Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
OTİZM VE ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUK. İLERİ ARAŞ.-Güz Dönemi2+236
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere otizm spektrum bozuklukları ve çocukluk çağı dil bozukluklarının tanımlanması, sınıflandırılması, taranması ve tedavisine ilişkin bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Hafta: Derse ve çocukluk çağı dil bozukluklarına giriş,2. Hafta: ASD'ye giriş,3. Hafta: ASD'nin klinik tanısı ve taranması,4. Hafta: ASD'de genetik ve çevresel faktörler,5. Hafta: ASD'nin bilişsel, duyusal ve dilsel profili,6. Hafta: Dil öncesi iletişim,7. Hafta: Erken dil gelişimi,8. Hafta: Gramatik müdahale,9. Hafta: Ekolali ve işlevi,10. Hafta: Gelişimsel, aile merkezli müdahaleler,11. Hafta: Geleneksel davranışçı müdahaleler,12. Hafta: Okuma-yazmanın desteklenmesi,13. Hafta: Otizm ve ADİS,14. Hafta Genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
- otizm spektrum bozukluklarını tanımlar.13, 16, 9E
- çocukluk çağı dil bozukluklarını değerlendirir,14, 16, 9E
- çocukluk çağı dil bozukluklarının tanı, tarama ve rehabilitasyon süreçlerini açıklar.16, 9E
-Otizm spectrum bozukluğuna ilişkin klinik tanı ve tarama ile ilgili kavramları tanımlar. 16, 9E
-OSB'li bireylerin bilişsel, duyusal ve dilsel profilini tanımlar.16, 9E
-OSB rehabilitasyonuna farklı yaklaşımları açıklar16, 9E
-Farklı beceri düzeylerindek otizmli bireylere uygun terapi yaklaşımlarını analiz eder.16, 9E
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Hafta: Derse ve çocukluk çağı dil bozukluklarına giriş
22. Hafta: ASD'ye giriş
33. Hafta: ASD'nin klinik tanısı ve taranması
44. Hafta: ASD'de genetik ve çevresel faktörler
55. Hafta: ASD'nin bilişsel, duyusal ve dilsel profili
66. Hafta: Dil öncesi iletişim
77. Hafta: Erken dil gelişimi
88. Hafta: Gramatik müdahale
99. Hafta: Ekolali ve işlevi
1010. Hafta: Gelişimsel, aile merkezli müdahaleler
1111. Hafta: Geleneksel davranışçı müdahaleler
1212. Hafta: Okuma-yazmanın desteklenmesi
1313. Hafta: Otizm ve ADİS
1414. Hafta Genel değerlendirme
Kaynak
Powerpoint sunu dosyaları, kitap bölümleri ve makaleler
Schwartz, R. G. (Ed.). (2010). Handbook of child language disorders. Psychology press. Wetherby, Amy M. & Prizant, Barry M. (2000) Autism Spectrum Disorders: A Transactional Developmental Perspective (Communication and Language Intervention Series) .

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Disiplinlerarası çalışabilme becerisi.
X
2
Temel uzmanlık alan bilgileri.
X
3
Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi.
X
4
Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi.
X
5
Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi.
X
6
Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi.
X
7
Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi.
X
8
Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi.
X
9
Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi.
X
10
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi.
X
11
Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi.
X
12
Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi.
X
13
Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi
X
14
Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
X
15
Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi.
X
16
Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme14456
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi4520
Okul Dışı Diğer Faaliyetler155
Proje Sunumu / Seminer155
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11616
Genel Sınav ve Hazırlığı12121
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)179
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(179/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
OTİZM VE ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUK. İLERİ ARAŞ.-Güz Dönemi2+236
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere otizm spektrum bozuklukları ve çocukluk çağı dil bozukluklarının tanımlanması, sınıflandırılması, taranması ve tedavisine ilişkin bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1. Hafta: Derse ve çocukluk çağı dil bozukluklarına giriş,2. Hafta: ASD'ye giriş,3. Hafta: ASD'nin klinik tanısı ve taranması,4. Hafta: ASD'de genetik ve çevresel faktörler,5. Hafta: ASD'nin bilişsel, duyusal ve dilsel profili,6. Hafta: Dil öncesi iletişim,7. Hafta: Erken dil gelişimi,8. Hafta: Gramatik müdahale,9. Hafta: Ekolali ve işlevi,10. Hafta: Gelişimsel, aile merkezli müdahaleler,11. Hafta: Geleneksel davranışçı müdahaleler,12. Hafta: Okuma-yazmanın desteklenmesi,13. Hafta: Otizm ve ADİS,14. Hafta Genel değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
- otizm spektrum bozukluklarını tanımlar.13, 16, 9E
- çocukluk çağı dil bozukluklarını değerlendirir,14, 16, 9E
- çocukluk çağı dil bozukluklarının tanı, tarama ve rehabilitasyon süreçlerini açıklar.16, 9E
-Otizm spectrum bozukluğuna ilişkin klinik tanı ve tarama ile ilgili kavramları tanımlar. 16, 9E
-OSB'li bireylerin bilişsel, duyusal ve dilsel profilini tanımlar.16, 9E
-OSB rehabilitasyonuna farklı yaklaşımları açıklar16, 9E
-Farklı beceri düzeylerindek otizmli bireylere uygun terapi yaklaşımlarını analiz eder.16, 9E
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11. Hafta: Derse ve çocukluk çağı dil bozukluklarına giriş
22. Hafta: ASD'ye giriş
33. Hafta: ASD'nin klinik tanısı ve taranması
44. Hafta: ASD'de genetik ve çevresel faktörler
55. Hafta: ASD'nin bilişsel, duyusal ve dilsel profili
66. Hafta: Dil öncesi iletişim
77. Hafta: Erken dil gelişimi
88. Hafta: Gramatik müdahale
99. Hafta: Ekolali ve işlevi
1010. Hafta: Gelişimsel, aile merkezli müdahaleler
1111. Hafta: Geleneksel davranışçı müdahaleler
1212. Hafta: Okuma-yazmanın desteklenmesi
1313. Hafta: Otizm ve ADİS
1414. Hafta Genel değerlendirme
Kaynak
Powerpoint sunu dosyaları, kitap bölümleri ve makaleler
Schwartz, R. G. (Ed.). (2010). Handbook of child language disorders. Psychology press. Wetherby, Amy M. & Prizant, Barry M. (2000) Autism Spectrum Disorders: A Transactional Developmental Perspective (Communication and Language Intervention Series) .

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Disiplinlerarası çalışabilme becerisi.
X
2
Temel uzmanlık alan bilgileri.
X
3
Dil, konuşma, işitme ve yutma mekanizmasının anatomi ve fizyolojisini betimleyebilme becerisi.
X
4
Tipik dil ve konuşma gelişimini açıklayabilme becerisi.
X
5
Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyi tanılama ve terapi süreçlerini uygulayabilme becerisi.
X
6
Formal ve informal değerlendirme araçlarını kullanabilme becerisi.
X
7
Bilişsel, iletişimsel, duygusal, psikomotor ve sosyal gelişim ile ilgili öğrenme teorilerini açıklayabilme ve uygulama becerisi.
X
8
Ailelerle iletişim kurma ve danışmanlık yapma becerisi.
X
9
Bilimsel araştırma planlayabilme, yürütebilme ve raporlaştırabilme becerisi.
X
10
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uyma becerisi.
X
11
Çocuklarda ve yetişkinlerde dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilen durumları/hastalıkları betimleyebilme becerisi.
X
12
Dil ve konuşma sorunu olan bireylerin dil örneklerinin dil bilgisel özelliklerini belirleme, analiz etme becerisi.
X
13
Bağımsız olarak öğrenim gereksinimlerini ve amaçlarını belirleyebilme ve kendini mesleki anlamda yaşam boyu geliştirme becerisi
X
14
Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili araştırma yürütme, verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
X
15
Dil ve konuşma terapisi gerektiren (akıcılık bozuklukları, edinilmiş nörojenik bozukluklar, gelişimsel dil ve konuşma bozuklukları, ses bozuklukları, yutma bozuklukları, konuşma sesi bozuklukları, rezonans bozuklukları, vb.) durumlara yönelik bireyselleştirilmiş terapi planı geliştirebilme ve uygulayabilme becerisi.
X
16
Dil ve konuşma terapisi alanına özgü güncel teknolojiyi ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve bu güncel bilgileri ve teknolojiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanabilme becerisi
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:46Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:47