Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOĞUM VE KADIN HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ II | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Pınar IRMAK VURAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Pınar IRMAK VURAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kadın sağlığının önemi, sık görülen jinekolojik problemler, menstrual düzensizlikler, riskli gebeliklerin erken tanı, tedavisi ve bakım gereksinimlerinin belirlenip çözümlenmesinde temel oluşturacak kavram ve konuların sistematik ve bütüncül bir yaklaşımla incelenmesi. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Dersten Beklentiler, Dersin Amaç ve Hedefleri,2. Diyabet ve Gebelik, olgu sunumu,3. Düşükler, olgu sunumu,4. Gebelikte Hipertansif Durumlar, HELLP Sendromu, olgu sunumu,5. Yüksek Riskli Gebeliklerde Yatak İstirahati,6. Perinatal Kayıplar,7. Doğum Eyleminde Müdahaleler,8. EDT/EMR, olgu sunumu,9. Post-partum Sorunlar, olgu sunumu,10. Post-partum Duygusal Bozukluklar,11. Kadınlarda Alt Üriner Sistem Şikayetleri, Tanı ve Tedavide Güncel Yaklaşımlar,12. Üreme Organ İnfeksiyonları, Tanı ve Tedavide Güncel Yaklaşımlar,13. Kanama Bozuklukları, Tanı ve Tedavide Güncel Yaklaşımlar,14. Pelvik Ağrı, Tanı ve Tedavide Güncel Yaklaşımlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
4.Kadınların üreme çağı boyunca karşılaşabileceği diğer riskli durumları ve durumlara özgü hemşirelik yaklaşımını belirleyebilecektir. | 16, 9 | A |
1. Riskli gebeliklerin erken tanı ve tedavisi ile hemşirelik bakımını kanıt temelli uygulamalar doğrultusunda tartışabilecektir. | 16, 9 | A |
1.1. Gebelikte risklerin erken tespiti ve risklerden korunmada alınması gereken önlemleri açıklar. | 16, 9 | A |
1.2. Riskli durumların tedavisi ve hemşirelik bakımını kanıt temelli uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir. | 16, 9 | A |
1.3. Riskli durumların ilerde yaratabileceği komplikasyonlara karşı önlem alır. | 16, 9 | A |
2. Riskli doğumun erken tanı ve tedavisi ile hemşirelik bakımını kanıt temelli uygulamalar doğrultusunda açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
2.1. Doğum esnasında risklerin erken tespiti ve alınması gereken önlemleri açıklar. | 16, 9 | A |
2.2. Riskli doğum eyleminde hemşirelik uygulamalarını güncel bilgiler doğrultusunda yapar. | 16, 9 | A |
3. Doğum sonu dönemde riskli durumların erken tanı, tedavisi ve hemşirelik bakımını kanıt temelli uygulamalar doğrultusunda tartışabilecektir. | 16, 9 | A |
3.1. Doğum sonu riskli durumların erken tespiti ve alınması gereken önlemleri açıklar. | 16, 9 | A |
3.2. Komplikasyon gelişen lohusanın hemşirelik bakımını kanıt temelli uygulamalar doğrultusunda yapar. | 16, 9 | A |
4.1. Menstruel bozukluklar ve uygun hemşirelik yaklaşımını planlayıp uygulayabilir. | 16, 9 | A |
4.2. Üriner sisteme ait şikayetler ve üreme organ enfeksiyonları ve uygun hemşirelik yaklaşımını planlayıp uygulayabilir. | 16, 9 | A |
4.3. Pelvik ağrılar ve uygun hemşirelik yaklaşımını planlayıp uygulayabilir. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Dersten Beklentiler, Dersin Amaç ve Hedefleri | |
2 | 2. Diyabet ve Gebelik, olgu sunumu | |
3 | 3. Düşükler, olgu sunumu | |
4 | 4. Gebelikte Hipertansif Durumlar, HELLP Sendromu, olgu sunumu | |
5 | 5. Yüksek Riskli Gebeliklerde Yatak İstirahati | |
6 | 6. Perinatal Kayıplar | |
7 | 7. Doğum Eyleminde Müdahaleler | |
8 | 8. EDT/EMR, olgu sunumu | |
9 | 9. Post-partum Sorunlar, olgu sunumu | |
10 | 10. Post-partum Duygusal Bozukluklar | |
11 | 11. Kadınlarda Alt Üriner Sistem Şikayetleri, Tanı ve Tedavide Güncel Yaklaşımlar | |
12 | 12. Üreme Organ İnfeksiyonları, Tanı ve Tedavide Güncel Yaklaşımlar | |
13 | 13. Kanama Bozuklukları, Tanı ve Tedavide Güncel Yaklaşımlar | |
14 | 14. Pelvik Ağrı, Tanı ve Tedavide Güncel Yaklaşımlar |
Kaynak |
1. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi . Coşkun A (Ed). İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2008, 2. Taşkın L . Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş VI. Baskı, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara, 2003, 3. Ayhan A., Durukan T., Günalp S., Gürgan T., Önderoğlu L.S., Yaralı H., Yüce K.. Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi. Güneş Tıp Kitabevi, 2008, 4. Fogel CI., Woods NF. Women's Health Care in Advanced Practice Nursing. Springer Publishing Company; 1 edition, 2008, 5. Mckinney ES, James SR, Murray SS, Ashwill J. Maternal-Chıld Nursıng - Text And Mosby's Maternal-Newborn & Womens Health Nursıng Vıdeo Skılls. Saunders; 2 Edition 2007, 6. Tharpe N. Clinical Guidelines For Midwifery & Women's Health, Jones & Bartlett Publishers; 3 edition. 2008, 7. Netter MD, Frank H. The Ciba Collection of Medical Illustrations. Volume:2, Reproductive System, New Jersey. (Anatomi Atlası), 1961, 8. Arısan K. Propedötik Kadın Doğum, Çelçüt Matbaası, İstanbul, 1993, 9. Coşkun A, Beji NK ve Ark. Kadınlarda Üriner İnkontinans ve Hemşirelik Yaklaşımı. Beji NK (Ed). İstanbul Üniversitesi Yayın No: 4338, Emek Matbaacılık, İstanbul, 2002, 10. Orshan SA. Maternal, Newborn & Women's Health Nursıng: Comprehensıve Care Across The Lıfespan Text & Onlıne Study Guıde. Lippincott Willams & Wilkins, 2007. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | ||||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | ||||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | ||||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | ||||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | ||||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | ||||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | ||||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | ||||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | ||||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | ||||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 28 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(28/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DOĞUM VE KADIN HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ II | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Pınar IRMAK VURAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Pınar IRMAK VURAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kadın sağlığının önemi, sık görülen jinekolojik problemler, menstrual düzensizlikler, riskli gebeliklerin erken tanı, tedavisi ve bakım gereksinimlerinin belirlenip çözümlenmesinde temel oluşturacak kavram ve konuların sistematik ve bütüncül bir yaklaşımla incelenmesi. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Dersten Beklentiler, Dersin Amaç ve Hedefleri,2. Diyabet ve Gebelik, olgu sunumu,3. Düşükler, olgu sunumu,4. Gebelikte Hipertansif Durumlar, HELLP Sendromu, olgu sunumu,5. Yüksek Riskli Gebeliklerde Yatak İstirahati,6. Perinatal Kayıplar,7. Doğum Eyleminde Müdahaleler,8. EDT/EMR, olgu sunumu,9. Post-partum Sorunlar, olgu sunumu,10. Post-partum Duygusal Bozukluklar,11. Kadınlarda Alt Üriner Sistem Şikayetleri, Tanı ve Tedavide Güncel Yaklaşımlar,12. Üreme Organ İnfeksiyonları, Tanı ve Tedavide Güncel Yaklaşımlar,13. Kanama Bozuklukları, Tanı ve Tedavide Güncel Yaklaşımlar,14. Pelvik Ağrı, Tanı ve Tedavide Güncel Yaklaşımlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
4.Kadınların üreme çağı boyunca karşılaşabileceği diğer riskli durumları ve durumlara özgü hemşirelik yaklaşımını belirleyebilecektir. | 16, 9 | A |
1. Riskli gebeliklerin erken tanı ve tedavisi ile hemşirelik bakımını kanıt temelli uygulamalar doğrultusunda tartışabilecektir. | 16, 9 | A |
1.1. Gebelikte risklerin erken tespiti ve risklerden korunmada alınması gereken önlemleri açıklar. | 16, 9 | A |
1.2. Riskli durumların tedavisi ve hemşirelik bakımını kanıt temelli uygulamalar doğrultusunda gerçekleştirir. | 16, 9 | A |
1.3. Riskli durumların ilerde yaratabileceği komplikasyonlara karşı önlem alır. | 16, 9 | A |
2. Riskli doğumun erken tanı ve tedavisi ile hemşirelik bakımını kanıt temelli uygulamalar doğrultusunda açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
2.1. Doğum esnasında risklerin erken tespiti ve alınması gereken önlemleri açıklar. | 16, 9 | A |
2.2. Riskli doğum eyleminde hemşirelik uygulamalarını güncel bilgiler doğrultusunda yapar. | 16, 9 | A |
3. Doğum sonu dönemde riskli durumların erken tanı, tedavisi ve hemşirelik bakımını kanıt temelli uygulamalar doğrultusunda tartışabilecektir. | 16, 9 | A |
3.1. Doğum sonu riskli durumların erken tespiti ve alınması gereken önlemleri açıklar. | 16, 9 | A |
3.2. Komplikasyon gelişen lohusanın hemşirelik bakımını kanıt temelli uygulamalar doğrultusunda yapar. | 16, 9 | A |
4.1. Menstruel bozukluklar ve uygun hemşirelik yaklaşımını planlayıp uygulayabilir. | 16, 9 | A |
4.2. Üriner sisteme ait şikayetler ve üreme organ enfeksiyonları ve uygun hemşirelik yaklaşımını planlayıp uygulayabilir. | 16, 9 | A |
4.3. Pelvik ağrılar ve uygun hemşirelik yaklaşımını planlayıp uygulayabilir. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Dersten Beklentiler, Dersin Amaç ve Hedefleri | |
2 | 2. Diyabet ve Gebelik, olgu sunumu | |
3 | 3. Düşükler, olgu sunumu | |
4 | 4. Gebelikte Hipertansif Durumlar, HELLP Sendromu, olgu sunumu | |
5 | 5. Yüksek Riskli Gebeliklerde Yatak İstirahati | |
6 | 6. Perinatal Kayıplar | |
7 | 7. Doğum Eyleminde Müdahaleler | |
8 | 8. EDT/EMR, olgu sunumu | |
9 | 9. Post-partum Sorunlar, olgu sunumu | |
10 | 10. Post-partum Duygusal Bozukluklar | |
11 | 11. Kadınlarda Alt Üriner Sistem Şikayetleri, Tanı ve Tedavide Güncel Yaklaşımlar | |
12 | 12. Üreme Organ İnfeksiyonları, Tanı ve Tedavide Güncel Yaklaşımlar | |
13 | 13. Kanama Bozuklukları, Tanı ve Tedavide Güncel Yaklaşımlar | |
14 | 14. Pelvik Ağrı, Tanı ve Tedavide Güncel Yaklaşımlar |
Kaynak |
1. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi . Coşkun A (Ed). İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2008, 2. Taşkın L . Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş VI. Baskı, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara, 2003, 3. Ayhan A., Durukan T., Günalp S., Gürgan T., Önderoğlu L.S., Yaralı H., Yüce K.. Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi. Güneş Tıp Kitabevi, 2008, 4. Fogel CI., Woods NF. Women's Health Care in Advanced Practice Nursing. Springer Publishing Company; 1 edition, 2008, 5. Mckinney ES, James SR, Murray SS, Ashwill J. Maternal-Chıld Nursıng - Text And Mosby's Maternal-Newborn & Womens Health Nursıng Vıdeo Skılls. Saunders; 2 Edition 2007, 6. Tharpe N. Clinical Guidelines For Midwifery & Women's Health, Jones & Bartlett Publishers; 3 edition. 2008, 7. Netter MD, Frank H. The Ciba Collection of Medical Illustrations. Volume:2, Reproductive System, New Jersey. (Anatomi Atlası), 1961, 8. Arısan K. Propedötik Kadın Doğum, Çelçüt Matbaası, İstanbul, 1993, 9. Coşkun A, Beji NK ve Ark. Kadınlarda Üriner İnkontinans ve Hemşirelik Yaklaşımı. Beji NK (Ed). İstanbul Üniversitesi Yayın No: 4338, Emek Matbaacılık, İstanbul, 2002, 10. Orshan SA. Maternal, Newborn & Women's Health Nursıng: Comprehensıve Care Across The Lıfespan Text & Onlıne Study Guıde. Lippincott Willams & Wilkins, 2007. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | ||||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | ||||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | ||||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | ||||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | ||||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | ||||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | ||||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | ||||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | ||||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | ||||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |