Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ZEHİRLİ BİTKİLER | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülden Zehra OMURTAG |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülden Zehra OMURTAG |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bitkilerdeki toksik maddelerin isimleri, özellikleri, etkileri ve tespiti ile insanlarda oluşturabileceği toksik etkileri ile ilgili bilgiler vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Zehirli Bitkilere Giriş,Zehirli Bitkilerin İçerdiği Toksik Maddeler,Zehirli Bitkilerin İçerdiği Toksik Maddeler,Zehirlenmelerde İlk Yardım,Zehirlenmelerde Eliminasyonun Hızlandırılması ve Antidot Mekanizmaları,Şapkalı Mantarlarla Zehirlenmeler ve Tedavileri,Zehirli Bitkilerin Toksik Etkileri,Ülkemizde bulunan Bazı Zehirli Bitkiler, Özellikleri ve Toksik Etkileri,Ülkemizde bulunan Bazı Zehirli Bitkiler, Özellikleri ve Toksik Etkileri,Mikotoksinler ve Toksik Etkileri,Bitkilerdeki Toksik Maddelerin Besin Destekleri ile Etkileşimi,Bitkilerdeki Toksik Maddelerin İlaçlar ile Etkileşimi,Zehirli Bitkilerle Zehirlenmede Tedavi,Belirli Bitkilerle Zehirlenmede Tedavi konularını içermektedir; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Zehirli bitkilerin içerdiği maddeler hakkında bilgi sahibi olur. Zehirli bitkilerle, şapkalı mantarlarla zehirlenmelerde yapılacak ilk yardım ve tedavi hakkında bilgi sahibi olur. Ülkemizdeki zehirli bitkileri ve özelliklerini tanır. Mikotoksinleri tanımlar ve toksik etkilerini açıklar. Bitkilerdeki toksik maddeleri tanır, bu maddelerin ilaçlarla ve besinlerle olan etkileşimini açıklar. | 10, 13, 16, 19, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Zehirli Bitkilere Giriş | |
2 | Zehirli Bitkilerin İçerdiği Toksik Maddeler | |
3 | Zehirli Bitkilerin İçerdiği Toksik Maddeler | |
4 | Zehirlenmelerde İlk Yardım | |
5 | Zehirlenmelerde Eliminasyonun Hızlandırılması ve Antidot Mekanizmaları | |
6 | Şapkalı Mantarlarla Zehirlenmeler ve Tedavileri | |
7 | Zehirli Bitkilerin Toksik Etkileri | |
8 | Ülkemizde bulunan Bazı Zehirli Bitkiler, Özellikleri ve Toksik Etkileri | |
9 | Ülkemizde bulunan Bazı Zehirli Bitkiler, Özellikleri ve Toksik Etkileri | |
10 | Mikotoksinler ve Toksik Etkileri | |
11 | Bitkilerdeki Toksik Maddelerin Besin Destekleri ile Etkileşimi | |
12 | Bitkilerdeki Toksik Maddelerin İlaçlar ile Etkileşimi | |
13 | Zehirli Bitkilerle Zehirlenmede Tedavi | |
14 | Belirli Bitkilerle Zehirlenmede Tedavi konularını içermektedir |
Kaynak |
Ders notu derste öğrencilere verilecektir. Seçmen Ö., Leblebici, E., 1987. Yurdumuzun Zehirli Bitkileri, Ege Üniv. İzmir, Güley M., Vural, N. 1978. Toksikoloji. Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Yayınları 48 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eczacılık eğitimiyle edindiği bilgi ve becerilere dayalı olarak Farmakognozi ve Fitoterapi alanındaki güncel bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Farklı kromatografik teknikleri kullanarak analiz yapar | ||||||
3 | Farmakognozi konusunda bilginin toplanması, yorumlanması, duyurulmasında ulusal ve uluslar arası çalışmalarda görev alır. | ||||||
4 | Mesleki gelişim ve hayat boyu öğrenmeye önem verir, ulusal/uluslararası gelişmeleri basılı yayınlar, teknolojik araçlar ve veri tabanlarını takip ederek bilgisini derinleştirir. | X | |||||
5 | Meslektaşları ve sağlık alanındaki diğer meslek gruplarıyla iletişim halindedir, güncel konulardaki fikirlerini bu kişiler ve topluma sözlü/yazılı olarak sunar. | X | |||||
6 | Farmakognozi alanında bir çalışmayı tasarlar, çalışmayı bağımsız veya ekip olarak yürütür ve sonuçları eleştirel gözle yorumlayarak rapor halinde sunar. | ||||||
7 | Bitkisel ilaç, drog preparatı, bitkisel çayların ve tıbbi bitkilerin; üretimleri, özellikleri, kaliteleri ve analizleri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Farmakognozi ve Fitoterapi alanındaki İngilizce yayınları okur, bu çalışmaları derleyerek “Seminer” dersi kapsamında sunum yapar. | ||||||
9 | Yürüttüğü veya yer aldığı farmakognozik bir çalışmayı bilimsel bir toplantıda sunar, makale haline getirerek bir dergide yayınlar. | ||||||
10 | Farmakognozik yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
11 | Tıbbi bitkilerin biyolojik aktiviteleri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
12 | Bilim etiği hakkında bilgi sahibidir | ||||||
13 | Bilimsel araştırmada etik sorunlar hakkında bilgi sahibidir | ||||||
14 | Ülkemizde bulunan Bazı Zehirli Bitkiler, Özellikleri ve Toksik Etkileri hakkında bilgi edinir | ||||||
15 | Belirli bitkilerle zehirlenmede tedavi konusunda bilgi edinir | ||||||
16 | Bitkilerdeki toksik maddelerin besin destekleri ve ilaçlar ile etkileşimi hakkında bilgi sahibidir | ||||||
17 | Besinlerde bulunabilen mikrobiyal toksinler hakkında bilgi sahibidir | ||||||
18 | Besinlerle alınan zararlı kimyasalların insan sağlığı üzerine etkisi hakkında bilgi edinir |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ZEHİRLİ BİTKİLER | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülden Zehra OMURTAG |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülden Zehra OMURTAG |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bitkilerdeki toksik maddelerin isimleri, özellikleri, etkileri ve tespiti ile insanlarda oluşturabileceği toksik etkileri ile ilgili bilgiler vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Zehirli Bitkilere Giriş,Zehirli Bitkilerin İçerdiği Toksik Maddeler,Zehirli Bitkilerin İçerdiği Toksik Maddeler,Zehirlenmelerde İlk Yardım,Zehirlenmelerde Eliminasyonun Hızlandırılması ve Antidot Mekanizmaları,Şapkalı Mantarlarla Zehirlenmeler ve Tedavileri,Zehirli Bitkilerin Toksik Etkileri,Ülkemizde bulunan Bazı Zehirli Bitkiler, Özellikleri ve Toksik Etkileri,Ülkemizde bulunan Bazı Zehirli Bitkiler, Özellikleri ve Toksik Etkileri,Mikotoksinler ve Toksik Etkileri,Bitkilerdeki Toksik Maddelerin Besin Destekleri ile Etkileşimi,Bitkilerdeki Toksik Maddelerin İlaçlar ile Etkileşimi,Zehirli Bitkilerle Zehirlenmede Tedavi,Belirli Bitkilerle Zehirlenmede Tedavi konularını içermektedir; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Zehirli bitkilerin içerdiği maddeler hakkında bilgi sahibi olur. Zehirli bitkilerle, şapkalı mantarlarla zehirlenmelerde yapılacak ilk yardım ve tedavi hakkında bilgi sahibi olur. Ülkemizdeki zehirli bitkileri ve özelliklerini tanır. Mikotoksinleri tanımlar ve toksik etkilerini açıklar. Bitkilerdeki toksik maddeleri tanır, bu maddelerin ilaçlarla ve besinlerle olan etkileşimini açıklar. | 10, 13, 16, 19, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Zehirli Bitkilere Giriş | |
2 | Zehirli Bitkilerin İçerdiği Toksik Maddeler | |
3 | Zehirli Bitkilerin İçerdiği Toksik Maddeler | |
4 | Zehirlenmelerde İlk Yardım | |
5 | Zehirlenmelerde Eliminasyonun Hızlandırılması ve Antidot Mekanizmaları | |
6 | Şapkalı Mantarlarla Zehirlenmeler ve Tedavileri | |
7 | Zehirli Bitkilerin Toksik Etkileri | |
8 | Ülkemizde bulunan Bazı Zehirli Bitkiler, Özellikleri ve Toksik Etkileri | |
9 | Ülkemizde bulunan Bazı Zehirli Bitkiler, Özellikleri ve Toksik Etkileri | |
10 | Mikotoksinler ve Toksik Etkileri | |
11 | Bitkilerdeki Toksik Maddelerin Besin Destekleri ile Etkileşimi | |
12 | Bitkilerdeki Toksik Maddelerin İlaçlar ile Etkileşimi | |
13 | Zehirli Bitkilerle Zehirlenmede Tedavi | |
14 | Belirli Bitkilerle Zehirlenmede Tedavi konularını içermektedir |
Kaynak |
Ders notu derste öğrencilere verilecektir. Seçmen Ö., Leblebici, E., 1987. Yurdumuzun Zehirli Bitkileri, Ege Üniv. İzmir, Güley M., Vural, N. 1978. Toksikoloji. Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Yayınları 48 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eczacılık eğitimiyle edindiği bilgi ve becerilere dayalı olarak Farmakognozi ve Fitoterapi alanındaki güncel bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Farklı kromatografik teknikleri kullanarak analiz yapar | ||||||
3 | Farmakognozi konusunda bilginin toplanması, yorumlanması, duyurulmasında ulusal ve uluslar arası çalışmalarda görev alır. | ||||||
4 | Mesleki gelişim ve hayat boyu öğrenmeye önem verir, ulusal/uluslararası gelişmeleri basılı yayınlar, teknolojik araçlar ve veri tabanlarını takip ederek bilgisini derinleştirir. | X | |||||
5 | Meslektaşları ve sağlık alanındaki diğer meslek gruplarıyla iletişim halindedir, güncel konulardaki fikirlerini bu kişiler ve topluma sözlü/yazılı olarak sunar. | X | |||||
6 | Farmakognozi alanında bir çalışmayı tasarlar, çalışmayı bağımsız veya ekip olarak yürütür ve sonuçları eleştirel gözle yorumlayarak rapor halinde sunar. | ||||||
7 | Bitkisel ilaç, drog preparatı, bitkisel çayların ve tıbbi bitkilerin; üretimleri, özellikleri, kaliteleri ve analizleri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Farmakognozi ve Fitoterapi alanındaki İngilizce yayınları okur, bu çalışmaları derleyerek “Seminer” dersi kapsamında sunum yapar. | ||||||
9 | Yürüttüğü veya yer aldığı farmakognozik bir çalışmayı bilimsel bir toplantıda sunar, makale haline getirerek bir dergide yayınlar. | ||||||
10 | Farmakognozik yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
11 | Tıbbi bitkilerin biyolojik aktiviteleri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
12 | Bilim etiği hakkında bilgi sahibidir | ||||||
13 | Bilimsel araştırmada etik sorunlar hakkında bilgi sahibidir | ||||||
14 | Ülkemizde bulunan Bazı Zehirli Bitkiler, Özellikleri ve Toksik Etkileri hakkında bilgi edinir | ||||||
15 | Belirli bitkilerle zehirlenmede tedavi konusunda bilgi edinir | ||||||
16 | Bitkilerdeki toksik maddelerin besin destekleri ve ilaçlar ile etkileşimi hakkında bilgi sahibidir | ||||||
17 | Besinlerde bulunabilen mikrobiyal toksinler hakkında bilgi sahibidir | ||||||
18 | Besinlerle alınan zararlı kimyasalların insan sağlığı üzerine etkisi hakkında bilgi edinir |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |