Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ALTERN VE DESTEK İLET TEKNO GİRİŞİM UYG-Bahar Dönemi2+236
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, alternatif ve destekleyici iletişim teknolojileri hakkında bilgi ve beceri edinmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Hafta: Alternatif ve destekleyici iletişime giriş,2. Hafta: ADİS'de hizmet sunumu,3. Hafta: Alternatif ve Destekleyici İletişim Sistemleri,4. Hafta: Sembol ve sözcük seçim sistemleri,5. Hafta: ADİS ölçümü I,6. Hafta: ADİS ölçümü II,7. Hafta: ADİS ve fiziksel engelli bireyler,8. Hafta: ADİS ve gelişimsel engeli olan bireyler,9. Hafta: ADİS ve edinilmiş engeli olan bireyler,10. Hafta: Ailede ve evde ADİS,11. Hafta: Eğitimsel ortamlarda ADİS,12. Hafta: Hastane ortamlarında ADİS,13. Hafta: Öğrenci sunuları,14. Hafta: Genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Alternatif ve destekleyici iletişim ihtiyacı olan biraylerin tanı ve tedavisinde etik ve profesyonel ilkeleri açıklar ve uygular.13, 19, 4, 9G
Alternatif ve destekleyici iletişim teknolojilerinden faydalanmalarını temin etmek için hedef popülasyonların özellik ve ihtiyaçlarını bilir.12, 13, 19, 9G
Alternatif ve destekleyici iletişim teknolojileri kullanıcıları için tedavi stratejileri belirler.13, 18, 9G
Alternatif ve destekleyici iletişim girişimine yönelik ölçme verilerini yorumlar.13, 16, 18, 19, 9G
Alternatif ve destekleyici iletişimin değerlendirme ve seçme süreçlerini tartışır ve açıklar.13, 14, 18, 19, 2G, H
Muhtemel alternatif ve destekleyici iletişim teknolojisi kullanıcılarını tespit eder.13, 14, 19, 9G, H
Alternatif ve destekleyici iletişimin işlevlerini açıklar.13, 19, 9G
Alternatif ve destekleyici iletişimin temel ilkelerini açıklar.19, 9G
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Hafta: Alternatif ve destekleyici iletişime girişDers içeriklerini inceleyerek dersin konusu ve içeriği ile ilgili fikir sahibi olmak.
22. Hafta: ADİS'de hizmet sunumuKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
33. Hafta: Alternatif ve Destekleyici İletişim SistemleriKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
44. Hafta: Sembol ve sözcük seçim sistemleriKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
55. Hafta: ADİS ölçümü IKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
66. Hafta: ADİS ölçümü IIKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
77. Hafta: ADİS ve fiziksel engelli bireylerKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
88. Hafta: ADİS ve gelişimsel engeli olan bireylerKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
99. Hafta: ADİS ve edinilmiş engeli olan bireylerKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1010. Hafta: Ailede ve evde ADİSKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1111. Hafta: Eğitimsel ortamlarda ADİSKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1212. Hafta: Hastane ortamlarında ADİSKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1313. Hafta: Öğrenci sunularıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1414. Hafta: Genel değerlendirmeKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
Kaynak
Powerpoint sunum dosyaları ve seçilen makaleler
Glennen, S., & DeCoste, D. C. (1997). The handbook of augmentative and alternative communication. Cengage Learning.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Disiplinlerarası çalışabilme becerisi.
X
2
Temel uzmanlık alan bilgileri.
X
3
Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi.
X
4
Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi.
X
5
Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi.
X
6
Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi.
X
7
Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi.
X
8
Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi.
9
Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi.
X
10
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi.
X
11
Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi.
12
Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi.
13
Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi
X
14
Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
X
15
Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi.
X
16
Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme14456
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi4520
Okul Dışı Diğer Faaliyetler155
Proje Sunumu / Seminer155
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11616
Genel Sınav ve Hazırlığı12121
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)179
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(179/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ALTERN VE DESTEK İLET TEKNO GİRİŞİM UYG-Bahar Dönemi2+236
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, alternatif ve destekleyici iletişim teknolojileri hakkında bilgi ve beceri edinmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Hafta: Alternatif ve destekleyici iletişime giriş,2. Hafta: ADİS'de hizmet sunumu,3. Hafta: Alternatif ve Destekleyici İletişim Sistemleri,4. Hafta: Sembol ve sözcük seçim sistemleri,5. Hafta: ADİS ölçümü I,6. Hafta: ADİS ölçümü II,7. Hafta: ADİS ve fiziksel engelli bireyler,8. Hafta: ADİS ve gelişimsel engeli olan bireyler,9. Hafta: ADİS ve edinilmiş engeli olan bireyler,10. Hafta: Ailede ve evde ADİS,11. Hafta: Eğitimsel ortamlarda ADİS,12. Hafta: Hastane ortamlarında ADİS,13. Hafta: Öğrenci sunuları,14. Hafta: Genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Alternatif ve destekleyici iletişim ihtiyacı olan biraylerin tanı ve tedavisinde etik ve profesyonel ilkeleri açıklar ve uygular.13, 19, 4, 9G
Alternatif ve destekleyici iletişim teknolojilerinden faydalanmalarını temin etmek için hedef popülasyonların özellik ve ihtiyaçlarını bilir.12, 13, 19, 9G
Alternatif ve destekleyici iletişim teknolojileri kullanıcıları için tedavi stratejileri belirler.13, 18, 9G
Alternatif ve destekleyici iletişim girişimine yönelik ölçme verilerini yorumlar.13, 16, 18, 19, 9G
Alternatif ve destekleyici iletişimin değerlendirme ve seçme süreçlerini tartışır ve açıklar.13, 14, 18, 19, 2G, H
Muhtemel alternatif ve destekleyici iletişim teknolojisi kullanıcılarını tespit eder.13, 14, 19, 9G, H
Alternatif ve destekleyici iletişimin işlevlerini açıklar.13, 19, 9G
Alternatif ve destekleyici iletişimin temel ilkelerini açıklar.19, 9G
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Hafta: Alternatif ve destekleyici iletişime girişDers içeriklerini inceleyerek dersin konusu ve içeriği ile ilgili fikir sahibi olmak.
22. Hafta: ADİS'de hizmet sunumuKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
33. Hafta: Alternatif ve Destekleyici İletişim SistemleriKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
44. Hafta: Sembol ve sözcük seçim sistemleriKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
55. Hafta: ADİS ölçümü IKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
66. Hafta: ADİS ölçümü IIKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
77. Hafta: ADİS ve fiziksel engelli bireylerKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
88. Hafta: ADİS ve gelişimsel engeli olan bireylerKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
99. Hafta: ADİS ve edinilmiş engeli olan bireylerKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1010. Hafta: Ailede ve evde ADİSKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1111. Hafta: Eğitimsel ortamlarda ADİSKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1212. Hafta: Hastane ortamlarında ADİSKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1313. Hafta: Öğrenci sunularıKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
1414. Hafta: Genel değerlendirmeKonu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak.
Kaynak
Powerpoint sunum dosyaları ve seçilen makaleler
Glennen, S., & DeCoste, D. C. (1997). The handbook of augmentative and alternative communication. Cengage Learning.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Disiplinlerarası çalışabilme becerisi.
X
2
Temel uzmanlık alan bilgileri.
X
3
Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi.
X
4
Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi.
X
5
Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi.
X
6
Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi.
X
7
Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi.
X
8
Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi.
9
Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi.
X
10
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi.
X
11
Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi.
12
Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi.
13
Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi
X
14
Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
X
15
Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi.
X
16
Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:38Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:40