Engelli sporunda değerlendirme,spora yönlendime ve alana özgü sorunlara çözüm önerileri geliştirebilmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Engelli birey için sporun önemi,, Spor ve sosyal katılım,Engelliler nasıl spor yapmalı,Türkiye’de Engelli Sporuna bakış,Engelli Sporcuda Değerlendirme Prensipleri,Engelli Sporcu Rehabilitasyonu,Paralimpikler ve Fizyoterapi,Bedensel Engelliler ve Spor,Görme Engelliler ve Spor,İşitme Engelliler ve Spor,Zihinsel Engelliler ve Spor,Engelli sporunda ekipman ve tasarımlar,Engelli sporu ve teknoloji,Engellilerde sporun organizasyonu ve yapılandırılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Sporun engelli rehabilitasyonunda ki önemini tanımlayabilmesi
13, 4, 9
A, G
Farklı özür grupları için değişik spor branşlarını tanımlayabilmesi
13, 4, 9
A, G
Engellilerin spora katılımı için kişi, çevre ve spor aktivite analizini yapabilmesi
13, 4, 9
A, G
Engellilerin spor müsabakalarında ihtiyaç duyduğu yardımcı araçların tasarımını planlayabilmesi
13, 4, 9
A, G
Alana ait objektif değerlendirme ile ihtiyaçları listeleyebilmesi
13, 4, 9
A, G
Çözüm için yeterli kanıt toplama becerisini sorgulayabilmesi
13, 4, 9
A, G
Öğretim Yöntemleri:
13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Engellilerde sporun organizasyonu ve yapılandırılması
3. kaynak sayfa, 172-231
Kaynak
Ders notu verilecektir.
1. Nevin Ergun, Kezban Yiğiter Bayramlar, Engelsiz Bir Yaşam İçin Egzersiz Ve Spor, 2011
2. Nevin Ergun, Ayşe Karaduman , Öznur Yılmaz. Bedensel Engelli çocuk ve spor. Özürlü çocuğu olan aileler için rehber sorular ve cevapları. Alf matbaacılık 2010.
3. Vanlandewijck Y.C., Thompson W.R. Training and Coaching the Paralympic Athlete. Wiley 2016
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon konusunda güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir.
X
2
Uzmanlaşacağı fizyoterapi alanında değerlendirme ve tedavi yöntemlerini uygulama bilgisine sahiptir.
X
3
Fizyoterapi uygulamaları ile ilgili mevzuat konusunda yeterli bilgiye sahiptir.
X
4
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylere değerlendirme ve tedavi programı planlaması yapar
X
5
Mesleki değerlendirme, tedavi ve uygulamalarını teknolojik gelişmelere ve sağlık politikalarına göre yönlendirir.
X
6
Alana özgü bilgi ve becerilerini kullanarak sorunları analiz eder ve uygulamaya yansıtır.
X
7
Fizyoterapi alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır.
X
8
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında araştırma yapar, proje tasarlayıp yürütülmesini planlar ve yönetir.
X
9
Fizyoterapi alanında yeni fikir geliştirip bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyip mesleki bilgilerini etkin kullanıp öğrenme hedeflerini belirler.
X
11
Fizyoterapi ve rehabilitasyon konusunda kaynakları izleyerek iletişim teknolojilerini kullanarak kendini etkin ifade eder.
X
12
Sağlık alanında güncel gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinlerarası işbirliği içinde iletişim kurar.
X
13
Özelleşmiş olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
14
Mesleki dürüstlük ve bireyin iyiliği için sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayıp doğru model oluşturarak uygular.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
14
12
168
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
15
15
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
231
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(231/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ENGELLİLERDE SPOR
-
Güz Dönemi
2+0
2
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Yüksek Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Pınar KAYA
Dersi Verenler
Doç.Dr. Pınar KAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Engelli sporunda değerlendirme,spora yönlendime ve alana özgü sorunlara çözüm önerileri geliştirebilmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Engelli birey için sporun önemi,, Spor ve sosyal katılım,Engelliler nasıl spor yapmalı,Türkiye’de Engelli Sporuna bakış,Engelli Sporcuda Değerlendirme Prensipleri,Engelli Sporcu Rehabilitasyonu,Paralimpikler ve Fizyoterapi,Bedensel Engelliler ve Spor,Görme Engelliler ve Spor,İşitme Engelliler ve Spor,Zihinsel Engelliler ve Spor,Engelli sporunda ekipman ve tasarımlar,Engelli sporu ve teknoloji,Engellilerde sporun organizasyonu ve yapılandırılması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Sporun engelli rehabilitasyonunda ki önemini tanımlayabilmesi
13, 4, 9
A, G
Farklı özür grupları için değişik spor branşlarını tanımlayabilmesi
13, 4, 9
A, G
Engellilerin spora katılımı için kişi, çevre ve spor aktivite analizini yapabilmesi
13, 4, 9
A, G
Engellilerin spor müsabakalarında ihtiyaç duyduğu yardımcı araçların tasarımını planlayabilmesi
13, 4, 9
A, G
Alana ait objektif değerlendirme ile ihtiyaçları listeleyebilmesi
13, 4, 9
A, G
Çözüm için yeterli kanıt toplama becerisini sorgulayabilmesi
13, 4, 9
A, G
Öğretim Yöntemleri:
13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Engellilerde sporun organizasyonu ve yapılandırılması
3. kaynak sayfa, 172-231
Kaynak
Ders notu verilecektir.
1. Nevin Ergun, Kezban Yiğiter Bayramlar, Engelsiz Bir Yaşam İçin Egzersiz Ve Spor, 2011
2. Nevin Ergun, Ayşe Karaduman , Öznur Yılmaz. Bedensel Engelli çocuk ve spor. Özürlü çocuğu olan aileler için rehber sorular ve cevapları. Alf matbaacılık 2010.
3. Vanlandewijck Y.C., Thompson W.R. Training and Coaching the Paralympic Athlete. Wiley 2016
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon konusunda güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir.
X
2
Uzmanlaşacağı fizyoterapi alanında değerlendirme ve tedavi yöntemlerini uygulama bilgisine sahiptir.
X
3
Fizyoterapi uygulamaları ile ilgili mevzuat konusunda yeterli bilgiye sahiptir.
X
4
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren bireylere değerlendirme ve tedavi programı planlaması yapar
X
5
Mesleki değerlendirme, tedavi ve uygulamalarını teknolojik gelişmelere ve sağlık politikalarına göre yönlendirir.
X
6
Alana özgü bilgi ve becerilerini kullanarak sorunları analiz eder ve uygulamaya yansıtır.
X
7
Fizyoterapi alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır.
X
8
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında araştırma yapar, proje tasarlayıp yürütülmesini planlar ve yönetir.
X
9
Fizyoterapi alanında yeni fikir geliştirip bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
10
Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyip mesleki bilgilerini etkin kullanıp öğrenme hedeflerini belirler.
X
11
Fizyoterapi ve rehabilitasyon konusunda kaynakları izleyerek iletişim teknolojilerini kullanarak kendini etkin ifade eder.
X
12
Sağlık alanında güncel gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinlerarası işbirliği içinde iletişim kurar.
X
13
Özelleşmiş olduğu fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuata ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
14
Mesleki dürüstlük ve bireyin iyiliği için sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayıp doğru model oluşturarak uygular.