Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJESİ HAZIRLAMA | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilimsel araştırma projesi hazırlama ve yönetme ile ilgili özgün değer, bilimsel yöntem, iş-zaman çizelgesi, proje kaynak planlaması, vb. kavramları tanımak, proje değerlendirme kriterlerini yenilik yorumlamak ve bilimsel proje önerisi hazırlama aşamalarını uygulamak, özellikle tez ve bitirme projelerinin bilimsel araştırma projesi haline getirilmesini uygulamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders Tanıtımı,Temel Kavramlar ve 1002 Bilimsel Araştırma Projesi Nasıl Hazırlanır?,ARDEB Proje Değerlendirme Kriterleri ve Bilimsel Yazımda Faydalı Bir Araç: MENDELEY,Başarılı Proje Örnekleri,Olası Proje Konularının Tartışılması ve Olgunlaştırılması,Proje Konularının Belirlenmesi,Fikri Mülkiyet Hakkının Korunması ve Desteklenmesi,Proje Konularının Belirlenmesi,Grup Çalışması: Proje Başvuru Hazırlığı,Grup Çalışması: Proje Başvuru Hazırlığı,Grup Çalışması: Proje Başvuru Hazırlığı,Grup Çalışması: Proje Başvuru Hazırlığı,Grup Çalışması: Proje Başvuru Hazırlığı,Grup Çalışması: Proje Başvuru Hazırlığı; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Dersin Tanımı kapsamında; 1.1. Dersin amacı, dersin çıktıları ve alt becerileri, dersle ilgili genel yeterlilikler, tez takvimi ve proje hazırlık takvimi, projenin başvurusu için öngörülen takvim, öğrenci ve tez danışmanın rolleri, öğrencilere tavsiyeler, haftalık ders planlarını öğrenir. 1.2. TÜBİTAK’ın destek programları ile ilgili web sitesini tanır, TÜBİTAK organizasyon yapısı içindeki ARDEB, BİDEB, UİDB, BTB, TEYDEB programları hakkında genel öğrenir, TÜBİTAK program sihirbazını ve çağrı sihirbazını kullanmayı öğrenir. 1.3. TÜBİTAK’ın öğrenciler için sağladığı lisansüstü bursu hakkında bilgi sahibi olur ve BİDEB istatistiklerini öğrenir. 1.4. TÜBİTAK’ın öğrenciler için sağladığı bilimsel araştırma desteği hakkında aşağıdaki başlıklarda öğrenci olarak katılım koşullarını öğrenir; 1002, 1005 proje yürütücülüğü koşullarını öğrenir; 1001, 3005, 1005, 3501 ,1003 proje bursiyerliği koşullarını öğrenir; ARDEB istatistikleri hakkında ilgi sahibi olur. 1.5. Akademik girişimcilik hakkında 1512 ve Girişimcilik Merkezleri başlığında genel bilgi edinir. 2.Temel Kavramlar kapsamında; 2.1. Bilim, teknoloji, yenilik, buluş, girişimcilik kavramlarını öğrenir. 2.2. Bilim, teknoloji, yenilik, buluş, girişimcilik kavramları arasındaki döngüsel ilişkileri öğrenir. 2.3. Bilimsel araştırma, ar-ge, deneysel araştırma vb. konularda bilgi sahibi olur. 2.4. Bilimsel araştırma yöntemlerinin rolünü öğrenir. 2.5. 1002 Bilimsel araştırma projesi hakkında 2.5.1. IMRAD-BAP benzerliğini öğrenir, 2.5.2. Başvuru dosyasının doldurulması konusunda genel bilgi sahibi olur, 2.5.3. Kontrol listesini kullanmayı öğrenir. 3. ARDEB Değerlendirme Kriterleri kapsamında; 3.1. ARDEB programları bazında değerlendirme kriterleri hakkında (özgün değer, yöntem, proje yönetimi, yaygın etki, yenilik düzeyi, kariyer etkisi) öğrenir. 3.2. Bilimsel yazımda Mendeleyi nasıl kullanacağını öğrenir. 3.3. Mendeley ile uygulamalı literatüre patent taramasını öğrenir. 4. Başarılı Proje Örnekleri Kapsamında; 4.1. Değerlendirme kriterlerine göre 1001 dosyasını değerlendirme becerisi elde eder. 5. Olası Proje Konularının Tartışılması ve Olgunlaştırılması Kapsamında; 5.1. Proje fikri tartışmasının içeriği hakkında değerlendirme yapabilir. 5.2. Proje fikrinin olgunlaştırılması konusunda beceri elde eder. 6. Proje Konularının Belirlenmesi Kapsamında; 6.1. TTO BYS’de hesap açmayı ve kullanmayı öğrenir. 6.2. Proje konusu olgunlaştırma çalışmaları konusunda deneyim elde eder. ARA SINAV 7. Fikri Mülkiyet Hakkının Korunması ve Desteklenmesi Kapsamında; 7.1. Fikri mülkiyet kavramını öğrenir, 7.2. Telif hakkı, patent ve faydalı model, endüstriyel tasarım ve coğrafi işaretler kavramlarını açıklar ve farklılıklarını ayırt eder. 7.3. Fikri mülkiyetin desteklenmesine dair süreçleri açıklar. 8. Proje Konularının Belirlenmesi Kapsamında; 8.1. Proje hazırlığı ve TTO uzmanı ile çalışma koşullarını öğrenir 8.2. Tez Danışmanı ile çalışma kurallarını açıklar. | 15, 16 | D, F |
Öğretim Yöntemleri: | 15: Problem Çözme, 16: Proje Temelli Öğrenme |
Ölçme Yöntemleri: | D: Proje / Tasarım, F: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ders Tanıtımı | Dersin amacı, öğrenme çıktıları ve alt becerileri, genel yeterlilikleri, dönem sonunda beklenen çıktıları, tez ve proje hazırlık takvimi, projenin resmi başvurusu için öngörülen takvim, öğrenci ve tez danışmanın rolleri, öğrenci tavsiyeleri ve haftalık ders planı TÜBİTAK’ın Hangi Destek Programlarına Başvurmalıyız? TÜBİTAK web sitesi, TÜBİTAK organizasyon yapısı: ARDEB, BİDEB, UİDB, BTB, TEYDEB, program sihirbazı, çağrı sihirbazı TÜBİTAK’ın Öğrenciler İçin Sağladığı Burslar: Lisansüstü bursiyerliği ve BİDEB istatistikleri TÜBİTAK’ın Öğrenciler İçin Sağladığı Bilimsel Araştırma Desteği: proje yürütücülüğü, proje bursiyerliği, ARDEB istatistikleri Akademik Girişimcilik: 1512 ve Girişimcilik Merkezinin tanıtımı |
2 | Temel Kavramlar ve 1002 Bilimsel Araştırma Projesi Nasıl Hazırlanır? | Temel Kavramlar: Bilim, teknoloji, yenilik, buluş, girişimcilik kavramları, Bilim, teknoloji, yenilik, buluş, girişimcilik kavramları arasındaki döngüsel ilişki, Bilimsel araştırma, ar-ge, deneysel araştırma vb., Bilimsel araştırma yöntemlerinin rolü 1002 Bilimsel Araştırma Projesi Nasıl Hazırlanır? IMRAD-BAP benzerliği, başvuru dosyasının doldurulması, kontrol listesi |
3 | ARDEB Proje Değerlendirme Kriterleri ve Bilimsel Yazımda Faydalı Bir Araç: MENDELEY | ARDEB Proje Değerlendirme Kriterleri: Özgün değer, yöntem, proje yönetimi, yaygın etki, yetkinlik düzeyi, kariyer etkisi Bilimsel Yazımda Faydalı Bir Araç: MENDELEY: Mendeley ile uygulamalı literatür ve patent taraması |
4 | Başarılı Proje Örnekleri | Başarılı Proje Örnekleri: Değerlendirme kriterlerine göre 1001 dosyasının incelenmesi |
5 | Olası Proje Konularının Tartışılması ve Olgunlaştırılması | |
6 | Proje Konularının Belirlenmesi | Proje Konularının Belirlenmesi: TTO BYS Hesap açımı ve kullanılması |
7 | Fikri Mülkiyet Hakkının Korunması ve Desteklenmesi | |
8 | Proje Konularının Belirlenmesi | Proje Konularının Belirlenmesi: Proje hazırlığı için TTO uzmanı ataması, Tez danışmanın belirlenmesi |
9 | Grup Çalışması: Proje Başvuru Hazırlığı | |
10 | Grup Çalışması: Proje Başvuru Hazırlığı | |
11 | Grup Çalışması: Proje Başvuru Hazırlığı | |
12 | Grup Çalışması: Proje Başvuru Hazırlığı | |
13 | Grup Çalışması: Proje Başvuru Hazırlığı | |
14 | Grup Çalışması: Proje Başvuru Hazırlığı |
Kaynak |
1.Bilimsel Bir Araştırma Ödevi Nasıl Hazırlanır? Türker Baş 2.Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? Robert A. Day, TÜBİTAK, 1996 3.A Roadmap for Graduate Students, Ünel Mustafa, Soğukpınar İbrahim 4.Ar-Ge Mucizesi, TÜBİTAK Yayınları 5.Yenilikçilik, Harward Business Review, MESS Yayınları 6.Teknoloji Yönetimi, David Probert, Elif Yayınevi, 2013 7.21. Yüzyılda Teknoloji ve Yenilik / İnovasyon ve Yönetimi, Tarık Baykara, Nobel Akademik Yayıncılık, 2014 8.Tasarım, Teknoloji, İş ve Yaşamda Başarı İçin Basitlik Kanunları, John Maeda, Mediacat Yayıncılık, 2012 9.Ar-Ge Mucizesi, TÜBİTAK Yayınları 10.Yenilikçilik, Harward Business Review, MESS Yayınları 11.Alan Barker - Yenilikçiliğin Simyası, MESS Yayınları 12.Chris Freeman, Luc Soete - Yenilik İktisadı, TÜBİTAK Yayınları 13.Paul Trott - Innovation Management and New Product Development, Prentice Hall 14.Tom Burns, G.M. Stalker - The Management of Innovation, Tavistock Publications 15.Tom Kelley - Yenilikçilik Sanatı, Eczacıbaşı Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | 0-18 yaşlarındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahiptir. | ||||||
0 | Gelişim ve eğitimle ilgili 0-18 yaş grubu çocuk ve gençlere yönelik tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder. | ||||||
0 | 0-18 yaş grubu çocuklara yönelik zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. | ||||||
0 | 0-18 yaş çocuklarının ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunların saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. | ||||||
0 | Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu temel bilgileri kullanarak öneriler ortaya koyar, öğrendiği konuları uygulamalara aktarır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. | ||||||
0 | Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır araştırmalara katılır. | ||||||
0 | Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. | ||||||
0 | Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | ||||||
0 | Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |