Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ II | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özlem AVCI, Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN, Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; bebek, çocuk ve gençlerin fiziksel, zihinsel, duygusal, sosyal bir varlık olarak toplum ve aile içindeki yerini, gelişimini; sağlıklı ve hasta çocuğun tepkilerini;normalden sapma durumlarının çocuk ve ailesi üzerine etkilerini; aile merkezli ve multidisiplinler yaklaşımlar doğrultusunda tartışmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.Dersin içeriğinin ve öğrenme hedeflerinin paylaşılması,2.Bireyselleştirilmiş Bakım,3.Engelli çocuk ve Hemşirelik,4.Hematolojik – onkolojik sorunu olan çocuk,5.Genetik ve metabolik hastalıklar,Nörolojik sistem sorunu olan çocuk,6.Kronik hastalığı olan çocuk ve ailesi,7.Çocuk istismarı ve ihmali,8.Solunum sorunu olan çocuk,Kardiyolojik sorunu olan çocuk,9.Endokrin sistem sorunu olan çocuk,Genito-üriner sistem sorunu olan çocuk,10.Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde yararlanılan kavram ve kuramlar,11.Hemşirelik tanıları sınıflama sistemlerinin çocuk sağlığı hemşireliğinde kullanımı,12.Hemşirelik tanıları sınıflama sistemlerinin çocuk sağlığı hemşireliğinde kullanımı- örnek model,13.Çocuk sağlığı hemşireliğinin iyileştirilmesine yönelik proje geliştirme,14.Çocuk sağlığı hemşireliğinin iyileştirilmesine yönelik proje geliştirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Dünyada ve Türkiye’de çocuk sağlığının durumu ile ilişkili faktörleri ve etkilerini tartışabilecektir. | 16, 19, 4, 9 | A |
1.1. Dünyada ve ülkemizde bebek ve çocuk ölüm nedenlerinden üçünü, yaş gruplarına göre listeler. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
1.2. Ülkemizde çocukların fiziksel ve sosyal sağlık durumlarını tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | |
1.3. Ülkemizdeki toplumsal değişimleri ve çocuklar üzerindeki etkilerini tartışır. | 10, 14, 16, 19, 4, 9 | A |
1.4. Ülkemizdeki sağlık sistemi ve sağlıkla ilgili politikaların çocuk ve aile üzerindeki etkilerini açıklar. | 10, 13, 14, 16, 19, 9 | A |
1.5. Ülkemizde çocuğa sağlanan hizmetleri ve yeterliliğini sıralar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
1.6. Kültürel özelliklerin aile ve çocuğa etkilerini tartışır. | 10, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | A |
1.7. Yoksulluk, şiddet ve göçlerin çocuk üzerindeki etkilerini tanımlar. | 10, 13, 14, 16, 19, 9 | A |
2. Pediatri hemşireliği görev yetki ve sorumluluklarını açıklayabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 4, 9 | A |
2.1. Pediatri hemşireliğinin gelişimini ve gelişimini etkileyen faktörleri tartışır. | 13, 14, 16, 19, 9 | A |
2.2. Pediatri hemşiresinin işlevlerini tanımlar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
2.3. Pediatride bakımın sürekliliğinin önemini fark eder. | 10, 13, 14, 16, 19, 4, 9 | A |
3.1. Çocuklarda ağrı ile ilgili yanılgılardan üç tanesini listeler. | 10, 13, 14, 16, 19, 9 | A |
3.2. Çocuklarda ağrı davranışı ve ağrının değerlendirilmesinde gelişimsel farklılıkları tartışır. | 10, 16, 19, 4, 9 | A |
3.3. Değişik yaş gruplarındaki çocuklarda ağrının değerlendirilmesinde kullanılan ölçekleri tanımlar. | 10, 13, 14, 16, 19, 38, 4, 9 | A |
3.4. Çocuklarda kullanılan narkotik ve narkotik olmayan analjeziklerin kullanım özelliklerini ve yan etkilerini açıklar. | 10, 14, 16, 19, 4, 9 | A |
4. Çocuk ile ilgili yasal ve etik konuları açıklayabilecektir. | 10, 13, 14, 16, 19, 4, 9 | A |
4.1. Çocuklara yasalarla ve sözleşmelerle verilmiş olan hakları fark eder. | 10, 12, 16, 19, 9 | A |
4.2. Çocukların haklarının korunmasında ve savunulmasında pediatri hemşiresinin rolünü açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
4.3. Çocukların bakımında karşılaşılan yasal sorunları fark eder. | 10, 13, 16, 19, 38, 4, 5, 9 | A |
4.4. Çocuklarla çalışırken sık karşılaşılan etik ikilemleri fark eder. | 10, 13, 16, 19, 4, 9 | A |
3. Çocuklarda ağrıyı yönetebilecektir. | 10, 13, 14, 15, 16, 19, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1.Dersin içeriğinin ve öğrenme hedeflerinin paylaşılması | |
2 | 2.Bireyselleştirilmiş Bakım | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
3 | 3.Engelli çocuk ve Hemşirelik | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
4 | 4.Hematolojik – onkolojik sorunu olan çocuk | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
5 | 5.Genetik ve metabolik hastalıklar | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
6 | Nörolojik sistem sorunu olan çocuk | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
7 | 6.Kronik hastalığı olan çocuk ve ailesi | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
8 | 7.Çocuk istismarı ve ihmali | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
9 | 8.Solunum sorunu olan çocuk | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
10 | Kardiyolojik sorunu olan çocuk | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
11 | 9.Endokrin sistem sorunu olan çocuk | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
12 | Genito-üriner sistem sorunu olan çocuk | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
13 | 10.Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde yararlanılan kavram ve kuramlar | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
14 | 11.Hemşirelik tanıları sınıflama sistemlerinin çocuk sağlığı hemşireliğinde kullanımı | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
15 | 12.Hemşirelik tanıları sınıflama sistemlerinin çocuk sağlığı hemşireliğinde kullanımı- örnek model | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
16 | 13.Çocuk sağlığı hemşireliğinin iyileştirilmesine yönelik proje geliştirme | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
17 | 14.Çocuk sağlığı hemşireliğinin iyileştirilmesine yönelik proje geliştirme | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
Kaynak |
Derse hazırlıklı gelme %40, Tartışmalara aktif katılma %30 Proje/makale hazırlama %30 |
ÖNERİLEN KAYNAKLAR I. Temel Kitaplar: 1. Çavuşoğlu H (2001) Çocuk Sağlığı Hemşireliği 1 ve 2, Ankara, Bizim Büro Basımevi Tesisleri 2. Görak G, Erdoğan S, Savaşer S ve ark. (1992) Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, Ed. H Seçim, AÖF Sağlık Personeli Önlisans Eğitimi 3. Kavaklı A, Pek H, Bahçecik N (2002) Çocuk Hastalıkları Hemşireliği, 2. Baskı (Düzenleme: A Kavaklı), İstanbul, Yüce Yayım 4. Büyükgönenç, Lale, Törüner Ebru, (2011) Çocuk Sağlığı Hemşireliğinde Temel Yaklaşımlar, Göktuğ Yayıncılık, Ankara II. Yardımcı Kitaplar: 1. Ball, Ruth C. Bindler, Kay J. Cowen.(2010) Child health nursing: partnering with children & families / Jane W. WY159 B187c 2010 2. Barbara A. Preusser (2009) Winningham and Preusser's critical thinking cases in nursing :medical-surgical, pediatric, maternity, and psychiatric case studies WY18.2 W776c 2009 3. Barnes K (2003) Paediatrics A Clinical Guide For Nurse Practitioners, Elsevier Science Limited WS100 P13 2003 4. Browne GJ ve ark. (2002) Çocuk acil bakım İlke ve Uygulamaları, Çev. Ed. S Hatipoğlu, İstanbul, Yüce Yayım WS205 B76 2002 5. Burns EC,...[et all] (2000) Pediatric Primary Care a Handbook for Nurse Practitioners, Philadelphia, Saunder WS100 P3658 2000 6. Dadoğlu T, Görak G (2008) Temel Neonotoloji ve Hemşirelik İlkeleri, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri WY157.3 T46 2008 7. Donald Janner ; çeviri editörü Ateş Kara . (2008) Çocuk enfeksiyon hastalıkları klinik rehberi WC39 J34c 2008 8. Ertuğrul Türkan ve [et al.].( 2007) Pediyatri el kitabı / WS100 P43 2007 9. James SR, Ashwill JW, Droske SC (2002) Nursing Care of Children, Principles&Practice WY159 N9738 2002 10. Janet Kelsey, Gillian McEwing. (2008) Clinical skills in child health practice WY159 C641 2008 11. Lucy M. Osborn ... [et al.] ; çeviri editörü Murat Yurdakök, resimleyen Nadine Sokol.(2007) Pediatri, WS200 P3720 2007 v.2 12. Maureen McCollough. (2009) Neonatal and infant emergencies / edited by Ghazala Q. Sharieff, WS205 N438 2009 13. Metin Karaböcüoğlu and Tolga F. Köroğlu. (2008) Çocuk yoğun bakım: esaslar ve uygulamalar WS366 C638 2008 14. Olcay Neyzi, Türkan Ertuğrul. (2010) Pediyatri WS100 P43 2010 15. Pilillitteri (2003), 4 th Ed., Maternal & child health nursing : care of the childbearing & childrearing family / Adele Pillitteri. New York, Lippincott WY157.3 P641 2003 16. Richard E. Behrman, Robert M. Kliegman, Hal B. Jenson; çeviri editörü Teoman Akçay. Nelson pediatri ( 2008) WS100 N45720 2008 17. Raymond C. Baker ; çeviri İlkay Alptekin Demir(2002) Birinci basamak pediyatri : sağlam çocuk bakımı, WS39 B5720 2002 18. Susan Scott Ricci, Terri Kyle. (2009) Maternity and pediatric nursing WY157.3 R4912m 2009 Dergiler: 1. Klinik Çocuk Forumu 2. Pediatric Nursing 3. Hemşirelik Bülteni 4. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okul Dergisi 5. Hacettepe Hemşirelik Yüksek Okul Dergisi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 20 | 60 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 15 | 30 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 174 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(174/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ II | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özlem AVCI, Dr.Öğr.Üye. Aysel KÖKCÜ DOĞAN, Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; bebek, çocuk ve gençlerin fiziksel, zihinsel, duygusal, sosyal bir varlık olarak toplum ve aile içindeki yerini, gelişimini; sağlıklı ve hasta çocuğun tepkilerini;normalden sapma durumlarının çocuk ve ailesi üzerine etkilerini; aile merkezli ve multidisiplinler yaklaşımlar doğrultusunda tartışmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.Dersin içeriğinin ve öğrenme hedeflerinin paylaşılması,2.Bireyselleştirilmiş Bakım,3.Engelli çocuk ve Hemşirelik,4.Hematolojik – onkolojik sorunu olan çocuk,5.Genetik ve metabolik hastalıklar,Nörolojik sistem sorunu olan çocuk,6.Kronik hastalığı olan çocuk ve ailesi,7.Çocuk istismarı ve ihmali,8.Solunum sorunu olan çocuk,Kardiyolojik sorunu olan çocuk,9.Endokrin sistem sorunu olan çocuk,Genito-üriner sistem sorunu olan çocuk,10.Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde yararlanılan kavram ve kuramlar,11.Hemşirelik tanıları sınıflama sistemlerinin çocuk sağlığı hemşireliğinde kullanımı,12.Hemşirelik tanıları sınıflama sistemlerinin çocuk sağlığı hemşireliğinde kullanımı- örnek model,13.Çocuk sağlığı hemşireliğinin iyileştirilmesine yönelik proje geliştirme,14.Çocuk sağlığı hemşireliğinin iyileştirilmesine yönelik proje geliştirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Dünyada ve Türkiye’de çocuk sağlığının durumu ile ilişkili faktörleri ve etkilerini tartışabilecektir. | 16, 19, 4, 9 | A |
1.1. Dünyada ve ülkemizde bebek ve çocuk ölüm nedenlerinden üçünü, yaş gruplarına göre listeler. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
1.2. Ülkemizde çocukların fiziksel ve sosyal sağlık durumlarını tartışır. | 10, 14, 16, 19, 9 | |
1.3. Ülkemizdeki toplumsal değişimleri ve çocuklar üzerindeki etkilerini tartışır. | 10, 14, 16, 19, 4, 9 | A |
1.4. Ülkemizdeki sağlık sistemi ve sağlıkla ilgili politikaların çocuk ve aile üzerindeki etkilerini açıklar. | 10, 13, 14, 16, 19, 9 | A |
1.5. Ülkemizde çocuğa sağlanan hizmetleri ve yeterliliğini sıralar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
1.6. Kültürel özelliklerin aile ve çocuğa etkilerini tartışır. | 10, 13, 14, 16, 19, 4, 5, 9 | A |
1.7. Yoksulluk, şiddet ve göçlerin çocuk üzerindeki etkilerini tanımlar. | 10, 13, 14, 16, 19, 9 | A |
2. Pediatri hemşireliği görev yetki ve sorumluluklarını açıklayabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 4, 9 | A |
2.1. Pediatri hemşireliğinin gelişimini ve gelişimini etkileyen faktörleri tartışır. | 13, 14, 16, 19, 9 | A |
2.2. Pediatri hemşiresinin işlevlerini tanımlar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
2.3. Pediatride bakımın sürekliliğinin önemini fark eder. | 10, 13, 14, 16, 19, 4, 9 | A |
3.1. Çocuklarda ağrı ile ilgili yanılgılardan üç tanesini listeler. | 10, 13, 14, 16, 19, 9 | A |
3.2. Çocuklarda ağrı davranışı ve ağrının değerlendirilmesinde gelişimsel farklılıkları tartışır. | 10, 16, 19, 4, 9 | A |
3.3. Değişik yaş gruplarındaki çocuklarda ağrının değerlendirilmesinde kullanılan ölçekleri tanımlar. | 10, 13, 14, 16, 19, 38, 4, 9 | A |
3.4. Çocuklarda kullanılan narkotik ve narkotik olmayan analjeziklerin kullanım özelliklerini ve yan etkilerini açıklar. | 10, 14, 16, 19, 4, 9 | A |
4. Çocuk ile ilgili yasal ve etik konuları açıklayabilecektir. | 10, 13, 14, 16, 19, 4, 9 | A |
4.1. Çocuklara yasalarla ve sözleşmelerle verilmiş olan hakları fark eder. | 10, 12, 16, 19, 9 | A |
4.2. Çocukların haklarının korunmasında ve savunulmasında pediatri hemşiresinin rolünü açıklar. | 10, 14, 16, 19, 9 | A |
4.3. Çocukların bakımında karşılaşılan yasal sorunları fark eder. | 10, 13, 16, 19, 38, 4, 5, 9 | A |
4.4. Çocuklarla çalışırken sık karşılaşılan etik ikilemleri fark eder. | 10, 13, 16, 19, 4, 9 | A |
3. Çocuklarda ağrıyı yönetebilecektir. | 10, 13, 14, 15, 16, 19, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1.Dersin içeriğinin ve öğrenme hedeflerinin paylaşılması | |
2 | 2.Bireyselleştirilmiş Bakım | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
3 | 3.Engelli çocuk ve Hemşirelik | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
4 | 4.Hematolojik – onkolojik sorunu olan çocuk | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
5 | 5.Genetik ve metabolik hastalıklar | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
6 | Nörolojik sistem sorunu olan çocuk | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
7 | 6.Kronik hastalığı olan çocuk ve ailesi | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
8 | 7.Çocuk istismarı ve ihmali | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
9 | 8.Solunum sorunu olan çocuk | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
10 | Kardiyolojik sorunu olan çocuk | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
11 | 9.Endokrin sistem sorunu olan çocuk | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
12 | Genito-üriner sistem sorunu olan çocuk | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
13 | 10.Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde yararlanılan kavram ve kuramlar | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
14 | 11.Hemşirelik tanıları sınıflama sistemlerinin çocuk sağlığı hemşireliğinde kullanımı | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
15 | 12.Hemşirelik tanıları sınıflama sistemlerinin çocuk sağlığı hemşireliğinde kullanımı- örnek model | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
16 | 13.Çocuk sağlığı hemşireliğinin iyileştirilmesine yönelik proje geliştirme | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
17 | 14.Çocuk sağlığı hemşireliğinin iyileştirilmesine yönelik proje geliştirme | Her öğrenciye ders öncesi dersin konusu ile ilgili en az bir Türkçe bir de İngilizce makale araştırarak analiz etmesi ve ders sonunda konuya katkı sağlaması beklenir. |
Kaynak |
Derse hazırlıklı gelme %40, Tartışmalara aktif katılma %30 Proje/makale hazırlama %30 |
ÖNERİLEN KAYNAKLAR I. Temel Kitaplar: 1. Çavuşoğlu H (2001) Çocuk Sağlığı Hemşireliği 1 ve 2, Ankara, Bizim Büro Basımevi Tesisleri 2. Görak G, Erdoğan S, Savaşer S ve ark. (1992) Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, Ed. H Seçim, AÖF Sağlık Personeli Önlisans Eğitimi 3. Kavaklı A, Pek H, Bahçecik N (2002) Çocuk Hastalıkları Hemşireliği, 2. Baskı (Düzenleme: A Kavaklı), İstanbul, Yüce Yayım 4. Büyükgönenç, Lale, Törüner Ebru, (2011) Çocuk Sağlığı Hemşireliğinde Temel Yaklaşımlar, Göktuğ Yayıncılık, Ankara II. Yardımcı Kitaplar: 1. Ball, Ruth C. Bindler, Kay J. Cowen.(2010) Child health nursing: partnering with children & families / Jane W. WY159 B187c 2010 2. Barbara A. Preusser (2009) Winningham and Preusser's critical thinking cases in nursing :medical-surgical, pediatric, maternity, and psychiatric case studies WY18.2 W776c 2009 3. Barnes K (2003) Paediatrics A Clinical Guide For Nurse Practitioners, Elsevier Science Limited WS100 P13 2003 4. Browne GJ ve ark. (2002) Çocuk acil bakım İlke ve Uygulamaları, Çev. Ed. S Hatipoğlu, İstanbul, Yüce Yayım WS205 B76 2002 5. Burns EC,...[et all] (2000) Pediatric Primary Care a Handbook for Nurse Practitioners, Philadelphia, Saunder WS100 P3658 2000 6. Dadoğlu T, Görak G (2008) Temel Neonotoloji ve Hemşirelik İlkeleri, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri WY157.3 T46 2008 7. Donald Janner ; çeviri editörü Ateş Kara . (2008) Çocuk enfeksiyon hastalıkları klinik rehberi WC39 J34c 2008 8. Ertuğrul Türkan ve [et al.].( 2007) Pediyatri el kitabı / WS100 P43 2007 9. James SR, Ashwill JW, Droske SC (2002) Nursing Care of Children, Principles&Practice WY159 N9738 2002 10. Janet Kelsey, Gillian McEwing. (2008) Clinical skills in child health practice WY159 C641 2008 11. Lucy M. Osborn ... [et al.] ; çeviri editörü Murat Yurdakök, resimleyen Nadine Sokol.(2007) Pediatri, WS200 P3720 2007 v.2 12. Maureen McCollough. (2009) Neonatal and infant emergencies / edited by Ghazala Q. Sharieff, WS205 N438 2009 13. Metin Karaböcüoğlu and Tolga F. Köroğlu. (2008) Çocuk yoğun bakım: esaslar ve uygulamalar WS366 C638 2008 14. Olcay Neyzi, Türkan Ertuğrul. (2010) Pediyatri WS100 P43 2010 15. Pilillitteri (2003), 4 th Ed., Maternal & child health nursing : care of the childbearing & childrearing family / Adele Pillitteri. New York, Lippincott WY157.3 P641 2003 16. Richard E. Behrman, Robert M. Kliegman, Hal B. Jenson; çeviri editörü Teoman Akçay. Nelson pediatri ( 2008) WS100 N45720 2008 17. Raymond C. Baker ; çeviri İlkay Alptekin Demir(2002) Birinci basamak pediyatri : sağlam çocuk bakımı, WS39 B5720 2002 18. Susan Scott Ricci, Terri Kyle. (2009) Maternity and pediatric nursing WY157.3 R4912m 2009 Dergiler: 1. Klinik Çocuk Forumu 2. Pediatric Nursing 3. Hemşirelik Bülteni 4. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okul Dergisi 5. Hacettepe Hemşirelik Yüksek Okul Dergisi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, hemşireliğin özel alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | 2.Uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
4 | 3.Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
5 | 4.Hemşirelik alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | X | |||||
6 | 5.Mesleki uygulamalarını, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarına göre yapılandırır. | X | |||||
7 | 6.Hemşirelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
8 | 7.Hemşirelik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
9 | 8.Hemşirelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
10 | 9.Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
11 | 10.Hemşirelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
12 | 11.Hemşirelik alanında uluslararası literatüre ulaşmak ve katkı sağlayabilmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | 12.Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
14 | 13.Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | X | |||||
15 | 14.Hemşirelikte uzmanlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
16 | 15.Hemşirelik hizmetinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda bireysel ve ekip üyesi olarak lisansüstü eğitiminde edindiği bilgilerle yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |