Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENGELLİLERDE SPOR-Güz Dönemi2+028
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Pınar KAYA
Dersi VerenlerDoç.Dr. Pınar KAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEngelli sporunda değerlendirme,spora yönlendime ve alana özgü sorunlara çözüm önerileri geliştirebilmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Engelli birey için sporun önemi,, Spor ve sosyal katılım,Engelliler nasıl spor yapmalı,Türkiye’de Engelli Sporuna bakış,Engelli Sporcuda Değerlendirme Prensipleri,Engelli Sporcu Rehabilitasyonu,Paralimpikler ve Fizyoterapi,Bedensel Engelliler ve Spor,Görme Engelliler ve Spor,İşitme Engelliler ve Spor,Zihinsel Engelliler ve Spor,Engelli sporunda ekipman ve tasarımlar,Engelli sporu ve teknoloji,Engellilerde sporun organizasyonu ve yapılandırılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sporun engelli rehabilitasyonunda ki önemini tanımlayabilmesi13, 4, 9A, G
Farklı özür grupları için değişik spor branşlarını tanımlayabilmesi13, 4, 9A, G
Engellilerin spora katılımı için kişi, çevre ve spor aktivite analizini yapabilmesi13, 4, 9A, G
Engellilerin spor müsabakalarında ihtiyaç duyduğu yardımcı araçların tasarımını planlayabilmesi13, 4, 9A, G
Alana ait objektif değerlendirme ile ihtiyaçları listeleyebilmesi13, 4, 9A, G
Çözüm için yeterli kanıt toplama becerisini sorgulayabilmesi13, 4, 9A, G
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Engelli birey için sporun önemi,3. kaynak sayfa 1-19
2 Spor ve sosyal katılım3. kaynak sayfa 108-122
3Engelliler nasıl spor yapmalıhttp://beslenme.gov.tr/content/files/fa/engellilerdefizikselaktivite_2.pdf
4Türkiye’de Engelli Sporuna bakışhttp://sporbilimleri.istanbul.edu.tr/wp-content/uploads/2014/06/33.-MAKALE_Layout-1.pdf
5Engelli Sporcuda Değerlendirme Prensipleri3. kaynak sayfa, 75-95
6Engelli Sporcu Rehabilitasyonu3. kaynak sayfa, 96-108
7Paralimpikler ve Fizyoterapi3. kaynak sayfa, 75-95
8Bedensel Engelliler ve Spor3. kaynak sayfa, 108-122
9Görme Engelliler ve Sporhttps://www.researchgate.net/publication/311802285_Gorme_Engelli_Gencler_ve_Spor
10İşitme Engelliler ve Sporhttp://engelsiz.karatekin.edu.tr/e_isit/dosya/EK-10.pdf
11Zihinsel Engelliler ve Sporhttps://cms.inonu.edu.tr/uploads/old/13/1025/engellilerdebeden-egitimi-ve-spor-antrenorluk-ders-notu.pdf
12Engelli sporunda ekipman ve tasarımlar3. kaynak sayfa 21-53
13Engelli sporu ve teknoloji3. kaynak sayfa, 150-172
14Engellilerde sporun organizasyonu ve yapılandırılması3. kaynak sayfa, 172-231
Kaynak
Ders notu verilecektir.
1. Nevin Ergun, Kezban Yiğiter Bayramlar, Engelsiz Bir Yaşam İçin Egzersiz Ve Spor, 2011 2. Nevin Ergun, Ayşe Karaduman , Öznur Yılmaz. Bedensel Engelli çocuk ve spor. Özürlü çocuğu olan aileler için rehber sorular ve cevapları. Alf matbaacılık 2010. 3. Vanlandewijck Y.C., Thompson W.R. Training and Coaching the Paralympic Athlete. Wiley 2016

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon konusunda güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir.
X
2
Uzmanlaşacağı fizyoterapi alanında değerlendirme ve tedavi yöntemlerini uygulama bilgisine sahiptir.
X
3
Fizyoterapi uygulamaları ile ilgili mevzuat konusunda yeterli bilgiye sahiptir.
X
4
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylere değerlendirme ve tedavi programı planlaması yapar
X
5
Mesleki değerlendirme, tedavi ve uygulamalarını teknolojik gelişmelere ve sağlık politikalarına göre yönlendirir.
X
6
Alana özgü bilgi ve becerilerini kullanarak sorunları analiz eder ve uygulamaya yansıtır.
X
7
Fizyoterapi alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır.
X
8
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında araştırma yapar, proje tasarlayıp yürütülmesini planlar ve yönetir.
X
9
Fizyoterapi alanında yeni fikir geliştirip bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyip mesleki bilgilerini etkin kullanıp öğrenme hedeflerini belirler.
X
11
Fizyoterapi ve rehabilitasyon konusunda kaynakları izleyerek iletişim teknolojilerini kullanarak kendini etkin ifade eder.
X
12
Sağlık alanında güncel gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinlerarası işbirliği içinde iletişim kurar.
X
13
Özelleşmiş olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
14
Mesleki dürüstlük ve bireyin iyiliği için sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayıp doğru model oluşturarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme1412168
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)231
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(231/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENGELLİLERDE SPOR-Güz Dönemi2+028
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Pınar KAYA
Dersi VerenlerDoç.Dr. Pınar KAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEngelli sporunda değerlendirme,spora yönlendime ve alana özgü sorunlara çözüm önerileri geliştirebilmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Engelli birey için sporun önemi,, Spor ve sosyal katılım,Engelliler nasıl spor yapmalı,Türkiye’de Engelli Sporuna bakış,Engelli Sporcuda Değerlendirme Prensipleri,Engelli Sporcu Rehabilitasyonu,Paralimpikler ve Fizyoterapi,Bedensel Engelliler ve Spor,Görme Engelliler ve Spor,İşitme Engelliler ve Spor,Zihinsel Engelliler ve Spor,Engelli sporunda ekipman ve tasarımlar,Engelli sporu ve teknoloji,Engellilerde sporun organizasyonu ve yapılandırılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sporun engelli rehabilitasyonunda ki önemini tanımlayabilmesi13, 4, 9A, G
Farklı özür grupları için değişik spor branşlarını tanımlayabilmesi13, 4, 9A, G
Engellilerin spora katılımı için kişi, çevre ve spor aktivite analizini yapabilmesi13, 4, 9A, G
Engellilerin spor müsabakalarında ihtiyaç duyduğu yardımcı araçların tasarımını planlayabilmesi13, 4, 9A, G
Alana ait objektif değerlendirme ile ihtiyaçları listeleyebilmesi13, 4, 9A, G
Çözüm için yeterli kanıt toplama becerisini sorgulayabilmesi13, 4, 9A, G
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Engelli birey için sporun önemi,3. kaynak sayfa 1-19
2 Spor ve sosyal katılım3. kaynak sayfa 108-122
3Engelliler nasıl spor yapmalıhttp://beslenme.gov.tr/content/files/fa/engellilerdefizikselaktivite_2.pdf
4Türkiye’de Engelli Sporuna bakışhttp://sporbilimleri.istanbul.edu.tr/wp-content/uploads/2014/06/33.-MAKALE_Layout-1.pdf
5Engelli Sporcuda Değerlendirme Prensipleri3. kaynak sayfa, 75-95
6Engelli Sporcu Rehabilitasyonu3. kaynak sayfa, 96-108
7Paralimpikler ve Fizyoterapi3. kaynak sayfa, 75-95
8Bedensel Engelliler ve Spor3. kaynak sayfa, 108-122
9Görme Engelliler ve Sporhttps://www.researchgate.net/publication/311802285_Gorme_Engelli_Gencler_ve_Spor
10İşitme Engelliler ve Sporhttp://engelsiz.karatekin.edu.tr/e_isit/dosya/EK-10.pdf
11Zihinsel Engelliler ve Sporhttps://cms.inonu.edu.tr/uploads/old/13/1025/engellilerdebeden-egitimi-ve-spor-antrenorluk-ders-notu.pdf
12Engelli sporunda ekipman ve tasarımlar3. kaynak sayfa 21-53
13Engelli sporu ve teknoloji3. kaynak sayfa, 150-172
14Engellilerde sporun organizasyonu ve yapılandırılması3. kaynak sayfa, 172-231
Kaynak
Ders notu verilecektir.
1. Nevin Ergun, Kezban Yiğiter Bayramlar, Engelsiz Bir Yaşam İçin Egzersiz Ve Spor, 2011 2. Nevin Ergun, Ayşe Karaduman , Öznur Yılmaz. Bedensel Engelli çocuk ve spor. Özürlü çocuğu olan aileler için rehber sorular ve cevapları. Alf matbaacılık 2010. 3. Vanlandewijck Y.C., Thompson W.R. Training and Coaching the Paralympic Athlete. Wiley 2016

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon konusunda güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir.
X
2
Uzmanlaşacağı fizyoterapi alanında değerlendirme ve tedavi yöntemlerini uygulama bilgisine sahiptir.
X
3
Fizyoterapi uygulamaları ile ilgili mevzuat konusunda yeterli bilgiye sahiptir.
X
4
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylere değerlendirme ve tedavi programı planlaması yapar
X
5
Mesleki değerlendirme, tedavi ve uygulamalarını teknolojik gelişmelere ve sağlık politikalarına göre yönlendirir.
X
6
Alana özgü bilgi ve becerilerini kullanarak sorunları analiz eder ve uygulamaya yansıtır.
X
7
Fizyoterapi alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır.
X
8
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında araştırma yapar, proje tasarlayıp yürütülmesini planlar ve yönetir.
X
9
Fizyoterapi alanında yeni fikir geliştirip bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyip mesleki bilgilerini etkin kullanıp öğrenme hedeflerini belirler.
X
11
Fizyoterapi ve rehabilitasyon konusunda kaynakları izleyerek iletişim teknolojilerini kullanarak kendini etkin ifade eder.
X
12
Sağlık alanında güncel gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinlerarası işbirliği içinde iletişim kurar.
X
13
Özelleşmiş olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
14
Mesleki dürüstlük ve bireyin iyiliği için sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayıp doğru model oluşturarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:52Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:54