Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİYOİSTATİSTİK-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Abdulbari BENER
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Furkan Büyükkal
Dersin AmacıAraştırmaların bilimsel yöntemlerle düzenlenmesi ve sonuçlandırılması için gerekli olan araştırma yöntemleri ve istatistik bilgisi ve pratiğini kazandırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler., Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar., Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme.,Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar.,Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları.,Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması.,Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme.,İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar.,Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları.,Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri.,Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).,Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon.,Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması.,Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Klinik araştırma, değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar ve araştırma etiği ve bilim etiğini özetler 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8, 9E
Bilimsel araştırmalar ve biyoistatistiksel yöntemler arasındaki ilişkiyi açıklar. 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 9E
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini tanımlar ve bunları analiz eder. 10, 12, 13, 14, 16, 4, 5, 6, 8, 9E
Bilimsel bir araştırmayı planlama, kaynak tarama, verileri analize hazırlama, tablo ve grafik yapma, dipnot ve kaynak gösterme pratiğini uygular.10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8, 9E
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini analiz eder. 10, 13, 14, 16, 4, 5, 6, 8, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
2 Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
3 Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
4Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
5Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
6Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
7Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
8İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
9Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
10Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
11Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
12Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
13Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
14Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
Kaynak
Öğrencilere biyoistatistik "mebis notları" olarak verilecektir.
1) Bioistatistik, Prof.Dr.Kadir Sümbüloğlu, Doç.Dr.Vildan Sümbüloğlu. 2) Sağlık Bilimlerinde araştırma yöntemleri Vildan Sümbüloğlu, Kadir Sümbüloğlu. 3) Bilgisayar (Excel) destekli uygulamalı istatistik Prof.Dr. Mustafa Akkurt. 4) Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir. 5) SPSS ile biyoistatistik Kazım Özdamar. 6) Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül. 7) Sağlık Araştırmalarında Örneklem Büyüklüğünün Yeterliliği. Stanley Lemeshow, David W. Hosmer Jr, Janelle Klar, Stephen K. Lwanga. Çeviren S. Oğuz Kayaalp, Hacettepe Taş, 2000.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Ergoterapi alanında güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir.
2
Uzmanlaşacağı alanda bütüncül bakış açısıyla değerlendirme, planlama ve müdahale etme bilgisine sahiptir.
3
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak ergoterapi gerektiren bireylere değerlendirme ve müdahale programı planlaması yapar.
4
Sağlık politikaları çerçevesinde ergoterapi için teknolojik temelli değerlendirme ve terapi uygulamalarını geliştirir
5
Bilgi ve becerilerini kullanarak ergoterapi alanında sorunları analiz eder, araştırma projesi yürütür
6
Ergoterapi hizmetlerinin toplumun ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde geliştirilmesine destek olur.
7
Yaşam boyu öğrenme ve öğretme prensiplerine uygun davranış geliştirerek kalite süreçlerine katkı verir.
8
Ergoterapi konusunda kaynakları izleyerek iletişim teknolojilerini kullanarak kendini etkin ifade eder.
9
Rehabilitasyon alanında güncel gelişmeleri takip ederek toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinler arası işbirliği içinde çalışır.
10
Ergoterapi mesleğinin etik standartlarını, değerlerini ve mesleki bağımsızlığını koruyucu bir tutum sergiler.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14456
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer7214
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı14456
Ara Sınav ve Hazırlığı4416
Genel Sınav ve Hazırlığı4416
Performans Görevi, Bakım Planı14228
Toplam İş Yükü (Saat)242
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(242/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİYOİSTATİSTİK-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Abdulbari BENER
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Furkan Büyükkal
Dersin AmacıAraştırmaların bilimsel yöntemlerle düzenlenmesi ve sonuçlandırılması için gerekli olan araştırma yöntemleri ve istatistik bilgisi ve pratiğini kazandırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler., Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar., Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme.,Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar.,Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları.,Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması.,Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme.,İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar.,Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları.,Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri.,Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).,Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon.,Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması.,Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Klinik araştırma, değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar ve araştırma etiği ve bilim etiğini özetler 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8, 9E
Bilimsel araştırmalar ve biyoistatistiksel yöntemler arasındaki ilişkiyi açıklar. 10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 9E
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini tanımlar ve bunları analiz eder. 10, 12, 13, 14, 16, 4, 5, 6, 8, 9E
Bilimsel bir araştırmayı planlama, kaynak tarama, verileri analize hazırlama, tablo ve grafik yapma, dipnot ve kaynak gösterme pratiğini uygular.10, 12, 13, 14, 16, 4, 6, 8, 9E
Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini analiz eder. 10, 13, 14, 16, 4, 5, 6, 8, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilimsel yöntem, veri, ölçüm işlemleri ve ölçekler.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
2 Değişkenler arasındaki ilişkiler, körleme, araştırmalarda yapılan hatalar.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
3 Araştırma türleri, araştırmanın planlanması, örnekleme.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
4Gözlem yöntemi, anket yöntemi, klinik araştırmalar.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
5Araştırma yöntemlerinin epidemiyolojide kullanımı, araştırmalarda etik kuralları.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
6Kaynak tarama, verilerin analize hazırlanması.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
7Tablo ve grafik yapma, makale yazma, dipnot ve kaynak gösterme.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
8İstatistikte genel kavram ve teknikler, ölçümler, frekans dağılımları, ortalamalar.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
9Olasılık kavramları, Binom olasılık dağılımları, normal olasılık dağılımları.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
10Hipotez testlerinin temelleri, güven aralıklarının temelleri.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
11Kantitatif değişkenler ,bağımsız grup ortalamalarının karşılaştırılması, ikiden çok ortalamanın karşılaştrılması (One-Way ANOVA).İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
12Korelasyon ve regresyon, çoklu lineer regresyon.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
13Kategorikdeğişkenler, iki oranın karşılaştırılması.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
14Çapraz tablolar, tabakalandırılmış tablolar.İlgili ppt dosyasının indirilip çalışılması-Mebis notu
Kaynak
Öğrencilere biyoistatistik "mebis notları" olarak verilecektir.
1) Bioistatistik, Prof.Dr.Kadir Sümbüloğlu, Doç.Dr.Vildan Sümbüloğlu. 2) Sağlık Bilimlerinde araştırma yöntemleri Vildan Sümbüloğlu, Kadir Sümbüloğlu. 3) Bilgisayar (Excel) destekli uygulamalı istatistik Prof.Dr. Mustafa Akkurt. 4) Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir. 5) SPSS ile biyoistatistik Kazım Özdamar. 6) Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül. 7) Sağlık Araştırmalarında Örneklem Büyüklüğünün Yeterliliği. Stanley Lemeshow, David W. Hosmer Jr, Janelle Klar, Stephen K. Lwanga. Çeviren S. Oğuz Kayaalp, Hacettepe Taş, 2000.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Ergoterapi alanında güncel, güvenilir ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir.
2
Uzmanlaşacağı alanda bütüncül bakış açısıyla değerlendirme, planlama ve müdahale etme bilgisine sahiptir.
3
Alana özgü kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak ergoterapi gerektiren bireylere değerlendirme ve müdahale programı planlaması yapar.
4
Sağlık politikaları çerçevesinde ergoterapi için teknolojik temelli değerlendirme ve terapi uygulamalarını geliştirir
5
Bilgi ve becerilerini kullanarak ergoterapi alanında sorunları analiz eder, araştırma projesi yürütür
6
Ergoterapi hizmetlerinin toplumun ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde geliştirilmesine destek olur.
7
Yaşam boyu öğrenme ve öğretme prensiplerine uygun davranış geliştirerek kalite süreçlerine katkı verir.
8
Ergoterapi konusunda kaynakları izleyerek iletişim teknolojilerini kullanarak kendini etkin ifade eder.
9
Rehabilitasyon alanında güncel gelişmeleri takip ederek toplumsal sorumluluk bilinci ile disiplinler arası işbirliği içinde çalışır.
10
Ergoterapi mesleğinin etik standartlarını, değerlerini ve mesleki bağımsızlığını koruyucu bir tutum sergiler.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 03/02/2023 - 12:15Son Güncelleme Tarihi: 03/02/2023 - 13:28