Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÜROJİNEKOLOJİ VE EBELİK | 3+2 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kadınlarda görülen ürojinekolojik sorunların değerlendirilmesi hakkında bilgi ve beceri kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Tanıtımı,Alt Üriner Sistem Anatomisi ve İşleyişi,Kontinans Mekanizması,Üriner İnkontinans Epidemiyolojisi, Etyoloji, Tipleri,Pelvik Taban Değerlendirmesi (Tanı Yöntemleri, fizik muayene, ped test Q tip test, ürodinamik inceleme,Konservatif Tedavi Yöntemleri (Basit klinik girişimler ve Yaşam stili değişiklikleri ve kanıtlar,Konservatif Tedavi Yöntemleri (Davranış terapisi/ planlı işeme: Yönlendirmeli işeme, Zamanlı işeme, Mesane eğitimi,Konservatif Tedavi Yöntemleri (Pelvik Taban Kas Eğitimi (PTKE), vajinal kon, Biofeedback ve kanıtlar),Konservatif Tedavi Yöntemleri (Elektriksel stimülasyon, Manyetik stimülasyon, Posterior tibial sinirin elektriksel stimülasyonu (PTNS) ve kanıtları),Pelvik Organ Prolapsusu ve pesserler,Gebelik ve postpartum dönemde üriner inkontinansı önleme ve koruma,Postmenopozal dönemde üriner inkontinansı önleme ve koruma,İnkontinanslı bireylerde cinsel sağlık,İnkontinansın Yaşam Kalitesi Üzerine Etkisi Final; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ürojinekolojik sorunları bütüncül bir bakışla ele alabilme | 1, 2 | A |
Ürojinekolojik sorunlarının çözümünde ebelik bakımını kullanabilme, | 1, 15, 3 | A |
Ürojinekolojik sorunları değerlendirebilme | 1, 2 | A |
Ürojinekolojik sorunlarda konservatif tedavi yaklaşımlarını uygulayabilme | 1, 15, 2 | A |
Ürojinekolojik sorunların tedavi yöntemlerinin gelişimini takip edebilme | 1, 15, 2 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 15: Problem Çözme, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Tanıtımı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Alt Üriner Sistem Anatomisi ve İşleyişi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Kontinans Mekanizması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Üriner İnkontinans Epidemiyolojisi, Etyoloji, Tipleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Pelvik Taban Değerlendirmesi (Tanı Yöntemleri, fizik muayene, ped test Q tip test, ürodinamik inceleme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Konservatif Tedavi Yöntemleri (Basit klinik girişimler ve Yaşam stili değişiklikleri ve kanıtlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Konservatif Tedavi Yöntemleri (Davranış terapisi/ planlı işeme: Yönlendirmeli işeme, Zamanlı işeme, Mesane eğitimi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Konservatif Tedavi Yöntemleri (Pelvik Taban Kas Eğitimi (PTKE), vajinal kon, Biofeedback ve kanıtlar) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Konservatif Tedavi Yöntemleri (Elektriksel stimülasyon, Manyetik stimülasyon, Posterior tibial sinirin elektriksel stimülasyonu (PTNS) ve kanıtları) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Pelvik Organ Prolapsusu ve pesserler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Gebelik ve postpartum dönemde üriner inkontinansı önleme ve koruma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Postmenopozal dönemde üriner inkontinansı önleme ve koruma | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | İnkontinanslı bireylerde cinsel sağlık | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | İnkontinansın Yaşam Kalitesi Üzerine Etkisi Final | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
1.Coskun A. Lower Urinary Tract Anatomy and Physiology of Continence Mechanism. Ed: Kızılkaya BN, Urinary Incontinence in Women and Nursing Approach. 1st edition, Labor Printing Istanbul, 2002. 2. Bilgiç D., Beji, NK., Yalçın, Ö., (2012) Ürojinekoloji Hastalarında Cinsel Fonksiyon Değerlendirmesi. Türk Jinekoloji ve Obstetrik Derneği Dergisi, 9 (3):142-152 3. Cho JC. ve ark. (2015) Evaluation of female overactive bladder using urodynamics: relationship with female voiding dysfunction. International Brazilian Journal of Urology. 41 (4):722-728. 4. Arnold J. ve ark. (2012) Overactive Bladder Syndrome. Australian Family Physician. 41(11): 878-883. 5. Gormley EA. ve ark. (2014) Dıagnosıs And Treatment Of Overactıve Bladder (Non-Neurogenic) In Adults: Aua/Sufu Guıdelıne. American Urological Association Education and Research. 6. Geoffrion R. (2012) Treatments for Overactive Bladder: Focus on Pharmacotherapy. Journal Of Obstetrıcs And Gynaecology Canada. 34(11):1092–1101. 7. Alves AT. (2014) Relationship Between Anxiety and Overactive Bladder Syndrome In Older Women. Journal of Brazilian Gynaecology and Obstetric. 36(7):310-314. 8. Çankaya A., Oskay, ÜY. (2014) Aşırı Aktif Mesane Tanısı Almış Kadınlarda Mesane Günlüklerinin İncelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi. 56 (3) : 169-173 . 9. Topuz Ş. (2015) Üriner İnkontinans ve Cinsellik. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. 4 (1) :60-64. 10. Beji N. (2002) Kadınlarda Üriner İnkontinans ve Hemşirelik Yaklaşımı. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Ebelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilmek için yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelikte uzmanlık alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilir. Ebelik uygulamalarında, ilgili mevzuat hakkında yeterli bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Ebelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahiptir. | X | |||||
0 | Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebelik alanında edindiği bilgilerle bütünleştirerek ebeliğe özgü teori geliştirebilir. | X | |||||
0 | Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilir. | X | |||||
0 | Ebelik alanıyla ilgili özel yetkinlik gerektiren bir çalışmayı edindiği bilgi ve beceriler ışığında bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
0 | Ebelikle ilgili uzmanlık gerektiren bir sorunu saptamak, çözümü yöntemi belirlemek, soruna yönelik veri toplamak, analiz etmek ve sonuçları değerlenmek için sorumluluk alabilme yetisine sahiptir. | ||||||
0 | Ebelik mesleği ile ilgili öngörülen ya da öngörülmeyen sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | ||||||
0 | Bilginin sürekli değiştiği sağlık hizmetinde yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık bir davranış geliştirir. | ||||||
0 | Ebelik alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve sonuçlarını sistemli olarak aktarabilir. | X | |||||
0 | Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilmek için yeterli düzeyde İngilizceyi kullanır. | ||||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
0 | Mesleki organizasyonların çalışmalarında aktif olarak görev alır. | ||||||
0 | Ebelik mesleğine ulusal ve uluslar arası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilir. | ||||||
0 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |