S, Alexander WJ. (2010). Understanding and Oreventing Cardiovascular Disease and Cancer. New Dimensions in Women’s Health. 3. Black JM, Hawsk JH. (2005). Medical- surgical Nursingç Clinical Management for Positive Outcomes. Elseiver Saundern. 4. Gulanick M. (2003). Nursing Care Plans: Nursing Diagnosis and Intervention. 5. Taşkın L. (2005). Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği. Sistem Ofset, Ankara. [Obstetric and Gynecologic Nursing (in Turkish)] 6. Ayhan A, Durukan T, Günalp S, Gürkan T, Önderoğlu SL, Yaralı L, Yüce K. (2008). Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi. Güneş Tıp Kitabevi. [Basic Gynecologic and Obstetric (in Turkish)].

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir.
X
2
2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir.
X
3
Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
4
3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir.
5
4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir.
X
6
5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır.
7
6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür.
8
7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir.
9
8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
10
9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir.
11
10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir.
X
12
11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
13
12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
14
13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır.
15
14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
16
15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 15:35Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 15:37