Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNFERTİLİTE | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İnfertil çiftlerde tanı, değerlendirme ve tedavi yöntemlerine ilişkin kapsamlı teorik bilgi vererek, tedavi sürecinde gerekli ebelik bakım becerisini geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması ,Doğurganlık bilinci geliştirme ve infertiliteye giriş, ,Fertilite ve İnfertilite kavramları, Kadında ve Erkekte İnfertilite Nedenleri,Dünyada ve Türkiye’de infertilite, insidans – prevelans. Üreme Sağlığı Politikaları,İnfertilite tedavisinde son gelişmeler, Preimplatasyon genetik tanı,İnfertilite ve cerrahi, İnfertilite ve yardımcı üreme teknikleri’nde ebelik yaklaşımı,Yardımcı üreme tekniklerinde ebenin ekip içindeki rolü ve infertilitede bakım- eğitim,İnfertilite ve Yardımcı üreme tekniklerinde kanıta dayalı uygulamalar ,İnfertilitenin çiftler üzerindeki psikososyal, ekonomik ve kültürel etkileri,İnfertil çiftler ve psikoterapi,İnfertilite tedavisinde etik sorunlar ve yasal düzenlemeler,İnfertil çiftlerde sağlıklı yaşam biçimi davranışları geliştirme ve ebenin rolü,İnfertilite tedavi sürecinde hasta ve çalışan güvenliği.,Vaka tartışması ve dersin değerlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İnfertilitenin risk faktörlerini tanımlayabilme ve yapılan işlemleri açıklayabilecektir. | 1, 12, 3 | A |
İnfertil çiftlerin tanı ve tedavisinin, çiftlerin psikolojisi üzerine etki-sini kavrayabilme ve destekleyici bakım geliştirebilecektir. | 1, 2 | A |
3. Kültürün infertil çiftlerin yaşamına etkisini yorumlayabilecektir. | 1, 18, 2 | A |
4. Yardımcı üreme tekniklerinin uygulanması sırasında gelişebilecek komplikasyonları tespit edebilecektir. | 1, 18, 2 | A |
5. Yardımcı üreme tekniklerinin ülkemizdeki yasal konumunu takip edebilecektir. | 1, 2 | A |
6. Yardımcı üreme tekniklerini ile ilgili son gelişmeleri takip ederek, üreme sağlığı hizmetlerinde ebenin rolünü açıklayabilecektir. | 1, 2, 3 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 12: Örnek Olay, 18: Vaka Çalışması, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Doğurganlık bilinci geliştirme ve infertiliteye giriş, | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Fertilite ve İnfertilite kavramları, Kadında ve Erkekte İnfertilite Nedenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Dünyada ve Türkiye’de infertilite, insidans – prevelans. Üreme Sağlığı Politikaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | İnfertilite tedavisinde son gelişmeler, Preimplatasyon genetik tanı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | İnfertilite ve cerrahi, İnfertilite ve yardımcı üreme teknikleri’nde ebelik yaklaşımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Yardımcı üreme tekniklerinde ebenin ekip içindeki rolü ve infertilitede bakım- eğitim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | İnfertilite ve Yardımcı üreme tekniklerinde kanıta dayalı uygulamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | İnfertilitenin çiftler üzerindeki psikososyal, ekonomik ve kültürel etkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | İnfertil çiftler ve psikoterapi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | İnfertilite tedavisinde etik sorunlar ve yasal düzenlemeler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | İnfertil çiftlerde sağlıklı yaşam biçimi davranışları geliştirme ve ebenin rolü | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | İnfertilite tedavi sürecinde hasta ve çalışan güvenliği. | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Vaka tartışması ve dersin değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Beji, NK.(2009) İnfertirlite Hemşireliği. İnfertilite Hemşireliği Derneği Yayınları, İstanbul. Beji, NK., Apay, SE., Kılıç, M. (2011) İnfertilite ve Kültür. İ.Ü.F.N. Hemşirelik Derneği, 19 (2): 109-115 Avşar, AFY., Taş, EE., Akçay, GY. (2013) B12 Vitamini ve İnfertilite. Ankara Medical Journal, 13(2):82-84 Koçyiğit, OT. (2012) İnfertilite ve sosyo-kültürel etkileri. İnsanbilim Dergisi, 1(1):27-38 Kırca,N., Pasinlioğlu, T. (2013) İnfertilite Tedavisinde Karşılaşılan Psikososyal Sorunlar. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 5(2):162-178. Mutlu, MF., Baştu, E., Öktem, M., (2013) Açıklanamayan İnfertiliteye Güncel Bakış. Gazi Üniversitesi Medical Journal. 24: 29-32. Yılmaz, T., Oskay, Ü.Y., (2015) İnfertilite Stresi ile Başa Çıkma Yöntemleri ve Hemşirelik Yaklaşımları.Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2(1):100-112 Kadıoğlu, M., Beji, NK., (2013) Polikistik Over Sendromu ve Hemşirelik Yaklaşımı. Florance Nightingale Hemşirelik Dergisi, 3(21): 187-197. Gurunath,S. ve ark., (2011) Defining infertility- a systematic review of prevalence studies. Human Reproduction Update, 5(17): 575-588. The Practice Committee of the American Society for Reproductive Medicine (2012) Endometriosis and infertility: a committee opinion. Fertility and Sterility, 98 (3):591-598. Stanford, JB., (2013) What is the true prevalence of infertility?. Fertility and Sterility, 98(5): 1201-1202. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelikte uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahiptir. | X | |||||
0 | Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebelik alanında edindiği bilgilerle bütünleştirerek ebeliğe özgü teori geliştirebilir. | X | |||||
0 | Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilir. | X | |||||
0 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
0 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | ||||||
0 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | X | |||||
0 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
0 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | ||||||
0 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslar arası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilir. | X | |||||
0 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |