Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBELİKTE İLERİ UYGULAMALAR | 2+2 | 3 | 8 |
Ders Programı | Perşembe 12:00-12:45 Perşembe 12:45-13:30 Cuma 07:00-07:45 Cuma 08:00-08:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Perinatoloji kliniğinde yapılan tanı testlerini uygulama becerisi kazanmak ve ebelik uygulamalarını kanıta dayandırabilmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gebelikte uygulanan tanı testleri,Partograf uygulama,Fetal Kardio Tokografi ve Ultrason uygulama,Amniosentez ve Kordosentez,Biyofizik profil,Sezaryen sonrası vaginal doğum,Distosiler ve fetüs kurtarıcı manevralar,Gebelik /Doğum ve Kanser,Obstetride Malpraktisler Açısından TCK,Kanıta Dayalı Uygulama Süreci, rehberleri ve Cohrane Merkezi,Sistematik İnceleme (Systematic Reviews),Obstetrik Uygulamalardan Ebelik Mesleğine Özel Kanıt Temelli Uygulama Örnekleri,Öğrenci sunumu,Öğrenci sunumu; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gebelikte uygulanan tanı testleri | 1, 2 | C |
Partografın uygulama prensiplerini açıklayıp uygulayabilecektir. | 1, 3, 4 | C |
Nonstres test (NST) ilkelerini açıklayabilecektir. | 1, 12, 18, 2 | C |
Basit ultrasona yapma ilkelerini uygulayabilecektir. | 1, 12 | C |
Amnion sıvısı ölçümü ilkelerini uygulayabilecektir. | 1, 18, 3 | C |
Doppler ölçümleri özetleyebilecektir. | 1, 18, 2 | C |
Biyofizik profil, OCT gibi testleri özetleyebilecektir. | 1, 18, 2 | C |
Ebelik uygulamalarını kanıta dayandırabilecektir. | 1, 10, 3 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 10: Beyin Fırtınası, 12: Örnek Olay, 18: Vaka Çalışması, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Gebelikte uygulanan tanı testleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Partograf uygulama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Fetal Kardio Tokografi ve Ultrason uygulama | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Amniosentez ve Kordosentez | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Biyofizik profil | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Sezaryen sonrası vaginal doğum | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Distosiler ve fetüs kurtarıcı manevralar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Gebelik /Doğum ve Kanser | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Obstetride Malpraktisler Açısından TCK | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Kanıta Dayalı Uygulama Süreci, rehberleri ve Cohrane Merkezi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Sistematik İnceleme (Systematic Reviews) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Obstetrik Uygulamalardan Ebelik Mesleğine Özel Kanıt Temelli Uygulama Örnekleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Öğrenci sunumu | |
14 | Öğrenci sunumu |
Kaynak |
1.Hacker, Moore, Gambone (2009), Obstetrik ve Jinekolojinin Temeleri, Nobel Tıp Kitabevi. 2.Beji N. (2015), Kadın Sağlığı ve Hastalıkları, Nobel Tıp Kitabevi. 3.Rathfisch G.:Doğal Doğum Felsefesi.Nobel Tıp Kitabevi.2012 4.Okumuş H.,Mete S.:Doğuma Hazırlık.Deomed Medikal Yayıncılık.2009. 5.Coşkun A.M. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Öğrenim Rehberi. İstanbul Medikal Yayıncılık,2008 6.Coşkun A.M:Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Koç Üniversitesi Yayınları, 2012. 7.Taşkın L.,Eroğlu K.,Terzioğlu F.,Vural G.,Kutlu Ö.:Hemşireler ve Ebeler için Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi, Palme Yayıncılık,Ankara,2004 8.Azzawi F.Doğum ve Doğum Teknikleri Atlası.Birol A.Ş.,1995. 9.Gorrie T.M.,Mc KinneyE.S.,Murray S.S.:Maternal Newborn Nursing.Sounders Company, Philadelphia, 1994 10. Larrabe JH(2008) Nurse Evidence Based Practice, 11. Craig JV, Smyth RL (2007) The Evidence Based Practice Manual For Nurses. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelikte uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahiptir. | X | |||||
0 | Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebelik alanında edindiği bilgilerle bütünleştirerek ebeliğe özgü teori geliştirebilir. | X | |||||
0 | Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilir. | X | |||||
0 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
0 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | ||||||
0 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
0 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
0 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
0 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | ||||||
0 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslar arası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilir. | X | |||||
0 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |