Sağlıklı veya hasta yaşlılarda fizyoterapi rehabilitasyon yöntemlerini değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Yaşlı tanımı, mortalite,morbidite,Yaşlının değerlendirilmesi,Yaşlının kognitif durumu,Performans ve eklem mobilitesi,Yaşlıda motor kontrol, postür ve ambulasyon,Yaşlıda ağrı tedavisi,Denge ve düşme,Yaşlılarda egzersiz,Aerobik kapasite ve endurans,Koruyucu fizyoterapide ergonomik düzenlemelerin yeri,Çevresel düzenleme,Yaşlıda prostetik uygulamalar,Başarılı yaşlanma,Literatür taraması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Yaşlı tanımını ve fizyolojik değişimleri tartışır.
9
E
Yaşlıda motor kontrolu postür ve yürümeyi özetler.
9
E
Yaşlıda kognitif değişimleri açıklar.
9
E
Yaşlıda fizyoterapiyi tartışır.
9
E
Çevresel düzenlemeleri açıklar.
9
E
Yaşlıların rehabilitasyonunu açıklar.
9
E
Yaşlı ortez ve protez uygulamalarını tanımlar.
9
E
Öğretim Yöntemleri:
9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Yaşlı tanımı, mortalite,morbidite
1. kaynak sayfa,1-15
2
Yaşlının değerlendirilmesi
1. kaynak sayfa, 86-113
3
Yaşlının kognitif durumu
1. kaynak sayfa, 121-152
4
Performans ve eklem mobilitesi
1. kaynak sayfa 248-271
5
Yaşlıda motor kontrol, postür ve ambulasyon
1. kaynak sayfa, 272-330
6
Yaşlıda ağrı tedavisi
1. kaynak sayfa, 395-411
7
Denge ve düşme
1. kaynak sayfa, 331-353
8
Yaşlılarda egzersiz
1. kaynak sayfa, 64-85
9
Aerobik kapasite ve endurans
1. kaynak sayfa, 228-247
10
Koruyucu fizyoterapide ergonomik düzenlemelerin yeri
1. kaynak sayfa, 86-103
11
Çevresel düzenleme
1. kaynak sayfa, 104-120
12
Yaşlıda prostetik uygulamalar
1. kaynak sayfa, 426-445
13
Başarılı yaşlanma
1. kaynak sayfa , 446-456
14
Literatür taraması
www.pubmed.com
Kaynak
Mebis notları
1- Andrew A.Guccione,Rita Wong,Dale Avers,GERİATRİC PHYSİCAL THERAPY principles and approachhes to practice,Elsweir Mosby,2012
2- Stuart Porter,Tidy’s Physiotherapy. Elsvier Butterworth-Heinemann,2003
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon konusunda güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir.
X
2
Uzmanlaşacağı fizyoterapi alanında değerlendirme ve tedavi yöntemlerini uygulama bilgisine sahiptir.
X
3
Fizyoterapi uygulamaları ile ilgili mevzuat konusunda yeterli bilgiye sahiptir.
X
4
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylere değerlendirme ve tedavi programı planlaması yapar
X
5
Mesleki değerlendirme, tedavi ve uygulamalarını teknolojik gelişmelere ve sağlık politikalarına göre yönlendirir.
X
6
Alana özgü bilgi ve becerilerini kullanarak sorunları analiz eder ve uygulamaya yansıtır.
X
7
Fizyoterapi alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır.
X
8
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında araştırma yapar, proje tasarlayıp yürütülmesini planlar ve yönetir.
X
9
Fizyoterapi alanında yeni fikir geliştirip bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyip mesleki bilgilerini etkin kullanıp öğrenme hedeflerini belirler.
X
11
Fizyoterapi ve rehabilitasyon konusunda kaynakları izleyerek iletişim teknolojilerini kullanarak kendini etkin ifade eder.
X
12
Sağlık alanında güncel gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinlerarası işbirliği içinde iletişim kurar.
X
13
Özelleşmiş olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
14
Mesleki dürüstlük ve bireyin iyiliği için sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayıp doğru model oluşturarak uygular.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
14
12
168
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
30
30
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
246
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(246/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
GERİATRİK FİZYOTERAPİ
-
Bahar Dönemi
2+0
2
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Zeliha Candan ALGUN
Dersi Verenler
Prof.Dr. Zeliha Candan ALGUN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Sağlıklı veya hasta yaşlılarda fizyoterapi rehabilitasyon yöntemlerini değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Yaşlı tanımı, mortalite,morbidite,Yaşlının değerlendirilmesi,Yaşlının kognitif durumu,Performans ve eklem mobilitesi,Yaşlıda motor kontrol, postür ve ambulasyon,Yaşlıda ağrı tedavisi,Denge ve düşme,Yaşlılarda egzersiz,Aerobik kapasite ve endurans,Koruyucu fizyoterapide ergonomik düzenlemelerin yeri,Çevresel düzenleme,Yaşlıda prostetik uygulamalar,Başarılı yaşlanma,Literatür taraması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Yaşlı tanımını ve fizyolojik değişimleri tartışır.
9
E
Yaşlıda motor kontrolu postür ve yürümeyi özetler.
9
E
Yaşlıda kognitif değişimleri açıklar.
9
E
Yaşlıda fizyoterapiyi tartışır.
9
E
Çevresel düzenlemeleri açıklar.
9
E
Yaşlıların rehabilitasyonunu açıklar.
9
E
Yaşlı ortez ve protez uygulamalarını tanımlar.
9
E
Öğretim Yöntemleri:
9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Yaşlı tanımı, mortalite,morbidite
1. kaynak sayfa,1-15
2
Yaşlının değerlendirilmesi
1. kaynak sayfa, 86-113
3
Yaşlının kognitif durumu
1. kaynak sayfa, 121-152
4
Performans ve eklem mobilitesi
1. kaynak sayfa 248-271
5
Yaşlıda motor kontrol, postür ve ambulasyon
1. kaynak sayfa, 272-330
6
Yaşlıda ağrı tedavisi
1. kaynak sayfa, 395-411
7
Denge ve düşme
1. kaynak sayfa, 331-353
8
Yaşlılarda egzersiz
1. kaynak sayfa, 64-85
9
Aerobik kapasite ve endurans
1. kaynak sayfa, 228-247
10
Koruyucu fizyoterapide ergonomik düzenlemelerin yeri
1. kaynak sayfa, 86-103
11
Çevresel düzenleme
1. kaynak sayfa, 104-120
12
Yaşlıda prostetik uygulamalar
1. kaynak sayfa, 426-445
13
Başarılı yaşlanma
1. kaynak sayfa , 446-456
14
Literatür taraması
www.pubmed.com
Kaynak
Mebis notları
1- Andrew A.Guccione,Rita Wong,Dale Avers,GERİATRİC PHYSİCAL THERAPY principles and approachhes to practice,Elsweir Mosby,2012
2- Stuart Porter,Tidy’s Physiotherapy. Elsvier Butterworth-Heinemann,2003
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon konusunda güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir.
X
2
Uzmanlaşacağı fizyoterapi alanında değerlendirme ve tedavi yöntemlerini uygulama bilgisine sahiptir.
X
3
Fizyoterapi uygulamaları ile ilgili mevzuat konusunda yeterli bilgiye sahiptir.
X
4
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylere değerlendirme ve tedavi programı planlaması yapar
X
5
Mesleki değerlendirme, tedavi ve uygulamalarını teknolojik gelişmelere ve sağlık politikalarına göre yönlendirir.
X
6
Alana özgü bilgi ve becerilerini kullanarak sorunları analiz eder ve uygulamaya yansıtır.
X
7
Fizyoterapi alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır.
X
8
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında araştırma yapar, proje tasarlayıp yürütülmesini planlar ve yönetir.
X
9
Fizyoterapi alanında yeni fikir geliştirip bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyip mesleki bilgilerini etkin kullanıp öğrenme hedeflerini belirler.
X
11
Fizyoterapi ve rehabilitasyon konusunda kaynakları izleyerek iletişim teknolojilerini kullanarak kendini etkin ifade eder.
X
12
Sağlık alanında güncel gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinlerarası işbirliği içinde iletişim kurar.
X
13
Özelleşmiş olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
14
Mesleki dürüstlük ve bireyin iyiliği için sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayıp doğru model oluşturarak uygular.