Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DUYU ALGI MOTOR BÜTÜNLÜĞÜ | ERGY1112767 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. İbrahim ERARSLAN |
Dersin Amacı | Duyu bütünleme teorisinin nöronal altyapıları, değerlendirme araçları ve müdahale stratejileri hakkında öğrencinin güncel literatürü inceleyerek analiz ve sentez yapması hedeflenmektedir. Duyu bütünleme problemlerinin tespit edilmesi için öğrencinin araştırma yapma becerisi kazanması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Motor öğrenme ve algı tanımları, öğrenmenin ve algının değerlendirilmesi ve aşamaları,Motor öğrenme teorileri, prensipleri, müdahele stratejileri,Ayres duyu bütünlüğü teorisinin tanımı ,Duyusal sistemlerin Nörofizyolojik Temellerinin öğrenilmesi,Duyusal Sistemlerin Nörofizyolojik Temellerinin öğrenilmesi Fonskiyon/Disfonksiyon,Pediatride görülebilen duyu bütünleme disfonksiyonları,Pediatride görülebilen duyu bütünleme disfonksiyonları - vaka örneği,Hemiplejik hastada motor fonksiyonların değerlendirilmesi - Devre I,Hemiplejik hastada motor fonksiyonların değerlendirilmesi - Devre 1ve 2 ,Hemiplejik hastada motor fonksiyonların değerlendirilmesi - Devre 2a ve 3 ,Hemiplejik hastada motor fonksiyonların değerlendirilmesi - Devre 4 ,Hemiplejik hastada duyu- algı problemlerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi ,Duyu sistemlerinin günlük yaşamla ilişkisi,Hemiplejik hastada duyu-algı bozukluklarının tedavisi ,Vaka çalışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Duyu bütünlüğünde ölçme ve değerlendirme araştırma ve stratejileri planlar | 10, 16, 3, 6, 9 | A, E |
Duyu-algı-motor bütünlüğü ve duyu bütünleme sorunlarını duyu sistemi ve fonksiyonla ilişkilendirerek açıklar | 10, 16, 9 | A, E |
Duyu-algı-motor bütünlüğü sorunu olan kişilerde modülasyon, regülasyon ve motor planlama sorunlarını tanımlar. | 10, 16, 3, 37, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Motor öğrenme ve algı tanımları, öğrenmenin ve algının değerlendirilmesi ve aşamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
2 | Motor öğrenme teorileri, prensipleri, müdahele stratejileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
3 | Ayres duyu bütünlüğü teorisinin tanımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
4 | Duyusal sistemlerin Nörofizyolojik Temellerinin öğrenilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
5 | Duyusal Sistemlerin Nörofizyolojik Temellerinin öğrenilmesi Fonskiyon/Disfonksiyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
6 | Pediatride görülebilen duyu bütünleme disfonksiyonları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
7 | Pediatride görülebilen duyu bütünleme disfonksiyonları - vaka örneği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
8 | Hemiplejik hastada motor fonksiyonların değerlendirilmesi - Devre I | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
9 | Hemiplejik hastada motor fonksiyonların değerlendirilmesi - Devre 1ve 2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
10 | Hemiplejik hastada motor fonksiyonların değerlendirilmesi - Devre 2a ve 3 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
11 | Hemiplejik hastada motor fonksiyonların değerlendirilmesi - Devre 4 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
11 | Hemiplejik hastada duyu- algı problemlerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
12 | Duyu sistemlerinin günlük yaşamla ilişkisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
13 | Hemiplejik hastada duyu-algı bozukluklarının tedavisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
14 | Vaka çalışması |
Kaynak |
Bundy AC, Lane SJ, Sensbory Integration theory and practici , Davic company 2002 Ayres Duyu Bütünleme İçin Klinisyenin Uygulama Rehberi Ayres AJ, Developing norm-references standardized tests, Physical and occupational therapy in pediatrics, 1989, |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ergoterapi alanında güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Uzmanlaşacağı alanda bütüncül bakış açısıyla değerlendirme, planlama ve müdahale etme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak ergoterapi gerektiren bireylere değerlendirme ve müdahale programı planlaması yapar. | X | |||||
4 | Sağlık politikaları çerçevesinde ergoterapi için teknolojik temelli değerlendirme ve terapi uygulamalarını geliştirir | X | |||||
5 | Bilgi ve becerilerini kullanarak ergoterapi alanında sorunları analiz eder, araştırma projesi yürütür | X | |||||
6 | Ergoterapi hizmetlerinin toplumun ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde geliştirilmesine destek olur. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme ve öğretme prensiplerine uygun davranış geliştirerek kalite süreçlerine katkı verir. | X | |||||
8 | Ergoterapi konusunda kaynakları izleyerek iletişim teknolojilerini kullanarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
9 | Rehabilitasyon alanında güncel gelişmeleri takip ederek toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinler arası işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
10 | Ergoterapi mesleğinin etik standartlarını, değerlerini ve mesleki bağımsızlığını koruyucu bir tutum sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 4 | 56 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 3 | 42 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 4 | 56 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 14 | 2 | 28 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 238 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(238/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DUYU ALGI MOTOR BÜTÜNLÜĞÜ | ERGY1112767 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Devrim TARAKCI |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. İbrahim ERARSLAN |
Dersin Amacı | Duyu bütünleme teorisinin nöronal altyapıları, değerlendirme araçları ve müdahale stratejileri hakkında öğrencinin güncel literatürü inceleyerek analiz ve sentez yapması hedeflenmektedir. Duyu bütünleme problemlerinin tespit edilmesi için öğrencinin araştırma yapma becerisi kazanması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Motor öğrenme ve algı tanımları, öğrenmenin ve algının değerlendirilmesi ve aşamaları,Motor öğrenme teorileri, prensipleri, müdahele stratejileri,Ayres duyu bütünlüğü teorisinin tanımı ,Duyusal sistemlerin Nörofizyolojik Temellerinin öğrenilmesi,Duyusal Sistemlerin Nörofizyolojik Temellerinin öğrenilmesi Fonskiyon/Disfonksiyon,Pediatride görülebilen duyu bütünleme disfonksiyonları,Pediatride görülebilen duyu bütünleme disfonksiyonları - vaka örneği,Hemiplejik hastada motor fonksiyonların değerlendirilmesi - Devre I,Hemiplejik hastada motor fonksiyonların değerlendirilmesi - Devre 1ve 2 ,Hemiplejik hastada motor fonksiyonların değerlendirilmesi - Devre 2a ve 3 ,Hemiplejik hastada motor fonksiyonların değerlendirilmesi - Devre 4 ,Hemiplejik hastada duyu- algı problemlerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi ,Duyu sistemlerinin günlük yaşamla ilişkisi,Hemiplejik hastada duyu-algı bozukluklarının tedavisi ,Vaka çalışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Duyu bütünlüğünde ölçme ve değerlendirme araştırma ve stratejileri planlar | 10, 16, 3, 6, 9 | A, E |
Duyu-algı-motor bütünlüğü ve duyu bütünleme sorunlarını duyu sistemi ve fonksiyonla ilişkilendirerek açıklar | 10, 16, 9 | A, E |
Duyu-algı-motor bütünlüğü sorunu olan kişilerde modülasyon, regülasyon ve motor planlama sorunlarını tanımlar. | 10, 16, 3, 37, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Motor öğrenme ve algı tanımları, öğrenmenin ve algının değerlendirilmesi ve aşamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
2 | Motor öğrenme teorileri, prensipleri, müdahele stratejileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
3 | Ayres duyu bütünlüğü teorisinin tanımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
4 | Duyusal sistemlerin Nörofizyolojik Temellerinin öğrenilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
5 | Duyusal Sistemlerin Nörofizyolojik Temellerinin öğrenilmesi Fonskiyon/Disfonksiyon | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
6 | Pediatride görülebilen duyu bütünleme disfonksiyonları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
7 | Pediatride görülebilen duyu bütünleme disfonksiyonları - vaka örneği | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
8 | Hemiplejik hastada motor fonksiyonların değerlendirilmesi - Devre I | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
9 | Hemiplejik hastada motor fonksiyonların değerlendirilmesi - Devre 1ve 2 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
10 | Hemiplejik hastada motor fonksiyonların değerlendirilmesi - Devre 2a ve 3 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
11 | Hemiplejik hastada motor fonksiyonların değerlendirilmesi - Devre 4 | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
11 | Hemiplejik hastada duyu- algı problemlerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
12 | Duyu sistemlerinin günlük yaşamla ilişkisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
13 | Hemiplejik hastada duyu-algı bozukluklarının tedavisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılır |
14 | Vaka çalışması |
Kaynak |
Bundy AC, Lane SJ, Sensbory Integration theory and practici , Davic company 2002 Ayres Duyu Bütünleme İçin Klinisyenin Uygulama Rehberi Ayres AJ, Developing norm-references standardized tests, Physical and occupational therapy in pediatrics, 1989, |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ergoterapi alanında güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | Uzmanlaşacağı alanda bütüncül bakış açısıyla değerlendirme, planlama ve müdahale etme bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak ergoterapi gerektiren bireylere değerlendirme ve müdahale programı planlaması yapar. | X | |||||
4 | Sağlık politikaları çerçevesinde ergoterapi için teknolojik temelli değerlendirme ve terapi uygulamalarını geliştirir | X | |||||
5 | Bilgi ve becerilerini kullanarak ergoterapi alanında sorunları analiz eder, araştırma projesi yürütür | X | |||||
6 | Ergoterapi hizmetlerinin toplumun ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde geliştirilmesine destek olur. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme ve öğretme prensiplerine uygun davranış geliştirerek kalite süreçlerine katkı verir. | X | |||||
8 | Ergoterapi konusunda kaynakları izleyerek iletişim teknolojilerini kullanarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
9 | Rehabilitasyon alanında güncel gelişmeleri takip ederek toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinler arası işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
10 | Ergoterapi mesleğinin etik standartlarını, değerlerini ve mesleki bağımsızlığını koruyucu bir tutum sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |