Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLİM ETİĞİ | ERGY1112766 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı | Çarşamba 08:00-08:45 Çarşamba 09:00-09:45 Çarşamba 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yaşam kalitesini tartışabilmesi, farklı yaş gruplarında uygulanan yaşam kalitesi formlarını ayırt edebilmesi, engellilik ergoterapisini tartışabilmesi ve tekerlekli sandalye reçetesi yazabilmesi, dans ve müzik tedavilerini özetleyebilmesi, temporomandibuler eklem disfonksiyonu ve ergoterapi yöntemlerini tartışabilmesi, alt ve üst ekstremite ampute rehabilitasyonunu tanımlayabilmesi, farklı yaş gruplarındaki sağlıklı kişilerde fiziksel aktivite ve egzersizi tartışabilmesi Ergoterapi mesleğinde etik prensipleri tartışabilmesi, Rehabilitasyon alanında etik kuralları tanımlayabilmesi, Ergoterapi mesleğinin etik prensiplerini açıklaması, Hasta, rehabilitasyon ekibinin hak ve sorumluluklarını ifade etmesi, Ergoterapist olarak etik uygulama standartlarını oluşturabilmesi, Ergoterapide etik prensipleri rapor etmesi Ergoterapide etik sorunları çözümlemesi hakkında bilgi verilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel araştırmanın tanımı ve ilkeleri,Bilimsel araştırma çeşitleri,Bilimsel araştırma evreleri,Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar,Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme,Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları,Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması,Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler,Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar,Bilimsel yayının tanımı ve çeşitleri ,Elektronik veri kaynakları,Literatür tarama yazılımları,Bilimsel araştırmada etik kurallar ve ihlaller,Bilimsel veri analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ergoterapi mesleğinin etik prensiplerini uygular. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Bilimsel araştırma ve bilim etiği uygulama standartlarını kullanır. | 10, 12, 14, 16, 5, 9 | A, D, E |
Ergoterapi biliminin etik prensiplerini rapor eder. | 10, 16, 2, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmanın tanımı ve ilkeleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
2 | Bilimsel araştırma çeşitleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
3 | Bilimsel araştırma evreleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
4 | Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
5 | Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
6 | Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
7 | Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
8 | Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
9 | Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
10 | Bilimsel yayının tanımı ve çeşitleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
11 | Elektronik veri kaynakları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
12 | Literatür tarama yazılımları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
13 | Bilimsel araştırmada etik kurallar ve ihlaller | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
14 | Bilimsel veri analizi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
Kaynak |
- Health Research Methodology, A Guide for Training in Research Methods, World Health Organization, 2001 - Sümbüloğlu Vildan, Sümbüloğlu Kadir. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri Ankara 2013 - Büken NÖ, Yegenoglu S., ?Physician-Industry Relationships and Promotion Ethics in Turkey.? Clinical Research and Regulatory Affairs, Volume 20, Issue 4, pages: 379-389 (2003). - Özdamar Kazım. Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara 2013 - The Ethics of Research Involving Human Subjects, Editor: Vanderpool HY, 1996, University publishing Group, Inc. USA. - Altman Douglas, Practical Statistics for Medical Research, 1992. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ergoterapi alanında güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Uzmanlaşacağı alanda bütüncül bakış açısıyla değerlendirme, planlama ve müdahale etme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak ergoterapi gerektiren bireylere değerlendirme ve müdahale programı planlaması yapar. | X | |||||
4 | Sağlık politikaları çerçevesinde ergoterapi için teknolojik temelli değerlendirme ve terapi uygulamalarını geliştirir | X | |||||
5 | Bilgi ve becerilerini kullanarak ergoterapi alanında sorunları analiz eder, araştırma projesi yürütür | X | |||||
6 | Ergoterapi hizmetlerinin toplumun ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde geliştirilmesine destek olur. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme ve öğretme prensiplerine uygun davranış geliştirerek kalite süreçlerine katkı verir. | X | |||||
8 | Ergoterapi konusunda kaynakları izleyerek iletişim teknolojilerini kullanarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
9 | Rehabilitasyon alanında güncel gelişmeleri takip ederek toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinler arası işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
10 | Ergoterapi mesleğinin etik standartlarını, değerlerini ve mesleki bağımsızlığını koruyucu bir tutum sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 4 | 56 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 3 | 42 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 4 | 56 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 14 | 2 | 28 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 238 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(238/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLİM ETİĞİ | ERGY1112766 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı | Çarşamba 08:00-08:45 Çarşamba 09:00-09:45 Çarşamba 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yaşam kalitesini tartışabilmesi, farklı yaş gruplarında uygulanan yaşam kalitesi formlarını ayırt edebilmesi, engellilik ergoterapisini tartışabilmesi ve tekerlekli sandalye reçetesi yazabilmesi, dans ve müzik tedavilerini özetleyebilmesi, temporomandibuler eklem disfonksiyonu ve ergoterapi yöntemlerini tartışabilmesi, alt ve üst ekstremite ampute rehabilitasyonunu tanımlayabilmesi, farklı yaş gruplarındaki sağlıklı kişilerde fiziksel aktivite ve egzersizi tartışabilmesi Ergoterapi mesleğinde etik prensipleri tartışabilmesi, Rehabilitasyon alanında etik kuralları tanımlayabilmesi, Ergoterapi mesleğinin etik prensiplerini açıklaması, Hasta, rehabilitasyon ekibinin hak ve sorumluluklarını ifade etmesi, Ergoterapist olarak etik uygulama standartlarını oluşturabilmesi, Ergoterapide etik prensipleri rapor etmesi Ergoterapide etik sorunları çözümlemesi hakkında bilgi verilir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilimsel araştırmanın tanımı ve ilkeleri,Bilimsel araştırma çeşitleri,Bilimsel araştırma evreleri,Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar,Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme,Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları,Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması,Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler,Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar,Bilimsel yayının tanımı ve çeşitleri ,Elektronik veri kaynakları,Literatür tarama yazılımları,Bilimsel araştırmada etik kurallar ve ihlaller,Bilimsel veri analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ergoterapi mesleğinin etik prensiplerini uygular. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Bilimsel araştırma ve bilim etiği uygulama standartlarını kullanır. | 10, 12, 14, 16, 5, 9 | A, D, E |
Ergoterapi biliminin etik prensiplerini rapor eder. | 10, 16, 2, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmanın tanımı ve ilkeleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
2 | Bilimsel araştırma çeşitleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
3 | Bilimsel araştırma evreleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
4 | Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
5 | Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
6 | Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
7 | Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
8 | Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
9 | Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
10 | Bilimsel yayının tanımı ve çeşitleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
11 | Elektronik veri kaynakları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
12 | Literatür tarama yazılımları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
13 | Bilimsel araştırmada etik kurallar ve ihlaller | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
14 | Bilimsel veri analizi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
Kaynak |
- Health Research Methodology, A Guide for Training in Research Methods, World Health Organization, 2001 - Sümbüloğlu Vildan, Sümbüloğlu Kadir. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri Ankara 2013 - Büken NÖ, Yegenoglu S., ?Physician-Industry Relationships and Promotion Ethics in Turkey.? Clinical Research and Regulatory Affairs, Volume 20, Issue 4, pages: 379-389 (2003). - Özdamar Kazım. Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara 2013 - The Ethics of Research Involving Human Subjects, Editor: Vanderpool HY, 1996, University publishing Group, Inc. USA. - Altman Douglas, Practical Statistics for Medical Research, 1992. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ergoterapi alanında güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Uzmanlaşacağı alanda bütüncül bakış açısıyla değerlendirme, planlama ve müdahale etme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak ergoterapi gerektiren bireylere değerlendirme ve müdahale programı planlaması yapar. | X | |||||
4 | Sağlık politikaları çerçevesinde ergoterapi için teknolojik temelli değerlendirme ve terapi uygulamalarını geliştirir | X | |||||
5 | Bilgi ve becerilerini kullanarak ergoterapi alanında sorunları analiz eder, araştırma projesi yürütür | X | |||||
6 | Ergoterapi hizmetlerinin toplumun ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde geliştirilmesine destek olur. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme ve öğretme prensiplerine uygun davranış geliştirerek kalite süreçlerine katkı verir. | X | |||||
8 | Ergoterapi konusunda kaynakları izleyerek iletişim teknolojilerini kullanarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
9 | Rehabilitasyon alanında güncel gelişmeleri takip ederek toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinler arası işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
10 | Ergoterapi mesleğinin etik standartlarını, değerlerini ve mesleki bağımsızlığını koruyucu bir tutum sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |