Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOKİMYADA ENSTRÜMANTAL ANALİZ I | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Analitik tetkikler içinden doğru olanı seçmek,onları verimli kullanmak,ölçme düzeneklerinin işletimine ilişkin ana prensipleri öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Spektrometrik yöntemlere giriş,Optik cihazlar,Moleküler absorpsiyon ve görünür bölge,Atomik spektroskopi,Floresans spektrometri,Atomik emisyon spektrometri,Atomik kütle spektrometri,Moleküler spektroskopi,İnfrared spektrometri,Moleküler luminesans spektrometri,X-Işını kristalografisi,Mikroçip teknolojisi,Elektroanalitik yöntemler ve pH,Nüklear magnetik rezonans spektrometri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Elektromanyetik ışıma ve çeşitli spektrofotometrileri açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Görünür ışın, X ışınları, Ultraviyole, kızılötesi, mikrodalga ve radyo dalgaları açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2.Işının yansıması, saçılması, polarizasyonu ve absorblanmasını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.Spektrometri ve fotometri kavramlarını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.5.Spektrofotometrenin temel parçalarını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.6.Tercih edilen spektrometrelerin özelliklerini ve spektrofotometrenin kalibrasyonunu yapar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.7.Nefolometri, florometri, atomik spektrometri, flame ve inifraret spektrometriyi açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Kütle spektrometresini tartışabilir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.Matriks ile desteklenmiş lazer desorpsiyon/iyonizasyon uçus süresi kütle spektrometresinin (MALDİ ) lazer ışınları ile ilişkisini iyonların detektöre uçuş süresini (TOF) açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.MALDİ-TOF’un kullanım alanlarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.5.Protein çip teknolojileri ile 2 dimensiyonlu elektroforez yöntemi ilişkisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.6.Elektrospray iyonizasyon kütle spektrometresinin özelliklerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.7.Gaz kromatografisi-kütle spektrometresi ilişkisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Elektroanalitik yöntemler ve pH kavramlarını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 9 | A, D, E |
3.1.Çözeltinin elektrokimyasal özelliklerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2.Elektroanalitik yöntemlerin çalışma prensiplerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4.pH ölçümünün kullanım alanlarının önemini tartışır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4-Nüklear manyetik rezonans spektrometresini tartışır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Radyo dalgasi manyetik alan ilişkisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Elektromanyetik bir alana konulan yüklü bir çekirdekteki enerji seviyesi değişimini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3.Nüklear manyetik rezonans spektrometresinde kullanılan Hidrojen, karbon, azot gibi radyoaktif çekirdek tiplerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4.Nüklear manyetik rezonans spektrometrisinin uygulama alanlarını anlatır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.5.X-ışını kristalografisi yöntemi ile enzim-protein yapılarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3. Lambert-Beer yasasını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1. Kütle spektrometresinin prensibini ve çalışma alanlarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.4. SELDİ-TOF kütle spektrofotometresini ve kullanım alanlarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.8. Sıvı kromatografisi-kütle spektrometresi ilişkisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.9. Ardışık kütle spektrometresinin (TANDEM ) özelliklerini ve kullanım alanlarını tartışır. | 10, 11, 16, 6, 9 | A, D, E |
3.3. İşlemsel pH ölçümü için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Spektrometrik yöntemlere giriş | 1, 2, 3, 4, 5 |
2 | Optik cihazlar | 1, 2, 3, 4, 5 |
3 | Moleküler absorpsiyon ve görünür bölge | 1, 2, 3, 4, 5 |
4 | Atomik spektroskopi | 1, 2, 3, 4, 5 |
5 | Floresans spektrometri | 1, 2, 3, 4, 5 |
6 | Atomik emisyon spektrometri | 1, 2, 3, 4, 5 |
7 | Atomik kütle spektrometri | 1, 2, 3, 4, 5 |
8 | Moleküler spektroskopi | 1, 2, 3, 4, 5 |
9 | İnfrared spektrometri | 1, 2, 3, 4, 5 |
10 | Moleküler luminesans spektrometri | 1, 2, 3, 4, 5 |
11 | X-Işını kristalografisi | 1, 2, 3, 4, 5 |
12 | Mikroçip teknolojisi | 1, 2, 3, 4, 5 |
13 | Elektroanalitik yöntemler ve pH | 1, 2, 3, 4, 5 |
14 | Nüklear magnetik rezonans spektrometri | 1, 2, 3, 4, 5 |
Kaynak |
Clinical chemistry ; Theory , analysis , correlation ed.Lawrence A.Kaplan, Amadeo J.Pesce , Mosby Elsevier 5. Baskı, 2010Tietz, Klinik kimyada temel ilkeler 5.baskı çeviri ed. Carl A. Burtis , ER, Ashwood çeviri ed. Diler Aslan Palme Yayıncılık, 2005 |
Enstrümental Analiz ilkeleri(Prof.Dr.Sema Kılıç,Prof.Dr.Fitnat Köseoğlu,Doç.Dr.Hamza Yılmaz) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyokimya alanında makromoleküllerin metabolizmasını bilir. Bu bilgileri kullanır ve geliştirir. | ||||||
2 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak biyokimyasal teknolojilerin çalışma prensibini bilir. | X | |||||
3 | Pratik laboratuvar uygulamaları(Sağlıkta ve hastalıkta çeşitli vücut sıvıları ve doku örneklerinin alınma koşulları, preanalitik hataların nedenleri, örneklerin saklanma koşulları, rutin ve araştırma amaçlı çalışmalarda kullanılacak teknolojilerin çalışma prensipleri, referans değerlerin belirlenmesi) ile ilgili laboratuvar bilgisine sahiptir ve kullanır. | X | |||||
4 | Temel biyoistatistik yöntemleri bilir, deneysel çalışma sonuçlarına uygular ve yorumlar. | ||||||
5 | Biyokimya alanına özgü cihaz ve aletlerin kullanımını bilir ve uygular. | X | |||||
6 | Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve Biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilgi okur-yazarıdır. | X | |||||
7 | Biyokimya alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler üretebilir. | X | |||||
8 | Teorik bilgisini, eleştirel düşünme yetisini kullanarak, bağımsız olarak özel çalışma alanına uygular, yaptığı çalışma sonuçlarını değerlendirir, yorumlar ve çalışmanın raporunu yazar. | X | |||||
9 | Bir danışman yardımıyla ya da bağımsız olarak bilimsel veya teknik bir sorunu tanımlar, çözümü ile ilgili öneriler getirebilir ve gerektiğinde çözer. | X | |||||
10 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
11 | Biyokimya alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izler, çalışmalarını seminer olarak sunar veya bir dergide yayınlar. | X | |||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
13 | Yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 5 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 10 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 136 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(136/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOKİMYADA ENSTRÜMANTAL ANALİZ I | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Analitik tetkikler içinden doğru olanı seçmek,onları verimli kullanmak,ölçme düzeneklerinin işletimine ilişkin ana prensipleri öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Spektrometrik yöntemlere giriş,Optik cihazlar,Moleküler absorpsiyon ve görünür bölge,Atomik spektroskopi,Floresans spektrometri,Atomik emisyon spektrometri,Atomik kütle spektrometri,Moleküler spektroskopi,İnfrared spektrometri,Moleküler luminesans spektrometri,X-Işını kristalografisi,Mikroçip teknolojisi,Elektroanalitik yöntemler ve pH,Nüklear magnetik rezonans spektrometri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Elektromanyetik ışıma ve çeşitli spektrofotometrileri açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.1.Görünür ışın, X ışınları, Ultraviyole, kızılötesi, mikrodalga ve radyo dalgaları açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.2.Işının yansıması, saçılması, polarizasyonu ve absorblanmasını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.4.Spektrometri ve fotometri kavramlarını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.5.Spektrofotometrenin temel parçalarını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.6.Tercih edilen spektrometrelerin özelliklerini ve spektrofotometrenin kalibrasyonunu yapar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.7.Nefolometri, florometri, atomik spektrometri, flame ve inifraret spektrometriyi açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2-Kütle spektrometresini tartışabilir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.2.Matriks ile desteklenmiş lazer desorpsiyon/iyonizasyon uçus süresi kütle spektrometresinin (MALDİ ) lazer ışınları ile ilişkisini iyonların detektöre uçuş süresini (TOF) açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.3.MALDİ-TOF’un kullanım alanlarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.5.Protein çip teknolojileri ile 2 dimensiyonlu elektroforez yöntemi ilişkisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.6.Elektrospray iyonizasyon kütle spektrometresinin özelliklerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.7.Gaz kromatografisi-kütle spektrometresi ilişkisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3-Elektroanalitik yöntemler ve pH kavramlarını tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 9 | A, D, E |
3.1.Çözeltinin elektrokimyasal özelliklerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.2.Elektroanalitik yöntemlerin çalışma prensiplerini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
3.4.pH ölçümünün kullanım alanlarının önemini tartışır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4-Nüklear manyetik rezonans spektrometresini tartışır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.1.Radyo dalgasi manyetik alan ilişkisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.2.Elektromanyetik bir alana konulan yüklü bir çekirdekteki enerji seviyesi değişimini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.3.Nüklear manyetik rezonans spektrometresinde kullanılan Hidrojen, karbon, azot gibi radyoaktif çekirdek tiplerini tanımlar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.4.Nüklear manyetik rezonans spektrometrisinin uygulama alanlarını anlatır. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
4.5.X-ışını kristalografisi yöntemi ile enzim-protein yapılarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
1.3. Lambert-Beer yasasını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.1. Kütle spektrometresinin prensibini ve çalışma alanlarını açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.4. SELDİ-TOF kütle spektrofotometresini ve kullanım alanlarını sorgular | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.8. Sıvı kromatografisi-kütle spektrometresi ilişkisini açıklar. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
2.9. Ardışık kütle spektrometresinin (TANDEM ) özelliklerini ve kullanım alanlarını tartışır. | 10, 11, 16, 6, 9 | A, D, E |
3.3. İşlemsel pH ölçümü için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | 10, 11, 16, 19, 6, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Spektrometrik yöntemlere giriş | 1, 2, 3, 4, 5 |
2 | Optik cihazlar | 1, 2, 3, 4, 5 |
3 | Moleküler absorpsiyon ve görünür bölge | 1, 2, 3, 4, 5 |
4 | Atomik spektroskopi | 1, 2, 3, 4, 5 |
5 | Floresans spektrometri | 1, 2, 3, 4, 5 |
6 | Atomik emisyon spektrometri | 1, 2, 3, 4, 5 |
7 | Atomik kütle spektrometri | 1, 2, 3, 4, 5 |
8 | Moleküler spektroskopi | 1, 2, 3, 4, 5 |
9 | İnfrared spektrometri | 1, 2, 3, 4, 5 |
10 | Moleküler luminesans spektrometri | 1, 2, 3, 4, 5 |
11 | X-Işını kristalografisi | 1, 2, 3, 4, 5 |
12 | Mikroçip teknolojisi | 1, 2, 3, 4, 5 |
13 | Elektroanalitik yöntemler ve pH | 1, 2, 3, 4, 5 |
14 | Nüklear magnetik rezonans spektrometri | 1, 2, 3, 4, 5 |
Kaynak |
Clinical chemistry ; Theory , analysis , correlation ed.Lawrence A.Kaplan, Amadeo J.Pesce , Mosby Elsevier 5. Baskı, 2010Tietz, Klinik kimyada temel ilkeler 5.baskı çeviri ed. Carl A. Burtis , ER, Ashwood çeviri ed. Diler Aslan Palme Yayıncılık, 2005 |
Enstrümental Analiz ilkeleri(Prof.Dr.Sema Kılıç,Prof.Dr.Fitnat Köseoğlu,Doç.Dr.Hamza Yılmaz) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyokimya alanında makromoleküllerin metabolizmasını bilir. Bu bilgileri kullanır ve geliştirir. | ||||||
2 | Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak biyokimyasal teknolojilerin çalışma prensibini bilir. | X | |||||
3 | Pratik laboratuvar uygulamaları(Sağlıkta ve hastalıkta çeşitli vücut sıvıları ve doku örneklerinin alınma koşulları, preanalitik hataların nedenleri, örneklerin saklanma koşulları, rutin ve araştırma amaçlı çalışmalarda kullanılacak teknolojilerin çalışma prensipleri, referans değerlerin belirlenmesi) ile ilgili laboratuvar bilgisine sahiptir ve kullanır. | X | |||||
4 | Temel biyoistatistik yöntemleri bilir, deneysel çalışma sonuçlarına uygular ve yorumlar. | ||||||
5 | Biyokimya alanına özgü cihaz ve aletlerin kullanımını bilir ve uygular. | X | |||||
6 | Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve Biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilgi okur-yazarıdır. | X | |||||
7 | Biyokimya alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler üretebilir. | X | |||||
8 | Teorik bilgisini, eleştirel düşünme yetisini kullanarak, bağımsız olarak özel çalışma alanına uygular, yaptığı çalışma sonuçlarını değerlendirir, yorumlar ve çalışmanın raporunu yazar. | X | |||||
9 | Bir danışman yardımıyla ya da bağımsız olarak bilimsel veya teknik bir sorunu tanımlar, çözümü ile ilgili öneriler getirebilir ve gerektiğinde çözer. | X | |||||
10 | Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır. | X | |||||
11 | Biyokimya alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izler, çalışmalarını seminer olarak sunar veya bir dergide yayınlar. | X | |||||
12 | Biyokimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | X | |||||
13 | Yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |