Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİMDE AİLE DANIŞMANLIK HİZMETLERİ | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Arzu YÜKSELEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Arzu YÜKSELEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı , farklı gelişen çocukların aile yapılarını tanıtmak, aile çocuk ilişkilerinde ortaya çıkabilecek problemleri ve çocuğun gelişimine etkisini anlamalarını ,çocuk merkezli aile danışmanlığı çalışmalarının esaslarını kavramalarını sağlamaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders içeriğinin tanıtılması,Aile, Türk aile yapısı, Aile Eğitimi, Engelli Çocukların Aileleri, Ailenin Eğitim ve Özel Eğitimdeki Rolü ,Ailenin Engele Uyum Süreci,Aile Okul Çocuk Çevre Toplum İlişkisi,Öğretmen aile ilişkisi ve iletişimi,Öğretmen aile ilişkisi ve iletişimi,Aile Eğitiminin Amaçları,Ailelere sunulan hizmetler, Aile Katılımı, Temel kavramlar, Katılım Türleri, Okulda katılım,Aile Eğitimi Yaklaşımları, Anne-baba olarak anne babalar, Gönüllüler olarak anne babalar, Öğretici olarak anne babalar,Aile Eğitimi Programları, Ev Merkezli Programlar, Okul Merkezli Programlar, Ev/Okul Merkezli Programlar, Uzaktan Öğretim Programları,Uygulamalı davranış analizine dayalı aile eğitimi oturum süreçlerini planlama, uygulama, kaydetme.,Uygulamalı davranış analizine dayalı aile eğitimi oturum süreçlerini planlama, uygulama, kaydetme.,Çocuklarda davranış değiştirme ve beceri öğretimi uygulamalarına yönelik aile eğitimi programlarının geliştirilmesi,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Aileyi tanımlar | ||
Aileyle ilgili temel kavramları tartışır. | ||
Aile eğitiminin genel amaçlarını tanımlar. | ||
Engelli çocuk ailelerine yönelik aile eğitiminin amaçlarını sıralar. | ||
Engelli çocukların ailelerinin geçirdikleri uyum evrelerini tanımlar. | ||
Ailelerin gereksinimleri ve karşılanma yollarını tartışır. | ||
Engelli çocuğun sosyalleşmesine yardım etme yollarını tanımlar. | ||
Davranışsal görüşe dayalı aile eğitim oturumlarını planlar. | ||
Davranışsal görüşe dayalı aile eğitim oturumlarını uygular. | ||
Davranışsal görüşe dayalı aile eğitim oturumlarını kaydeder. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ders içeriğinin tanıtılması | |
2 | Aile, Türk aile yapısı, Aile Eğitimi, Engelli Çocukların Aileleri, Ailenin Eğitim ve Özel Eğitimdeki Rolü | |
3 | Ailenin Engele Uyum Süreci | |
4 | Aile Okul Çocuk Çevre Toplum İlişkisi | |
5 | Öğretmen aile ilişkisi ve iletişimi | |
6 | Öğretmen aile ilişkisi ve iletişimi | |
7 | Aile Eğitiminin Amaçları | |
8 | Ailelere sunulan hizmetler, Aile Katılımı, Temel kavramlar, Katılım Türleri, Okulda katılım | |
9 | Aile Eğitimi Yaklaşımları, Anne-baba olarak anne babalar, Gönüllüler olarak anne babalar, Öğretici olarak anne babalar | |
10 | Aile Eğitimi Programları, Ev Merkezli Programlar, Okul Merkezli Programlar, Ev/Okul Merkezli Programlar, Uzaktan Öğretim Programları | |
11 | Uygulamalı davranış analizine dayalı aile eğitimi oturum süreçlerini planlama, uygulama, kaydetme. | |
12 | Uygulamalı davranış analizine dayalı aile eğitimi oturum süreçlerini planlama, uygulama, kaydetme. | |
13 | Çocuklarda davranış değiştirme ve beceri öğretimi uygulamalarına yönelik aile eğitimi programlarının geliştirilmesi | |
14 | Değerlendirme |
Kaynak |
Cavkaytar, A. (2008). “Ailelerle İşbirliği” (Coorperation with Parents) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | 0-18 yaşlarındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahiptir. | X | |||||
0 | Gelişim ve eğitimle ilgili 0-18 yaş grubu çocuk ve gençlere yönelik tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder. | X | |||||
0 | 0-18 yaş grubu çocuklara yönelik zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. | X | |||||
0 | 0-18 yaş çocuklarının ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunların saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. | X | |||||
0 | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu temel bilgileri kullanarak öneriler ortaya koyar, öğrendiği konuları uygulamalara aktarır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. | X | |||||
0 | Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır araştırmalara katılır. | X | |||||
0 | Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. | X | |||||
0 | Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | X | |||||
0 | Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |